یک طرفه شدن چالوس ربطی به تصادف اتوبوس "مان" ندارد/دستگاه ها در مورد علت تصادف اظهار نظر نکنند
پلیسراه راهور ناجا اعلام کرد: رسیدگی و اظهارنظر درباره علت وقوع تصادفات رانندگی بر عهده افسران راهنمایی و رانندگی ناجاست و ورود سایر دستگاه ها یا سازمان ها به این حوزه فاقد وجاهت قانونی است.
خبرگزاری میزان -
به گزارش گروه جامعه ،پلیسراه راهور ناجا با صدور بیانیه ای اعلام کرد: رسیدگی و اظهارنظر درباره علت وقوع تصادفات رانندگی برابر قوانین متعدد از جمله تبصره 3 ماده 14 وماده 17 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب سال 1389، مواد 14 و 36 قانون بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه مصوب 1395، ماده 2 قانون رسیدگی فوری به خسارات ناشیه از تصادفات رانندگی به وسیله نقلیه موتوری مصوب 1345، ماده واحده قانون بر عهده افسران راهنمایی و رانندگی ناجاست وهیچ گونه خلاء قانونی از این حیث وجود ندارد و ورود سایر دستگاه ها یا سازمان ها به این حوزه فاقد وجاهت قانونی است.
بر اساس این گزارش، چنانچه در بررسیهای کارشناسی قصور متصدیان زیربط در هر یک از سازمانهای دولتی یا غیردولتی در وقوع تصادف احراز گردد کاشناسان تصادفات به موجب تبصره 3 ماده 14 به تکلیف قانونی مبنی بر انتساب تقصیر به مقصرین مربوط اقدام می کند.
لذا افسران کارشناس پلیسراه در راستای انجام وظیفه ذاتی و قانونی محوله پس از بررسیهای فنی و کارشناسی علت تامه تصادف اتوبوس "مان" به شماره 612ع22ایران27 در مورخ 2/5/95 در محور کرج- چالوس را بی مبالاتی راننده اتوبوس به دلیل عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه ناشی از تخطی از سرعت مطمئنه در قوس راه (نقض ماده 129 آییننامه راهور) احراز و تعیین کرده اند.
لیکن در امور مرتبط با ایمنی ترافیک به دلیل چند وجهی بودن مقوله ایمنی و مسئولیت دستگاههای مختلف در تامین و ارتقای ایمنی عبور و مرور این دستگاهها حسب نوع مسئولیت و بدون اینکه مداخلهای در تعیین مقصر یا علت قضایی تصادف داشته باشند نسبت به شناسایی عوامل تسهیل کننده وقوع یا تشدید برخورد با هدف انجام اقدامات پیشگیرانه اقدام می کند.
در خصوص یکطرفه بودن محور کرج- چالوس و تاثیر آن بر وقوع تصادف مورد نظر ذکر این نکات ضروری است که اولاً اتوبوس مذکور در فاصله یک کیلومتری محل حادثه حدود نیم ساعت توقف در محل آش فروشان واقع در دهانه جنوبی تونل کندوان داشته است و در فاصله آغاز حرکت اتوبوس از نقطه توقف کامل تا محل حادثه به دلیل مسافت محدود یک کیلومتری و وجود قوسهای متعدد و متصل به هم امکان رسیدن اتوبوس به آستانه سرعت غیرمجاز حتی با وجود یکطرفه بودن مسیر وجود ندارد.
ثانیاً به دلیل افزایش تصاعدی تقاضای سفر از جاده کرج- چالوس در روزهای پایانی هفته و تردد بیش از حد اشباع خودروها از آن و همچنین نبودن محور جایگزین که بتواند پاسخگوی حجم سنگین تقاضای سفر هموطنان باشد، یکطرفه شدن مقطعی مسیر برای عبور دادن جریان ترافیک اجتنابناپذیر است که البته راهحل مناسب برای پاسخگویی به این نیاز ایجاد زیرساختهای حمل و نقلی متناسب با الزامات ترافیکی میباشد. از طرفی انسداد مسیر چالوس واحتمال ریزش کوه و... بسیار محتمل است و ضروریست قبل از بروز بحران از توقف خودروها در طول مسیر به هر شکل ممکن جلوگیری کرد.
در این بیانیه آمده است، برای انجام اقدامات پیشگیرانه از تصادفات ناوگان عمومی حمل و نقل جاده ای ضمن بهرهگیری از سامانههای نوین الکترونیکی برای تقویت نظارت بر عملکرد متصدیان و رانندگان ناوگان میبایستی از ظرفیتهای قانونی مندرج در تبصره یک ماده 31 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی با تمرکز بر رسیدگی به تخلفات ایمنی شرکتها و موسسات حمل و نقل بار و مسافر قبل از اینکه منتهی به حوادث ناگوار ترافیکی شود حداکثر استفاده را نموده و در عین حال ارتقاء روش های آموزش رانندگان حرفهای متناسب با مهارتهای عملی مورد نیاز نبایستی مورد غفلت قرار گیرد.
انتهای پیام/
بر اساس این گزارش، چنانچه در بررسیهای کارشناسی قصور متصدیان زیربط در هر یک از سازمانهای دولتی یا غیردولتی در وقوع تصادف احراز گردد کاشناسان تصادفات به موجب تبصره 3 ماده 14 به تکلیف قانونی مبنی بر انتساب تقصیر به مقصرین مربوط اقدام می کند.
لذا افسران کارشناس پلیسراه در راستای انجام وظیفه ذاتی و قانونی محوله پس از بررسیهای فنی و کارشناسی علت تامه تصادف اتوبوس "مان" به شماره 612ع22ایران27 در مورخ 2/5/95 در محور کرج- چالوس را بی مبالاتی راننده اتوبوس به دلیل عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه ناشی از تخطی از سرعت مطمئنه در قوس راه (نقض ماده 129 آییننامه راهور) احراز و تعیین کرده اند.
لیکن در امور مرتبط با ایمنی ترافیک به دلیل چند وجهی بودن مقوله ایمنی و مسئولیت دستگاههای مختلف در تامین و ارتقای ایمنی عبور و مرور این دستگاهها حسب نوع مسئولیت و بدون اینکه مداخلهای در تعیین مقصر یا علت قضایی تصادف داشته باشند نسبت به شناسایی عوامل تسهیل کننده وقوع یا تشدید برخورد با هدف انجام اقدامات پیشگیرانه اقدام می کند.
در خصوص یکطرفه بودن محور کرج- چالوس و تاثیر آن بر وقوع تصادف مورد نظر ذکر این نکات ضروری است که اولاً اتوبوس مذکور در فاصله یک کیلومتری محل حادثه حدود نیم ساعت توقف در محل آش فروشان واقع در دهانه جنوبی تونل کندوان داشته است و در فاصله آغاز حرکت اتوبوس از نقطه توقف کامل تا محل حادثه به دلیل مسافت محدود یک کیلومتری و وجود قوسهای متعدد و متصل به هم امکان رسیدن اتوبوس به آستانه سرعت غیرمجاز حتی با وجود یکطرفه بودن مسیر وجود ندارد.
ثانیاً به دلیل افزایش تصاعدی تقاضای سفر از جاده کرج- چالوس در روزهای پایانی هفته و تردد بیش از حد اشباع خودروها از آن و همچنین نبودن محور جایگزین که بتواند پاسخگوی حجم سنگین تقاضای سفر هموطنان باشد، یکطرفه شدن مقطعی مسیر برای عبور دادن جریان ترافیک اجتنابناپذیر است که البته راهحل مناسب برای پاسخگویی به این نیاز ایجاد زیرساختهای حمل و نقلی متناسب با الزامات ترافیکی میباشد. از طرفی انسداد مسیر چالوس واحتمال ریزش کوه و... بسیار محتمل است و ضروریست قبل از بروز بحران از توقف خودروها در طول مسیر به هر شکل ممکن جلوگیری کرد.
در این بیانیه آمده است، برای انجام اقدامات پیشگیرانه از تصادفات ناوگان عمومی حمل و نقل جاده ای ضمن بهرهگیری از سامانههای نوین الکترونیکی برای تقویت نظارت بر عملکرد متصدیان و رانندگان ناوگان میبایستی از ظرفیتهای قانونی مندرج در تبصره یک ماده 31 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی با تمرکز بر رسیدگی به تخلفات ایمنی شرکتها و موسسات حمل و نقل بار و مسافر قبل از اینکه منتهی به حوادث ناگوار ترافیکی شود حداکثر استفاده را نموده و در عین حال ارتقاء روش های آموزش رانندگان حرفهای متناسب با مهارتهای عملی مورد نیاز نبایستی مورد غفلت قرار گیرد.
انتهای پیام/
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *