نرخ آزاد بنزین در ایران از متوسط نرخ فوب خلیج فارس بالاتر است
رییس اتحادیه جایگاهداران سوخت ابراز امیدواری نسبت به تغییر لایحه دو نرخی شدن بنزین در مجلس دهم میگوید، نرخ آزاد بنزین در ایران از متوسط نرخ فوب خلیج فارس و کشورهای همسایه بالاتر است.
به گزارش گروه اقتصاد ، بیژن حاجمحمدرضا با تاکید بر اینکه این اتحادیه به طور مطلق با اجرای لایحه دو نرخی کردن بنزین موافق نبوده و این لایحه به نفع کشور نیست، امیدوار است که مجلس دهم در مورد این قانون تجدیدنظر کند.
وی با بیان اینکه در کنار دولت یازدهم، مجلس جدید نیز با اجرای لایحه دو نرخی کردن بنزین موافق نیست، گفت: به نظر من مجلس قبلی این لایحه از روی کینه و نوعی ژست به تصویب رسانده و مطمئنم در مجلس دهم در آن تغییر ایجاد شده و ما بنزین را با یک نرخ که نرخ آزاد است ارائه میدهیم.
رییس اتحادیه جایگاهداران سوخت با بیان اینکه سامانه هوشمند سوخت نیازمند بازسازی بوده و استفاده از آن به طریق ۱۰ سال گذشته با موانعی زیادی روبهرو است، عنوان کرد: در هیچ جای دنیا نیز نمی شود از چنین سامانهای استفاده کرد و علاوه بر آن دو نرخی بودن سوخت تبعات زیادی خواهد داشت که به نفع کشور نیست.
وی با اشاره به اینکه نرخ آزاد بنزین در حال حاضر از قیمت فوب خلیج فارس بالاتر است، ادامه داد: دولت متعهد شده بود که تا پایان سال ۱۳۹۴ قیمت بنزین را به قیمت فوب خلیج فارس برساند، اما ما الان نرخ آزادی بالاتر از قیمت فوب داریم.
به گفته حاج محمدرضا با در نظر گرفتن نوسانات قیمت سوخت در فوب خلیج فارس و تفاوت قیمت پالایشگاهی در محاسبه ارزش نهایی بنزین در فوب باز هم قیمت بنزین به نرخ آزاد در کشور رقمی بالاتر از متوسط قیمت بنزین در فوب خلیج فارس است.
وی در این باره اظهار کرد: در حال حاضر متوسط قیمت سوخت چیزی حدود ۹۳۰ تا ۹۴۰ تومان برای هر لیتر بنزین است در حالی که هر لیتر بنزین معمولی در ایران ۱۰۰۰ تومان به فروش میرسد.
رییس اتحادیه جایگاهداران سوخت دربارهی وضعیت کشورهای همسایه نیز با اشاره به کاهش اخیر قیمت بنزین به صورت جهانی اضافه کرد: به غیر از ترکیه اکثرا قیمت بنزین در کشورهای حاشیهای مثل عراق و امارات نیز از ایران پایینتر است و بنابراین هیچگونه انگیزهای برای قاچاق بنزین در حال حاضر با این قیمت وجود ندارد.
حاج محمدرضا با اشاره به اینکه همچنان به دلیل پایینبودن قیمت گازوئیل در کشور انگیزه قاچاق در مورد این حامل انرژی وجود دارد، گفت که البته برای جلوگیری از قاچاق در این مورد از همان سامانهای استفاده میشود که به اعتقاد من کاملا غیرهوشمند است.
وی در مورد فرصت باقیمانده مجلس برای بازبینی لایحه دو نرخی کردن بنزین که در مجلس پیش به تصویب رسیده است، با ابراز امیدواری نسبت به اقدام مجلس دهم در این مورد، ادامه داد: به نظر میرسد کمیسیون انرژی مجلس نزدیک به دولت است و با توجه به نارضایتی دولت در مورد این لایحه مجلس جلوی اجرای آن را خواهد گرفت.
رییس اتحادیه جایگاهداران سوخت تصریح کرد: به هرحال جایگاهداران سوخت در هیچ صورتی این لایحه را اجرا نخواهند کرد، حتی اگر دولت بخواهد آن را اجرایی کند، ما هیچگونه تعهد قراردادی در این زمینه نداریم.
لایحه حفظ سامانه هوشمند سوخت برای بنزین به منظور تعیین سقفی برای مصرف بنزین و افزایش نرخ بنزین برای مصرف بیش از سقف تعیین شده در اواخر عمر مجلس نهم به تصویب رسید که البته با مخالفتهایی از سوی دولت مواجه شد.
طبق این لایحه نرخ دوم بنزین با محاسبه قیمت بنزین در فوب خلیج فارس به علاوه سایر هزینههای جانبی و همچنین مالیات و عوارض باید محاسبه شود، که محاسبه این رقم و تعیین سقف مصرف بنزین طبق لایحه بر عهده دولت گذاشته شده است، دولت در تلاش بود که برای اجرای لایجه علاوه بر تعیین نرخ دومی ثابت، سقفی را در نظر بگیرد که مصرفکنندگان بنزین نیاز کمتری به سوختگیری با نرخ دوم پیدا کنند.
وی با بیان اینکه در کنار دولت یازدهم، مجلس جدید نیز با اجرای لایحه دو نرخی کردن بنزین موافق نیست، گفت: به نظر من مجلس قبلی این لایحه از روی کینه و نوعی ژست به تصویب رسانده و مطمئنم در مجلس دهم در آن تغییر ایجاد شده و ما بنزین را با یک نرخ که نرخ آزاد است ارائه میدهیم.
رییس اتحادیه جایگاهداران سوخت با بیان اینکه سامانه هوشمند سوخت نیازمند بازسازی بوده و استفاده از آن به طریق ۱۰ سال گذشته با موانعی زیادی روبهرو است، عنوان کرد: در هیچ جای دنیا نیز نمی شود از چنین سامانهای استفاده کرد و علاوه بر آن دو نرخی بودن سوخت تبعات زیادی خواهد داشت که به نفع کشور نیست.
وی با اشاره به اینکه نرخ آزاد بنزین در حال حاضر از قیمت فوب خلیج فارس بالاتر است، ادامه داد: دولت متعهد شده بود که تا پایان سال ۱۳۹۴ قیمت بنزین را به قیمت فوب خلیج فارس برساند، اما ما الان نرخ آزادی بالاتر از قیمت فوب داریم.
به گفته حاج محمدرضا با در نظر گرفتن نوسانات قیمت سوخت در فوب خلیج فارس و تفاوت قیمت پالایشگاهی در محاسبه ارزش نهایی بنزین در فوب باز هم قیمت بنزین به نرخ آزاد در کشور رقمی بالاتر از متوسط قیمت بنزین در فوب خلیج فارس است.
وی در این باره اظهار کرد: در حال حاضر متوسط قیمت سوخت چیزی حدود ۹۳۰ تا ۹۴۰ تومان برای هر لیتر بنزین است در حالی که هر لیتر بنزین معمولی در ایران ۱۰۰۰ تومان به فروش میرسد.
رییس اتحادیه جایگاهداران سوخت دربارهی وضعیت کشورهای همسایه نیز با اشاره به کاهش اخیر قیمت بنزین به صورت جهانی اضافه کرد: به غیر از ترکیه اکثرا قیمت بنزین در کشورهای حاشیهای مثل عراق و امارات نیز از ایران پایینتر است و بنابراین هیچگونه انگیزهای برای قاچاق بنزین در حال حاضر با این قیمت وجود ندارد.
حاج محمدرضا با اشاره به اینکه همچنان به دلیل پایینبودن قیمت گازوئیل در کشور انگیزه قاچاق در مورد این حامل انرژی وجود دارد، گفت که البته برای جلوگیری از قاچاق در این مورد از همان سامانهای استفاده میشود که به اعتقاد من کاملا غیرهوشمند است.
وی در مورد فرصت باقیمانده مجلس برای بازبینی لایحه دو نرخی کردن بنزین که در مجلس پیش به تصویب رسیده است، با ابراز امیدواری نسبت به اقدام مجلس دهم در این مورد، ادامه داد: به نظر میرسد کمیسیون انرژی مجلس نزدیک به دولت است و با توجه به نارضایتی دولت در مورد این لایحه مجلس جلوی اجرای آن را خواهد گرفت.
رییس اتحادیه جایگاهداران سوخت تصریح کرد: به هرحال جایگاهداران سوخت در هیچ صورتی این لایحه را اجرا نخواهند کرد، حتی اگر دولت بخواهد آن را اجرایی کند، ما هیچگونه تعهد قراردادی در این زمینه نداریم.
لایحه حفظ سامانه هوشمند سوخت برای بنزین به منظور تعیین سقفی برای مصرف بنزین و افزایش نرخ بنزین برای مصرف بیش از سقف تعیین شده در اواخر عمر مجلس نهم به تصویب رسید که البته با مخالفتهایی از سوی دولت مواجه شد.
طبق این لایحه نرخ دوم بنزین با محاسبه قیمت بنزین در فوب خلیج فارس به علاوه سایر هزینههای جانبی و همچنین مالیات و عوارض باید محاسبه شود، که محاسبه این رقم و تعیین سقف مصرف بنزین طبق لایحه بر عهده دولت گذاشته شده است، دولت در تلاش بود که برای اجرای لایجه علاوه بر تعیین نرخ دومی ثابت، سقفی را در نظر بگیرد که مصرفکنندگان بنزین نیاز کمتری به سوختگیری با نرخ دوم پیدا کنند.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *