از تولد در عراق تا وزارت در ایران / چه کسی در 36 سالگی وزیر شد؟

9:54 - 05 تير 1395
کد خبر: ۱۸۹۱۳۲
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
وزیر فعلی راه و شهرسازی روزگاری وزیر مسکن دولت ششم بود و حالا بعد از چند سال وقفه در وزارت، به کابینه دولت یازدهم راه یافت و یکبار هم از استیضاح موفق بیرون آمد.
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، آخوندی در سال ۱۳۳۶ در یک خانواده روحانی در نجف متولد شد و جزو ایرانیان زاده عراق است. وی نوه دختری علامه عبدالحسین امینی از مراجع فقید نجف و صاحب اثر معروف الغدیر و فرزند آیت‌الله علی احمدآخوندی و داماد سیدهاشم رسولی‌محلاتی است.

آخوندی تحصیلات ابتدایی خود را در مدرسه علوی ایرانیان در همین شهر طی کرد و پس از مهاجرت به ایران دوره متوسطه را در قم و تهران گذرانید و در سال ۱۳۵۶ وارد دانشکده فنی دانشگاه تهران شد.

وی مدرک کارشناسی ارشد مهندسی راه و ساختمان خود را از دانشگاه تهران دریافت کرد و پس از آن به انگلستان رفت و در کالج رویال هالووی لندن، در رشته اقتصاد سیاسی به ادامه تحصیل پرداخت و موفق شد مدرک دکترای خود را دریافت کند.

آخوندی هم‌اکنون در دانشگاه تهران عضو هیئت‌علمی دانشکده مطالعات جهان و استاد این گروه است.

زندگی سیاسی

پس از انقلاب آخوندی در شکل‌گیری و تاسیس جهادسازندگی نقش موثری داشت و در اولین شورای مرکزی جهاد سازندگی به عنوان عضو شورا انتخاب شد. وی همچنین در جهاد سازندگی مسئولیت امور استان‌ها را بر عهده داشت و پس از شروع جنگ تحمیلی مسئولیت پشتیبانی جبهه‌های جنگ را نیز برعهده گرفت.

در مرداد ماه سال ۱۳۶۱ از سوی وزیر کشور، به عنوان معاون سیاسی و اجتماعی وزیر کشور منصوب شد. معاونتی که پس از او به سه معاونت در وزارت کشور تقسیم شد. دبیری شورای امنیت کشور، ریاست شورای تامین ویژه غرب کشور، ریاست ستاد مرزها، ریاست ستاد مبارزه با مواد مخدر، ریاست شورای هماهنگی امور افاغنه، برگزاری انتخاب اولین دوره مجلس خبرگان، برگزاری چهارمین دوره ریاست جمهوری ایران و دومین دوره مجلس شورای اسلامی از اقدامات او در این دوره است.
 
 زلزله رودبار و منجیل

وی در بهمن ۱۳۶۵ بعنوان مشاور رئیس بنیاد مسکن و مسئول بازسازی مناطق سیل‌زده و در بهمن ۱۳۶۶ به عنوان رییس بنیاد مسکن اتقلاب اسلامی منصوب شد. در این دوره زلزله رودبار و منجیل به وقوع پیوست که مخرب‌ترین زلزلهٔ یکصد سال اخیر بود و بیش از ۲۰۰ هزار واحد مسکونی آسیب دید. وی مسئولیت بازسازی زلزله را شخصاً بر عهده گرفت. در جریان این بازسازی وی موفق به جذب ۲۰۰ میلیون دلار اعتبارات بانک جهانی برای بنیاد مسکن شد.

وزارت در دولت ششم

در سال ۱۳۷۲ در دولت ششم موفق به کسب رای اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عنوان وزیر مسکن و شهرسازی شد.

 در این دوره برنامه‌های راهبردی در این وزارتخانه از جمله نظام پس‌انداز، انبوه‌سازی و کوچک‌سازی تحت عنوان طرح پاک که یک مدل توسعه پایدار در بخش مسکن است اجرا می‌شود. هم‌چنین وی طرح آمایش سرزمین و طرح‌های منطقه‌ای و ناحیه‌ای را که موجب توزیع خدمات و جمعیت در سرزمین به صورت متوازن است را به تصویب می‌رساند. در دوره تصدی آخوندی بر وزارت مسکن همزمان بیش از یکصد بیمارستان در حوزه ساختمان‌های دولتی در حال اجرا بوده است و ساختمان اجلاس سران از بناهای این دوره است.

ماجرای رای اعتماد و مسکن مهر

آخوندی توسط رییس دولت یازدهم برای تصدی وزارت راه و شهرسازی به مجلس معرفی شد. عباس احمد آخوندی در نهایت توانست با کسب ۱۵۹ رای از ۲۸۴ رای ماخوذه تصدی وزارت مزبور را بدست بیاورد.

وی در مراسم معارفه‌اش عنوان کرد که با ادامه مسکن مهر به شکل فعلی انتقاد دارد ولی این مخالفت به معنی متوقف کردن این پروژه نیست. چون این طرح با زندگی ۱۰ میلیون ایرانی گره خورده است. او چندی بعد در مصاحبه‌ای اعلام کرد: "بنده در برنامه اولیه خود نیز اعلام کردم که دولت جدید به تعهدات قبلی پایبند است، اما مسکن مهر طرح چندان جالبی نبوده که ادامه یابد و باید متوقف شود."

 اولین وزیر استیضاح شده دولت یازدهم
 
در سه شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۴، جلسه استیضاح عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نهایتاً استیضاح وزیر راه و شهرسازی با ۷۲ رأی موافق، ۱۷۵ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۵۲ رأی مأخوذه، رأی نیاورده و عباس آخوندی بعنوان وزیر راه و شهرسازی ابقاء شد.

آنچه مسلم است این روزها وزیر راه و شهرسازی چالش های زیادی در حوزه های فعالیت خود از جمله راه سازی دارد، پروژه های پیری از جمله آزادراه تهران شمال و خرابی و ایمن نبودن بسیاری از راه های کشور و همچنین تکمیل و تحویل مسکن به متقاضیان مسکن مهر و همین طور خرید و تحویل هواپیما برای ترمیم خطوط هوایی و گسترش فعالیت ایرلانها از جمله آنهاست که باید دید آخوندی چطور مدیریتش می کند.

البته ناگفته نماند که این روزها انتقادهای زیادی به برخی موضع گیری های سیاسی و اقتصادی او مطرح است که وزیر راه و شهرسازی باید بیشتر حواسش به دعواهای درون دولتی و اظهارنظرهای اینچنینی خود باشد.





ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *