قیمت مسکن با تورم همراهی نکرده/ شفاف سازی هزینه مدیریت شهری در ایران
وزیر راه و شهرسازی بر بهینه سازی قیمت تمام شده خدمات شهری تاکید کرد و خواستار شفاف سازی هزینه های مدیریت شهری در کشور شد.
خبرگزاری میزان -
به گزارش گروه اقتصاد ، عباس آخوندی با اشاره به شهر فروشی و فروش تراکد در کشور گفت: شهرفروشی از دو منظر قابل بحث و بررسی است و معتقدم این شیوه کنونی اداره شهرها که با شهرفروشی و فروش تراکم همراه است، دیگر بازاری ندارد.
وی معتقد است، عرضه باید با تقاضا همراه باشد، در حالی که اکنون آمارهای مختلفی که از میزان واحدهای مسکونی در تهران و سایر کلانشهرها داریم نشان می دهد این شیوه نتوانسته است پاسخگوی مسایل مردم و شهروندان باشد.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه قیمت مسکن در سه سال گذشته و از ابتدای دولت یازدهم با تورم همراهی نکرد و قیمت ثابتی داشت، افزود: در سه سال گذشته، قیمت مسکن حتی با تورم نیز همراهی نکرد و افزایش قیمت در مسکن نداشتیم.
عضو کابینه دولت تدبیر و امید با طرح این سوال که آیا ادامه روند شهرفروشی امکان پذیر است؟ تاکید کرد: ادامه روند شهرفروشی و فروش تراکم برای شهرها و کلانشهرهای ایران امکان پذیر نیست؛ فارغ از اینکه شهر فروشی و فروش تراکم باعث ایجاد فاصله طبقاتی و رواج فرهنگ عمومی بالای شهر و پایین شهر، محله های فقیر و محله های غنی می شود، موجب گرفتاری های فراوان دیگری از جمله ناامنی برای شهرها هم هست که همین مسایل نشان می دهد ادامه این روند نادرست برای اداره شهرها امکان پذیر نیست.
وی گفت: وقتی می پذیریم شهر فروشی در شهرها امکان تداوم ندارد مطمئنا به راه حل های اجرایی آن فکر کرده و برنامه های مدونی نیز برای راه حل های پیشنهادی داریم. در حال حاضر، مشکلی که از نظر شهرسازی به آن مبتلا هستیم و شهرهای ما را با مشکلات و مسایل مختلفی روبه رو کرده، این است که بخش عمده ای از درآمدهای شهر مبتنی بر قانون نیست و به تبع آن، هزینه ها نیز مبتنی بر قانون نیستند و این مشکل پیچیده ای است که به آن مبتلا هستیم.
آخوندی با طرح پرسش های کلانی همچون بهینه بودن یا نبودن هزینه های مدیریت شهری به ویژه در کلانشهرها که در آنها تراکم فروشی و شهرفروشی رایج است و همچنین این پرسش که قیمت تمام شده مدیریت شهری در ایران چگونه است؟ گفت: نسبت به بهینه بودن قیمت تمام شده خدمات شهری کلانشهرها تردید دارم؛ البته روی صحبتم به شماری از شهرهای ایران که کم جمعیت و فاقد درآمد هستند نیست و معتقدم باید به شهرهای کوچک و کم درآمد برای بهبود وضعیت کمک شود، اما در عین حال در مورد کلانشهرها این نظر را ندارم و معتقدم وضعیت منابع مالی در کلانشهرها به گونه ای دیگر است.
*شفاف سازی هزینه مدیریت شهری در ایران
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: بسیاری از شهرسازان و حتی شهروندان توجه دارند که اصلا اجرای طرح اتوبان صدر مشکلی از شهر تهران حل کرده که بیش از یک میلیارد دلار برایش هزینه شد؟ بنابراین مساله و سوال بعدی این است که اساسا قیمت تمام شده و هزینه مدیریت شهری در ایران چگونه است؟ معتقدم کنترل نکردن در حوزه درآمد بزرگترین زیان آن کنترل نکردن در حوزه هزینه است که موجب افزایش قیمت تمام شده مدیریت شهری در ایران شده است.
* انتقاد از هزینه های گزافی که شهروندان برای زندگی در کلانشهرها می پردازند
آخوندی با اشاره به اینکه در حال حاضر شهروندان هزینه زیادی برای سکونت در شهرها می پردازند، گفت: گرچه امروزه برای کسانی که در شهرها سکونت دارند به ظاهر هزینه چندانی متصور نیست، اما شهروندان هر روز با سربی که استنشاق می کنند، با آلودگی شهرها، ترافیک و تمامی گرفتاری های شهری دارند هزینه های مدیریت شهری را بیش از حد مجاز پرداخت می کنند.
وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: شهروندان برای زندگی در کلانشهرها زندگی و درآمد و عمر خود را هزینه می کنند که عموما از دید مدیریت شهری پنهان است و این در حالی است که مدیریت شهری بخش عمده ای از درآمد خود را از طریق فروش تراکم دریافت می کند و جان شهروندان را به مخاطره می اندازد. این وضعیت مختص تهران نیست بلکه در تمام کلانشهرها مردم دارند بابت زندگی در شهرها هزینه های گزافی را می پردازند.
* حمایت وزارت راه و شهرسازی از تفکیک سهم مالیات مردم در مالیه محلی و ملی
عضو کابینه دولت یازدهم با تاکید بر اینکه وزارت راه و شهرسازی از طرح شفاف شدن سهم مالیات های مردم در هزینه های محلی و هزینه های دولت ملی پشتیبانی می کند، گفت: ما در وزارت راه و شهرسازی از چند مساله پشتیبانی می کنیم و همواره در دولت نیز این کار را انجام داده ایم.
نخست آنکه، باید معلوم بشود چه بخشی از مالیات مردم سهم هزینه های محلی است و چه بخشی نیز سهم هزینه های دولت ملی است. متاسفانه فروش تراکم با فروش شهر باعث شده که به مفاهیم مالیات محلی و مالیات ملی نپردازیم. در حالی که در سایر کشورها همواره این دو مفهوم جدای از هم هستند و برای هرکدام ویژگی های مشخصی وجود دارد.
آخوندی با انتقاد از اینکه دیواری بین مدیریت شهری و محلی و مدیریت ملی کشیده شده ، گفت: مردم باید مبلغ مشخصی از درآمد خود را برای مالیات محلی و ملی بپردازند. در حالی که ما دیواری کشیده ایم که شهرداری هرکاری خواست انجام دهد. در حال حاضر، مالیات محلی بدون نظارت به شهرداری ها پرداخت می شود و معتقدم ما تصویر روشنی از مالیات های شهروندان نداریم.
وی ادامه داد: باید بدانیم یک شهروند چقدر مالیات می دهد و از مالیاتی که پرداخت می کند چقدر برای بهبود شهرها هزینه می شود که منظور من از مالیات، شامل عوارض نوسازی تا مالیات بر درآمد است. باید مدافع این شویم که هزینه های مدیریت شهری و محلی کنترل و روشن شود و سهم مالیات ملی و مالیه محلی نیز تعیین تکلیف شود.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه از نظر وی تفکیک های درون شهری و برون شهری درست نیستند، گفت: ما در وزارت راه و شهرسازی باید حداکثر حمایت را از مدیریت شهری داشته باشیم.
* مشکل شهرهای ما مشکل بی توجهی شهری است نه طرح های جامع
وی معتقد است، طرح های جامع با وجود نقدهای فراوانی که از آن می شود بسیار مفید بوده است. تصور کنید توسعه شهرها بدون طرح جامع به چه شیوه ای بود؟ مشکل شهرهای ما این است که به شهرنشینی آنها توجهی نشده است.
آخوندی همچنین با اشاره به اینکه در مورد برخی از شهرها برای چندمین بار است که طرح تهیه می شود، گفت: در شهرهایی که صاحب طرح جامع هستند ملاک عمل تا زمانی که طرح جدید تهیه، مصوب و ابلاغ شود به قوت خود باقی است. ما در واقع باید به آن سمت برویم که برای ارتقا و بهبود کیفیت زندگی و حمل و نقل عمومی شهرها چاره اندیشی و در جهت بهبود آنها حرکت کنیم.
* ارتقای ادارات کل راه و شهرسازی با ظرفیت پذیری توان حل مسایل شهر
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه قرار است ادارات راهداری هر استان از اداره کل راه و شهرسازی منفک شود و به ادارات کل حمل و نقل و پایانه های استان ها که زیر نظر سازمان راهداری هستند، ملحق شوند، گفت: این تفکیک از این منظر انجام می شود تا کیفیت زندگی و حمل و نقل در ادارات کل راه و شهرسازی دنبال شود، اعتقادم بر این است که ادارات کل راه و شهرسازی باید به دفتر فنی شهرها تبدیل شوند.
آخوندی ادامه داد: یعنی اگر ما مثلا برای شهر کرمان سه بار طرح جامع تهیه کرده ایم در شرایط فعلی و با ایده جدید برای دفعه چهارم وزارت راه و شهرسازی طرح جامع تهیه نکند بلکه ادارات کل راه و شهرسازی بیایند و طرح جامع تهیه کنند. این بار اداره کل راه و شهرسازی باید توان حل مساله شهر خود را داشته باشد، اگرچه برای حل مسائل نیاز به مشاور طرح است که ما با مشاور مخالف نیستیم اما معتقدم هدف بسیار روشن است.
وی افزود: در حال حاضر ما برای بیشتر شهرهای خود طرح جامع و طرح تفصیلی داریم و می دانیم که در نقاط مختلف شهرها چه مشکلاتی داریم، بنابراین اداره کل راه و شهرسازی ما باید قدرت حل مساله را داشته باشد و این قدرت حل مساله نه فقط در استان بلکه برای همه شهرهای استان باشد.
وزیر راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: در واقع هر شهری که قرار باشد برای بار سوم و چهارم برایش طرح تهیه شود، بخش اعظم اطلاعاتش موجود است. علت آنکه بیشتر گرایش به سمت بازآفرینی شهری پیدا کرده ام به همین دلیل است. در حال حاضر همه از ما نمی خواهند که کارها را از صفر شروع کنیم این نکاتی است که باید به آنها توجه ویژه ای شود.
انتهای پیام /
وی معتقد است، عرضه باید با تقاضا همراه باشد، در حالی که اکنون آمارهای مختلفی که از میزان واحدهای مسکونی در تهران و سایر کلانشهرها داریم نشان می دهد این شیوه نتوانسته است پاسخگوی مسایل مردم و شهروندان باشد.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه قیمت مسکن در سه سال گذشته و از ابتدای دولت یازدهم با تورم همراهی نکرد و قیمت ثابتی داشت، افزود: در سه سال گذشته، قیمت مسکن حتی با تورم نیز همراهی نکرد و افزایش قیمت در مسکن نداشتیم.
عضو کابینه دولت تدبیر و امید با طرح این سوال که آیا ادامه روند شهرفروشی امکان پذیر است؟ تاکید کرد: ادامه روند شهرفروشی و فروش تراکم برای شهرها و کلانشهرهای ایران امکان پذیر نیست؛ فارغ از اینکه شهر فروشی و فروش تراکم باعث ایجاد فاصله طبقاتی و رواج فرهنگ عمومی بالای شهر و پایین شهر، محله های فقیر و محله های غنی می شود، موجب گرفتاری های فراوان دیگری از جمله ناامنی برای شهرها هم هست که همین مسایل نشان می دهد ادامه این روند نادرست برای اداره شهرها امکان پذیر نیست.
وی گفت: وقتی می پذیریم شهر فروشی در شهرها امکان تداوم ندارد مطمئنا به راه حل های اجرایی آن فکر کرده و برنامه های مدونی نیز برای راه حل های پیشنهادی داریم. در حال حاضر، مشکلی که از نظر شهرسازی به آن مبتلا هستیم و شهرهای ما را با مشکلات و مسایل مختلفی روبه رو کرده، این است که بخش عمده ای از درآمدهای شهر مبتنی بر قانون نیست و به تبع آن، هزینه ها نیز مبتنی بر قانون نیستند و این مشکل پیچیده ای است که به آن مبتلا هستیم.
آخوندی با طرح پرسش های کلانی همچون بهینه بودن یا نبودن هزینه های مدیریت شهری به ویژه در کلانشهرها که در آنها تراکم فروشی و شهرفروشی رایج است و همچنین این پرسش که قیمت تمام شده مدیریت شهری در ایران چگونه است؟ گفت: نسبت به بهینه بودن قیمت تمام شده خدمات شهری کلانشهرها تردید دارم؛ البته روی صحبتم به شماری از شهرهای ایران که کم جمعیت و فاقد درآمد هستند نیست و معتقدم باید به شهرهای کوچک و کم درآمد برای بهبود وضعیت کمک شود، اما در عین حال در مورد کلانشهرها این نظر را ندارم و معتقدم وضعیت منابع مالی در کلانشهرها به گونه ای دیگر است.
*شفاف سازی هزینه مدیریت شهری در ایران
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: بسیاری از شهرسازان و حتی شهروندان توجه دارند که اصلا اجرای طرح اتوبان صدر مشکلی از شهر تهران حل کرده که بیش از یک میلیارد دلار برایش هزینه شد؟ بنابراین مساله و سوال بعدی این است که اساسا قیمت تمام شده و هزینه مدیریت شهری در ایران چگونه است؟ معتقدم کنترل نکردن در حوزه درآمد بزرگترین زیان آن کنترل نکردن در حوزه هزینه است که موجب افزایش قیمت تمام شده مدیریت شهری در ایران شده است.
* انتقاد از هزینه های گزافی که شهروندان برای زندگی در کلانشهرها می پردازند
آخوندی با اشاره به اینکه در حال حاضر شهروندان هزینه زیادی برای سکونت در شهرها می پردازند، گفت: گرچه امروزه برای کسانی که در شهرها سکونت دارند به ظاهر هزینه چندانی متصور نیست، اما شهروندان هر روز با سربی که استنشاق می کنند، با آلودگی شهرها، ترافیک و تمامی گرفتاری های شهری دارند هزینه های مدیریت شهری را بیش از حد مجاز پرداخت می کنند.
وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: شهروندان برای زندگی در کلانشهرها زندگی و درآمد و عمر خود را هزینه می کنند که عموما از دید مدیریت شهری پنهان است و این در حالی است که مدیریت شهری بخش عمده ای از درآمد خود را از طریق فروش تراکم دریافت می کند و جان شهروندان را به مخاطره می اندازد. این وضعیت مختص تهران نیست بلکه در تمام کلانشهرها مردم دارند بابت زندگی در شهرها هزینه های گزافی را می پردازند.
* حمایت وزارت راه و شهرسازی از تفکیک سهم مالیات مردم در مالیه محلی و ملی
عضو کابینه دولت یازدهم با تاکید بر اینکه وزارت راه و شهرسازی از طرح شفاف شدن سهم مالیات های مردم در هزینه های محلی و هزینه های دولت ملی پشتیبانی می کند، گفت: ما در وزارت راه و شهرسازی از چند مساله پشتیبانی می کنیم و همواره در دولت نیز این کار را انجام داده ایم.
نخست آنکه، باید معلوم بشود چه بخشی از مالیات مردم سهم هزینه های محلی است و چه بخشی نیز سهم هزینه های دولت ملی است. متاسفانه فروش تراکم با فروش شهر باعث شده که به مفاهیم مالیات محلی و مالیات ملی نپردازیم. در حالی که در سایر کشورها همواره این دو مفهوم جدای از هم هستند و برای هرکدام ویژگی های مشخصی وجود دارد.
آخوندی با انتقاد از اینکه دیواری بین مدیریت شهری و محلی و مدیریت ملی کشیده شده ، گفت: مردم باید مبلغ مشخصی از درآمد خود را برای مالیات محلی و ملی بپردازند. در حالی که ما دیواری کشیده ایم که شهرداری هرکاری خواست انجام دهد. در حال حاضر، مالیات محلی بدون نظارت به شهرداری ها پرداخت می شود و معتقدم ما تصویر روشنی از مالیات های شهروندان نداریم.
وی ادامه داد: باید بدانیم یک شهروند چقدر مالیات می دهد و از مالیاتی که پرداخت می کند چقدر برای بهبود شهرها هزینه می شود که منظور من از مالیات، شامل عوارض نوسازی تا مالیات بر درآمد است. باید مدافع این شویم که هزینه های مدیریت شهری و محلی کنترل و روشن شود و سهم مالیات ملی و مالیه محلی نیز تعیین تکلیف شود.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه از نظر وی تفکیک های درون شهری و برون شهری درست نیستند، گفت: ما در وزارت راه و شهرسازی باید حداکثر حمایت را از مدیریت شهری داشته باشیم.
* مشکل شهرهای ما مشکل بی توجهی شهری است نه طرح های جامع
وی معتقد است، طرح های جامع با وجود نقدهای فراوانی که از آن می شود بسیار مفید بوده است. تصور کنید توسعه شهرها بدون طرح جامع به چه شیوه ای بود؟ مشکل شهرهای ما این است که به شهرنشینی آنها توجهی نشده است.
آخوندی همچنین با اشاره به اینکه در مورد برخی از شهرها برای چندمین بار است که طرح تهیه می شود، گفت: در شهرهایی که صاحب طرح جامع هستند ملاک عمل تا زمانی که طرح جدید تهیه، مصوب و ابلاغ شود به قوت خود باقی است. ما در واقع باید به آن سمت برویم که برای ارتقا و بهبود کیفیت زندگی و حمل و نقل عمومی شهرها چاره اندیشی و در جهت بهبود آنها حرکت کنیم.
* ارتقای ادارات کل راه و شهرسازی با ظرفیت پذیری توان حل مسایل شهر
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه قرار است ادارات راهداری هر استان از اداره کل راه و شهرسازی منفک شود و به ادارات کل حمل و نقل و پایانه های استان ها که زیر نظر سازمان راهداری هستند، ملحق شوند، گفت: این تفکیک از این منظر انجام می شود تا کیفیت زندگی و حمل و نقل در ادارات کل راه و شهرسازی دنبال شود، اعتقادم بر این است که ادارات کل راه و شهرسازی باید به دفتر فنی شهرها تبدیل شوند.
آخوندی ادامه داد: یعنی اگر ما مثلا برای شهر کرمان سه بار طرح جامع تهیه کرده ایم در شرایط فعلی و با ایده جدید برای دفعه چهارم وزارت راه و شهرسازی طرح جامع تهیه نکند بلکه ادارات کل راه و شهرسازی بیایند و طرح جامع تهیه کنند. این بار اداره کل راه و شهرسازی باید توان حل مساله شهر خود را داشته باشد، اگرچه برای حل مسائل نیاز به مشاور طرح است که ما با مشاور مخالف نیستیم اما معتقدم هدف بسیار روشن است.
وی افزود: در حال حاضر ما برای بیشتر شهرهای خود طرح جامع و طرح تفصیلی داریم و می دانیم که در نقاط مختلف شهرها چه مشکلاتی داریم، بنابراین اداره کل راه و شهرسازی ما باید قدرت حل مساله را داشته باشد و این قدرت حل مساله نه فقط در استان بلکه برای همه شهرهای استان باشد.
وزیر راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: در واقع هر شهری که قرار باشد برای بار سوم و چهارم برایش طرح تهیه شود، بخش اعظم اطلاعاتش موجود است. علت آنکه بیشتر گرایش به سمت بازآفرینی شهری پیدا کرده ام به همین دلیل است. در حال حاضر همه از ما نمی خواهند که کارها را از صفر شروع کنیم این نکاتی است که باید به آنها توجه ویژه ای شود.
انتهای پیام /
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *