تبدیل ایران به هاب حمل و نقل در منطقه
وزیر راه و شهرسازی گفت: جمهوری اسلامی ایران با توجه به موقعیت خود در منطقه، باید به قطب (هاب) حمل و نقل در منطقه تبدیل شود.
به گزارش گروه اقتصاد، عباس آخوندی در خصوص توسعه بخش حملونقل دریایی کشور گفت: در این راستا عملیات اجرایی برای توسعه بخش حملونقل دریایی کشور در حال انجام است و میتواند ظرفیت بنادر را تا حد زیادی بالا ببرد.
وی با بیان این که ما باید از سهم ترانزیت ایران حداکثر استفاده را ببریم، گفت: برای تحقق این امر باید به بحث ناوگان و زیرساختها نیز توجه کنیم و زیرساختهای مناسبی را در بخش دریایی و بندری به وجود آوریم.
آخوندی با بیان این که ما هم اکنون در بخش دریا دارای پروژههای بسیار بزرگی هستیم، گفت: چابهار (با سرمایه گذاری 400 میلیون دلاری)، بندرعباس (فاز یک آن در حال نوسازی و افزایش بهرهوری بوده و فاز دو آن نیز سکوهایش احداث شده ولی تجهیزات ندارد) نمونههایی از مناطق دریایی با پروژههای مهم به شمار میروند.
وزیر راه و شهرسازی در این راستا از انجام اقدامهای لازم برای سفارش واردات تجهیزات در بندرعباس خبر داد و افزود: فاز سوم این بندر نیز هماکنون در آستانه آغاز عملیات اجرایی قرار دارد و بر اساس برنامهریزیهای انجام شده تصور میکنم پروژههای مربوط به بندرعباس 4 تا 5 سال به طول بیانجامد که در صورت اتمام، ظرفیت این بندر را تا حدود دو برابر افزایش خواهد داد.
آخوندی در ادامه سخنانش با بیان این که امید است با این اقدامها بندرعباس به دروازه ورودی ایران و به دنبال آن دروازه ورودی کل آسیای میانه تبدیل شود، گفت: ما برای تبدیل شدن به هاب منطقه حداقل نیاز به 6 سال کار شبانه روزی نیاز داریم.
*مسیر ریلی تهران - قم -اصفهان
عضو کابینه دولت یازدهم همچنین در ادامه از امضای قرارداد مسیر ریلی تهران- قم -اصفهان و فعال بودن کارگاه در این بخش خبر داد و افزود: تحقق این امر اقدامی بسیار بزرگ است، چرا که به دنبال آن ما برای نخستین بار در کشور به فناوری قطار سریع دسترسی پیدا خواهیم کرد که عملیات اجرایی آن حدود 40 ماه به طول خواهد انجامید.
*قطار برقی تهران - مشهد
وی همچنین درباره پروژه برقی کردن قطار تهران- مشهد با هدف ارتقای سرعت قطارها در این مسیر به 200 کیلومتر در ساعت نیز اظهار داشت: یادداشت تفاهم این پروژه در سفر رئیس جمهوری چین به کشورمان امضا شد، هماکنون نیز در حال مذاکرات فشرده با این کشور هستیم که امیدواریم به مرحله قرارداد و تأمین مالی 2 میلیارد دلاری از سوی چین برسیم.
آخوندی در پایان درباره کیفیت ریلهای وارداتی خاطرنشان کرد: هیچ کالایی بدون استاندارد و کنترل و بازرسی به کشور وارد نخواهد شد. ما هنوز در داخل کشور این محصول را تولید نکردهایم و به محض این اقدام تمامی ظرفیت تولید داخلی را به صورت یکجا خریداری خواهیم کرد.
بر این اساس شبکه ریلی کشور برای ساخت، نگهداری و تعمیر سالیانه به حدود 200 هزار تن ریل نیاز دارد که به علت نبود تولید آن در کشور تاکنون ریلهای مورد نیاز از خارج وارد شده است اما با آغاز تولید ریل ملی در ذوب آهن اصفهان، راه آهن جمهوری اسلامی ایران امیدوار است تا پایان سال جاری 40 هزار تن ریل را از ذوب آهن تحویل بگیرد.
وی با بیان این که ما باید از سهم ترانزیت ایران حداکثر استفاده را ببریم، گفت: برای تحقق این امر باید به بحث ناوگان و زیرساختها نیز توجه کنیم و زیرساختهای مناسبی را در بخش دریایی و بندری به وجود آوریم.
آخوندی با بیان این که ما هم اکنون در بخش دریا دارای پروژههای بسیار بزرگی هستیم، گفت: چابهار (با سرمایه گذاری 400 میلیون دلاری)، بندرعباس (فاز یک آن در حال نوسازی و افزایش بهرهوری بوده و فاز دو آن نیز سکوهایش احداث شده ولی تجهیزات ندارد) نمونههایی از مناطق دریایی با پروژههای مهم به شمار میروند.
وزیر راه و شهرسازی در این راستا از انجام اقدامهای لازم برای سفارش واردات تجهیزات در بندرعباس خبر داد و افزود: فاز سوم این بندر نیز هماکنون در آستانه آغاز عملیات اجرایی قرار دارد و بر اساس برنامهریزیهای انجام شده تصور میکنم پروژههای مربوط به بندرعباس 4 تا 5 سال به طول بیانجامد که در صورت اتمام، ظرفیت این بندر را تا حدود دو برابر افزایش خواهد داد.
آخوندی در ادامه سخنانش با بیان این که امید است با این اقدامها بندرعباس به دروازه ورودی ایران و به دنبال آن دروازه ورودی کل آسیای میانه تبدیل شود، گفت: ما برای تبدیل شدن به هاب منطقه حداقل نیاز به 6 سال کار شبانه روزی نیاز داریم.
*مسیر ریلی تهران - قم -اصفهان
عضو کابینه دولت یازدهم همچنین در ادامه از امضای قرارداد مسیر ریلی تهران- قم -اصفهان و فعال بودن کارگاه در این بخش خبر داد و افزود: تحقق این امر اقدامی بسیار بزرگ است، چرا که به دنبال آن ما برای نخستین بار در کشور به فناوری قطار سریع دسترسی پیدا خواهیم کرد که عملیات اجرایی آن حدود 40 ماه به طول خواهد انجامید.
*قطار برقی تهران - مشهد
وی همچنین درباره پروژه برقی کردن قطار تهران- مشهد با هدف ارتقای سرعت قطارها در این مسیر به 200 کیلومتر در ساعت نیز اظهار داشت: یادداشت تفاهم این پروژه در سفر رئیس جمهوری چین به کشورمان امضا شد، هماکنون نیز در حال مذاکرات فشرده با این کشور هستیم که امیدواریم به مرحله قرارداد و تأمین مالی 2 میلیارد دلاری از سوی چین برسیم.
آخوندی در پایان درباره کیفیت ریلهای وارداتی خاطرنشان کرد: هیچ کالایی بدون استاندارد و کنترل و بازرسی به کشور وارد نخواهد شد. ما هنوز در داخل کشور این محصول را تولید نکردهایم و به محض این اقدام تمامی ظرفیت تولید داخلی را به صورت یکجا خریداری خواهیم کرد.
بر این اساس شبکه ریلی کشور برای ساخت، نگهداری و تعمیر سالیانه به حدود 200 هزار تن ریل نیاز دارد که به علت نبود تولید آن در کشور تاکنون ریلهای مورد نیاز از خارج وارد شده است اما با آغاز تولید ریل ملی در ذوب آهن اصفهان، راه آهن جمهوری اسلامی ایران امیدوار است تا پایان سال جاری 40 هزار تن ریل را از ذوب آهن تحویل بگیرد.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *