لوزانو و شاگردانش مصلحت‌اندیشی می‌کنند؟/ دیدار با روسیه، تشریفاتی یا حساس؟

20:44 - 25 مرداد 1395
کد خبر: ۲۱۰۱۷۲
دسته بندی: ورزشی ، اخبار خارجی
والیبالیست‌های ایران امروز آخرین بازی‌ مرحله مقدماتی را با تیم ملی روسیه در شرایطی برگزار می‌کنند که صعودشان به جمع هشت تیم برتر قطعی شده است.
به گزارش خبرنگار گروه ورزشی ، تیم ملی والیبال ایران که در 2 بازی اخیرش توانسته بردهای مقتدرانه‌ای را در برابر مصر و کوبا به دست آورد هنوز عیار واقعی خود را در المپیک 2016 ریو به نمایش نگذاشته و بازیکنان از صددرصد توانایی‌شان مقابل حریفان استفاده نکرده‌اند.

تیم ملی والیبال روسیه برای راهیابی به این مرحله از رقابت‌های المپیک تاکنون 3 برد و تنها یک باخت را به دست آورده و با کسب 9 امتیاز جایگاه سومی را در جدول رده‌بندی به خود اختصاص داده است.

روس‌ها داعیه قهرمانی دارند. آنها شیرینی کسب مدال طلای المپیک لندن را هنوز فراموش نکرده‌اند و با توجه به شرایطی که برای کاروان ورزشی این کشور به وجود آمد کسب مقام قابل قبول می‌تواند تا حد قابل توجهی برای ورزش این کشور در سطحی کلان دلچسب و امیدوار کننده باشد.

ولادیمیر آلکنو، سکاندار روس‌ها تنها دو هفته مانده به آغاز مسابقات والیبال المپیک با بدشانسی مواجه شد و موزرسکی کلیدی‌ترین و بلندقامت‌ترین مهره تیمش را به علت مصدومیت از دست داد، بازیکنی با تجربه که در لندن با وجود تغییر پستش توانست به عنوان یک پشت‌خط زن 218 سانتی‌متری تمام عیار برای روس‌ها بازی کند و با درخشش عالی و دور از انتظارش توانست در عین ناامیدی عقب‌ماندگی 2 بر صفر فینال مقابل برزیل را تبدبل به پیروزی 3 بر 2 کند. وی به تنهایی 31 امتیاز را برای تیمش به دست آورد و به خاطر بازی‌های خوبش از ولادیمیر پوتین مدال افتخار گرفت.

نبود موزورسکی در المپیک ریو به نفع رقبای روس شده است و آنها تا حدودی در بازی‌ها ضعف تاکتیکی دارند. این موضوع بازی مدرن آنها را تحت تأثیر قرار داده است اما بازهم تاکنون به مثابه یکی از قدرت‌های ریو هستند. روس‌ها تاکنون تنها در بازی مقابل آرژانتین 3 بر یک نتیجه را واگذار کرده‌اند و تنها باخت لهستانی‌ها را در ریو رقم زده‌اند. حال باید دید این تیم امروز مقابل ایران چگونه ظاهر خواهد شد؟

بازی تشریفاتی را جدی باید گرفت

برخی بر این باورند چون صعود ایران به مرحله یک چهارم المپیک قطعی شده، دیگر نیاز به برد ندارند و اگر مقابل حریف نتیجه را واگذار کنند آب از آب تکان نمی خورد اما این اتفاق اگر بیفتد برای بازی حذفی بد می‌شود چرا که بازیکنان ایران الان روی دور برد افتاده‌اند و اگر از آن تنها با یک باخت حتی مصلحتی دور شوند بازگشتشان جبران ناپذیر است.

ایتالیای ریو را متفاوت ببینید

از همان سال‌های ابتدایی که والیبال ایران در میان برترین‌ها جایی برای خود باز می‌کرد رقابت خاصی با بلندقامتان لاجوردی‌پوش داشت. طوری که در همان سال نخست با حضور مرحوم حسین معدنی به عنوان سرمربی در بازی نزدیک و حساس نتیجه را واگذار کرد. رقابت والیبال ایران همیشه با ایتالیا پایاپای بوده است و همین موضوع باعث شده تا برخی‌ها بر این باور باشند که اگر در ریو هم به روسیه ببازیم تا در مرحله یک‌چهارم که با این تیم بازی داشته باشیم، شرایط بهتر خواهد بود و از حذف شدن فرار می‌کنیم اما این طرز فکر اشتباه است چرا که ایتالیایی که به برزیل آمده را نباید با شرایطش در دیگر رویدادها اشتباه گرفت.

آنها تاکنون بدون باخت در صدر جدول رده‌بندی گروه (A) یکه‌تازی می‌کنند و تمرینات بدنسازی‌شان به گونه‌ای تنظیم شده که شرایط آمادگی‌شان بازی به بازی تغییر می‌کند و با وجود سختی دیدارهای این گروه، آنها تاکنون از نظر بدنی کم نیاورده‌اند. پس نباید ریسک کرد و به فرض این که در بازی حذفی به ایران خواهند باخت بازی امروز مقابل روسیه را از دست دهیم.

ایران و روسیه در یک نگاه

تیم ملی والیبال ایران در طول تاریخ 12 بار به مصاف روسیه رفته و سه بار این تیم را شکست داده است. نخستین رویارویی دو تیم ایران و روسیه در جام جهانی 1991 و در دورانی که هنوز فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی رخ نداده بود برگزار شد. آن دیدار با پیروزی سه بر صفر روس‌ها به پایان رسید اما 10 سال زمان نیاز بود تا دو تیم یک بار دیگر به مصاف هم بروند. یک بار دیگر جام جهانی و این بار در سال 2011 دو تیم با هم مسابقه دادند و باز هم نتیجه مسابقه قبل تکرار شد.

اگرچه دیدارهای اول و دوم تاریخ والیبال ایران و روسیه با فاصله زیادی برگزار شد اما دو کشور در سال های 2013 تا 2015، 10 بار در رویدادهای رسمی با هم مسابقه دادند. نخستین پیروزی ایران در لیگ جهانی 2015 به دست آمد. ایران در آن مسابقه دو بار در خاک حریف و یک بار در سالن 12 هزار نفری آزادی پر افتخارترین تیم والیبال جهان را شکست داد. آخرین مسابقه ایران و روسیه هم در جام جهانی 2015 بود که این دیدار هم با برتری روسیه به پایان رسید.

تاریخچه مسابقات تیم های ملی والیبال ایران و روسیه:

سال          مسابقات      ایران   روسیه

1991 جام جهانی 0        3
2011 جام جهانی 0          3
2013 لیگ جهانی 0
3
2013 لیگ جهانی 1          3  
2013 جام قهرمانان بزرگ جهان 0 3
2014 لیگ جهانی 2        3
2014 قهرمانی جهان 0      3
2015 لیگ جهانی 3      1
2015 لیگ جهانی 3       0
2015 لیگ جهانی 3      0
2015 لیگ جهانی 1     3
2015 جام جهانی 0    3



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *