نقشآفرینی مرکز ارتباط مردمی در کاهش پروندههای حقوقی/ پاسخ روزانه به 1200 سوال حقوقی
رشادتی گفت: مرکز ارتباط مردمی از طریق افزایش دانش حقوقی مردم در قالب مکانیسمهایی چون راهنمایی در جهت طرح دادخواستها و پرهیز از دوباره کاری و اطلاع رسانی در خصوص اوقات دادرسی، ساعات کاری، آدرس مراجع قضایی و .. در کاهش مراجعه مردم به مراجع قضایی نقشآفرینی میکند.
به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، آموزش مباحث حقوقی و آشنایی مردم با قوانین، از اصول مسلم حقوق است که در این میان مرکز ارتباط مردمی قوه قضاییه با ارائه مشاوره به مردم در زمینه مسائل حقوقی نقش مهمی دارد.
مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه در سال 84 و در زمان مدیریت آیتالله هاشمیشاهرودی تاسیس شد و در چند سال اخیر در این مرکز در زمینه ارائه مشاوره حقوقی دستاوردهای جالب توجهی به دست آورده است.
به مناسبت هفته قوه قضائیه به سراغ قاضی جعفر رشادتی رئیس مرکز ارتباط مردمی قوه قضائیه رفتیم تا از مهمترین برنامهها و اهداف این نهاد مطلع شویم. متن این گفتوگو را در ادامه میخوانید:
*: در رابطه با چگونگی ارائه خدمات در مرکز ارتباط مردمی قوه قضائیه توضیح دهید و اینکه میزان آمار ارائه شده در سال گذشته به چه صورت بوده است؟
*رشادتی: خدمات این مرکز از دو طریق یکی تماس با تلفن گویا با شماره های (129و09699) و مراجعه به وب سایت مرکز (www.moshaver129.ir ) صورت می گیرد. در این راستا در سال 94 مجموعاً 2259722 مورد خدمت توسط این مرکز ارائه شده که تعداد کل مراجعه به وب سایت 1537730 و تعداد کل تماس ها با تلفن گویا 721992 بوده است.
* : خدمات ارائه شده در این مرکز به صورت کلی شامل چه خدماتی است؟
*رشادتی: در بخش وب سایت مرکز خدمات مختلفی ارائه می شود. از جمله این موارد طرح سؤالات حقوقی است که مردم می توانند پرسش خود را مطرح کرده و این پرسش ها توسط تعدادی از قضات به صورت مستقیم پاسخ داده شده و سؤال کننده با ارائه کد پیگیـــــری می تواند به پاسخ سؤال خود دست یابد. همچنین محاسبه مهریه – دریافت انتقادات و پیشنهادات- استفاده از آرشیو سؤالات حقوقی و ... از دیگر خدمات وب سایت مرکز است.
*: آیا آماری از تعداد سوالات حقوقی شهروندان در سال گذشته دارید؟
*رشادتی: در سال گذشته تعداد 20780 پرسش مطرح شده که حسب مورد از همزمان با طرح پرسش تا ظرف 48 ساعت به آن ها پاسخ داده شده است.
*: در ارتباط با چه موضوعاتی در این مرکز خدمات ارائه میشود؟ و چه تعداد از شهروندان از طریق تماس با این مرکز مشکلات خود را بازگو کرده و طلب مشاوره حقوقی میکنند؟
*رشادتی: تلفن گویای مرکز دارای منوهای زیر است:
1-تماس با مشاوران حقوقی2-محاسبه مهریه 3-خدمات الکترونیک قضایی و 4-صندوق انتقادات و پیشنهادات که در سال گذشته تعداد 587477 مورد تماس با مشاوران حقوقی برقرار شده یعنی به طور متوسط این مرکز روزانه به تعداد 1200 سؤال حقوقی به صورت تلفنی پاسخ داده است.
مراجعه به منوی محاسبه مهریه 111995 مورد و مراجعه به منوی خدمات الکترونیک قضایی که مختص استفاده شهروندان تهرانی راجع به دفاتر خدمات قضایی است9266 مورد بوده است.
در خصوص صندوق انتقادات و پیشنهادات تعداد 13254پیام به این صندوق واصل شده که این پیام ها پس از بررسی و تفکیک به مراجع مختلف قضایی و شبه قضایی در سراسر کشور ارسال می شود و علاوه بر آن صوت کلیه پیام ها نیز به همراه گزارشات ماهانه به محضر ریاست محترم قوه قضائیه ارسال میشود.
*: این مرکز چه نقشی در کاهش مراجعه مردم به مراجع قضایی داشته است؟
*رشادتی: این مرکز به دو طریق در کاهش تقاضای مردم از مراجع قضایی نقش آفرینی میکند یکی از طریق افزایش دانش حقوقی مردم که خود در قالب مکانیسم هایی چون عدم طرح دادخواست هایی که به نتیجه نخواهند رسید (به دلیل غیر مرتبط بودن، عدم وجود پشتوانه قانونی و فقدان مستندات)، راهنمایی مردم در جهت طرح دادخواست ها در مراجع مرتبط و پرهیز از دوباره کاری و نیز اطلاع رسانی در خصوص مواردی که نیاز است مد نظر مراجعین قرا گیرد مانند مستندات، اوقات دادرسی، ساعات کاری، آدرس مراجع قضایی و .. عمل میکنند.
از طریق دریافت بازخورد از نحوه عملکرد سیستم قضایی، در قالب شکایات، انتقادات و پیشنهادات مردمی و در نتیجه بازسازی ، ترمیم، تقویت و اصلاح جهت ارائه خدمات شایسته تر است.
*: اولویت موضوعی که طی آن مردم با این مرکز تماس گرفتند چه موضوعاتی بوده است؟
*رشادتی: در صدر سؤالات مردمی مسائل مربوط به حقوق خانواده از جمله مطالبه مهریه، صدور حکم طلاق به درخواست زوجه و مطالبه نفقه قرار می گیرد.
بعد از آن موارد مربوط به سایر امور حقوقی از قبیل مطالبه طلب، الزام به تنظیم سند رسمی و تأمین خواسته مطرح می شود و در موضوعات کیفری بیشترین سؤالات در خصوص صدور چک بلامحل و جرایم کلاهبرداری است.
*: برنامه آینده شما برای مرکز ارتباط مردمی قوه قضائیه چیست؟
*رشادتی: یکی از برنامههای مهم ارتقای پایگاه اینترنتی مرکز با همکاری مرکز آمار و فن آوری اطلاعات است، با توجه به افزایش روزافزون نیاز مردم به استفاده از درگاه های اینترنتی و مشاهده مراجعه دو برابری مردم به وب سایت این مرکز به نسبت استفاده از تلفن گویا به نظر می رسد که ارتقای سطح این وب سایت، افزایش تعداد دسترسی ها و بهره برداری های بیشتر می تواند تأثیرات بهتر و کارآمدتری را در جهت رفع نیازهای مردم بگذارد.
علاوه بر اینکه دسترسی ایرانیان خارج از کشور نیز به مراتب به پایگاه اینترنتی راحت تر خواهد بود و به این وسیله خدمات بیشتری را می توان ارائه داد.
به همین خاطر این مرکز در نظر دارد طیف وسیعتری از خدمات را از طریق وب سایت خود ارائه نماید و نیز در صورت تأمین بودجه افزایش تعداد مشاوران نیز از برنامه های آتی خواهد بود.
لازم به ذکر است که این مرکز در جهت توانمندسازی کارشناسان حقوقی و به روز رسانی اطلاعات آنها ، نیز پاسخگویی به شبهات و سؤالات و جمع بندی در خصوص اختلاف نظرهای حقوقی ایشان، مجموعه نشست هایی را با عنوان جلسات هم اندیشی مشاورین حقوقی برگزار می نماید که به تناسب موضوع جلسه از اساتید مدعو از سایر واحدهای قضایی و غیر قضایی و نیز قضات بازنشسته همکار، جهت تدریس دعوت به عمل می آید. یکی از برنامه های آتی مرکز غنی سازی بیشتر و ادامه این جلسات در آینده است.
از جمله طرح های دیگر که در دست مطالعه داریم استفاده از ظرفیت وکلای دادگستری سراسر کشور برای همکاری با مرکز است.
*: مشکلاتی که در زمینه پیشبرد اهداف مرکز با آن روبرو هستید بیشتر در چه زمینهای است؟
*رشادتی: مهمترین عامل بحث نیروی انسانی است. در حال حاضر این مرکز با کمک حدود 100 قاضی و مشاور حقوقی به ارائه خدمت می پردازد. با این وجود همچنان در گلایه های مردمی بحث طولانی بودن صفوف انتظار تلفنی در برقراری ارتباط با مشاوران حقوقی وجود دارد.
بنابراین مشخص است که هر چه از نیروهای متخصص در این راستا بیشتر استفاده شود میزان دسترسی مردم جهت دریافت مشاوره حقوقی سهل تر می شود.
این مسأله نیازمند تأمین اعتبار مالی مناسب خواهد بود و به دلیل مشکلاتی که قوه قضائیه در بحث بودجه دارد در این زمینه کمبودهایی مشاهده می شود.
گفتوگو از مرجان نظری فرد
Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt; mso-para-margin-top:0in; mso-para-margin-right:0in; mso-para-margin-bottom:8.0pt; mso-para-margin-left:0in; line-height:107%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin;}
مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه در سال 84 و در زمان مدیریت آیتالله هاشمیشاهرودی تاسیس شد و در چند سال اخیر در این مرکز در زمینه ارائه مشاوره حقوقی دستاوردهای جالب توجهی به دست آورده است.
به مناسبت هفته قوه قضائیه به سراغ قاضی جعفر رشادتی رئیس مرکز ارتباط مردمی قوه قضائیه رفتیم تا از مهمترین برنامهها و اهداف این نهاد مطلع شویم. متن این گفتوگو را در ادامه میخوانید:
*: در رابطه با چگونگی ارائه خدمات در مرکز ارتباط مردمی قوه قضائیه توضیح دهید و اینکه میزان آمار ارائه شده در سال گذشته به چه صورت بوده است؟
*رشادتی: خدمات این مرکز از دو طریق یکی تماس با تلفن گویا با شماره های (129و09699) و مراجعه به وب سایت مرکز (www.moshaver129.ir ) صورت می گیرد. در این راستا در سال 94 مجموعاً 2259722 مورد خدمت توسط این مرکز ارائه شده که تعداد کل مراجعه به وب سایت 1537730 و تعداد کل تماس ها با تلفن گویا 721992 بوده است.
* : خدمات ارائه شده در این مرکز به صورت کلی شامل چه خدماتی است؟
*رشادتی: در بخش وب سایت مرکز خدمات مختلفی ارائه می شود. از جمله این موارد طرح سؤالات حقوقی است که مردم می توانند پرسش خود را مطرح کرده و این پرسش ها توسط تعدادی از قضات به صورت مستقیم پاسخ داده شده و سؤال کننده با ارائه کد پیگیـــــری می تواند به پاسخ سؤال خود دست یابد. همچنین محاسبه مهریه – دریافت انتقادات و پیشنهادات- استفاده از آرشیو سؤالات حقوقی و ... از دیگر خدمات وب سایت مرکز است.
*: آیا آماری از تعداد سوالات حقوقی شهروندان در سال گذشته دارید؟
*رشادتی: در سال گذشته تعداد 20780 پرسش مطرح شده که حسب مورد از همزمان با طرح پرسش تا ظرف 48 ساعت به آن ها پاسخ داده شده است.
*: در ارتباط با چه موضوعاتی در این مرکز خدمات ارائه میشود؟ و چه تعداد از شهروندان از طریق تماس با این مرکز مشکلات خود را بازگو کرده و طلب مشاوره حقوقی میکنند؟
*رشادتی: تلفن گویای مرکز دارای منوهای زیر است:
1-تماس با مشاوران حقوقی2-محاسبه مهریه 3-خدمات الکترونیک قضایی و 4-صندوق انتقادات و پیشنهادات که در سال گذشته تعداد 587477 مورد تماس با مشاوران حقوقی برقرار شده یعنی به طور متوسط این مرکز روزانه به تعداد 1200 سؤال حقوقی به صورت تلفنی پاسخ داده است.
مراجعه به منوی محاسبه مهریه 111995 مورد و مراجعه به منوی خدمات الکترونیک قضایی که مختص استفاده شهروندان تهرانی راجع به دفاتر خدمات قضایی است9266 مورد بوده است.
در خصوص صندوق انتقادات و پیشنهادات تعداد 13254پیام به این صندوق واصل شده که این پیام ها پس از بررسی و تفکیک به مراجع مختلف قضایی و شبه قضایی در سراسر کشور ارسال می شود و علاوه بر آن صوت کلیه پیام ها نیز به همراه گزارشات ماهانه به محضر ریاست محترم قوه قضائیه ارسال میشود.
*: این مرکز چه نقشی در کاهش مراجعه مردم به مراجع قضایی داشته است؟
*رشادتی: این مرکز به دو طریق در کاهش تقاضای مردم از مراجع قضایی نقش آفرینی میکند یکی از طریق افزایش دانش حقوقی مردم که خود در قالب مکانیسم هایی چون عدم طرح دادخواست هایی که به نتیجه نخواهند رسید (به دلیل غیر مرتبط بودن، عدم وجود پشتوانه قانونی و فقدان مستندات)، راهنمایی مردم در جهت طرح دادخواست ها در مراجع مرتبط و پرهیز از دوباره کاری و نیز اطلاع رسانی در خصوص مواردی که نیاز است مد نظر مراجعین قرا گیرد مانند مستندات، اوقات دادرسی، ساعات کاری، آدرس مراجع قضایی و .. عمل میکنند.
از طریق دریافت بازخورد از نحوه عملکرد سیستم قضایی، در قالب شکایات، انتقادات و پیشنهادات مردمی و در نتیجه بازسازی ، ترمیم، تقویت و اصلاح جهت ارائه خدمات شایسته تر است.
*: اولویت موضوعی که طی آن مردم با این مرکز تماس گرفتند چه موضوعاتی بوده است؟
*رشادتی: در صدر سؤالات مردمی مسائل مربوط به حقوق خانواده از جمله مطالبه مهریه، صدور حکم طلاق به درخواست زوجه و مطالبه نفقه قرار می گیرد.
بعد از آن موارد مربوط به سایر امور حقوقی از قبیل مطالبه طلب، الزام به تنظیم سند رسمی و تأمین خواسته مطرح می شود و در موضوعات کیفری بیشترین سؤالات در خصوص صدور چک بلامحل و جرایم کلاهبرداری است.
*: برنامه آینده شما برای مرکز ارتباط مردمی قوه قضائیه چیست؟
*رشادتی: یکی از برنامههای مهم ارتقای پایگاه اینترنتی مرکز با همکاری مرکز آمار و فن آوری اطلاعات است، با توجه به افزایش روزافزون نیاز مردم به استفاده از درگاه های اینترنتی و مشاهده مراجعه دو برابری مردم به وب سایت این مرکز به نسبت استفاده از تلفن گویا به نظر می رسد که ارتقای سطح این وب سایت، افزایش تعداد دسترسی ها و بهره برداری های بیشتر می تواند تأثیرات بهتر و کارآمدتری را در جهت رفع نیازهای مردم بگذارد.
علاوه بر اینکه دسترسی ایرانیان خارج از کشور نیز به مراتب به پایگاه اینترنتی راحت تر خواهد بود و به این وسیله خدمات بیشتری را می توان ارائه داد.
به همین خاطر این مرکز در نظر دارد طیف وسیعتری از خدمات را از طریق وب سایت خود ارائه نماید و نیز در صورت تأمین بودجه افزایش تعداد مشاوران نیز از برنامه های آتی خواهد بود.
لازم به ذکر است که این مرکز در جهت توانمندسازی کارشناسان حقوقی و به روز رسانی اطلاعات آنها ، نیز پاسخگویی به شبهات و سؤالات و جمع بندی در خصوص اختلاف نظرهای حقوقی ایشان، مجموعه نشست هایی را با عنوان جلسات هم اندیشی مشاورین حقوقی برگزار می نماید که به تناسب موضوع جلسه از اساتید مدعو از سایر واحدهای قضایی و غیر قضایی و نیز قضات بازنشسته همکار، جهت تدریس دعوت به عمل می آید. یکی از برنامه های آتی مرکز غنی سازی بیشتر و ادامه این جلسات در آینده است.
از جمله طرح های دیگر که در دست مطالعه داریم استفاده از ظرفیت وکلای دادگستری سراسر کشور برای همکاری با مرکز است.
*: مشکلاتی که در زمینه پیشبرد اهداف مرکز با آن روبرو هستید بیشتر در چه زمینهای است؟
*رشادتی: مهمترین عامل بحث نیروی انسانی است. در حال حاضر این مرکز با کمک حدود 100 قاضی و مشاور حقوقی به ارائه خدمت می پردازد. با این وجود همچنان در گلایه های مردمی بحث طولانی بودن صفوف انتظار تلفنی در برقراری ارتباط با مشاوران حقوقی وجود دارد.
بنابراین مشخص است که هر چه از نیروهای متخصص در این راستا بیشتر استفاده شود میزان دسترسی مردم جهت دریافت مشاوره حقوقی سهل تر می شود.
این مسأله نیازمند تأمین اعتبار مالی مناسب خواهد بود و به دلیل مشکلاتی که قوه قضائیه در بحث بودجه دارد در این زمینه کمبودهایی مشاهده می شود.
گفتوگو از مرجان نظری فرد
Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt; mso-para-margin-top:0in; mso-para-margin-right:0in; mso-para-margin-bottom:8.0pt; mso-para-margin-left:0in; line-height:107%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin;}
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *