تردد وانتبارها و كاميونتها با كارت صلاحيت در محدوده بازار/ اعمال محدوديت زمانی براي حمل كالا و بار در مرکز شهر
رئیس پلیس راهور تهران گفت: به زودی تردد کامیونت ها و وانت بارها در محدوده بازار تنها با داشتن کارت صلاحیت انجام می شود.
خبرگزاری میزان -
به گزارش گروه جامعه ،سردار تیمور حسینی گفت: یكی از خلاء های ما در كشور كه در سالهای گذشته مغفول مانده بود، بحث ساماندهی بار بود. مسالهای كه اكنون در شهرهای بزرگ مانند تهران هنوز با این مشكل روبهرو هستیم.
وی با بیان اینكه در گذشته مسئول و متولی حمل كالا و بار وزارت ترابری و سازمان پاپانهها بوده است، ادامه داد: به همین دلیل در طول نیم قرن اخیر نگاه مسئولان به این حوزه نگاه جادهای و برون شهری بوده است.
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به اینكه در سالهای گذشته وانتبارها به یك حوزه شخصی رها تبدیل شده بود كه هركسی برای خود در این حوزه كار میكرد، یادآور شد: در این حوزه حتی بخش عمدهای از كامیونها و كامیونتها به صورت سلیقهای اقدام به جابهجایی و حمل كالا می كردند و این برخورد سلیقهای مشكلاتی را برای تهران ایجاد كرده است. به عنوان مثال عدم برنامه و تعیین ساعاتی برای جابهجایی بار و كالا در تهران باعث شده تا در ساعات اوج سفر یك كامیونت یخچالدار مشغول تخلیه بار جلوی یك سوپرماركتی باشد كه این كار باعث ایجاد ترافیك در كل آن خیابان و حتی خیابانهای مجاور می شود.
سردار حسینی با اشاره به شرایط ویژه بازار تهران و وجود مراكز تولید و انبار در این منطقه تاریخی بیان كرد: با توجه به وجود بازار در منطقه تاریخی 12 كه به عنوان قلب اقتصادی نه تنها تهران بلكه كشور نیز شناخته میشود؛ جذابیت زیادی برای حوزه جابهجایی و حملونقل كالا و بار ایجاد كرده است.
وی با بیان اینكه خیابانهای مختلف منطقه 12 مانند خیابان مصطفی خمینی، خیام، بخشی از 15 خرداد، امیر كبیر و ... تبدیل به پاتوق وانتها و كامیونها شده است، تاكید كرد: حتی این چاذبه باعث ایجاد مشاغل كاذب مانند چرخ دستیها در این منطقه شده است.
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با بیان اینكه ساماندهی حمل كالا و بار در منطقه 12 سالها یكی از مطالبات پلیس بوده است، گفت: از سال گذشته با اجرای طرح انضباط شهری این حوزه در برنامه كلان منطقه قرار گرفت .اما اگر بگوییم كه توانستهایم مشكل منطقه را حل كنیم قطعا این اتفاق نیفتاده است چرا كه برخورد با هر كدام از مشكلات منطقه 12 در حال حاضر برخورد با معلول است.
وی افزود: علت مساله دیگر و جای دیگری است. به عبارت سادهتر تا زمانی كه جاذبه حمل كالا و بار در منطقه 12 و محدوده بازار وجود داشته باشد، حتما این عرضه و تقاضا باعث ایجاد پاتوقی برای وانتبارها و گاری دستیها خواهد شد.
سردار تیمور حسینی با تاكید بر اینكه باید ریشهایتر به معضل حمل كالاو بار در منطقه 12 نگاه شود، ادامه داد: همچنان كه برخی از صنوفی كه در محدوده بازار مشغول به فعالیت بودند، اكنون در حاشیه شهر مستقر شدند؛ نیاز است تا صنفهای دیگر را از این منطقه مركزی شهر خارج كنیم. یك زمانی بازار میوه تره بار مركزی در خیابان صاحب جمع منطقه 12 قرار داشت اكنون كه به منطقه 16 منتقل شده، نظم و انضباط بیشتری یافته است.
وی با بیان اینكه باید تمركز از منطقه 12 برداشته شود، بیان كرد: هیچ دلیلی وجود ندارد كه بنگاه های باربری در خیابان شوش متمركز باشد. اگر یك نظر سنجی از اهالی این میدان و محدودههای اطراف مانند باغ آذری و خزانه انجام شود؛ همه گله مند هستند كه این كامیونها آسایششان را سلب كرده اند.
به اعتقاد سردار حسینی؛ در قدم اول باید این تمركز اصنافرا در منطقه 12 برهم بزنیم تا نظم ترافیكی در محدوده بازار حاكم شود.
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با بیان اینكه براساس استانداردهای جهانی بازار تعریف مشخصی دارد، یادآور شد: بازار یعنی مركزی كه فقط عرضه در آن انجام می شود. اما این وضعیت منطقه 12 فراتر از عرضه ساده است. در این نقطه تولید انبوه و انبارداری هم انجام می شود. حتی برخی اوقات یك جنس تولیدشده، یكی دوبار به نقطهای فرستاده میشود و دوباره به این محدوده برمیگردد و توزیع میشود.
وی تاكید كرد: بازار تهران باید به عنوان یك مركز شناخته شده شناسنامه داری كه هویت شهر بوده با دو رویكرد حفظ بافت سنتی به منظور استفاده در حوزه گردشگری و به عنوان جایی برای عرضه كالا كاركرد خود را داشته باشد. به همین دلیل تاكید میكنم كه باید ریشهای تر با مساله بازار برخورد شود.
سردار حسینی با بیان اینكه اگر تولید كالا از این منطقه خارج شود، توزیع آن نیز در این محدوده منتفی می شود، تاكید كرد: وانتها و موتورسوارها به این دلیل در منطقه 12 تجمع دارند كه جاذبه كار و حمل بار همچنان در این منطقه وجود دارد. برخورد سلبی و پلیسی محض با خیلی از پدیدههای اجتماعی نیز جواب نمیدهد.
وی یادآور شد: در گام نخست باید انبارها را از بازار خارج كرد و در این محدوده تنها دفاتر اقتصادی صنوف وجود داشته باشد و محل تولید و توزیع آن به خارج از تهران منتقل شود.
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به ساماندهی وانتبارها در محدوده بازار نیز توضیح داد: در منطقه 12 وانتها نیز مانند سرویس مدارس و آژانسهای تاكسی تلفنی ساماندهی شدهاند. از این به بعد وانتبارهایی حق فعالیت در این محدوده را دارند كه كارت صلاحیت داشته باشند.
به گفته رئیس پلیس راهور تهران بزرگ همچنین در منطقه12محلهایی به عنوان بارانداز برای حمل كالا و بار مشخص شده است و وانت بارها نمی توانند هر جایی اقدام به بار زدن كالا و یا تخلیه آن كنند.
وی با بیان اینكه فعلا محدودیت ساعتی برای حمل كالا بار در منطقه 12 ایجاد نكردهایم، تاكید كرد: برخی از كالاها مانند سوخت، مواد خوراكی و پروتئینی درتهران نیازمند توزیع لحظهای است. در طول سالهای اخیر كارشناسان پلیس راهور روی این مساله مطالعات زیادی انجام دادهاند كه به عنوان مثال حمل كالا و بار در محدوده ساعتی مانند 12 شب تا 6 صبح انجام شود. اما تا این لحظه به نتیجه خاصی در این خصوص نرسیده ایم.
انتهای پیام/
وی با بیان اینكه در گذشته مسئول و متولی حمل كالا و بار وزارت ترابری و سازمان پاپانهها بوده است، ادامه داد: به همین دلیل در طول نیم قرن اخیر نگاه مسئولان به این حوزه نگاه جادهای و برون شهری بوده است.
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به اینكه در سالهای گذشته وانتبارها به یك حوزه شخصی رها تبدیل شده بود كه هركسی برای خود در این حوزه كار میكرد، یادآور شد: در این حوزه حتی بخش عمدهای از كامیونها و كامیونتها به صورت سلیقهای اقدام به جابهجایی و حمل كالا می كردند و این برخورد سلیقهای مشكلاتی را برای تهران ایجاد كرده است. به عنوان مثال عدم برنامه و تعیین ساعاتی برای جابهجایی بار و كالا در تهران باعث شده تا در ساعات اوج سفر یك كامیونت یخچالدار مشغول تخلیه بار جلوی یك سوپرماركتی باشد كه این كار باعث ایجاد ترافیك در كل آن خیابان و حتی خیابانهای مجاور می شود.
سردار حسینی با اشاره به شرایط ویژه بازار تهران و وجود مراكز تولید و انبار در این منطقه تاریخی بیان كرد: با توجه به وجود بازار در منطقه تاریخی 12 كه به عنوان قلب اقتصادی نه تنها تهران بلكه كشور نیز شناخته میشود؛ جذابیت زیادی برای حوزه جابهجایی و حملونقل كالا و بار ایجاد كرده است.
وی با بیان اینكه خیابانهای مختلف منطقه 12 مانند خیابان مصطفی خمینی، خیام، بخشی از 15 خرداد، امیر كبیر و ... تبدیل به پاتوق وانتها و كامیونها شده است، تاكید كرد: حتی این چاذبه باعث ایجاد مشاغل كاذب مانند چرخ دستیها در این منطقه شده است.
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با بیان اینكه ساماندهی حمل كالا و بار در منطقه 12 سالها یكی از مطالبات پلیس بوده است، گفت: از سال گذشته با اجرای طرح انضباط شهری این حوزه در برنامه كلان منطقه قرار گرفت .اما اگر بگوییم كه توانستهایم مشكل منطقه را حل كنیم قطعا این اتفاق نیفتاده است چرا كه برخورد با هر كدام از مشكلات منطقه 12 در حال حاضر برخورد با معلول است.
وی افزود: علت مساله دیگر و جای دیگری است. به عبارت سادهتر تا زمانی كه جاذبه حمل كالا و بار در منطقه 12 و محدوده بازار وجود داشته باشد، حتما این عرضه و تقاضا باعث ایجاد پاتوقی برای وانتبارها و گاری دستیها خواهد شد.
سردار تیمور حسینی با تاكید بر اینكه باید ریشهایتر به معضل حمل كالاو بار در منطقه 12 نگاه شود، ادامه داد: همچنان كه برخی از صنوفی كه در محدوده بازار مشغول به فعالیت بودند، اكنون در حاشیه شهر مستقر شدند؛ نیاز است تا صنفهای دیگر را از این منطقه مركزی شهر خارج كنیم. یك زمانی بازار میوه تره بار مركزی در خیابان صاحب جمع منطقه 12 قرار داشت اكنون كه به منطقه 16 منتقل شده، نظم و انضباط بیشتری یافته است.
وی با بیان اینكه باید تمركز از منطقه 12 برداشته شود، بیان كرد: هیچ دلیلی وجود ندارد كه بنگاه های باربری در خیابان شوش متمركز باشد. اگر یك نظر سنجی از اهالی این میدان و محدودههای اطراف مانند باغ آذری و خزانه انجام شود؛ همه گله مند هستند كه این كامیونها آسایششان را سلب كرده اند.
به اعتقاد سردار حسینی؛ در قدم اول باید این تمركز اصنافرا در منطقه 12 برهم بزنیم تا نظم ترافیكی در محدوده بازار حاكم شود.
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با بیان اینكه براساس استانداردهای جهانی بازار تعریف مشخصی دارد، یادآور شد: بازار یعنی مركزی كه فقط عرضه در آن انجام می شود. اما این وضعیت منطقه 12 فراتر از عرضه ساده است. در این نقطه تولید انبوه و انبارداری هم انجام می شود. حتی برخی اوقات یك جنس تولیدشده، یكی دوبار به نقطهای فرستاده میشود و دوباره به این محدوده برمیگردد و توزیع میشود.
وی تاكید كرد: بازار تهران باید به عنوان یك مركز شناخته شده شناسنامه داری كه هویت شهر بوده با دو رویكرد حفظ بافت سنتی به منظور استفاده در حوزه گردشگری و به عنوان جایی برای عرضه كالا كاركرد خود را داشته باشد. به همین دلیل تاكید میكنم كه باید ریشهای تر با مساله بازار برخورد شود.
سردار حسینی با بیان اینكه اگر تولید كالا از این منطقه خارج شود، توزیع آن نیز در این محدوده منتفی می شود، تاكید كرد: وانتها و موتورسوارها به این دلیل در منطقه 12 تجمع دارند كه جاذبه كار و حمل بار همچنان در این منطقه وجود دارد. برخورد سلبی و پلیسی محض با خیلی از پدیدههای اجتماعی نیز جواب نمیدهد.
وی یادآور شد: در گام نخست باید انبارها را از بازار خارج كرد و در این محدوده تنها دفاتر اقتصادی صنوف وجود داشته باشد و محل تولید و توزیع آن به خارج از تهران منتقل شود.
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به ساماندهی وانتبارها در محدوده بازار نیز توضیح داد: در منطقه 12 وانتها نیز مانند سرویس مدارس و آژانسهای تاكسی تلفنی ساماندهی شدهاند. از این به بعد وانتبارهایی حق فعالیت در این محدوده را دارند كه كارت صلاحیت داشته باشند.
به گفته رئیس پلیس راهور تهران بزرگ همچنین در منطقه12محلهایی به عنوان بارانداز برای حمل كالا و بار مشخص شده است و وانت بارها نمی توانند هر جایی اقدام به بار زدن كالا و یا تخلیه آن كنند.
وی با بیان اینكه فعلا محدودیت ساعتی برای حمل كالا بار در منطقه 12 ایجاد نكردهایم، تاكید كرد: برخی از كالاها مانند سوخت، مواد خوراكی و پروتئینی درتهران نیازمند توزیع لحظهای است. در طول سالهای اخیر كارشناسان پلیس راهور روی این مساله مطالعات زیادی انجام دادهاند كه به عنوان مثال حمل كالا و بار در محدوده ساعتی مانند 12 شب تا 6 صبح انجام شود. اما تا این لحظه به نتیجه خاصی در این خصوص نرسیده ایم.
انتهای پیام/
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *