برای «فصل هرس» یك سال وقت گذاشتم/ مثل یك توریست به سوژه نگاه نمیكنم
لقمان خالدی، كارگردان، گفت: فیلمهایی میسازم كه احساس میكنم در جامعه وجود ندارد و سعی میكنم با زبان الكن خودم آن را به تصویر بكشم.
خبرگزاری میزان -
به گزارش گروه فرهنگی ، لقمان خالدی كارگردان مستند «فصل هرس» از محصولات مركز مستند سوره حوزه هنری مهمان تلفنی برنامه رادیویی سینما معیار بود و در بخش سینما مستند كه اجرای آن را حامد یامین پور بر عهده دارد به گفتوگو پرداخت.
خالدی درباره معیارهای انتخاب سوژه در فیلم هایش گفت: ما خیلی وقت زیادی نداریم تا مخاطب را پای فیلم نگه داریم و هر سوژه ای كه خواستیم را به تصویر بكشیم. چیزی كه برای من مهم است این مسئله است كه هر فیلمی كه می سازم یك مسئولیت جدید برایم ایجاد می كند و چون فیلم ماندگار می شود من باید جوابگوی آن باشم.
وی افزود: هنرمند در واقع فشارسنج جامعه است و سعی می كند مشكلات، معضلات و خوبی های یك جامعه را رصد كند تا به بهانه آن یك اثر هنری مثل فیلم، نقاشی یا یك متن را خلق كند.
وی ادامه داد: برای من مهم است كه چه چیزی و چه سوژه ای در جامعه حال حاضر ضرورت بیان كردن را دارد و برای همین فیلم هایی می سازم كه احساس می كنم در جامعه وجود ندارد و سعی می كنم با زبان الكن خودم آن را به تصویر بكشم.
وی در خصوص اینكه آیا این انتخاب سوژه ها به صورت غریزی و با حس فیلمساز اتفاق می افتد یا خیر، گفت: برای من ابتدا حالتی از یك تهدید گسترده اتفاق می افتد كه ناخودآگاه من را به سمت فیلم سوق می دهد. برای مثال برای ساخت فیلم «فصل هرس»، وقتی احساس كردم مسئله سرطان یك موضوع فراگیر است و آمار و اخبار وحشتناك آن را دیدم، ناخودآگاه به خودم گفتم تو به عنوان یك مستندساز برای این موضوع چه كرده ای؟ و این موضوع باعث میشود من با ذره بین و زاویه دید خودم مسئولیتم نسبت جامعه را انجام دهم.
این مستندساز پیرامون پژوهش در فیلم «فصل هرس» و ادعای جالب سوژه اش مبنی بر كشف داروی ضد سرطان گفت: وقتی شما یك ایده ای را آغاز می كنید، در واقع این ایده شروع یك نوع جنگیدن است. وقتی یك سوژه پیدا می شود و احساس می كنی این سوژه خوب است، تنها این احساس كافی نیست و باید تحقیقات بسیار زیادی انجام داد تا به واقعیت رسید.
خالدی افزود: من برای مستند «فصل هرس» حدود یك سال زمان گذاشتم، پس طبیعتاً با یك احساس نمیشود به یك فیلم رسید.
وی ادامه داد: مسیری كه من برای فیلمم انتخاب می كنم این است كه مثل یك توریست به سوژه نگاه نكنم و تحقیقاتم را بسیار كامل انجام میدهم تا مثل خیلی از فیلم ها در لحظه فیلمبرداری به كشف های جدیدی نرسم.
لقمان خالدی در پایان با اشاره به اینكه این موضوع نباید به كشف و شهود داخل فیلم لطمه بزند، گفت: سختی كار مستندساز اینجاست كه باید رابطه بین بكر بودن و پژوهش را كنترل نماید تا حاصل كار نیز مصنوعی نباشد.
گفتنی است مستند «فصل هرس» به تهیه كنندگی مهدی شاه محمدی در جشنواره فیلم حقیقت جایزه بهترین كارگردانی و بهترین فیلم را از آن خود كرده است و در جشنواره فیلم فجر نامزد دریافت سیمرغ بهترین كارگردانی مستند بود و هم اكنون در گروه هنر و تجربه در حال اكران است.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *