تامین نیاز60 درصد فرودگاه های کوچک با 20 فروند هواپیما
مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با یادآوری ادامه مذاکره با شرکت هواپیماسازی «ای تی آر» از شرکت های زیرمجموعه ایرباس برای تامین 20 فروند هواپیمای کوچک، گفت: این تعداد، نیاز 60 درصد فرودگاه های کوچک کشور را تامین می کند.
خبرگزاری میزان -
به گزارش گروه اقتصاد ، فرهاد پرورش با بیان مشکلات صنعت حمل و نقل هوایی کشور تاکید کرده که در 10 سال آینده ایران ایر به 50 فروند هواپیمای کوچک نیاز دارد.
به گفته وی، فرودگاه هایی در کشور وجود دارد که فقط هفته ای سه تا چهار پرواز دارند درحالی که می توان با تجهیز آنها به هواپیماهای کوچک روزی دو تا سه پرواز برقرار کرد.
پرورش با بیان اینکه بر اساس آمار موجود چیزی بیش از 60 فرودگاه کوچک در کشور وجود دارد که بیشتر درشهرهای کم برخوردار قراردارند، افزود: 90 درصد مسافران در حدود 10 فرودگاه اصلی کشور و 10 درصد دیگر در 90 درصد فرودگاه ها جابه جا می شوند؛ این نشان می دهد شهرهای اصلی پروازهای بزرگی دارند و هواپیمای کوچک به فرودگاهای شهرهای کوچک پرواز نمی کنند.
وی افزود: این درحالی است که در بسیاری از این شهرها استادان، دانشجویان، مقام های محلی و حتی تاجران زیادی در رفت و آمد با تهران و سایر مراکز استان ها هستند و با انجام پروازهای روزانه می توان شهرهای کوچک را به شهرهای بزرگتر و استان های مرکزی متصل کرد.
پرورش با بیان اینکه پیشتر، وزیر راه وشهرسازی دستور داد هواپیمایی هما روی این موضوع کار کند، گفت: فرصتی که پسابرجام به ما داد این بود که ما با شرکت هایی که صاحب هواپیماهای کوچک هستند وارد مذاکره شدیم. اکنون فقط چند فروند از هواپیمای کوچک که آن هم از نوع آی.تی.آر (ATR) قدیمی نزد هواپیمایی آسمان عملیاتی است.
مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران گفت: با مطالعات انجام شده، از بین چند شرکتی که صاحب این هواپیماها هستند، خرید 20 فروند را پیش بینی کرده ایم که اگر این پروژه به نتیجه برسد تقریبا می توانیم حدود 50 تا 60 درصد نیاز این فرودگاه ها را پوشش دهیم و مشکل این مناطق را حل کنیم.
وی ادامه داد: در 10 سال آینده تا 50 فروند نیز ظرفیت افزایش این نوع هواپیماها وجود دارد.
مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران با توضیح اینکه به دلیل تکمیل نشدن هواپیماهای بزرگ در بسیاری از شهرهای کوچک، این پروازها اقتصادی محسوب نمی شود، گفت: مزایای هواپیماهای کوچک این است که می توانند دو تا چند مرتبه در روز پرواز داشته باشند؛ اما هواپیماهای بزرگ تر حتی با یکبار در روز نیز تکمیل نمی شوند.
پرورش درباره اینکه چرا تاکنون به نیاز این بخش پاسخ داده نشده است، تصریح کرد: علاوه بر تحریم ها، نرخ کنترل شده قیمت ها نیز در مفغول ماندن این امر تاثیر گذار بوده است.
وی تاکید کرد: با آزاد شدن نرخ پروازها، اکنون می توان برای این مسیرها نرخ تعیین کرد؛ البته این به معنای عدم نظارت سازمان هواپیمایی و قیمت گذاری بی رویه نیست.
به گفته مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، وقتی هواپیمای 150 نفره، بدون تکمیل ظرفیت به شهری پرواز می کند، برای شرکت هواپیمایی صرفه اقتصادی ندارد اما در مسیرهای طولانی با تقاضا زیاد مسافر، هواپیما مسیر طولانی تری را پرواز می کند و زمان زمین گیری کمتری در فرودگاها دارد؛ در واقع منفعت اقتصادی از هواپیما برای شرکت ها بیشتر می شود.
به گفته وی، فرودگاه هایی در کشور وجود دارد که فقط هفته ای سه تا چهار پرواز دارند درحالی که می توان با تجهیز آنها به هواپیماهای کوچک روزی دو تا سه پرواز برقرار کرد.
پرورش با بیان اینکه بر اساس آمار موجود چیزی بیش از 60 فرودگاه کوچک در کشور وجود دارد که بیشتر درشهرهای کم برخوردار قراردارند، افزود: 90 درصد مسافران در حدود 10 فرودگاه اصلی کشور و 10 درصد دیگر در 90 درصد فرودگاه ها جابه جا می شوند؛ این نشان می دهد شهرهای اصلی پروازهای بزرگی دارند و هواپیمای کوچک به فرودگاهای شهرهای کوچک پرواز نمی کنند.
وی افزود: این درحالی است که در بسیاری از این شهرها استادان، دانشجویان، مقام های محلی و حتی تاجران زیادی در رفت و آمد با تهران و سایر مراکز استان ها هستند و با انجام پروازهای روزانه می توان شهرهای کوچک را به شهرهای بزرگتر و استان های مرکزی متصل کرد.
پرورش با بیان اینکه پیشتر، وزیر راه وشهرسازی دستور داد هواپیمایی هما روی این موضوع کار کند، گفت: فرصتی که پسابرجام به ما داد این بود که ما با شرکت هایی که صاحب هواپیماهای کوچک هستند وارد مذاکره شدیم. اکنون فقط چند فروند از هواپیمای کوچک که آن هم از نوع آی.تی.آر (ATR) قدیمی نزد هواپیمایی آسمان عملیاتی است.
مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران گفت: با مطالعات انجام شده، از بین چند شرکتی که صاحب این هواپیماها هستند، خرید 20 فروند را پیش بینی کرده ایم که اگر این پروژه به نتیجه برسد تقریبا می توانیم حدود 50 تا 60 درصد نیاز این فرودگاه ها را پوشش دهیم و مشکل این مناطق را حل کنیم.
وی ادامه داد: در 10 سال آینده تا 50 فروند نیز ظرفیت افزایش این نوع هواپیماها وجود دارد.
مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران با توضیح اینکه به دلیل تکمیل نشدن هواپیماهای بزرگ در بسیاری از شهرهای کوچک، این پروازها اقتصادی محسوب نمی شود، گفت: مزایای هواپیماهای کوچک این است که می توانند دو تا چند مرتبه در روز پرواز داشته باشند؛ اما هواپیماهای بزرگ تر حتی با یکبار در روز نیز تکمیل نمی شوند.
پرورش درباره اینکه چرا تاکنون به نیاز این بخش پاسخ داده نشده است، تصریح کرد: علاوه بر تحریم ها، نرخ کنترل شده قیمت ها نیز در مفغول ماندن این امر تاثیر گذار بوده است.
وی تاکید کرد: با آزاد شدن نرخ پروازها، اکنون می توان برای این مسیرها نرخ تعیین کرد؛ البته این به معنای عدم نظارت سازمان هواپیمایی و قیمت گذاری بی رویه نیست.
به گفته مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، وقتی هواپیمای 150 نفره، بدون تکمیل ظرفیت به شهری پرواز می کند، برای شرکت هواپیمایی صرفه اقتصادی ندارد اما در مسیرهای طولانی با تقاضا زیاد مسافر، هواپیما مسیر طولانی تری را پرواز می کند و زمان زمین گیری کمتری در فرودگاها دارد؛ در واقع منفعت اقتصادی از هواپیما برای شرکت ها بیشتر می شود.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *