تامین مالی پروژههای ریلی از منابع داخلی و خارجی/ بهبود وضعیت ناوگان مسافری و باری
ساختمان راه آهن وزارت راه و شهرسازی در عملکرد سه ساله حملونقل ریلی خود از نیمه دوم سال ۹۲ تا پایان سال ۹۴ اقدامات قابل توجهی در بخش زیرساخت و بهرهبرداری از جمله ساخت ۴۵۷ كیلومتر ریلی، تراکبندی بیش از ۷۰۰ كیلومتر و بازسازی ۸۹۷ کیلومتر از خطوط ریلی به همراه جابجایی ۲/۴میلیونتن كالای ترانزیتی و اخذ موافقتنامه ۹ بندر خشک ثبت کرده است.
به گزارش گروه اقتصاد ، این وزارتخانه در زمینه حمل و نقل عهدهدار احداث و نگهداری راههای كشور اعم از زمینی(راه و راهآهن)، دریایی و هوایی در راستای دستیابی به سیستم جامع، هماهنگ و متوازن ترابری كشور با توجه به مقتضیات توسعه اقتصادی، اجتماعی و عمرانی است.
بر مبنای مهمترین اقدامات دولت یازدهم طی۶ ماه دوم سال ۱۳۹۲ و مجموع سالهای۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ در بخش حملونقل ریلی اقدامات قابل توجهی انجام شده است که از جمله آن در بخش فنی و زیربنایی میتوان به توسعه ۴۵۷ كیلومتر خطوط ریلی شامل ۱۲۰ کیلومتر در نیمه دوم سال ۹۲ و ۱۶۲ کیلومتر در سال ۹۳ و ۱۷۵ کیلومتر در سال ۹۴ و اجرای عملیات تراکبندی بیش از ۷۰۰ كیلومتر از خطوط ریلی و اتمام عملیات اجرایی طرح راهآهن گرگان ـ اینچه برون جهت انتقال بار ترانزیتی از كشور تركمنستان و قزاقستان اشاره کرد.
همچنین جابجایی ۲/۴میلیونتن كالای ترانزیتی توسط بخش ریلی طی ۶ ماهه دوم ۹۲ الی پایان سال ۹۴ و اخذ موافقتنامه ۹ بندرخشك به منظور افزایش جابجایی بار ریلی همراه بهسازی و بازسازی ۸۹۷ كیلومتر خطوط ریلی، از دیگر اقدامات به وزارت راه و شهرسازی در حملونقل ریلی به شمار میرود.
ار جمله اقداماتی که در بخش سرمایهگذاری طی سه سال گذشته انجام شده است میتوان به پروژه ریلی (راهآهن چهارمحال و بختیاری با مشارکت کره جنوبی) به ارزش ۵ هزار میلیارد ریال شامل انتخاب سرمایهگذار، مذاكره با سرمایهگذار، عقد تفاهمنامه همكاری مشترك، اخذ مصوبه هیأت وزیران و مذاكره برای عقد قرارداد مشاركت اشاره کرد. همچنین اقدام درخصوص فرآیند تأمین مالی ۴پروژه ریلی از محل صندوق توسعه ملی به طول تقریبی ۱۵۰۰ كیلومتر به ارزش تقریبی ۵ میلیارد دلار شامل مذاكره با متقاضیان و تشكیل كنسرسیوم شركتهای متقاضی و اخذ موافقت اصولی صندوق توسعه ملی و همچنین بانكهای عامل جهت اقدام كار از دیگر کارهای صورت گرفته در سه سال اخیر است.
تأمین مالی بیش از ۴۰ پروژه از محل فاینانس داخلی (ماده ۵۶ قانونالحاق) و اخذ موافقت اصولی سازمان مدیریت و برنامهریزی برای ۸ پروژه و انجام فراخوان و انتخاب تأمینكننده مالی برای آن به طول تقریبی ۷۰۰ كیلومتر ریل و جاده و ارزش تقریبی ۱.۳۰۰.۰۰۰میلیارد ریال و تداوم مذاكرات جهت عقد قرارداد تأمین تسهیلات، اخذ مصوبه شورای اقتصاد به ارزش تقریبی ۱۰ میلیارد دلار برای توسعه شبكه ریلی و نوسازی ناوگان جادهای از محل بند ق تبصره ۲۰ قانون بودجه سال ۱۳۹۳ و انجام مذاكره با سرمایهگذاران متقاضی و گشایش اعتبار اسنادی و عقد قرارداد تجاری احداث ۴۱۰ كیلومتر دوخطه قطار سریعالسیر تهران – قم – اصفهان به ارزش ۲/۵ میلیارد دلار اشاره کرد.
در بخش ناوگان اقدامات قابل توجهی انجام شده است که از جمله آن میتوان به ساخت سالانه ۱۹۵ کیلومتر خطوط برقی ریلی، افزایش تعداد ناوگان مسافری از ۲۱۳۷ تا پایان شش ماه اول سال ۹۲ به ۲۲۰۹ دستگاه تا پایان سال ۹۴ و ناوگان باری از ۲۲۳۴۳ در نیمه اول سال ۹۲ به ۲۲۸۰۳ دستگاه معادل ۴۶۰ دستگاه افزایش داشته است.
همچنین در سال ۹۲ حدود ۲۵ میلیون نفر جابجا شدند که تعداد مسافر در پایان سال ۹۴ به ۲۴/۵ میلیون نفر تقلیل یافت اما در بخش جابجایی بار از ۳۲ میلیون تن در سال ۹۲ به ۳۴ میلیون تن در پایان سال ۹۴ افزایش داشته است.
شاید نقطه اوج حملونقل ریلی در دولت یازدهم ترانزیت ریلی است که از ۰/۵میلیون تن در سال ۹۲ به ۱/۴۴ میلیون تن در کل سال ۹۴ افزایش یافته است به طوری که ۲۱۲۰ میلیون تن کیلومتر پیمایش شده است.
در بخش واردات و صادرات نیز میزان تناژ بار وارده از ۱۹۰۰هزار در سال ۹۲ به ۳۲۳۳ هزار تن در سال ۹۴ رسیده است که نشان از رشد قابل توجهی در بخش توسعه ظرفیت شبکه دارد. البته توسعه ظرفیت شبکه ریلی در بخش صادرات نیز بیتاثیر نبوده است و توانست از ۲۶۶۸ هزار تن در سال ۹۳ به ۷۳۴۵ کیلومتر در سال ۹۴ ارتقا یابد.
بر مبنای مهمترین اقدامات دولت یازدهم طی۶ ماه دوم سال ۱۳۹۲ و مجموع سالهای۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ در بخش حملونقل ریلی اقدامات قابل توجهی انجام شده است که از جمله آن در بخش فنی و زیربنایی میتوان به توسعه ۴۵۷ كیلومتر خطوط ریلی شامل ۱۲۰ کیلومتر در نیمه دوم سال ۹۲ و ۱۶۲ کیلومتر در سال ۹۳ و ۱۷۵ کیلومتر در سال ۹۴ و اجرای عملیات تراکبندی بیش از ۷۰۰ كیلومتر از خطوط ریلی و اتمام عملیات اجرایی طرح راهآهن گرگان ـ اینچه برون جهت انتقال بار ترانزیتی از كشور تركمنستان و قزاقستان اشاره کرد.
همچنین جابجایی ۲/۴میلیونتن كالای ترانزیتی توسط بخش ریلی طی ۶ ماهه دوم ۹۲ الی پایان سال ۹۴ و اخذ موافقتنامه ۹ بندرخشك به منظور افزایش جابجایی بار ریلی همراه بهسازی و بازسازی ۸۹۷ كیلومتر خطوط ریلی، از دیگر اقدامات به وزارت راه و شهرسازی در حملونقل ریلی به شمار میرود.
ار جمله اقداماتی که در بخش سرمایهگذاری طی سه سال گذشته انجام شده است میتوان به پروژه ریلی (راهآهن چهارمحال و بختیاری با مشارکت کره جنوبی) به ارزش ۵ هزار میلیارد ریال شامل انتخاب سرمایهگذار، مذاكره با سرمایهگذار، عقد تفاهمنامه همكاری مشترك، اخذ مصوبه هیأت وزیران و مذاكره برای عقد قرارداد مشاركت اشاره کرد. همچنین اقدام درخصوص فرآیند تأمین مالی ۴پروژه ریلی از محل صندوق توسعه ملی به طول تقریبی ۱۵۰۰ كیلومتر به ارزش تقریبی ۵ میلیارد دلار شامل مذاكره با متقاضیان و تشكیل كنسرسیوم شركتهای متقاضی و اخذ موافقت اصولی صندوق توسعه ملی و همچنین بانكهای عامل جهت اقدام كار از دیگر کارهای صورت گرفته در سه سال اخیر است.
تأمین مالی بیش از ۴۰ پروژه از محل فاینانس داخلی (ماده ۵۶ قانونالحاق) و اخذ موافقت اصولی سازمان مدیریت و برنامهریزی برای ۸ پروژه و انجام فراخوان و انتخاب تأمینكننده مالی برای آن به طول تقریبی ۷۰۰ كیلومتر ریل و جاده و ارزش تقریبی ۱.۳۰۰.۰۰۰میلیارد ریال و تداوم مذاكرات جهت عقد قرارداد تأمین تسهیلات، اخذ مصوبه شورای اقتصاد به ارزش تقریبی ۱۰ میلیارد دلار برای توسعه شبكه ریلی و نوسازی ناوگان جادهای از محل بند ق تبصره ۲۰ قانون بودجه سال ۱۳۹۳ و انجام مذاكره با سرمایهگذاران متقاضی و گشایش اعتبار اسنادی و عقد قرارداد تجاری احداث ۴۱۰ كیلومتر دوخطه قطار سریعالسیر تهران – قم – اصفهان به ارزش ۲/۵ میلیارد دلار اشاره کرد.
در بخش ناوگان اقدامات قابل توجهی انجام شده است که از جمله آن میتوان به ساخت سالانه ۱۹۵ کیلومتر خطوط برقی ریلی، افزایش تعداد ناوگان مسافری از ۲۱۳۷ تا پایان شش ماه اول سال ۹۲ به ۲۲۰۹ دستگاه تا پایان سال ۹۴ و ناوگان باری از ۲۲۳۴۳ در نیمه اول سال ۹۲ به ۲۲۸۰۳ دستگاه معادل ۴۶۰ دستگاه افزایش داشته است.
همچنین در سال ۹۲ حدود ۲۵ میلیون نفر جابجا شدند که تعداد مسافر در پایان سال ۹۴ به ۲۴/۵ میلیون نفر تقلیل یافت اما در بخش جابجایی بار از ۳۲ میلیون تن در سال ۹۲ به ۳۴ میلیون تن در پایان سال ۹۴ افزایش داشته است.
شاید نقطه اوج حملونقل ریلی در دولت یازدهم ترانزیت ریلی است که از ۰/۵میلیون تن در سال ۹۲ به ۱/۴۴ میلیون تن در کل سال ۹۴ افزایش یافته است به طوری که ۲۱۲۰ میلیون تن کیلومتر پیمایش شده است.
در بخش واردات و صادرات نیز میزان تناژ بار وارده از ۱۹۰۰هزار در سال ۹۲ به ۳۲۳۳ هزار تن در سال ۹۴ رسیده است که نشان از رشد قابل توجهی در بخش توسعه ظرفیت شبکه دارد. البته توسعه ظرفیت شبکه ریلی در بخش صادرات نیز بیتاثیر نبوده است و توانست از ۲۶۶۸ هزار تن در سال ۹۳ به ۷۳۴۵ کیلومتر در سال ۹۴ ارتقا یابد.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *