غذایی که برایش سر و دست میشکنند + تصاویر
غذای حضرتی که در بین زائران حرم امام رضا(ع) توزیع میشود، به خاطر تبرّکش طرفداران زیادی دارد.
خبرگزاری میزان -
به گزارش گروه فضای مجازی به نقل از ایسنا، مردم از درهای مختلف حرم مطهر امام رضا(ع) وارد میشوند تا پیش از اذان مغرب خودشان را به صحنهای مختلف برسانند تاجای مناسبی برای احیای شب قدر داشته باشند.
عدهای از زائران نیز علاوه بر احیای شب بیستوسوم رمضان، دعوت شدهاند تا مهمان غذای معروف به حضرتی هم باشند.
غذای حضرتی علاوه بر اینکه طعم متفاوتی دارد، حکایت شنیدنی هم دارد!
این غذا که در روزهای دیگر سال هم توزیع میشود، همزمان با ماه مبارک رمضان بصورت افطاری (پنیر، نان، سوپ، خرما) و در ادامه وعدههای شام و سحر (غذای گرم) بین زائران حرم امام رضا(ع) که ژتون این غذا را دارند، توزیع میشود.
افطار و شام با هم توزیع میشود و هر زائری که علاقهمند باشد، غذایش را میتواند در ظرفهای یک بار مصرف با خود برای تبرک ببرد.
توزیع وعده سحری نیز از ساعاتی بعد از ساعت 12 بین زائرانی که ژتون دارند، آغاز میشود.
غذای حضرتی را به خاطر ویژگی تبرّکش بیاغراق میتوان یکی از پرطرفدارترین غذاها در ایران دانست، بسیاری از افرادی که بیمار دارند تلاش میکنند تا حتیالمقدور اگر امکان ورود به مهمانسرا و صرف غذا را ندارند، در کنار درهای خروجی مهمانسرای حضرتی بایستند و از زائرانی که مهمان آنجا بودهاند، بخواهند برای شفاء بیمارشان یا برای تبرک بخشی از غذایشان را به آنها بدهند که بخشی از غذا میتواند یک قاشق از غذا، بخشی از نان یا سوپ یا حتی نمک آن غذا باشد.
برخی از زائران که مهمان این مهمانسرا شدهاند نیز برای رضای دل خودشان و ثواب بیشتر اتفاقاً به تقاضای زائرانی که در دربهای خروجی در انتظار بخشی از غذا برای شفاء هستند، پاسخ مثبت میدهند. آنطور که سایت آستان قدس رضوی در تاریخچه مهمانسرای حضرتی و غذای آن نوشته، «مهمانسرای حضرت که در گذشته از آن به نام کارخانه زواری یاد میشده، در کتب و وقفنامههای قدیمی نیز به نامهای مهمانخانه زواری، آشپزخانه حضرتی، کارخانه زواری و کارخانه خادمی آمده است.»
سابقه تاریخی نشان میدهد، مهمانداری در آستان قدس از قرن نهم هجری معمول بوده، اما مدارک بهدستآمده سابقه آن را از دوره صفویه میداند. مهمانسرای آستان قدس در دوران صفویه به شربتخانه موسوم بوده و موقوفاتی هم داشته است که حمام شاه در محله چهارباغ در بازار و در مجاورت مسجد 72تن از آن جمله هستند. در طومار علیشاه که به منزله دستورالعمل آستانه بر موقوفات است، مقرراتی بر مهمانسرای حضرتی معمول داشته است.
اما آستان قدس رضوی پس از پیروزی انقلاب فعالیتهای متعدد طبق اذعان خودشان در جهت ایجاد تسهیلات و خدماترسانی بیشتر و مطلوبتر به زائران بارگاه رضوی انجام داده است. اداره مهمانسرا یکی از این خدمات ارائه شده به زائران و مسافران مشهد مقدس است. اداره مهمانسرا از زیرمجموعههای معاونت اماکن متبرکه و امور زائران است و شامل رئیس اداره مهمانسرا با دو معاون و رئیس بخش پذیرایی، رئیس بخش آشپزخانه، کارشناس مواد غذایی، کارشناس امور دفتری و رایانه و ... است که روزانه به شش تا هشت هزار نفر از زائران، خدام و کارکنان آستان قدس با ارائه غذای متبرّک خدماترسانی میکنند.
ساختمان مهمانسرای حضرت در ضلع شمالی بست شیخ حر عاملی واقع است. مهمانسرا دارای چهار طبقه شامل آشپزخانه، سالن پذیرایی، سالن پذیرایی خاص و اداره مهمانسراست که به همه امکانات مورد نیاز برای طبخ غذا و پذیرایی از مهمانان امام هشتم(ع) مجهز است.
دعوتنامههای مهمانسرا از طریق نمایندگان آستان قدس هر روز توسط سه گروه و هر گروه متشکل از دو نفر (نمایندگان بخش خدمات اداره رفاه زائران و یک نفر از مدیریت بازرسی و رسیدگی به شکایات آستان قدس رضوی) در مکانهای اسکان زائران، اعم از هتلها، مهمانپذیرها، حسینیهها، مسافرخانهها و زائرسراها توزیع میشود.
همچنین زائران خارجی نیز از طریق معرفی اداره امور بینالملل (اداره امور زائران غیرایرانی) واقع در صحن جمهوری اسلامی پذیرایی میشوند.
علاوه بر این در طول سال، پنجشنبهها تعداد 700 وعده غذا و در ماه مبارک رمضان، روزانه یکهزار وعده غذا به صورت بستهبندی از طریق کمیته امداد در اختیار افراد بیبضاعت قرار میگیرد. کلیهی کارکنان مهمانسرا در طول سال دو نوبت، آزمایشهای بهداشتی را زیر نظر دفتر بهداشت معاونت انجام میدهند.
همچنین در اردیبهشت سال1389 ساختمان جدید مهمانسرا که زیربنای آن از سه هزار و 800 مترمربع به 100 هزار مترمربع افزایش یافته، با حضور تولیت عظمای آستان قدس رضوی حضرت آیتالله واعظ طبسی مورد بهرهبرداری قرار گرفت.
/انتهای پیام/
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانههای داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانهای منتشر میشود.
عدهای از زائران نیز علاوه بر احیای شب بیستوسوم رمضان، دعوت شدهاند تا مهمان غذای معروف به حضرتی هم باشند.
غذای حضرتی علاوه بر اینکه طعم متفاوتی دارد، حکایت شنیدنی هم دارد!
این غذا که در روزهای دیگر سال هم توزیع میشود، همزمان با ماه مبارک رمضان بصورت افطاری (پنیر، نان، سوپ، خرما) و در ادامه وعدههای شام و سحر (غذای گرم) بین زائران حرم امام رضا(ع) که ژتون این غذا را دارند، توزیع میشود.
افطار و شام با هم توزیع میشود و هر زائری که علاقهمند باشد، غذایش را میتواند در ظرفهای یک بار مصرف با خود برای تبرک ببرد.
توزیع وعده سحری نیز از ساعاتی بعد از ساعت 12 بین زائرانی که ژتون دارند، آغاز میشود.
غذای حضرتی را به خاطر ویژگی تبرّکش بیاغراق میتوان یکی از پرطرفدارترین غذاها در ایران دانست، بسیاری از افرادی که بیمار دارند تلاش میکنند تا حتیالمقدور اگر امکان ورود به مهمانسرا و صرف غذا را ندارند، در کنار درهای خروجی مهمانسرای حضرتی بایستند و از زائرانی که مهمان آنجا بودهاند، بخواهند برای شفاء بیمارشان یا برای تبرک بخشی از غذایشان را به آنها بدهند که بخشی از غذا میتواند یک قاشق از غذا، بخشی از نان یا سوپ یا حتی نمک آن غذا باشد.
#carousel8125, #thumbs8125 , #carousel_desc8125 { overflow: hidden; } #carousel-wrapper8125 .caroufredsel_wrapper img{ /*border-radius: 10px;*/ border : 2px solid #ddd } #carousel-wrapper28125 .caroufredsel_wrapper img{ /*border-radius: 10px;*/ border : 2px solid #ddd } #carousel8125 span, #carousel8125 img, #thumbs8125 a, #thumbs8125 img { display: block; float: left; } #carousel_desc8125 span { width: 100%; /* height: 100%; */ display: block; float: left; position: relative; padding: 9px; } #carousel8125 span, #carousel8125 a, #thumbs8125 span, #thumbs8125 a { position: relative; display: block; height: 100%; } #carousel8125 img, #thumbs8125 img { border: none; width: 100%; height: 100%; position: absolute; top: 0; left: 0; } #carousel8125 span { width: 554px; height: 313px; } #carousel_desc8125 span { width: 554px; height: auto; } #thumbs-wrapper8125 { padding: 20px 40px; position: relative; } #thumbs8125 a { border: 1px solid #ddd; width: 150px; height: 100px; margin: 0 10px; overflow: hidden; -webkit-transition: border-color .5s; -moz-transition: border-color .5s; -ms-transition: border-color .5s; transition: border-color .5s; } #thumbs8125 a:hover, #thumbs8125 a.selected { border-color: #566; } .fluid_container_album img#shadow { width: 100%; position: absolute; bottom: 0; } .next_thumbnail8125 { background-position: -19px 0; right: 10px; } .next_thumbnail8125:hover { background-position: -19px -20px; } .prev_thumbnail8125 { background-position: 0 0; left: 10px; } .prev_thumbnail8125:hover { background-position: 0 -20px; } .next_thumbnail8125, .prev_thumbnail8125 { background-image: url("/client/themes/fa/main/img/carousel_nav.png"); display: block; height: 20px; margin-top: -10px; position: absolute; top: 50%; width: 19px; } $(function() { $('#carousel8125').carouFredSel({ responsive: true, circular: false, auto: false, items: { visible: 1, width: 200, height: '56%' }, scroll: { fx: 'directscroll' } }); /* $('#carousel_desc8125').carouFredSel({ responsive: true, circular: false, auto: false, items: { visible: 1, width: 200, height: '30%' }, scroll: { fx: 'directscroll' } }); */ $('#thumbs8125').carouFredSel({ responsive: true, circular: false, auto: false, prev: '.next_thumbnail8125', next: '.prev_thumbnail8125', items: { visible: { min: 2, max: 6 }, width: 150, height: '66%' } }); $('#thumbs8125 a').click(function() { $('#carousel8125').trigger('slideTo', '#' + this.href.split('#').pop() ); /* $('#carousel_desc8125').trigger('slideTo', '#' + this.href.split('#').pop() ); */ $('#thumbs8125 a').removeClass('selected'); $(this).addClass('selected'); return false; }); });
برخی از زائران که مهمان این مهمانسرا شدهاند نیز برای رضای دل خودشان و ثواب بیشتر اتفاقاً به تقاضای زائرانی که در دربهای خروجی در انتظار بخشی از غذا برای شفاء هستند، پاسخ مثبت میدهند. آنطور که سایت آستان قدس رضوی در تاریخچه مهمانسرای حضرتی و غذای آن نوشته، «مهمانسرای حضرت که در گذشته از آن به نام کارخانه زواری یاد میشده، در کتب و وقفنامههای قدیمی نیز به نامهای مهمانخانه زواری، آشپزخانه حضرتی، کارخانه زواری و کارخانه خادمی آمده است.»
سابقه تاریخی نشان میدهد، مهمانداری در آستان قدس از قرن نهم هجری معمول بوده، اما مدارک بهدستآمده سابقه آن را از دوره صفویه میداند. مهمانسرای آستان قدس در دوران صفویه به شربتخانه موسوم بوده و موقوفاتی هم داشته است که حمام شاه در محله چهارباغ در بازار و در مجاورت مسجد 72تن از آن جمله هستند. در طومار علیشاه که به منزله دستورالعمل آستانه بر موقوفات است، مقرراتی بر مهمانسرای حضرتی معمول داشته است.
اما آستان قدس رضوی پس از پیروزی انقلاب فعالیتهای متعدد طبق اذعان خودشان در جهت ایجاد تسهیلات و خدماترسانی بیشتر و مطلوبتر به زائران بارگاه رضوی انجام داده است. اداره مهمانسرا یکی از این خدمات ارائه شده به زائران و مسافران مشهد مقدس است. اداره مهمانسرا از زیرمجموعههای معاونت اماکن متبرکه و امور زائران است و شامل رئیس اداره مهمانسرا با دو معاون و رئیس بخش پذیرایی، رئیس بخش آشپزخانه، کارشناس مواد غذایی، کارشناس امور دفتری و رایانه و ... است که روزانه به شش تا هشت هزار نفر از زائران، خدام و کارکنان آستان قدس با ارائه غذای متبرّک خدماترسانی میکنند.
ساختمان مهمانسرای حضرت در ضلع شمالی بست شیخ حر عاملی واقع است. مهمانسرا دارای چهار طبقه شامل آشپزخانه، سالن پذیرایی، سالن پذیرایی خاص و اداره مهمانسراست که به همه امکانات مورد نیاز برای طبخ غذا و پذیرایی از مهمانان امام هشتم(ع) مجهز است.
دعوتنامههای مهمانسرا از طریق نمایندگان آستان قدس هر روز توسط سه گروه و هر گروه متشکل از دو نفر (نمایندگان بخش خدمات اداره رفاه زائران و یک نفر از مدیریت بازرسی و رسیدگی به شکایات آستان قدس رضوی) در مکانهای اسکان زائران، اعم از هتلها، مهمانپذیرها، حسینیهها، مسافرخانهها و زائرسراها توزیع میشود.
همچنین زائران خارجی نیز از طریق معرفی اداره امور بینالملل (اداره امور زائران غیرایرانی) واقع در صحن جمهوری اسلامی پذیرایی میشوند.
علاوه بر این در طول سال، پنجشنبهها تعداد 700 وعده غذا و در ماه مبارک رمضان، روزانه یکهزار وعده غذا به صورت بستهبندی از طریق کمیته امداد در اختیار افراد بیبضاعت قرار میگیرد. کلیهی کارکنان مهمانسرا در طول سال دو نوبت، آزمایشهای بهداشتی را زیر نظر دفتر بهداشت معاونت انجام میدهند.
همچنین در اردیبهشت سال1389 ساختمان جدید مهمانسرا که زیربنای آن از سه هزار و 800 مترمربع به 100 هزار مترمربع افزایش یافته، با حضور تولیت عظمای آستان قدس رضوی حضرت آیتالله واعظ طبسی مورد بهرهبرداری قرار گرفت.
/انتهای پیام/
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانههای داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانهای منتشر میشود.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *