چه عواملی باعث تغییر سبک زندگی در کلانشهرها می شود؟
رشد سریع شهرنشینی در جامعه امروزی باعث شده تا تغییرات اساسی در بافت و سبک زندگی ایجاد شود. رشد تجملات، چشم و هم چشمی و تبعیت از رفتارهای ناپسندی که مقبول جامعه و فرهنگ نیست الگوها و معیارهای اخلاقی را تغییر داده است.
خبرگزاری میزان -
به گزارش گروه فضای مجازی به نقل از آستان، یک جامعه شناس و استاد دانشگاه با مقایسه نسل گذشته با نسل جدید عصر حاضر گفت: امروزه در جامعه با نسل مصرف کننده روبرو هستیم و همین موضوع مهم تغییراتی اساسی در اقشار مختلف ایجاد کرده است.
دکتر محمدتقی شیخی، افزود: در سال های اخیر و طی این چند دهه، افراد در کلانشهرها به مصرف گرایی تمایل بیشتری پیدا کردند و تقریباً در همه طبقات اجتماعی قابل مشاهده است.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه رشد مصرف گرایی به مرور زمان نحوه زندگی را تغییر می دهد و بر سبک درست زندگی تاثیرگذار است ادامه داد: ترویج رفتارهای ناپسندی چون چشم و هم چشمی، رقابت های ناسالم، خودنمایشی و ... شیوع پیدا می کند و در این خانواده ها مدیریت اقتصاد لجام گسیخته خواهد شد.
وی با بیان این مهم که اغلب کودکانی که در خانواده های تجملاتی پرورش پیدا می کنند این سبک نادرست را به دامنه جامعه می کشانند گفت: کودکان این قبیل خانواده ها اصول درست و بهنجار را فراموش کرده و معیارها و ارزش های واقعی اخلاقی برای شان کمرنگ می شود از این رو معیارهای فرعی را جایگزین معیارهای درست می کنند.
به گفته دکتر شیخی: فرزندان خانواده های تجملاتی در تعلیم علم و دانش در مدارس نیز درس را در اولویت های آخر زندگی قرار داده و نسبت به علم و یادگیری علاقه چندانی نشان نمی دهند از این رو یک نوع فرهنگ بی پایه و کم ثبات در بین نوجوانان و جوانان این خانواده ها پایه ریزی شده و شکل می گیرد.
دکتر شیخی با اشاره به اینکه کشورهای توسعه یافته و پیشرفته خود مولد و مبتکر بسیاری از کالاها هستند تصریح کرد: با اینکه در کشورهای صنعتی و رشد یافته شاهد وفور تولید امکانات و خدمات و تکنولوژی هستیم اما آنها از این وسایل و ابزارها استفاده غیر معقول ندارند و در حد متعارف بهره وری می کنند.
وی بیان کرد: در کشورهای صنعتی این وسایل در حد اندازه منطقی در دسترس کودکان، نوجوانان و جوانان قرار می گیرد به همین دلیل هم نوعی فرهنگ مصرف با اصول منطقی در بین آنها رواج یافته و مشاهده می شود. در حالیکه ضعف در مصرف و افراط در استفاده از خدمات امروزی در بین کلانشهرها بیداد می کند و دست به فخرفروشی و ... می زنند.
این استاد دانشگاه الزهرا ادامه داد: شکل گیری این خمیره ناصحیح رفتاری در بین گروه های سنی مختلف جامعه باعث می شود این رفتارها را به عرصه های دیگر زندگی چون ازدواج و ... تعمیم دهند و سلامت خانواده با این قبیل رفتار ناپسند اجتماعی و اقتصادی در خطر باشد.
شیخی تصریح کرد: جامعه پذیری سالم و منطقی در چارچوب متعادل در تضمین سلامت رفتاری تاثیرات فراوانی دارد. در برخی موارد دیده می شود افرادی که احساس حقارت می کنند سعی دارند با فخر فروشی به دیگران این عقده حقارت را پنهان کنند و این خود به جامعه و سلامت روانی و اجتماعی افراد دیگر لطمه های جبران ناپذیری وارد می کند.
وی ادامه داد: مقایسه های نابجا، رقابت های ناسالم و چشم و هم چشمی باعث شکل گیری باورهای غیرمنطقی شده و علت اصلی سردرگمی و دوران بحران هویت به شمار می رود. از این رو پایه گذاری معیارهای اخلاقی در سنین کودکی به طور مستقیم با رشد روانی دوره های مختلف در ارتباط است و توجه نکردن به این مهم بحران هویت را که یک اختلال جدی است رقم میزند. بنابراین توصیه می شود خانواده ها نکاتی چون عدم مصرف گرایی، مدیریت اقتصاد، حفظ سلامت اخلاقی و ... را در اصول تربیتی بیشتر مورد توجه قرار دهند تا مانع از شکل گیری نسلی مصرف کننده در جامعه شود.
/انتهای پیام/
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانههای داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانهای منتشر میشود.
دکتر محمدتقی شیخی، افزود: در سال های اخیر و طی این چند دهه، افراد در کلانشهرها به مصرف گرایی تمایل بیشتری پیدا کردند و تقریباً در همه طبقات اجتماعی قابل مشاهده است.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه رشد مصرف گرایی به مرور زمان نحوه زندگی را تغییر می دهد و بر سبک درست زندگی تاثیرگذار است ادامه داد: ترویج رفتارهای ناپسندی چون چشم و هم چشمی، رقابت های ناسالم، خودنمایشی و ... شیوع پیدا می کند و در این خانواده ها مدیریت اقتصاد لجام گسیخته خواهد شد.
وی با بیان این مهم که اغلب کودکانی که در خانواده های تجملاتی پرورش پیدا می کنند این سبک نادرست را به دامنه جامعه می کشانند گفت: کودکان این قبیل خانواده ها اصول درست و بهنجار را فراموش کرده و معیارها و ارزش های واقعی اخلاقی برای شان کمرنگ می شود از این رو معیارهای فرعی را جایگزین معیارهای درست می کنند.
به گفته دکتر شیخی: فرزندان خانواده های تجملاتی در تعلیم علم و دانش در مدارس نیز درس را در اولویت های آخر زندگی قرار داده و نسبت به علم و یادگیری علاقه چندانی نشان نمی دهند از این رو یک نوع فرهنگ بی پایه و کم ثبات در بین نوجوانان و جوانان این خانواده ها پایه ریزی شده و شکل می گیرد.
دکتر شیخی با اشاره به اینکه کشورهای توسعه یافته و پیشرفته خود مولد و مبتکر بسیاری از کالاها هستند تصریح کرد: با اینکه در کشورهای صنعتی و رشد یافته شاهد وفور تولید امکانات و خدمات و تکنولوژی هستیم اما آنها از این وسایل و ابزارها استفاده غیر معقول ندارند و در حد متعارف بهره وری می کنند.
وی بیان کرد: در کشورهای صنعتی این وسایل در حد اندازه منطقی در دسترس کودکان، نوجوانان و جوانان قرار می گیرد به همین دلیل هم نوعی فرهنگ مصرف با اصول منطقی در بین آنها رواج یافته و مشاهده می شود. در حالیکه ضعف در مصرف و افراط در استفاده از خدمات امروزی در بین کلانشهرها بیداد می کند و دست به فخرفروشی و ... می زنند.
این استاد دانشگاه الزهرا ادامه داد: شکل گیری این خمیره ناصحیح رفتاری در بین گروه های سنی مختلف جامعه باعث می شود این رفتارها را به عرصه های دیگر زندگی چون ازدواج و ... تعمیم دهند و سلامت خانواده با این قبیل رفتار ناپسند اجتماعی و اقتصادی در خطر باشد.
شیخی تصریح کرد: جامعه پذیری سالم و منطقی در چارچوب متعادل در تضمین سلامت رفتاری تاثیرات فراوانی دارد. در برخی موارد دیده می شود افرادی که احساس حقارت می کنند سعی دارند با فخر فروشی به دیگران این عقده حقارت را پنهان کنند و این خود به جامعه و سلامت روانی و اجتماعی افراد دیگر لطمه های جبران ناپذیری وارد می کند.
وی ادامه داد: مقایسه های نابجا، رقابت های ناسالم و چشم و هم چشمی باعث شکل گیری باورهای غیرمنطقی شده و علت اصلی سردرگمی و دوران بحران هویت به شمار می رود. از این رو پایه گذاری معیارهای اخلاقی در سنین کودکی به طور مستقیم با رشد روانی دوره های مختلف در ارتباط است و توجه نکردن به این مهم بحران هویت را که یک اختلال جدی است رقم میزند. بنابراین توصیه می شود خانواده ها نکاتی چون عدم مصرف گرایی، مدیریت اقتصاد، حفظ سلامت اخلاقی و ... را در اصول تربیتی بیشتر مورد توجه قرار دهند تا مانع از شکل گیری نسلی مصرف کننده در جامعه شود.
/انتهای پیام/
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانههای داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانهای منتشر میشود.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *