جزئیات سهم بخشهای حمل و نقل در کسب درآمد ارزی
مودودی گفت: حمل و نقل هوایی با حدود ۴۰۰ میلیون دلار، دریایی با ۳۲۰ میلیون دلار و ریلی با ۲۸۰ میلیون دلار در رتبههای برتر به لحاظ کسب درآمد ارزی قرار دارند.
خبرگزاری میزان -
به گزارش گروه اقتصاد ، محمدرضا مودودی با بیان اینکه خدمات ترانزیت و حمل و نقل بینالمللی میتواند سهم بالایی در بهبود تراز تجاری کشور داشته باشد، گفت: موقعیت جغرافیایی ایران در این حوزه، منحصر به فرد است و کریدوری که ایران در آن قرار دارد بخش اعظمی از جمعیت جهان را پوشش میدهد، چراکه ایران در موقعیتی از جغرافیای بین دو قاره قرار دارد که به لحاظ مسافت، ۴۰ درصد و به لحاظ هزینه ۳۰ درصد نسبت به سایر مسیرهای سنتی نظیر کانال سوئز میتواند صرفهجویی اقتصادی ایجاد کند.
معاون کل سازمان توسعه تجارت ایران افزود: این موقعیت علاوه بر اینکه به نفع ایران است تا از آن بهرهبرداری مناسب کند؛ هم به نفع تامینکنندگان آسیایی است که بازار اروپا را هدف قرار دادهاند و هم مصرفکنندگان نهایی میتوانند از آن بهرهمند شوند.
وی اظهار داشت: خدمات در فرایند تولید ثروت جهانی نقش کلیدی دارد و بهرهگیری از ظرفیتهای نهفته کشور در این بخش نیز یک ضرورت به شمار میرود، در عین حال، برآوردها از میزان تولید ثروت سالانه در بخش خدمات ترانزیت و حمل و نقل در کشور در حال حاضر رقمی در حدود ۴ میلیارد دلار است که در صورت برنامهریزی صحیح و فعال سازی کریدورهای بینالمللی و عملیاتی شدن این چشمانداز، بیش از ۱۸۰ هزار فرصت شغلی ایجاد خواهد شد.
به گفته مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت، ضروری است برای جذب این میزان در آمد ارزی، برنامهها و اقدامات عملی و هدفمندی تعریف و تعقیب شوند و برای تبدیل این فرصت به موقعیت پایدار برای درآمدزایی گامهای اجرایی برداشته شود؛ در این میان ایران باید به دنبال کسب سهم واقعی خود از تجارت جهانی خدمات باشد.
مودودی افزود: هم اکنون ارزش تجارت کالا در جهان به ۱۰ هزار میلیارد دلار میرسد که در این میان حجم تجارت بین آسیا و اروپا در حدود سه هزار میلیارد دلار است که در این میان بیشترین درآمد کشورمان از رهگذر ترانزیت و حمل این کالاها در بخش حملونقل جادهای است که امیدواریم براساس پیشبینی به حدود ۳ میلیارد دلار برسد.
وی ادامه داد: حملونقل هوایی با حدود ۴۰۰ میلیون دلار، دریایی با ۳۲۰ میلیون دلار و ریلی با ۲۸۰ میلیون دلار در رتبههای بعدی به لحاظ کسب درآمد ارزی قرار دارند که این میزان درآمد بسیار کمتر از ظرفیتهای واقعی کشور در بخشهای گفته شده است.
معاون کل سازمان توسعه تجارت ایران در ادامه به برگزاری همایش تجاریسازی خدمات ترانزیت و حمل و نقل بینالمللی در مهرماه سال جاری اشاره کرد و گفت: ایران در مسیر اصلی کریدورهای شمال ـ جنوب و شرق ـ غرب، قرار دارد و باید از این فرصت بهینه، تولید ثروت و ارزآوری مطلوب داشته باشد. بر همین اساس برگزاری این همایش در سازمان توسعه تجارت، گامی مهم در راستای تحقق چنین آرمانی است.
به اعتقاد مودودی، تولید خدمات ترانزیت یکی از سیاستهای مهم در اولویتهای اجرایی سازمان توسعه تجارت است و نیاز است که همکاری و همگرایی تمامی دستگاهها و نهادهای ذیربط و نیز فعالان بخش خصوصی در برگزاری هر چه بهتر این همایش کاربردی و نیز عملیاتی کردن فرصتهای نهفته در این زمینه شد.
معاون کل سازمان توسعه تجارت ایران افزود: این موقعیت علاوه بر اینکه به نفع ایران است تا از آن بهرهبرداری مناسب کند؛ هم به نفع تامینکنندگان آسیایی است که بازار اروپا را هدف قرار دادهاند و هم مصرفکنندگان نهایی میتوانند از آن بهرهمند شوند.
وی اظهار داشت: خدمات در فرایند تولید ثروت جهانی نقش کلیدی دارد و بهرهگیری از ظرفیتهای نهفته کشور در این بخش نیز یک ضرورت به شمار میرود، در عین حال، برآوردها از میزان تولید ثروت سالانه در بخش خدمات ترانزیت و حمل و نقل در کشور در حال حاضر رقمی در حدود ۴ میلیارد دلار است که در صورت برنامهریزی صحیح و فعال سازی کریدورهای بینالمللی و عملیاتی شدن این چشمانداز، بیش از ۱۸۰ هزار فرصت شغلی ایجاد خواهد شد.
به گفته مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت، ضروری است برای جذب این میزان در آمد ارزی، برنامهها و اقدامات عملی و هدفمندی تعریف و تعقیب شوند و برای تبدیل این فرصت به موقعیت پایدار برای درآمدزایی گامهای اجرایی برداشته شود؛ در این میان ایران باید به دنبال کسب سهم واقعی خود از تجارت جهانی خدمات باشد.
مودودی افزود: هم اکنون ارزش تجارت کالا در جهان به ۱۰ هزار میلیارد دلار میرسد که در این میان حجم تجارت بین آسیا و اروپا در حدود سه هزار میلیارد دلار است که در این میان بیشترین درآمد کشورمان از رهگذر ترانزیت و حمل این کالاها در بخش حملونقل جادهای است که امیدواریم براساس پیشبینی به حدود ۳ میلیارد دلار برسد.
وی ادامه داد: حملونقل هوایی با حدود ۴۰۰ میلیون دلار، دریایی با ۳۲۰ میلیون دلار و ریلی با ۲۸۰ میلیون دلار در رتبههای بعدی به لحاظ کسب درآمد ارزی قرار دارند که این میزان درآمد بسیار کمتر از ظرفیتهای واقعی کشور در بخشهای گفته شده است.
معاون کل سازمان توسعه تجارت ایران در ادامه به برگزاری همایش تجاریسازی خدمات ترانزیت و حمل و نقل بینالمللی در مهرماه سال جاری اشاره کرد و گفت: ایران در مسیر اصلی کریدورهای شمال ـ جنوب و شرق ـ غرب، قرار دارد و باید از این فرصت بهینه، تولید ثروت و ارزآوری مطلوب داشته باشد. بر همین اساس برگزاری این همایش در سازمان توسعه تجارت، گامی مهم در راستای تحقق چنین آرمانی است.
به اعتقاد مودودی، تولید خدمات ترانزیت یکی از سیاستهای مهم در اولویتهای اجرایی سازمان توسعه تجارت است و نیاز است که همکاری و همگرایی تمامی دستگاهها و نهادهای ذیربط و نیز فعالان بخش خصوصی در برگزاری هر چه بهتر این همایش کاربردی و نیز عملیاتی کردن فرصتهای نهفته در این زمینه شد.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *