اعلامیه جهانی حقوق بشر نسل بشر را تهدید میکند/ این اعلامیه حق نامشروع همجنس بازی را هم به رسمیت میشناسد
به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) امروز (سه شنبه) طی سخنانی در سمینار تخصصی بین المللی حقوق بشر اسلامی با اشاره به ضرورت نقد عالمانه و مجتهدانه حقوق بشر غربی اظهار کرد: باید به دور از جار و جنجالهای سیاسی متفکران ادیان خصوصا محققان اسلامی و فقهای برجسته اعلامیه حقوق بشر مورد نقد قرار دهند.
وی ادامه داد: ما در مرکز فقهی ائمه اطهار در سال 91 به مبحث نقد علمی اعلامیه حقوق بشر ورود پیدا کردیم و معتقدیم اگر بخواهیم منشوری از حقوق بشر اسلامی را عرضه کنیم باید حقوق بشر مد نظر غربی ها را مورد نقد قرار دهیم.
آیت الله فاضل لنکرانی با بیان اینکه روح اعلامیه حقوق بشر کاملا در جهت نفی حقوق انسانها است گفت: اگر دیباچه اعلامیه حقوق بشر و مواد آن را یک به یک به صورت مجتهدانه وعالمانه بررسی کنیم به این نتیجه می رسیم که این اعلامیه نافی حقوق بشر است.
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) با بیان اینکه اعلامیه حقوق بشر نسل بشر را تهدید می کند تصریح کرد: دراعلامیه جهانی حقوق بشر به اسم آزادی این اختیار به انسان داده شده که همجنس بازی کند و اساسا اعلامیه حقوق بشر بر اساس نفی شرایع سماوی تدوین شده است.
وی با اشاره به نزاع موجود میان متفکران مبنی بر اینکه چه چیزی حق و چه چیزی تکلیف است اظهار کرد: هم در قوانین آسمانی و هم در قوانین اساسی کشورها اموری به عنوان حق و اموری به عنوان تکلیف در نظر گرفته شده است و مسئله اصلی در این رابطه ، تشخیص مصادیق حق و مصادیق تکلیف است.
آیت الله فاضل لنکرانی با اشاره به امکان ناپذیر بودن تاسیس یک نظام حقوقی عاری از تکلیف و سراسر حقوقمدار گفت: کسانی که مسئله حقوق محوری را برجسته می کنند به دنبال تکلیف زدایی هستند و ضرورت دارد که قوانین از هر دو موئلفه حقوق وتکلیف برخوردار باشد.
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) با اشاره به استدلال باطل افرادی که حقوقمداری را مقدم بر تکلیف مداری می دانند گفت: آنها چنین استدلال می کنند که کرامت ذاتی بشر مانع از تکلیف مداری او است و این امر در حالی است که تکلیف به معنای تحمیل نیست و تکلیف امری مغایر با فطرت بشری نیست.
وی تصریح کرد: در مقوله تکلیف مبنا این است که فرد نباید از حقوق در نظر گرفته شده تجاوز کند.
آیت الله فاضل لنکرانی با بیان اینکه عده ای با طرح موضوع تقدم حقوق بر تکلیف به دنبال کم رنگ کردن نقش دین در زندگی اجتماعی بشر هستند گفت: از نظر منطق فقهی اسلامی و از نظر قواعد تحقیق اینکه یک فعل از زاویه ای تکلیف مدارانه و از زاویه دیگر حقوق مدارانه باشد عیب ونقصی ندارد.
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) حلقه مفقوده اعلامیه حقوق بشر را ضمانت اجرایی آن دانست و بیان داشت: تدوین کننده اعلامیه حقوق بشر با تاسیس نهادهایی آنها را به عنوان ضامن اعلامیه حقوق بشر معرفی کردند اما باید این سوال را مطرح کرد که آیا این نهادها تا کنون توانسته اند از مفاد همان حقوق بشر مورد نظر غربی ها ضمانت به عمل آورند.
وی امتیاز حقوق بشر اسلامی به حقوق بشر غربی را ضمانت اجرای این نوع از حقوق بشر دانست و گفت: نظام امامت در اسلام تضمین کننده حقوق انسانها است و ما معتقدیم دینی که حقوق بشر را تبیین کرده ضمانت اجرای آن را هم در نظر گرفته است.
آیت الله فاضل لنکرانی در پایان با بیان اینکه ولایت فقیه تنها راه به سعادت رسیدن بشر است خاطر نشان کرد: امروز اگر بشر بخواهد به حقوق واقعی خود نائل شود بر اساس استدلالات عقلانی و مستندات قرآنی و روایی نظام امامت و در عصر غیبت ولایت فقیه می تواند این مهم را برای بشر به تحقق برساند.