تبلیغات گسترده تکفیریها در میان جوانهای روحانی و غیر روحانی اهل سنت
سالهاست که گروهکهای تروریستی مستقر در غرب کشور با انجام ترورهای مختلف و به خاک و خون کشاندن هزاران انسان بی گناه، درصدد اختلاف افکنی میان اهل تشیع و تسنن و ناامن جلوه دادن حمهوری اسلامی ایران هستند، در این بین ماموستا ملارحیم عباسی، روحانی شافعی مذهب اهل بانه معتقد است که از حوادث تروریستی غرب کشور فقط نظام کفر سود میبرد.
خبرگزاری میزان -
به گزارش گروه فضای مجازی به نقل از پنجره، ماموستا ملارحیم عباسی، اهل روستای بولحسن از توابع شهرستان بانه در استان کردستان و امام جماعت همین روستاست. وی که شافعی مذهب است، در طول حیاتش فعالیتهای دینی و تبلیغی ارزندهای برای ارشاد و هدایت جوانان اهل سنت انجام داده است.
ماموستا ملارحیم عباسی، قدری هم از برخی کاستیها و نارساییها گلایه دارد و البته این گلایه را هم برای اصلاح و بهتر شدن اوضاع منطقه و آیندهای که نگران آن است مطرح میکند. بیشترین نگرانی ماموستا ملارحیم از فعالیتهای گروههای تکفیری است که متاسفانه برخی از جوانان اهل سنت و حتی روحانیون جوان این منطقه را بهسوی خودش جذب کرده و آینده تاریکی برایشان رقم زده است. ساعتی را با این عالم ارزنده اهل سنت همکلام شدیم و در مورد فعالیتهای گروههای تکفیری، مسائل اعتقادی و حتی راهکارهای مقابله با تفکر تکفیری در منطقه صحبت کردیم.
برای شروع در خصوص جایگاه علمی علما و مردم اهل سنت در مذهب امام شافعی از قدیم تا به امروز در شهر بانه برای ما توضیح دهید.
مردم شهرستان بانه از صدها سال قبل تاکنون مسلمان و شافعی مذهب بودهاند. به این دلیل که مردم بانه رفتار و تعرض سربازان رومی و ساسانی را دیده بودند، بعد از ورود سپاه اسلام وقتی دیدند که مسلمانان به دستور خداوند با مردم رئوف و مهربان هستند، از ورود اسلام استقبال و آن را قبول کردند. به همین دلیل به مردم بانه میگفتند: «اختیار دینیها». اکثر مسلمانان صدر اسلام از پیامبر گرامی اسلام (ص) و خلفای عدل اسلامی و علیالخصوص خلفای راشدین اطاعت کردهاند و به ایشان اقتدا کردهاند. هر جایی که سپاه اسلام به آنجا وارد شده، اخلاق پیامبر اجرا شده است.
تا قبل از انقلاب، ما هم شافعی مذهب بودیم و هم اطاعت از اسلام میکردیم. ولی ظلمهای رژیم طاغوت در کل ایران برقرار بود و علیالخصوص در کردستان و شهر بانه، زیرا که در اینجا مردم هم کرد بودند و هم مسلمان و چون در نوار مرزی قرار داشتیم، اشرار هم به طمع مال و ناموس مردم به ما ظلم میکردند. به محض وقوع انقلاب اسلامی و رهبری امام خمینی (ره)، ما ندای انقلاب را لبیک گفتیم. روزی که در تهران انقلاب شد، تهران مشکل نان و ارزاق داشت و در همین بانه کامیونهای نان آماده و به تهران فرستاده شد. همه مردم بانه به ندای امام (ره) پاسخ دادند و صددرصد به جمهوری اسلامی رای آری دادند. از آن روز تاکنون مردم این شهر همواره در کنار انقلاب و نظام جمهوری اسلامی بودهاند.
مذهب شافعی به ما گفته که اگر کسی زندگی کند و بمیرد و نفهمد که ولیامرش کیست و از او اطاعت نکند، وقتی بمیرد مانند مرده زمان جاهلیت مرده است. به دلیل همین دستور امام شافعی، ما هم امام (ره) را اطاعت کردهایم و هم مقام معظم رهبری را لبیک گفتیم.
در مذهب شافعی توسل به پیامبر (ص) و ائمه (ع) و اهلبیت بهعنوان امری عقیدتی و عملی محسوب میشود. بهعنوان مثال اگر در مذهب ما دختر و پسر جوانی بخواهند ازدواج کنند، اگر دختر از نوادگان امام حسن (ع) و امام حسین (ع) باشد، بدون اذن دختر و بدون اذن ولی دختر ازدواج صورت نمیگیرد چون نواده فاطمه زهرا (س) برتری دارد بر نواده غیر حضرت فاطمه (س).
اسلام و مذهب شافعی احترام به نوادگان این خاندان را به ما آموزش داده است و ما در گرفتاریها به این خاندان توسل میجوییم.
شما علمای اهل سنت در انتقال اندیشه صحیح اسلامی و جلوگیری از انحراف در میان جوانان اهل سنت نقش بسیار تعیین کنندهای دارید، بهنظر شما نظام جمهوری اسلامی چه کمکهایی به ماموستاهای اهل سنت خصوصا در منطقه کردستان میتواند کند؟
نظام جمهوری اسلامی از مردم کرد و پیروان مذهب شافعی حمایت میکند، اما تقاضاهای دیگری یا گلههایی هم وجود دارد. مثلا در شهرستان بانه تا شش یا هفت سال پیش حوزه علمیه برای مذهب شافعی وجود داشت که روحانیون در آن تحصیل میکردند، اما از چند سال پیش تا به امروز بسیار ضعیف شده است. ما استدعا داریم از مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور، از نماینده ولی فقیه در غرب کشور که نسبت به ترویج مذهب شافعی و احیای حوزههای علمیه سنتی شافعی عنایت بیشتری کند.
بهخاطر اینکه روحانیون جوان کرد شافعی مذهب به این طرف و آن طرف نروند، من استدعا دارم که کمکهای بیشتری صورت گیرد. منظورم از اینطرف و آن طرف داعش یا سلفی گری است، زیرا که سلفیها نه شیعه و نه شافعی مذهب را مسلمان نمیدانند، زیرا که میگویند شما توسل میکنید و توسل نزد ایشان کفر است.
در بانه شهدای زیادی از ماموستاها داشتیم که برای انقلاب و اسلام زحمات زیادی کشیدند. یکی از نمونههای اخیر ماموستا شیخالاسلام بود که به رحمت خدا رفت و همچنین ماموستا برهان عالی، میخواستیم راجعبه جایگاه این دو صحبت کنید.
ماموستا شیخالاسلام یکی از علمای تراز اول کردستان بود، خیلی با سواد و با معلومات بود و من هم مدتی در نزد ایشان تحصیل کردم. او یک ماموستای شافعی مذهب بود که بسیار به نظام جمهوری اسلامی اعتقاد داشت و همینطور بهخاطر جایگاه خوبی که در میان مردم داشت، سلفیها و تکفیریها هم دشمن او بودند. آنها میخواستند این جایگاه را بردارند و مردم را بهسمت خودشان سوق دهند. ماموستا در نهایت شهید راه اسلام شد. برهان عالی را هم دو دفعه ملاقات کردم، از مقام علمی ایشان اطلاع دقیقی نداشتم، اما از مردم شنیدهام که ایشان انسان عالم و با سوادی بوده است.
علمای بسیاری در این منطقه داریم که یا توسط ضدانقلاب شهید شدند یا در بمباران شهرستان بانه از بین رفتند. اینها افراد مفیدی بودند که حضورشان موجب نفع مردم میشد، یکی از این افراد ماموستا ملا محمود محمدی بود که شهید شد و خدا رحمتش کند.
در مقطعی شاهد بودیم که رفتارهای گروههای تکفیری در کردستان افزایش پیدا کرد که منجر به شهادت برخی علمای اهل سنت هم شد، بهنظر شما از شهادت این علما واقعا چه کسانی نفع میبرند؟
فقط نظام کفر سود میبرد. یا آنهایی هستند که با اسلام مخالفند یا آنهایی که با جمهوری اسلامی مخالفند، هر دوی اینها از این جهالتها سود میبرند. تکفیریها در میان جوانهای روحانی و غیر روحانی اهل سنت تبلیغات گستردهای علیه جمهوری اسلامی دارند. آنها ادعا میکنند اگر کسی بگوید یا رسولالله (ص) کافر است، کسی بگوید یا علی (ع) کافر است، کسی بگوید یا یکی از اولیای خدا و کلا اگر کلمه یا را بگوید کافر است. کسی به زیارت قبری برود، حتی به زیارت قبر رسولالله (ص) از نظر تکفیریها مشرک است. اینها مردم را به دو دسته تقسیم کردهاند، یک دسته مردم عوام و بیسواد که ماندهاند که چهکسی راست میگوید؟ این تکفیریها راست میگویند یا ماموستاهای سابق ما که میگفتند وقتی به زیارت رسول خدا (ص) رفتی از او بخواه که تو را در آخرت شفاعت کند، تو را یاری کند.
خصوصیت چیزهای تازه بهگونهای است که مردم بهسمتش متمایل میشوند، خصوصاً اینکه تکفیریها برخی از احکام دین را کلا برداشتهاند. از جمله تسبیحات بعد از نماز، از جمله تلقین و خیلی چیزهای دیگر را برداشتهاند. مردم را دو دسته کردهاند و ما از این اتفاق ضرر زیادی کردهایم.
/انتهای پیام/
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانههای داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانهای منتشر میشود.
ماموستا ملارحیم عباسی، قدری هم از برخی کاستیها و نارساییها گلایه دارد و البته این گلایه را هم برای اصلاح و بهتر شدن اوضاع منطقه و آیندهای که نگران آن است مطرح میکند. بیشترین نگرانی ماموستا ملارحیم از فعالیتهای گروههای تکفیری است که متاسفانه برخی از جوانان اهل سنت و حتی روحانیون جوان این منطقه را بهسوی خودش جذب کرده و آینده تاریکی برایشان رقم زده است. ساعتی را با این عالم ارزنده اهل سنت همکلام شدیم و در مورد فعالیتهای گروههای تکفیری، مسائل اعتقادی و حتی راهکارهای مقابله با تفکر تکفیری در منطقه صحبت کردیم.
برای شروع در خصوص جایگاه علمی علما و مردم اهل سنت در مذهب امام شافعی از قدیم تا به امروز در شهر بانه برای ما توضیح دهید.
مردم شهرستان بانه از صدها سال قبل تاکنون مسلمان و شافعی مذهب بودهاند. به این دلیل که مردم بانه رفتار و تعرض سربازان رومی و ساسانی را دیده بودند، بعد از ورود سپاه اسلام وقتی دیدند که مسلمانان به دستور خداوند با مردم رئوف و مهربان هستند، از ورود اسلام استقبال و آن را قبول کردند. به همین دلیل به مردم بانه میگفتند: «اختیار دینیها». اکثر مسلمانان صدر اسلام از پیامبر گرامی اسلام (ص) و خلفای عدل اسلامی و علیالخصوص خلفای راشدین اطاعت کردهاند و به ایشان اقتدا کردهاند. هر جایی که سپاه اسلام به آنجا وارد شده، اخلاق پیامبر اجرا شده است.
تا قبل از انقلاب، ما هم شافعی مذهب بودیم و هم اطاعت از اسلام میکردیم. ولی ظلمهای رژیم طاغوت در کل ایران برقرار بود و علیالخصوص در کردستان و شهر بانه، زیرا که در اینجا مردم هم کرد بودند و هم مسلمان و چون در نوار مرزی قرار داشتیم، اشرار هم به طمع مال و ناموس مردم به ما ظلم میکردند. به محض وقوع انقلاب اسلامی و رهبری امام خمینی (ره)، ما ندای انقلاب را لبیک گفتیم. روزی که در تهران انقلاب شد، تهران مشکل نان و ارزاق داشت و در همین بانه کامیونهای نان آماده و به تهران فرستاده شد. همه مردم بانه به ندای امام (ره) پاسخ دادند و صددرصد به جمهوری اسلامی رای آری دادند. از آن روز تاکنون مردم این شهر همواره در کنار انقلاب و نظام جمهوری اسلامی بودهاند.
مذهب شافعی به ما گفته که اگر کسی زندگی کند و بمیرد و نفهمد که ولیامرش کیست و از او اطاعت نکند، وقتی بمیرد مانند مرده زمان جاهلیت مرده است. به دلیل همین دستور امام شافعی، ما هم امام (ره) را اطاعت کردهایم و هم مقام معظم رهبری را لبیک گفتیم.
در مذهب شافعی توسل به پیامبر (ص) و ائمه (ع) و اهلبیت بهعنوان امری عقیدتی و عملی محسوب میشود. بهعنوان مثال اگر در مذهب ما دختر و پسر جوانی بخواهند ازدواج کنند، اگر دختر از نوادگان امام حسن (ع) و امام حسین (ع) باشد، بدون اذن دختر و بدون اذن ولی دختر ازدواج صورت نمیگیرد چون نواده فاطمه زهرا (س) برتری دارد بر نواده غیر حضرت فاطمه (س).
اسلام و مذهب شافعی احترام به نوادگان این خاندان را به ما آموزش داده است و ما در گرفتاریها به این خاندان توسل میجوییم.
شما علمای اهل سنت در انتقال اندیشه صحیح اسلامی و جلوگیری از انحراف در میان جوانان اهل سنت نقش بسیار تعیین کنندهای دارید، بهنظر شما نظام جمهوری اسلامی چه کمکهایی به ماموستاهای اهل سنت خصوصا در منطقه کردستان میتواند کند؟
نظام جمهوری اسلامی از مردم کرد و پیروان مذهب شافعی حمایت میکند، اما تقاضاهای دیگری یا گلههایی هم وجود دارد. مثلا در شهرستان بانه تا شش یا هفت سال پیش حوزه علمیه برای مذهب شافعی وجود داشت که روحانیون در آن تحصیل میکردند، اما از چند سال پیش تا به امروز بسیار ضعیف شده است. ما استدعا داریم از مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور، از نماینده ولی فقیه در غرب کشور که نسبت به ترویج مذهب شافعی و احیای حوزههای علمیه سنتی شافعی عنایت بیشتری کند.
بهخاطر اینکه روحانیون جوان کرد شافعی مذهب به این طرف و آن طرف نروند، من استدعا دارم که کمکهای بیشتری صورت گیرد. منظورم از اینطرف و آن طرف داعش یا سلفی گری است، زیرا که سلفیها نه شیعه و نه شافعی مذهب را مسلمان نمیدانند، زیرا که میگویند شما توسل میکنید و توسل نزد ایشان کفر است.
در بانه شهدای زیادی از ماموستاها داشتیم که برای انقلاب و اسلام زحمات زیادی کشیدند. یکی از نمونههای اخیر ماموستا شیخالاسلام بود که به رحمت خدا رفت و همچنین ماموستا برهان عالی، میخواستیم راجعبه جایگاه این دو صحبت کنید.
ماموستا شیخالاسلام یکی از علمای تراز اول کردستان بود، خیلی با سواد و با معلومات بود و من هم مدتی در نزد ایشان تحصیل کردم. او یک ماموستای شافعی مذهب بود که بسیار به نظام جمهوری اسلامی اعتقاد داشت و همینطور بهخاطر جایگاه خوبی که در میان مردم داشت، سلفیها و تکفیریها هم دشمن او بودند. آنها میخواستند این جایگاه را بردارند و مردم را بهسمت خودشان سوق دهند. ماموستا در نهایت شهید راه اسلام شد. برهان عالی را هم دو دفعه ملاقات کردم، از مقام علمی ایشان اطلاع دقیقی نداشتم، اما از مردم شنیدهام که ایشان انسان عالم و با سوادی بوده است.
علمای بسیاری در این منطقه داریم که یا توسط ضدانقلاب شهید شدند یا در بمباران شهرستان بانه از بین رفتند. اینها افراد مفیدی بودند که حضورشان موجب نفع مردم میشد، یکی از این افراد ماموستا ملا محمود محمدی بود که شهید شد و خدا رحمتش کند.
در مقطعی شاهد بودیم که رفتارهای گروههای تکفیری در کردستان افزایش پیدا کرد که منجر به شهادت برخی علمای اهل سنت هم شد، بهنظر شما از شهادت این علما واقعا چه کسانی نفع میبرند؟
فقط نظام کفر سود میبرد. یا آنهایی هستند که با اسلام مخالفند یا آنهایی که با جمهوری اسلامی مخالفند، هر دوی اینها از این جهالتها سود میبرند. تکفیریها در میان جوانهای روحانی و غیر روحانی اهل سنت تبلیغات گستردهای علیه جمهوری اسلامی دارند. آنها ادعا میکنند اگر کسی بگوید یا رسولالله (ص) کافر است، کسی بگوید یا علی (ع) کافر است، کسی بگوید یا یکی از اولیای خدا و کلا اگر کلمه یا را بگوید کافر است. کسی به زیارت قبری برود، حتی به زیارت قبر رسولالله (ص) از نظر تکفیریها مشرک است. اینها مردم را به دو دسته تقسیم کردهاند، یک دسته مردم عوام و بیسواد که ماندهاند که چهکسی راست میگوید؟ این تکفیریها راست میگویند یا ماموستاهای سابق ما که میگفتند وقتی به زیارت رسول خدا (ص) رفتی از او بخواه که تو را در آخرت شفاعت کند، تو را یاری کند.
خصوصیت چیزهای تازه بهگونهای است که مردم بهسمتش متمایل میشوند، خصوصاً اینکه تکفیریها برخی از احکام دین را کلا برداشتهاند. از جمله تسبیحات بعد از نماز، از جمله تلقین و خیلی چیزهای دیگر را برداشتهاند. مردم را دو دسته کردهاند و ما از این اتفاق ضرر زیادی کردهایم.
/انتهای پیام/
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانههای داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانهای منتشر میشود.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *