دو تابعیتی؛ یک اقدام مجرمانه محرمانه
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: با توجه به خسارتهای مادی و معنوی که بحث دوتابعیتی برای کشور ما ایجاد کرده است، ضرورت دارد هر چه سریعتر اقداماتی جدی در زمینه تحقیق و تفحص از دو تابعیتیها انجام گیرد.
به گزارش گروه سیاسی ، سید حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: در خصوص ارائه طرح تحقیق و تفحص از دو تابعیتیها به هیئترئیسه مجلس افزود: دوتابعیتی یک تخلف محرمانه محسوب می شود و افراد سعی می کنند آن را پنهان کنند.
وی اظهار داشت: با توجه به اینکه بحث دو تابعیتی خسارتهای مادی و معنوی زیادی از جمله اختلاس سه هزار میلیاردی را بر کشور ما تحمیل کرده است، بنابراین باید هر چه سریعتر موضوع دوتابعیتیها حل و فصل شود.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی در ادامه با اشاره به مطرح شدن این طرح در مجلس نهم اظهار داشت: متاسفانه این طرح در مجلس نهم به نتیجه نرسید اما با توجه به حساسیت این موضوع در مجلس، امیدواریم هر چه سریع تر اقدامات جدی در این زمینه انجام بگیرد و بحث دو تابعیتی ها تعیین تکلیف شود.
سیدحسین نقوی حسینی در ادامه تصریح کرد: معمولا تابعیت دوم به صورت مخفی اخذ می شود و با توجه به اینکه هیچ کشوری نمی تواند تک تک شهروندان خود را کنترل کند، کشور ما نیز از این قاعده مستثنا نیست، بنابراین ضرورت دارد که هرچه سریع تر این موضوع به نتیجه برسد.
تحقیق و تفحص از دو تابعیتیها در مجلس نهم تقدیم هیئت رئیسه مجلس شده بود اما در صحن علنی مورد بررسی قرار نگرفت به همین دلیل نمایندگان در مجلس دهم مجددا درخواست خود را به هیئت رئیسه ارائه کردند.
متن کامل تفحص از دوتابعیتیها به این شرح است:
مقدمه:
قوانین جمهوری اسلامی ایران از جمله ماده 989 قانون مدنی با افراد دوتابعیتی برخورد بازدارنده و موثری را اعمال میکند ولیکن متاسفانه شاهد بودیم که در موضوع پرونده فساد سه هزار میلیاردی یکی از مسئولان ارشد سیستم بانکی (آقای خاوری) رئیس بانک ملی ایران که از متهمان اصلی این پرونده بود و تابعیت دوگانه (کانادا) را نیز در اختیار داشت و ظاهرا مسئولان امنیتی و قضایی از آن بیاطلاع بودند از کشور فرار و در کانادا ساکن میشود و کشور کانادا این مجرم ایرانی را به کشورمان باز نگرداند.
موضوع مهم دیگری که این روزها در رسانهها و افکار عمومی مردم سؤال ایجاد نموده موضوع مسئولان و مدیران محدودی است که در جایگاه های مهم و طبقهبندی شده نظام جمهوری اسلامی ایران مسئولیت پذیرفتند و این افراد دارای گرینکارت از امریکا میباشند.
براساس تعریف حقوقی دولت امریکا، گرینکارت به مجوزی گفته میشود که نشاندهنده اقامت دائم در ایالات متحده امریکاست؛ گرینکارت امریکا در واقع اجازه دائم کار، تحصیل، زندگی و مسافرت به امریکا و استفاده از مزیت های شهروندی این کشور میباشد؛ با این تعریف و امتیاز حقوقی از دارندگان گرینکارت، ایجاد نگرانی شدیدی در بین مردم و نمایندگان به وجود آمده و سؤال این است که چه ضرورتی دارد این افراد در جایگاه هایی مهم دارای گرینکارت از کشورهای متخاصم باشند. این افراد نیز میتوانند مانند بقیه مردم ویزا بگیرند و سفر کنند.
لذا نمایندگان مجلس شورای اسلامی براساس وظایف قانونی خود برای جلوگیری از تکرار این حوادث درخواست تحقیق و تفحص جامع در رابطه با این موضوع مهم برای استقلال کشور ایران اسلامی را دارند تا از نفوذ چنین افرادی جلوگیری به عمل آورند و از بروز بحران های مدیریتی، اجتماعی و اقتصادی پیشگیری شود.
محورهای این تحقیق و تفحص:
1- بررسی اشراف و کارآمدی دستگاههای امنیتی (وزارت اطلاعات و ...) و نظارتی در شناسایی بهموقع این افراد و انجام اقدامات بازدارنده.
2- چه کسانی در گذشته و حال در حوزه مدیران ارشد دارای تابعیت و گرینکارت از کشورهای متخاصم (امریکا، انگلیس و ...) میباشند؟
3- بررسی موضوع تابعیت دوم همسر و فرزندان مسئولان با اولویت کشورهای متخاصم (امریکا، انگلیس) و بررسی تهدیدهای ناشی از این موضوع.
4- بررسی اموال و دارایی های افرادی که تابعیت دوگانه و گرینکارت دارند (مانند اموال خاوری در خارج از کشور)
5- براساس قانون اصالت به خاک افرادی که در خاک امریکا و کانادا متولد میشوند شهروند آن کشور محسوب میشوند و میتوانند تابعیت مضاعف آن کشور را داشته باشند. چه مدیرانی فرزندان متولد شده در این کشور دارند و به تبع فرزندان خود از امتیاز تابعیت مضاعف برخوردار شدهاند؟
6- براساس قوانین بعضی از کشورها از جمله امریکا داشتن گرینکارت، اقامت دائم کار، تحصیل و زندگی در امریکاست؛ نگاه مسئولان نظارتی به این موضوع نسبت به تعریف قوانین کشورهای مدنظر (امریکا و انگلیس) چیست؟
7- خلأ قانونی جهت جمعآوری اخبار و اخذ خوداظهاری مبنی بر عدم وجود افراد دو تابعیتی و دارای گرینکارت در حوزه مدیران چیست؟
در جامعه ایجاد حساسیت در پدیده دو تابعیتی ها و صاحبان گرینکارت به ویژه در حوزه مدیران اجرایی، ناشی از حوادث فتنه 88 و پناهنده شدن جمعی از مسئولان دولت اصلاحات از جمله وزیر ارشاد و نمایندگانی از مجلس ششم و برخی از چهرههای اجتماعی و سیاسی آن زمان به کشورهای متخاصم میباشد.
بازنگری در قانون 90 ساله و تطبیق شرایط خاص دهه چهارم انقلاب اسلامی از نفوذ افراد پرورشیافته در فضاهای سیاسی، علمی، مدیریتی کشورهای متخاصم به خصوص انگلیستان خبیث و امریکا (شیطان بزرگ) و دچار نشدن به ننگ های اختلاس و سلطان پتروشیمی ها جلوگیری به عمل میآورد.
مجلس شورای اسلامی، دولت یازدهم و قوه قضاییه میتوانند با ارائه طرح و لایحه و وضع قانون برای شفافسازی برجسته و بازدارندگی قاطع در این موضوع که تهدید برای نظام جمهوری اسلامی است اقدام نمایند.
سوال اصلی تحقیق و تفحص:
چه افراد دو تابعیتی و دارای گرینکارت در حوزه مسئولان و مدیران ارشد کشور شاغل میباشند؟
سوال فرعی تحقیق و تفحص:
1- اشراف و کارآمدی دستگاههای امنیتی و نظارتی بر این موضوع چگونه است؟
2- چه کسانی در گذشته و حال در حوزه مدیران ارشد دارای تابعیت و گرینکارت از کشورهای متخاصم (امریکا، انگلیس و ...) میباشند؟
3- همسر و فرزندان کدام یک از مسئولان دارای تابعیت دو گانه هستند؟
4- خلأ قانونی جهت جمعآوری اخبار و اخذ خوداظهاری مبنی بر عدم وجود افراد دو تابعیتی و دارای گرینکارت در حوزه مدیران چیست؟
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *