در طرح هدایت تحصیلی الزام و اجبار مطرح نیست/ تنها 100 دانش آموز با مشکل انتخاب رشته مواجه هستند
رئیس شورای هدایت تحصیلی وزارت آموزش و پرورش: پس از اجرای طرح هدایت تحصیلی، تنها 100 دانش آموز در سراسر کشور برای ثبت نام در رشته مورد نظر خود با مشکل مواجه شده اند.
به گزارش خبرنگار گروه جامعه ، حمیدرضا کفاش گفت: طرح هدایت تحصیلی مصوب شورای عالی آموزش و پرورش است که به دو معاونت پرورش فرهنگی و متوسطه ابلاغ شده و این دو معاونت از سطح ستاد تا منطقه مسئولیت اجرا را بر عهده دارند.
وی افزود: دانش آموزان پایه نهم که می خواهند وارد پایه دهم شوند بر اساس معیارهایی برای آنها هدایت تحصیلی صورت می گیرد. بخش اول این است که به نمرات سوابق تحصیلی در طی سال تحصیلی توجه می شود.
رئیس شورای هدایت تحصیلی وزارت آموزش وپرورش با اشاره به معیارهای مد نظر جهت انتخاب رشته دانش آموزان اظهارکرد: آزمون ها و تست هایی که در طول سال تحصیلی از دانش آموز گرفته شده است مورد توجه قرار می گیرد در کنار آن، بخشی به رغبت و توانمندی دانش آموز بستگی دارد که براساس آخرین یافته های علمی این مورد بررسی می شود.
کفاش ادامه داد: بخشی نیز به نظر اولیا مدرسه، مدیر و مربیان دانش آموز بستگی دارد و در نهایت بر اساس سوابق تحصیلی و استعداد و علاقه دانش آموز، توصیه می شود که اولویت برای ادامه تحصیل دانش آموز حضور در چه رشته ای است.
وی در خصوص برخی اعتراض های صورت گرفته از سوی خانواده ها مبنی بر بالا بودن معدل یک دانش آموز و لزوم حضورش در یک رشته تحصیلی خاص اذعان کرد: در بعضی موارد اعتراض می شود که معدل فرزند ما خوب است پس چرا به این رشته توصیه شده است که در پاسخ می گویم که معدل تنها یکی از شاخص های مورد نظر در هدایت تحصیلی است.
رئیس شورای هدایت تحصیلی وزارت آموزش وپرورش در پاسخ به این سوال که آیا توصیه نامه اختیاری است یا اجباری ، ادامه داد: استعدادیابی و بررسی سوابق تحصیلی و توزیع دانش آموز در قانونی که به ما ابلاغ شده است باید در چشم اندازهای آینده تعادل در رشته ها ایجاد شود یعنی سهم هر رشته تجربی، ریاضی، انسانی، فنی حرفه ای و کاردانش در چشم انداز کشوری و استانی ترسیم شده باشد.
کفاش افزود: اگر همه دانش آموزان بخواهند در رشته ای که اولویت نخستشان است حضور پیدا کنند، قطعا این ظرفیت وجود ندارد و به مصلحت کشور هم نخواهد بود.
وی در پاسخ به این سوال که چرا طرح هدایت تحصیلی به عنوان اجبار نام برده می شود؟ تصریح کرد: ممکن است در منطقه ای یک دبیرستان پسرانه و یک دبیرستان دخترانه با تعداد دبیران مشخص وجود داشته باشد و دانش آموزی تمایل داشته باشد که به یک رشته خاص فنی و حرفه ای برود. هنگامی که محدودیت کلاس و دبیر داریم این اجبار ممکن است پیش بیاید. در مورد استان تهران باید بگوییم که کمبود مدرسه و دبیر وجود ندارد اما ممکن است اگر رشته خاصی مورد نظر والدین است و دراین رشته ممکن است مجبور شود مدرسه یا منطقه فرزند خود را عوض کنند.
کفاش خاطرنشان کرد: حرکت جدیدی صورت گرفته است بنابر این ممکن است جایی امکان تشکیل کلاس را نداشته باشیم. طبیعی است که دانش آموز امکان انتخاب گسترده نخواهد داشت و در اینجا هم مجبور خواهد بود. با توجه به اینکه فانی وزیر آموزش و پرورش گفته است که باید مردم در این رابطه توجیه شوند یعنی اقدامات لازم دراین رابطه انجام شده است.
رئیس شورای هدایت تحصیلی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه « به هیچ وجه در هدایت تحصیلی الزام و اجبار نیست» گفت: این اجبار و الزام را شرایط، امکانات، معدل و استعدادهای شخص مشخص می کند که ممکن است در مواردی اجبار ایجاد شود.
معاون فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ثبت نام هشتاد درصد از دانش آموزان در مقطع تحصیلی نهم اظهار کرد: تاکنون 80 درصد از داوطلبان ثبت نام خود را نهایی کرده و تنها 20 درصد از آنها هنوز موفق به ثبت نام نشده اند.
وی افزود: در موارد بسیار محدودی دانش آموزان برای ثبت نام با مشکل مواجه شده و کل جمعیت 20 درصدباقی مانده از ثبت نام نشده ها دارای مشکل نیستند.
رئیس شورای هدایت تحصیلی وزارت آموزش وپرورش با اشاره به مشکلات 100دانش آموز در سراسر کشور جهت ثبت نام در مقطع تحصیلی نهم تصریح کرد: در کل کشور تنها 100 دانش آموز با مشکل انتخاب رشته خاص مورد نظر خود مواجه بوده که تلاش کرده ایم معضلات این عده را نیز در کمترین زمان ممکن برطرف کنیم.
کفاش با تاکید بر اینکه در ثبت نام دانش آموزان در رشته های تحصیلی باید علاقه آنها مد نظر قرار گیرد، اذعان کرد: علاوه بر اینکه باید برای ثبت نام دانش آموزان در رشته های مختلف تحصیلی ظرفیت دانشگاه ها مورد توجه قرار گیرد لازم است علایق دانش آموزان و همچنین توانمندی های آنها درثبت نام مد نظر قرار گرفته شود.
وی افزود: دانش آموزان پایه نهم که می خواهند وارد پایه دهم شوند بر اساس معیارهایی برای آنها هدایت تحصیلی صورت می گیرد. بخش اول این است که به نمرات سوابق تحصیلی در طی سال تحصیلی توجه می شود.
رئیس شورای هدایت تحصیلی وزارت آموزش وپرورش با اشاره به معیارهای مد نظر جهت انتخاب رشته دانش آموزان اظهارکرد: آزمون ها و تست هایی که در طول سال تحصیلی از دانش آموز گرفته شده است مورد توجه قرار می گیرد در کنار آن، بخشی به رغبت و توانمندی دانش آموز بستگی دارد که براساس آخرین یافته های علمی این مورد بررسی می شود.
کفاش ادامه داد: بخشی نیز به نظر اولیا مدرسه، مدیر و مربیان دانش آموز بستگی دارد و در نهایت بر اساس سوابق تحصیلی و استعداد و علاقه دانش آموز، توصیه می شود که اولویت برای ادامه تحصیل دانش آموز حضور در چه رشته ای است.
وی در خصوص برخی اعتراض های صورت گرفته از سوی خانواده ها مبنی بر بالا بودن معدل یک دانش آموز و لزوم حضورش در یک رشته تحصیلی خاص اذعان کرد: در بعضی موارد اعتراض می شود که معدل فرزند ما خوب است پس چرا به این رشته توصیه شده است که در پاسخ می گویم که معدل تنها یکی از شاخص های مورد نظر در هدایت تحصیلی است.
رئیس شورای هدایت تحصیلی وزارت آموزش وپرورش در پاسخ به این سوال که آیا توصیه نامه اختیاری است یا اجباری ، ادامه داد: استعدادیابی و بررسی سوابق تحصیلی و توزیع دانش آموز در قانونی که به ما ابلاغ شده است باید در چشم اندازهای آینده تعادل در رشته ها ایجاد شود یعنی سهم هر رشته تجربی، ریاضی، انسانی، فنی حرفه ای و کاردانش در چشم انداز کشوری و استانی ترسیم شده باشد.
کفاش افزود: اگر همه دانش آموزان بخواهند در رشته ای که اولویت نخستشان است حضور پیدا کنند، قطعا این ظرفیت وجود ندارد و به مصلحت کشور هم نخواهد بود.
وی در پاسخ به این سوال که چرا طرح هدایت تحصیلی به عنوان اجبار نام برده می شود؟ تصریح کرد: ممکن است در منطقه ای یک دبیرستان پسرانه و یک دبیرستان دخترانه با تعداد دبیران مشخص وجود داشته باشد و دانش آموزی تمایل داشته باشد که به یک رشته خاص فنی و حرفه ای برود. هنگامی که محدودیت کلاس و دبیر داریم این اجبار ممکن است پیش بیاید. در مورد استان تهران باید بگوییم که کمبود مدرسه و دبیر وجود ندارد اما ممکن است اگر رشته خاصی مورد نظر والدین است و دراین رشته ممکن است مجبور شود مدرسه یا منطقه فرزند خود را عوض کنند.
کفاش خاطرنشان کرد: حرکت جدیدی صورت گرفته است بنابر این ممکن است جایی امکان تشکیل کلاس را نداشته باشیم. طبیعی است که دانش آموز امکان انتخاب گسترده نخواهد داشت و در اینجا هم مجبور خواهد بود. با توجه به اینکه فانی وزیر آموزش و پرورش گفته است که باید مردم در این رابطه توجیه شوند یعنی اقدامات لازم دراین رابطه انجام شده است.
رئیس شورای هدایت تحصیلی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه « به هیچ وجه در هدایت تحصیلی الزام و اجبار نیست» گفت: این اجبار و الزام را شرایط، امکانات، معدل و استعدادهای شخص مشخص می کند که ممکن است در مواردی اجبار ایجاد شود.
معاون فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ثبت نام هشتاد درصد از دانش آموزان در مقطع تحصیلی نهم اظهار کرد: تاکنون 80 درصد از داوطلبان ثبت نام خود را نهایی کرده و تنها 20 درصد از آنها هنوز موفق به ثبت نام نشده اند.
وی افزود: در موارد بسیار محدودی دانش آموزان برای ثبت نام با مشکل مواجه شده و کل جمعیت 20 درصدباقی مانده از ثبت نام نشده ها دارای مشکل نیستند.
رئیس شورای هدایت تحصیلی وزارت آموزش وپرورش با اشاره به مشکلات 100دانش آموز در سراسر کشور جهت ثبت نام در مقطع تحصیلی نهم تصریح کرد: در کل کشور تنها 100 دانش آموز با مشکل انتخاب رشته خاص مورد نظر خود مواجه بوده که تلاش کرده ایم معضلات این عده را نیز در کمترین زمان ممکن برطرف کنیم.
کفاش با تاکید بر اینکه در ثبت نام دانش آموزان در رشته های تحصیلی باید علاقه آنها مد نظر قرار گیرد، اذعان کرد: علاوه بر اینکه باید برای ثبت نام دانش آموزان در رشته های مختلف تحصیلی ظرفیت دانشگاه ها مورد توجه قرار گیرد لازم است علایق دانش آموزان و همچنین توانمندی های آنها درثبت نام مد نظر قرار گرفته شود.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *