تكميل شبكه بزرگراهی شمال تهران با ساخت فضاهای زير سطحی
به گزارش گروه جامعه ، علیرضا جاوید گفت: در حال حاضر شبكه بزرگراهی شهر تهران براساس طرح جامع و تفصیلی اول شهر در غرب، شرق و جنوب به طور كامل گسترده شده است.
وی ادامه داد: این در حالی است كه در پهنه مركزی با توجه به وجود بافت تاریخی و ارزشمند امكان توسعه بزرگراه و شبكه معابر شهری وجود ندارد.
به گفته معاون شهردار تهران؛ همچنین در بخش شمال شهر نیز به دلیل شرایط توپوگرافی جدید و وجود ارتفاعات، قیمت بالای اراضی و املاک امکان ساخت بزرگراه امکانپذیر نیست.
وی با اشاره به اینكه برای حل این مشكل در دو پهنه مركزی و شمال پایتخت بهترین گزینه توسعه تونلهای شهری و فضاهای زیرسطحی است، بیان كرد: طبق برنلمهریزیهای انجام شده برای روان سازی ترافیكی در محدوده مركزی در حال طراحی پایتخت تونل شهیدصیاد شیرازی را به طول 10 کیلومتر از میدان سپاه تا بزرگراه آزادگان هستیم.
جاوید در ادامه صحبتهای خود با اشاره به امكان مشاركت بخش خصوصی در توسعه شبكه بزرگراهی و فضاهای زیر سطحی طبق مصوبه شورای اسلامی شهر تهران یادآور شد: برآورد اولیه ما درخصوص هزینه برای ساخت تونل شهید صیاد شیرازی بین 3 تا 4 هزار میلیارد تومان است. چنانچه بخش خصوصی در ساخت طرحهای بزرگراهی و یا تونلهای شهری سرمایهگذاری كنند، امكان اخذ عوارض در بزرگراهها و یا تونلهای شهری وجود خواهد داشت.
وی با بیان اینكه شهرداری تهران از مشاركت بخش خصوصی در حوزه توسعه و اجرای طرحهای بزرگ شهری استقبال میكند، تاكید كرد: شورای شهر تهران نیز در تبصره بودجه سال 95 استفاده از بخش خصوصی برای سرمایه گذاریهای مدرن مانند BOT و BOLT را پیشنهاد کرده است. اکنون سازمان سرمایهگذاری شهرداری تهران نیز در حال امكان سنجی سرمایه بخش خصوصی كه تمایل به مشاركت در پروژههای شهری دارند؛ است تا در صورتی كه سرمایه گذار تمایل به مشاركت داشته باشد پیشنهاد مالی وی برای اخذ عوارض را برای تصویب به شورای شهر تهران تقدیم كند.
به گفته معاون فنی و عمرانی شهردار تهران؛ طبق توصیههای شورای شهر برای پروژههای سنگینی که در حوزه طرحهای تکمیل زیرساخت شهری مطرح میشوند، مانند پروژه تونل شهیدصیاد شیرازی و یا مشابه آن روندی تبین شده تا با استفاده از سرمایه بخش خصوصی؛ شهرداری تهران این پروژه ها را تكمیل كند.
وی با بیان اینكه طبیعتا پیشنهاد مالی سرمایهگذار خصوصی در شورای شهر بررسی و عوارضی برای عبور از این سازهها تصویب خواهد شد، گفت: این روش در دنیا تجربه شده است و در برخی کشورها از هر خودرو عوارض سالیانه به صورت درون شهری و برون شهری می گیرند. به عنوان مثال در برخی از شهرهای دنیا مانند توکیو برای هر عبور خودرو از بزرگراه و تونل شهری عوارض دریافت میکنند. به طوری که خودروها هر بار که وارد شبکه بزرگراهی میشوند 700 ین عوارض میپردازند.
انتهای پیام/