از راز ماندگاری «ماه عسل» تا ظهور قهرمانان خاموش به دست مردم
10 سالی میشود که بخشی از مخاطبان رسانه ملی در دقایق مانده به افطار با برنامه «ماه عسل» با زندگی هم نوعانشان همراه میشوند؛ گاه اشک می ریزند و گاه می خندند و در نهایت، هر یک برداشت خاص خودشان را می کنند.
خبرگزاری میزان -
امسال از «موضوع محور بودن» به «قصه محور بودن» روی آوردهاید فکر میکنید این سبک تاثیر گذارتر باشد؟
پارسال برنامه، موضوع محور بود و کار بسیار سختی داشتیم چون در یک موضوع خاص مثل مهاجرت 15، 16 آدم با 15 سلیقه می نشستند و حرف می زدند، امسال سعی کردیم قصه محور باشیم، قصهای داریم که روایتش می کنیم، ممکن است آدم هایی بیایند و کاملش کنند اما از آن قصه خارج نمی شویم، امسال ساختارمندتر هستیم و صادقانه بگویم این اتفاق کمی کار را برای ما راحت تر نیز کرده است.
امسال شما در برنامه تان دو کمپین تشکیل دادید، کمپین «خوب باشیم» و «قهرمان من»، ریشه کمپین خوب باشیم از کجا و چه اتفاقی شکل گرفت؟
پارسال یک ماجرا در برنامه «ماه عسل» اتفاق افتاد، ماجرای محسنین، دوستان رسانه ای هم خیلی در این ماجرا به ما کمک کردند و این اتفاق یک برکت به شدت عجیب و عمیق برای همه ما به همراه داشت که خودمان هم تصورش را نمی کردیم که اینچنین کارکردی داشته باشد، با دوستان نشستیم و به این نتیجه رسیدیم که امسال کاری کنیم که موضوع مالی در آن زیاد مطرح نباشد، پارسال عده ای جمع شدند، با بچه ها ارتباط گرفتند و ماهیانه پولی پرداخت می کنند، ما گفتیم آدم ها، استعداد و توانایی هایی دارند که می توانند بدون اینکه پولی پرداخت کنند به وسیله آن خدمتی ارائه دهند، مثلاً یک پزشک با ویزیت رایگان، یک وکیل با مشاوره رایگان، یک معلم با آموزش رایگان؛ حتی کسی که کار حمل و نقل می کند می تواند با اسباب کشی برای دیگران در این کار سهیم باشد، به همین سادگی. آن جمعیت مشخص است نهادهای حمایتی نیز آنها را شناسایی و رصد کرده اند، یک جمعیت میلیونی هستند که این خدمات را میخواهند و لازم دارند، ما داریم نامنویسی می کنیم، هر کس دوست دارد می تواند در این کمپین نامنویسی کند، به نظر من این جریان ماجرایی است که می تواند از حیث جغرافیایی گسترده باشد و همه در آن، جا میشوند، فقط وکلا نیستند معلمین نیستند، مدرسین نیستند، حتی فلافل فروش نیز میتواند این کار انجام دهد؛ به همین راحتی.
به نظر می رسد زیر بنای این کار به دیروز و امروز محدود نشود؛ درباره عقبه این جریان کمی توضیح دهید و اینکه چه نهادهایی پشت این جریان هستند؟
قطعاً این یک ماجرای طولانی است، دو، سه ماهی است که دوستان ما درگیر آن هستند، شاید خود من کمترین سهم را در آن داشته باشم چون به لحاظ فنی، ماجرا پیچیده ای است.
نهادهایی که موضوعهای جمعیتی و شناسایی این طبقه را انجام میدهند، خیلی مهم هستند، چون منی که می خواهم شرکت کنم باید به آن اعتماد کنم؛ مثلا من یک پزشک هستم می خواهم در کمپین خوب باشیم ثبت نام کنم باید مطمئن شوم آدمی که به من معرفی می کنند واقعاً مستحق است. مجموعه هایی مثل کمیته امداد امام خمینی(ره)، بهزیستی و مؤسسات خیریه بزرگ در این کار سهیم هستند.
تصور ما این است که جمعیت نزدیک به 4 تا 5 میلیون نیاز به این کمک دارند که اصلاً آمار کمی نیست، برای همین همه ما می توانیم یا علی(ع) بگوییم و باشیم، دیگر صرفاً موضوع مالی مطرح نیست، هرکس توانی دارد می تواند در اختیار دیگران بگذارد، فکر می کنم اگر خدا کمک کند امسال هم اتفاق خوبی می افتد.
درباره دلیل راه اندازی کمپین «قهرمان من» نیز کمی توضیح دهید.
ریشه اش از یک ماجرای ساده نشات می گیرد، برخورد آدم ها در بیرون قاب «ماه عسل» با من، هر کس با من برخورد می کند می گوید این آدم را می توانید به برنامه تان دعوت کنید، خیلی جذاب است خیلی قهرمان هست. وقتی این را می شنوم به این نتیجه می رسم که مردم می توانند ویدئویی را بسازند و قهرمان مورد نظر خود را که خاموش است و هیچ کس آن را نمی شناسد جلوی دوربین بیاورند؛ قرار ما این است؛ شوخی هم نداریم عهد و قرارمان هم کاملاً جدی است؛ اگر ویدئو خوب باشد واقعاً آنها را دعوت می کنیم یک روز را به آنها اختصاص می دهیم و روز عید فطر از آنها و قهرمانشان تقدیر می کنیم؛ همین الان که من با شما صحبت می کنم دو سه شب است تا 5 صبح مینشینیم ویدئوها را نگاه می کنیم، ویدئو ها فوق العاده هستند؛ این خیلی جذاب است یک جریان راه افتاده است، یکسری حتی برنامه ساخته اند؛ یعنی صندلی آورده اند، آدم دعوت می کنند و واقعا ماه عسلی با مهمان خود می سازند؛ یکسری هم سلفی می گیرند یکی با پدربزرگش، یکی با بقال محلشان و...، این اتفاق بسیار خوبی است زیرا هر کدام از اینها آدم هایی هستند که اگر از دنیا بروند ممکن است قصه شان را هم با خودشان ببرند و می توانیم این را نشان بدهیم، به نظر من این ایده بدون مرز و جذاب است.
اگر نکته ای مانده است بفرمایید.
خیلی ممنون، این را بدون تعارف می گویم که می فهمیم و قدر می دانیم، اگر من و رفقایم در این ثانیه ها هستیم لطف خدا و محبت مردم است، می دانیم که این ثانیه ها ثانیه های طلایی است، ممکن است در برنامه های دیگرم اینقدر تواضع نداشته باشم ولی دم افطار کار کردن یک لطف و عنایت هست و من منت دار مردم و سپاسگزار خدا هستم که این لطف را به من کرده است.
برنامه «ماه عسل» در شب های ماه مبارک رمضان روی آنتن شبکه سه سیما می رود.
/انتهای پیام/
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانههای داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانهای منتشر میشود.
به گزارش گروه فضای مجازی به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، «ماه عسل 95» در امتداد ادوار قبل به قلب جامعه رفت و با تمام بالا و پایین هایش نیمی از رمضان را پشت سر گذاشت، احسان علیخانی و گروهش امسال با اتفاقات جدیدی پا به قاب برنامه شان گذاشتند، به همین بهانه با احسان علیخانی، تهیه کننده و مجری «ماه عسل» گفت وگویی کردیم که در ادامه می خوانید.
امسال «ماه عسل» 10 ساله شد و همچنان مخاطبان خاص خود را دارد، دلیل اصلی این موضوع را چه می دانید؟
امسال «ماه عسل» 10 ساله شد و همچنان مخاطبان خاص خود را دارد، دلیل اصلی این موضوع را چه می دانید؟
دلیل اول آن می تواند انتشار قصه ها و ماجراهای خود مردم باشد؛ اینکه خود مردم مهمان ما هستند، مردم راوی هستند و از بین توده مردم مهمان انتخاب کردهایم؛ دلیلش عمده اش همین است.
امسال از «موضوع محور بودن» به «قصه محور بودن» روی آوردهاید فکر میکنید این سبک تاثیر گذارتر باشد؟
پارسال برنامه، موضوع محور بود و کار بسیار سختی داشتیم چون در یک موضوع خاص مثل مهاجرت 15، 16 آدم با 15 سلیقه می نشستند و حرف می زدند، امسال سعی کردیم قصه محور باشیم، قصهای داریم که روایتش می کنیم، ممکن است آدم هایی بیایند و کاملش کنند اما از آن قصه خارج نمی شویم، امسال ساختارمندتر هستیم و صادقانه بگویم این اتفاق کمی کار را برای ما راحت تر نیز کرده است.
امسال شما در برنامه تان دو کمپین تشکیل دادید، کمپین «خوب باشیم» و «قهرمان من»، ریشه کمپین خوب باشیم از کجا و چه اتفاقی شکل گرفت؟
پارسال یک ماجرا در برنامه «ماه عسل» اتفاق افتاد، ماجرای محسنین، دوستان رسانه ای هم خیلی در این ماجرا به ما کمک کردند و این اتفاق یک برکت به شدت عجیب و عمیق برای همه ما به همراه داشت که خودمان هم تصورش را نمی کردیم که اینچنین کارکردی داشته باشد، با دوستان نشستیم و به این نتیجه رسیدیم که امسال کاری کنیم که موضوع مالی در آن زیاد مطرح نباشد، پارسال عده ای جمع شدند، با بچه ها ارتباط گرفتند و ماهیانه پولی پرداخت می کنند، ما گفتیم آدم ها، استعداد و توانایی هایی دارند که می توانند بدون اینکه پولی پرداخت کنند به وسیله آن خدمتی ارائه دهند، مثلاً یک پزشک با ویزیت رایگان، یک وکیل با مشاوره رایگان، یک معلم با آموزش رایگان؛ حتی کسی که کار حمل و نقل می کند می تواند با اسباب کشی برای دیگران در این کار سهیم باشد، به همین سادگی. آن جمعیت مشخص است نهادهای حمایتی نیز آنها را شناسایی و رصد کرده اند، یک جمعیت میلیونی هستند که این خدمات را میخواهند و لازم دارند، ما داریم نامنویسی می کنیم، هر کس دوست دارد می تواند در این کمپین نامنویسی کند، به نظر من این جریان ماجرایی است که می تواند از حیث جغرافیایی گسترده باشد و همه در آن، جا میشوند، فقط وکلا نیستند معلمین نیستند، مدرسین نیستند، حتی فلافل فروش نیز میتواند این کار انجام دهد؛ به همین راحتی.
به نظر می رسد زیر بنای این کار به دیروز و امروز محدود نشود؛ درباره عقبه این جریان کمی توضیح دهید و اینکه چه نهادهایی پشت این جریان هستند؟
قطعاً این یک ماجرای طولانی است، دو، سه ماهی است که دوستان ما درگیر آن هستند، شاید خود من کمترین سهم را در آن داشته باشم چون به لحاظ فنی، ماجرا پیچیده ای است.
نهادهایی که موضوعهای جمعیتی و شناسایی این طبقه را انجام میدهند، خیلی مهم هستند، چون منی که می خواهم شرکت کنم باید به آن اعتماد کنم؛ مثلا من یک پزشک هستم می خواهم در کمپین خوب باشیم ثبت نام کنم باید مطمئن شوم آدمی که به من معرفی می کنند واقعاً مستحق است. مجموعه هایی مثل کمیته امداد امام خمینی(ره)، بهزیستی و مؤسسات خیریه بزرگ در این کار سهیم هستند.
تصور ما این است که جمعیت نزدیک به 4 تا 5 میلیون نیاز به این کمک دارند که اصلاً آمار کمی نیست، برای همین همه ما می توانیم یا علی(ع) بگوییم و باشیم، دیگر صرفاً موضوع مالی مطرح نیست، هرکس توانی دارد می تواند در اختیار دیگران بگذارد، فکر می کنم اگر خدا کمک کند امسال هم اتفاق خوبی می افتد.
درباره دلیل راه اندازی کمپین «قهرمان من» نیز کمی توضیح دهید.
ریشه اش از یک ماجرای ساده نشات می گیرد، برخورد آدم ها در بیرون قاب «ماه عسل» با من، هر کس با من برخورد می کند می گوید این آدم را می توانید به برنامه تان دعوت کنید، خیلی جذاب است خیلی قهرمان هست. وقتی این را می شنوم به این نتیجه می رسم که مردم می توانند ویدئویی را بسازند و قهرمان مورد نظر خود را که خاموش است و هیچ کس آن را نمی شناسد جلوی دوربین بیاورند؛ قرار ما این است؛ شوخی هم نداریم عهد و قرارمان هم کاملاً جدی است؛ اگر ویدئو خوب باشد واقعاً آنها را دعوت می کنیم یک روز را به آنها اختصاص می دهیم و روز عید فطر از آنها و قهرمانشان تقدیر می کنیم؛ همین الان که من با شما صحبت می کنم دو سه شب است تا 5 صبح مینشینیم ویدئوها را نگاه می کنیم، ویدئو ها فوق العاده هستند؛ این خیلی جذاب است یک جریان راه افتاده است، یکسری حتی برنامه ساخته اند؛ یعنی صندلی آورده اند، آدم دعوت می کنند و واقعا ماه عسلی با مهمان خود می سازند؛ یکسری هم سلفی می گیرند یکی با پدربزرگش، یکی با بقال محلشان و...، این اتفاق بسیار خوبی است زیرا هر کدام از اینها آدم هایی هستند که اگر از دنیا بروند ممکن است قصه شان را هم با خودشان ببرند و می توانیم این را نشان بدهیم، به نظر من این ایده بدون مرز و جذاب است.
اگر نکته ای مانده است بفرمایید.
خیلی ممنون، این را بدون تعارف می گویم که می فهمیم و قدر می دانیم، اگر من و رفقایم در این ثانیه ها هستیم لطف خدا و محبت مردم است، می دانیم که این ثانیه ها ثانیه های طلایی است، ممکن است در برنامه های دیگرم اینقدر تواضع نداشته باشم ولی دم افطار کار کردن یک لطف و عنایت هست و من منت دار مردم و سپاسگزار خدا هستم که این لطف را به من کرده است.
برنامه «ماه عسل» در شب های ماه مبارک رمضان روی آنتن شبکه سه سیما می رود.
/انتهای پیام/
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانههای داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانهای منتشر میشود.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *