جلوگیری از ورود کامیونهای خالی ترکمنستان به ایران
مدیرکل دفتر ترانزیت و حملونقل بینالمللی از بسته شدن مرز باجگیران برای مسافران ایرانی خبر داد و گفت: مسافران چارهای جز تردد از مرز لطفآباد ندارند. همچنین به دلیل جلوگیری از ورود کامیونهای خالی ایرانی، گمرک ایران نیز متقابلا اجازه ورود کامیونهای خالی ترکمن را لغو کرده است
خبرگزاری میزان -
به گزارش گروه اقتصاد، محمدجواد عطرچیان با اشاره به وضعیت ترانزیت ایران و ترکمنستان در سال گذشته اظهار کرد: در سال ۹۴ بالغ بر ۹۲ هزار و ۳۰۰ دستگاه کامیون ایرانی به مقصد ترکمنستان تردد داشتهاند که از این میزان ۸۵ هزار و ۳۰۰ دستگاه به مقصد ترکمنستان و هفت هزار دستگاه به ماورای ترکمنستان برای ترانزیت و به مقاصد قزاقستان، تاجیکستان و قرقیزستان رفتهاند. همچنین ۲۹ هزار کامیون ترکمنی به ایران تردد کردهاند که از این تعداد ۲۴ هزار دستگاه به مقصد ایران بوده و ۵ هزار دستگاه به صورت ترانزیت به مقصد ترکیه از ایران عبور کردهاند.
وی افزود: مرز باجگیران که در گذشته روی کامیونهای ایرانی بسته شده بود بر روی مسافران ایرانی نیز بسته شد؛ به همین خاطر مسافران چارهای جز تردد از مرز لطفآباد ندارند. از طرفی کامیونهای خالی ایرانی اجازه ورود برای ترانشیپمنت و بارگیری ندارند که با توجه به اصل رفتار متقابل، گمرک جمهوری اسلامی ایران نیز اجازه ورود به کامیونهای ترکمن خالی برای ترانشیپمنت و سایر موارد را لغو کرده است.
مدیرکل دفتر ترانزیت و حملونقل بینالمللی با اشاره به واکنش همزمان دولتهای قرقیزستان و ازبکستان به اقدام ترکمنستان علیه ناوگان ایران گفت: در حال حاضر کامیونهای قزاقی، ازبکی و قرقیزی به دلیل درخواستهای زیاد برای ارسال بار به ترکمنستان در بندر عباس کمیاب شدهاند و دولتهای این دو کشور نیز با توجه به معطلی بار خود به طور مشترک اعتراض خود را نسبت به این اقدام ترکمنستان علیه ناوگان ایرانی اعلام کرده اند.
عطرچیان تصریح کرد: در حال حاضر هیچ کامیون ایرانی پشت مرز سرخس و لطفآباد نمانده است و رانندگان با صاحب کالاهای قرقیزی و ازبکی مشکل خود را برطرف کردهاند.
گفتنی است؛ این عوارض از روز دوشنبه گذشته (۱۸ مردادماه) از سوی طرف ترکمنی و فقط برای کامیونهای ایرانی ترانزیتی وضع شده و ترکمنها به اخذ عوارض ۱۶۰ دلاری از کامیونهای کمتر از ۲۰ تن و عوارض ۲۶۰ دلاری از کامیونهای بالای ۲۰ تنی ایرانی به عنوان حق ترانزیت (عبور) کشورشان اقدام کردهاند و علاوه بر آن به ازای هر یک کیلومتر تردد نیز یک دلار از همه کامیونهای ایرانی دریافت میکنند.
وی افزود: مرز باجگیران که در گذشته روی کامیونهای ایرانی بسته شده بود بر روی مسافران ایرانی نیز بسته شد؛ به همین خاطر مسافران چارهای جز تردد از مرز لطفآباد ندارند. از طرفی کامیونهای خالی ایرانی اجازه ورود برای ترانشیپمنت و بارگیری ندارند که با توجه به اصل رفتار متقابل، گمرک جمهوری اسلامی ایران نیز اجازه ورود به کامیونهای ترکمن خالی برای ترانشیپمنت و سایر موارد را لغو کرده است.
مدیرکل دفتر ترانزیت و حملونقل بینالمللی با اشاره به واکنش همزمان دولتهای قرقیزستان و ازبکستان به اقدام ترکمنستان علیه ناوگان ایران گفت: در حال حاضر کامیونهای قزاقی، ازبکی و قرقیزی به دلیل درخواستهای زیاد برای ارسال بار به ترکمنستان در بندر عباس کمیاب شدهاند و دولتهای این دو کشور نیز با توجه به معطلی بار خود به طور مشترک اعتراض خود را نسبت به این اقدام ترکمنستان علیه ناوگان ایرانی اعلام کرده اند.
عطرچیان تصریح کرد: در حال حاضر هیچ کامیون ایرانی پشت مرز سرخس و لطفآباد نمانده است و رانندگان با صاحب کالاهای قرقیزی و ازبکی مشکل خود را برطرف کردهاند.
گفتنی است؛ این عوارض از روز دوشنبه گذشته (۱۸ مردادماه) از سوی طرف ترکمنی و فقط برای کامیونهای ایرانی ترانزیتی وضع شده و ترکمنها به اخذ عوارض ۱۶۰ دلاری از کامیونهای کمتر از ۲۰ تن و عوارض ۲۶۰ دلاری از کامیونهای بالای ۲۰ تنی ایرانی به عنوان حق ترانزیت (عبور) کشورشان اقدام کردهاند و علاوه بر آن به ازای هر یک کیلومتر تردد نیز یک دلار از همه کامیونهای ایرانی دریافت میکنند.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *