تحول در آموزش پرستاری یکی از ضروریات پاسخگویی به نیازهای سلامت جامعه است
معاون آموزشی وزارت بهداشت در جمع مدیران پرستاری بیمارستان های کشور تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی را اولویت نظام سلامت در سال 95 عنوان کرد و بر لزوم همکاری همه دست اندرکاران نظام سلامت در پیشبرد این برنامه ها تاکید کرد.
خبرگزاری میزان -
به گزارش گروه جامعه ؛ دکتر باقر لاریجانی در همایش مدیران بیمارستان های دولتی و غیردولتی سراسر کشور که روز سه شنبه 29 تیرماه 1395 در سالن همایش های رازی برگزار شد به دستاوردهای آموزش علوم پزشکی کشور اشاره کرد و گفت در حال حاضر در 65 دانشگاه و دانشکده دولتی و حدود 90 واحد دانشگاهی غیردولتی 250 هزار دانشجو در حوزه علوم پزشکی مشغول به تحصیل هستند و 19 هزار عضو هیات علمی تدریس به این دانشجویان را برعهده دارند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به تدوین برنامه های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی در ابتدای سال گذشته گفت: سال 94 به نهادینه کردن این برنامه ها در بین دست اندرکاران حوزه آموزش علوم پزشکی کشور گذشت. سال 1395، زمان تمرکزبر استقرار برنامه تحول و نوآوری در آموزش پزشکی است و خوشبختانه به عزم و همکاری کلیه همکاران در دانشگاههای علوم پزشکی کشور و ستاد وزارت بهداشت اجرای این برنامه ها در سطح ملی در دست پیگیری است.
دکتر لاریجانی ضمن بیان عناوین بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی گفت: در واقع یکی از اهداف این برنامه ها دستیابی کشور به مرجعیت علمی در سطح منطقه و جهان در برخی از حوزه های نظام سلامت است که زیربنای این حرکت عظیم باید از تحول در آموزش علوم پزشکی کشور آغاز گردد.
وی با معرفی بسته آموزش پاسخگو و عدالت محور به عنوان یکی از محورهای مهم این برنامه ها تاکید کرد رسالت اصلی حوزه آموزش علوم پزشکی کشور تامین نیروی انسانی مورد نیاز نظام سلامت کشور و پاسخگویی به نیازهای جامعه در این حوزه است و علاوه بر این ما باید پاسخگوی اهداف جهانی در حوزه سلامت نیز باشیم.
معاون آموزشی وزارت بهداشت رشته پرستاری را از جمله حرف موثر در ارائه خدمات سلامت برشمرد و اظهار داشت: تعداد نيروهاي پرستاري در هر كشور ارتباط مستقيمي با ارتقاي شاخصهاي خدمات درماني دارد و برهمین اساس كشورهاي مختلف برنامهريزيهاي متنوعي را براي ارتقاي منابع انساني حوزه پرستاري داشتهاند.
وی افزود: در كشور ما، عليرغم پيشرفتهاي قابل توجه نظام سلامت منابع انساني پرستاري رشد پاياپاي نداشته و باید برنامه ریزی مناسبی برای این حوزه صورت گیرد.
دکتر لاریجانی محاسبه نیروی انسانی موجود و برآورد نیروی مورد نیاز را اساس برنامه ریزی برای پاسخگویی به نیازهای جامعه به خدمات پرستاری برشمرد و آمار ثبت شده پرستاران در رده های مختلف در سازمان نظام پرستاری ایران، شامل تعداد شاغلین ، بازنشسته ها و شاغلین حدود 114 هزار نفر است و روش های مختلفی برای محاسبه تعداد نیروهای مورد نیاز این حوزه وجود دارد که از جمله روش های متداول می توان به روش سنتی، روش سازمان بهداشت جهانی، نسبت پرستار به جمعیت، نسبت پرستار به پزشک، نسبت پرستار به تخت بیمارستانی و شاخص های توافقی را می توان نام برد .
معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه هریک از روش های محاسبه اعداد متفاوتی را نشان می دهد و باید نتایج با واقعیت های نظام سلامت تطبیق داده شود گفت: با احتساب تمامی این روش ها ما دچار کمبود جدی پرستار هستیم و همچنین باید بستر کاری برای این همکاران محترم در مراکز درمانی و ارائه خدمات مختلف فراهم گردد.
دکتر لاریجانی اذعان داشت: با ظرفیت های فعلی طی 5 سال آتی تنها قادر به تربیت 30 هزار کارشناس پرستاری هستیم و برای گسترش کار باید برای ایجاد بسترهای دیگر برای تربیت پرستار اقدام کنیم.
وی بسترهایی همچون بیمارستان های دولتی و غیردولتی با همکاری دانشکده های پرستاری سراسر کشور را از دیگر بسترهای تربیت نیروی پرستاری برشمرد و گفت: چنانچه برنامه ریزی مناسبی در این زمینه صورت گیرد شاید بتوان بخشی از کمبود نیروی انسانی حوزه پرستاری در 5 سال آینده را جبران کرد.
معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: اقدامات متعددی طی چندماه گذشته برای توسعه آموزش پرستاری کشور صورت گرفته که از آن جمله می توان به ابلاغ آیین نامه توسعه همکاری بیمارستان ها و مراکز بهداشتی درمانی با دانشکده های پرستاری و مامایی در زمینه تربیت پرستار اشاره کرد.
دکتر لاریجانی اضافه کرد: در راستای اجرای این آیین نامه دانشگاههای علوم پزشکی کشور با بیمارستان های متقاضی تربیت نیروی پرستاری قرارداد منعقد می کنند و با اعلام ظرفیت ها به معاونت آموزشی و تصویب آن در شورای گسترش دانشگاههای علوم پزشکی، ظرفیت های جدید در دفترچه آزمون ثبت خواهد شد.
دکتر لاریجانی گفت: همچنین آیین نامه نظام آموزش مهارتی و حرفه ای به دانشگاههای علوم پزشکی ابلاغ شده و این دانشگاهها در کلیه حوزه ها از جمله پرستاری می توانند با بهره گیری از کلیه ظرفیت های خود زمینه های ارتقای توانمندی نیروی انسانی نظام سلامت کشور و بالطبع آن ارتقای کیفیت خدمات را فراهم آورند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان دیگر اقدامات صورت گرفته در کشور در زمینه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی به عزم ملی برای اجرای این برنامه ها اشاره کرد و افزود: باتوجه به نقش پرستاران در نظام سلامت و حجم بالای خدماتی که توسط این گروه از همکاران ارائه می گردد برنامه ریزی برای ارتقای کمی و کیفی آموزش این رشته از ضروریات تحول در آموزش علوم پزشکی است.
دکتر لاریجانی در پایان ابراز امیدواری کرد تا با همکاری دست اندرکاران آموزش پرستاری کشور زمینه های ارتقای این رشته و ارتقای خدمات پرستاری در کشور فراهم آید.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *