پرده خوانان به ازای 365 روز داستان دارند
مراسم پرده خوانی به مناسبت شب شهادت حضرت علی (ع) و شب قدر در کافه کتاب فروشگاه مرکزی شهر کتاب، برگزار شد.
به گزارش گروه فرهنگی ، درابتدای این مراسم اردشیر صالحپور، پژوهشگر و استاد دانشگاه گفت: فرهنگ کهن ایران برچند شاخه استواربوده است، به خصوص شعر، اگر انگلیسیها فقط شکسپیر را داشتهاند، ما فردوسی، حافظ، سنایی، جامی و شاعران بسیاری داشتهایم که بازگوکننده فرهنگ، هنر و هویت ایرانی هستند و متجلی ترین بیان هنری در ایران در شعر نمود پیدا کرده است.
او ادامه داد: دومین شاخصه هویت ایرانی، موسیقی است، روایت و آواز، جذابیت پرده خوانی را دو چندان کرده است. اساسا موسیقی در زندگی روزمره ایرانیان تاثیر و عمق زیادی داشته است، این تاثیر را حتی در ورزش باستانی ایرانی و در زورخانهها هم میتوان مشاهده کرد؛ درواقع موسیقی برخلاف آنچه به نظر میرسد با مذهب آمیختگی دارد و بخشی از معارف ما از سوی موسیقی مذهبی به ما رسیده است.
صالحپور گفت: بسیاری از اذانها، مراثی مذهبی و مناجاتها در دستگاههای موسیقی اصیل ایرانی خوانده شده است و اذان بسیار معروف موذنزاده اردبیلی یکی از مهمترین و برجستهترین آنهاست.
او در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: اشکال مختلفی از نقاشی و داستان در پرده نقالان وجود دارد که هر بار، نقالان به فراخور موقعیت، آن را تعریف میکنند، حتی من قبل از مراسم از مرشد پرسیدم که امروز کدام داستان را تعریف میکنی؟ ولی خودش هم نمیدانست و گفت باید مخاطب را ببینم!
این استاد دانشگاه با اشاره به ویژگیهای بصری این پرده گفت: پردههای نقالی پرسپکتیوی دارد که با پرسپکتیو نقاشیهای غربی تفاوت دارد، در این پرده، دو کاراکتر اصلی دیده میشود که یکی از آنها، حضرت عباس (ع) است؛ اما نکته دیگر اینکه این پرده از دو رنگ سبز که رنگ اولیاء، خیر و خوبی، و رنگ قرمز که نماد قساوت و شقاوت است، استفاه شده است.
وی افزود: اما نکته دیگری که درباره پردههای نقالی باید بگویم، این است که نقاشی پردهخوانی به سه گونه تقسیم میشود؛رزمی، بزمی و مذهبی وپرده خوانی ریشه دور و درازی در تاریخ ایران دارد و از دوره صفویه در ایران با اقبال روبرو شد. دورهای که رنسانی فرهنگی درتاریخ فرهنگ وهنر ایران ایجاد شد،اما پردهخوانی یا شمایلخوانی از جنگ چالدران به بعد رواج پیدا کرد.
او همچنین افزود: هنر پردهخوانی، هنری منحصر به فرد است که توسط نقالان، نسل به نسل منتقل میشود. در خاص بودن این هنر، همین بس که گفته میشود پردهخوانان، به ازای ۳۶۵ روز سال، داستان دارند و میتوانند در هر روز یک داستان برای مخاطبان تعریف کنند. به علاوه این پرده، تصاویر ریز و درشتی از کربلا تا تصاویر تخیلی و فانتزی، ترکیبی از تصاویر حیوان و انسان، اصول و ارزشهای انسانی و باورهای عامیانه هم دارد که این هنر را جذابتر و زیباتر میکند.
در ادامه، مرشد محسن میرزا علی، با خواندن شعرهایی، حکایت خود را آغاز کرد و در ادامه، داستان جنگ دلاورانه حضرت علی (ع) را با عمربن عبدود در جنگ خیبر تعریف کرد.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *