غول شناورهای خاورميانه در انتظار آب و هوای مناسب / یک میلیارد متر مکعب به ظرفیت برداشت گاز اضافه می شود
شرايط اب و هوايی نامساعد و موج های كوتاه وبلند مراحل نصب سكوی فاز ٢١ پارس جنوبی را با تاخير مواجه كرد و پيش بيني مي شود اين سكو تا روز ٥شنبه به شناور ٥٠٠٠ تني اوشنيك متصل بماند.
خبرگزاری میزان -
به گزارش به عسلویه، با وجود آنکه قرار بود بیست و یکمین سکوی پارس جنوبی روز گذشته بر روی جکت خود مستقر شود اما به دلیل شرایط نامساعد جوی و حفظ ایمنی این کار انجام نشد.
سکوی فاز بیست و یک پارس جنوبی روز سیزدهم تیرماه توسط شناور اوشنیک از خرمشهر به سمت نقطه صفر مرزی با کشور قطر در فاصله 110 کیلومتری عسلویه حرکت کرده بود.
بیست و یکمین سکوی آماده نفت فاز پارس جنوبی به وزن دو هزار و 700 تن قرار بود در شب گذشته در محل خود مستقر شود. این سکو که توسط کنسرسیوم تأسیسات دریایی و شرکت oie طراحی و ساخته شده بود با توجه به پیش بینی سایت های معتبر آب و هوایی مبنی بر ورود موج های کوتاه و بلند از مرکز خلیج فارس به منطقه مذکور نفت آن متوقف شد که با توجه به وضعیت آب و هوایی پیش بینی می شود این نفت در روز پنجشنبه انجام شود.
شناور اوشنیک که حامل و نصب کننده سکوی 2 هزارو 700 تنی پارس جنوبی است به سفارش شرکت تأسیسات دریایی ایران توسط کشور چین ساخته شده که وزن تقریبی آن حدود 5 هزار تن است و قابلیت حمل و لیفتینگ سکو به وزن 5هزار تن را دارا است.
با وجود آنکه تمام تیمهای فنی و رسانه ای در 110 کیلومتری عسلویه در خلیج فارس آماده نصب سکوی فاز ییست و یک پارس جنوبی بودند در ساعت 21:50 دقیقه علیخانی جانشین مدیر عامل در طرحهای فراساحلی پارس جنوبی در نشست خبری خود با خبرنگاران اظهار کرد: در داخل دریا مهمترین موضوع ایمنی است و تمام فعالیتها با محوریت ایمنی انجام می شود.
وی خاطر نشان کرد: نصب این سکوی 2 هزار و 700تنی ملزم به رعایت تمام نکات ایمنی است.
علیخانی در رابطه با بررسی شرایط آب و هوایی یادآور شد: در بررسی شرایط آب و هوایی دو پارامتر میزان موج و حالت موج در کنار میزان باد بسیار مهم است که در این ساعت از شب شکل موج به حال گهواره ای تبدیل شده است.
وی افزود: نصب سکو نیاز به یکسری اقدامات آماده سازی دارد که بعد از این اقدامات بلندکردن سکو، حرکت به سمت جکت و نصب آن آغاز می شود که بعد از گذراندن این مراحل جوشکاری سکو در پایه انجام خواهد شد.
جانشین مدیر عامل در طرح های فراساحلی یادآور شد: شرکت تاسیسات دریایی صفر تا صد سکوی فاز بیست و یک پارس جنوبی را انجام داده و در دو روز گذشته مراحل آماده سازی انجام شده است از این رو قرار برآن بود تا در ساعت 10 شب لیفت سکو انجام گیرد اما به دلیل شرایط نامساعد آب و هوایی این موضوع عملی نشد.
وی خاطر نشان کرد: برای دریافت اطلاعات آب و هوایی از دو سایت معتبر اطلاعات دریافت می شود که در صورت اعلام جو نامساعد از سوی یکی از سایتها تا زمان مساعد نشدن شرایط کار متوقف خواهد شد.
علیخانی بیان کرد: زمان اعلام آب و هوا از سوی این سایتها ساعت 4 صبح خواهده بود که در صورت مساعد بودن شرایط در حدود ساعت 11:30 دقیقه تا 12 لیفت انجام خواهد شد و اگر شرایط مساعد نباشد تا مساعد شدن آب و هوا کار متوقف خواهد شد.
جانشین مدیر عامل در طرح های فراساحلی تاکید کرد: قبل از بلند کردن سکو حدود دو ساعت زمان نیاز است که عمل بلند شدن و تعادل شناور اوشنیک عملیاتی شود.
وی با بیان اینکه احتمال داده می شود در صورت نامساعد بودن شرایط کار نصب به چهارشنبه یا پنجشنبه موکول شود، خاطر نشان کرد: تولید پارس جنوبی در حال حاضر 430 میلیون متر مکعب است که امید می رود با ورود 6 سکو تولید به 530 تا 540 میلیون متر مکعب افزایش یابد.
علیخانی در رابطه با بلوک های تعریف شده پارس جنوبی یادآور شد: در پارس جنوبی بلوک های مرکزی و حاشیه ای تعریف شده که بلوک های حاشیه ای از شرایط ضعیف تری برخوردار بوده و میزان تولید آنها نصف میزان تولید بلوک های مرکزی است.
جانشین مدیر عامل در طرح های فراساحلی در رابطه با افت فشار گفت: بعد از 5 تا 6 سال تولید افت فشار در میادین انجام می شود که نیاز به ازدیاد برداشت است از این رو برای مخازن میعانی 5 تا 6 روش وجود دارد و رایج ترین روش استفاده از کمپرسور است.
رحمانی مدیر عامل تأسیسات دریایی نیز در این نشست خبری زمان ساخت سکوی فاز بیست و یک پارس جنوبی را 20 ماه اعلام کرد و گفت: 600کارگر در 6 میلیون ساعت این سکوی دو هزار و 700 تنی را ساخته اند که حدود 70 درصد تجهیزات و مصالح مصرف شده در آن تولید داخلی بوده و 30 درصد آن از طریق واردات تامین شده است.
وی افزود: این فاز پارس جنوبی دارای 11 حلقه چاه است که پیش بینی می شود روزانه 28 میلیون متر مکعب گاز از این میدان برداشت شده که زمان راه اندازی و بهره برداری آن بعد از نصب سکو 110 روز زمان نیاز است.
همچنین عبادی مجری فاز بیست و بیست و یک پارس جنوبی از چهار بخش اصلی پارس جنوبی به حفاری ، ساخت سکو و پالایشگاه خشکی اشاره کرد و گفت: کلیه 11 حلقه چاه این فاز حفاری شده و آماده تولید است و امید می رود طبق برنامه ریزی در آذرماه گاز از این منطقه به پالایشگاه خشکی منتقل شود که پالایشگاه خشکی پیشرفت بسیار خوبی داشته است.
وی تاکید کرد: در پالایشگاه خشکی 4 ردیف شیرین سازی وجود دارد که دوردیف آن مراحل ساخت را پشت سر گذاشته و ردیف اول آماده دریافت گاز است ، این در حالی است که ردیف دوم تا پایان ماه جاری آماده دریافت گاز خواهد بود و پیش بینی می شود ردیف سه و چهار در یک ماه آینده آماده دریافت گاز باشد.
به گزارش میزان، در کنار این سکو، سکو ٢٠ و ١٩b در پایان شهریورماه ساخته خواهند شد که سکو ٢٠ بیش از ٩٠ درصد پیشرفت و سکوی ١٩b بیش از ٧٠ درصد پیشرفت داشتهاند.
همچنین سکوی فروزان که طراحی و ساختان به یک شرکت کرهای سپرده شده بود در حال حاضر به یارد خرمشهر منتقل شده و با تأمین قطعات کار ساختان در داخل ادامه پیدا خواهد کرد.
هزینه ساخت و راه اندازی دو سکو ٢٠ و ٢١ به هم آه خطوط لوله انتقال ٧٢٤ میلیون دلار هزینه داشته که سکوی ١٩ به دلیل ٢٤٠ کیلومتر لوله گذاری انتقال گاز هزینهای در حدود ٩٥٧ میلیون دلار داشته است.
در سالجاری برنامه نصب شش سکو در برنامه پارس جنوبی وجود دارد که از این سکوها میتوان به سکوی ١٩، ٢١، ١٨b، ٢٠،١٩b و ١٧b اشاره کرد.
به عقیده کارشناسان این در زمینه افشور به بلوغ رسیده است و ساخت سکوی ٧٠٠٠ تنی فروزان گواه این مدعی است.
به دلیل وزن بالای این سکو نصب این سکو با سکوی ٢١ متفاوت است و از روش لیفتینگ استفاده نمیشود.
به طور کلی طرحهای نفت و گاز همان با آلایندگی های زیست محیطی است از این رو برنامههایی برای کنترل این آلایندگی ها وجود دارد و در مهرماه دریف های ١و ٢ بازیافت گوگرد آه اندازی خواهد شد و راه اندازی واحدهای ٣ و٤ در آبان ماه خواهد بود.
گزارش از امیرحسین لواسانی
سکوی فاز بیست و یک پارس جنوبی روز سیزدهم تیرماه توسط شناور اوشنیک از خرمشهر به سمت نقطه صفر مرزی با کشور قطر در فاصله 110 کیلومتری عسلویه حرکت کرده بود.
بیست و یکمین سکوی آماده نفت فاز پارس جنوبی به وزن دو هزار و 700 تن قرار بود در شب گذشته در محل خود مستقر شود. این سکو که توسط کنسرسیوم تأسیسات دریایی و شرکت oie طراحی و ساخته شده بود با توجه به پیش بینی سایت های معتبر آب و هوایی مبنی بر ورود موج های کوتاه و بلند از مرکز خلیج فارس به منطقه مذکور نفت آن متوقف شد که با توجه به وضعیت آب و هوایی پیش بینی می شود این نفت در روز پنجشنبه انجام شود.
شناور اوشنیک که حامل و نصب کننده سکوی 2 هزارو 700 تنی پارس جنوبی است به سفارش شرکت تأسیسات دریایی ایران توسط کشور چین ساخته شده که وزن تقریبی آن حدود 5 هزار تن است و قابلیت حمل و لیفتینگ سکو به وزن 5هزار تن را دارا است.
با وجود آنکه تمام تیمهای فنی و رسانه ای در 110 کیلومتری عسلویه در خلیج فارس آماده نصب سکوی فاز ییست و یک پارس جنوبی بودند در ساعت 21:50 دقیقه علیخانی جانشین مدیر عامل در طرحهای فراساحلی پارس جنوبی در نشست خبری خود با خبرنگاران اظهار کرد: در داخل دریا مهمترین موضوع ایمنی است و تمام فعالیتها با محوریت ایمنی انجام می شود.
وی خاطر نشان کرد: نصب این سکوی 2 هزار و 700تنی ملزم به رعایت تمام نکات ایمنی است.
علیخانی در رابطه با بررسی شرایط آب و هوایی یادآور شد: در بررسی شرایط آب و هوایی دو پارامتر میزان موج و حالت موج در کنار میزان باد بسیار مهم است که در این ساعت از شب شکل موج به حال گهواره ای تبدیل شده است.
وی افزود: نصب سکو نیاز به یکسری اقدامات آماده سازی دارد که بعد از این اقدامات بلندکردن سکو، حرکت به سمت جکت و نصب آن آغاز می شود که بعد از گذراندن این مراحل جوشکاری سکو در پایه انجام خواهد شد.
جانشین مدیر عامل در طرح های فراساحلی یادآور شد: شرکت تاسیسات دریایی صفر تا صد سکوی فاز بیست و یک پارس جنوبی را انجام داده و در دو روز گذشته مراحل آماده سازی انجام شده است از این رو قرار برآن بود تا در ساعت 10 شب لیفت سکو انجام گیرد اما به دلیل شرایط نامساعد آب و هوایی این موضوع عملی نشد.
وی خاطر نشان کرد: برای دریافت اطلاعات آب و هوایی از دو سایت معتبر اطلاعات دریافت می شود که در صورت اعلام جو نامساعد از سوی یکی از سایتها تا زمان مساعد نشدن شرایط کار متوقف خواهد شد.
علیخانی بیان کرد: زمان اعلام آب و هوا از سوی این سایتها ساعت 4 صبح خواهده بود که در صورت مساعد بودن شرایط در حدود ساعت 11:30 دقیقه تا 12 لیفت انجام خواهد شد و اگر شرایط مساعد نباشد تا مساعد شدن آب و هوا کار متوقف خواهد شد.
جانشین مدیر عامل در طرح های فراساحلی تاکید کرد: قبل از بلند کردن سکو حدود دو ساعت زمان نیاز است که عمل بلند شدن و تعادل شناور اوشنیک عملیاتی شود.
وی با بیان اینکه احتمال داده می شود در صورت نامساعد بودن شرایط کار نصب به چهارشنبه یا پنجشنبه موکول شود، خاطر نشان کرد: تولید پارس جنوبی در حال حاضر 430 میلیون متر مکعب است که امید می رود با ورود 6 سکو تولید به 530 تا 540 میلیون متر مکعب افزایش یابد.
علیخانی در رابطه با بلوک های تعریف شده پارس جنوبی یادآور شد: در پارس جنوبی بلوک های مرکزی و حاشیه ای تعریف شده که بلوک های حاشیه ای از شرایط ضعیف تری برخوردار بوده و میزان تولید آنها نصف میزان تولید بلوک های مرکزی است.
جانشین مدیر عامل در طرح های فراساحلی در رابطه با افت فشار گفت: بعد از 5 تا 6 سال تولید افت فشار در میادین انجام می شود که نیاز به ازدیاد برداشت است از این رو برای مخازن میعانی 5 تا 6 روش وجود دارد و رایج ترین روش استفاده از کمپرسور است.
رحمانی مدیر عامل تأسیسات دریایی نیز در این نشست خبری زمان ساخت سکوی فاز بیست و یک پارس جنوبی را 20 ماه اعلام کرد و گفت: 600کارگر در 6 میلیون ساعت این سکوی دو هزار و 700 تنی را ساخته اند که حدود 70 درصد تجهیزات و مصالح مصرف شده در آن تولید داخلی بوده و 30 درصد آن از طریق واردات تامین شده است.
وی افزود: این فاز پارس جنوبی دارای 11 حلقه چاه است که پیش بینی می شود روزانه 28 میلیون متر مکعب گاز از این میدان برداشت شده که زمان راه اندازی و بهره برداری آن بعد از نصب سکو 110 روز زمان نیاز است.
همچنین عبادی مجری فاز بیست و بیست و یک پارس جنوبی از چهار بخش اصلی پارس جنوبی به حفاری ، ساخت سکو و پالایشگاه خشکی اشاره کرد و گفت: کلیه 11 حلقه چاه این فاز حفاری شده و آماده تولید است و امید می رود طبق برنامه ریزی در آذرماه گاز از این منطقه به پالایشگاه خشکی منتقل شود که پالایشگاه خشکی پیشرفت بسیار خوبی داشته است.
وی تاکید کرد: در پالایشگاه خشکی 4 ردیف شیرین سازی وجود دارد که دوردیف آن مراحل ساخت را پشت سر گذاشته و ردیف اول آماده دریافت گاز است ، این در حالی است که ردیف دوم تا پایان ماه جاری آماده دریافت گاز خواهد بود و پیش بینی می شود ردیف سه و چهار در یک ماه آینده آماده دریافت گاز باشد.
به گزارش میزان، در کنار این سکو، سکو ٢٠ و ١٩b در پایان شهریورماه ساخته خواهند شد که سکو ٢٠ بیش از ٩٠ درصد پیشرفت و سکوی ١٩b بیش از ٧٠ درصد پیشرفت داشتهاند.
همچنین سکوی فروزان که طراحی و ساختان به یک شرکت کرهای سپرده شده بود در حال حاضر به یارد خرمشهر منتقل شده و با تأمین قطعات کار ساختان در داخل ادامه پیدا خواهد کرد.
هزینه ساخت و راه اندازی دو سکو ٢٠ و ٢١ به هم آه خطوط لوله انتقال ٧٢٤ میلیون دلار هزینه داشته که سکوی ١٩ به دلیل ٢٤٠ کیلومتر لوله گذاری انتقال گاز هزینهای در حدود ٩٥٧ میلیون دلار داشته است.
در سالجاری برنامه نصب شش سکو در برنامه پارس جنوبی وجود دارد که از این سکوها میتوان به سکوی ١٩، ٢١، ١٨b، ٢٠،١٩b و ١٧b اشاره کرد.
به عقیده کارشناسان این در زمینه افشور به بلوغ رسیده است و ساخت سکوی ٧٠٠٠ تنی فروزان گواه این مدعی است.
به دلیل وزن بالای این سکو نصب این سکو با سکوی ٢١ متفاوت است و از روش لیفتینگ استفاده نمیشود.
به طور کلی طرحهای نفت و گاز همان با آلایندگی های زیست محیطی است از این رو برنامههایی برای کنترل این آلایندگی ها وجود دارد و در مهرماه دریف های ١و ٢ بازیافت گوگرد آه اندازی خواهد شد و راه اندازی واحدهای ٣ و٤ در آبان ماه خواهد بود.
گزارش از امیرحسین لواسانی
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *