انصراف شش میلیون نفر از پیامک تبلیغاتی
به گزارش گروه اقتصاد ، طی ماههای اخیر به دنبال اقدام
سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی قرار شد که ارسال پیامکهای تبلیغاتی
و ارزش افزوده براساس درخواست مشترکان صورت بگیرد.
بدین ترتیب بخشی از مشترکان انصراف خود از دریافت چنین پیامکهایی اعلام کردند تا شاید از دردسرهای دریافت وقت و بی وقت پیامکهای تبلیغاتی خلاص شوند اما حال به نظر می رسد با محدود شدن این شیوه، راههای دیگری برای ارسال تبلیغات انتخاب شده که گاهی مرزهای اخلاقی را نیز زیر پا گذاشته و وارد حیطههای مستهجن میشود.
در این میان برخی شرکتها با خرید چندین سیمکارت اعتباری اقدام به سودجویی به شیوهای جدید کرده و به ارسال پیامکهایی با موضوع تبلیغات غیراخلاقی میپردازند و بدین واسطه سایتهایی را نیز معرفی میکنند. سایتهایی که گاهی برای ارائه محتویات جنسی به صورت سالانه قیمتهایی تا حدود ۵۰۰ هزار تومان نیز پیشنهاد میکنند.
از سوی دیگر هنگام تماس با شمارهای که به ارسال این پیامکها پرداخته در آن سوی خط هیچ فردی پاسخگو نیست. اما این اتفاق در شرایطی رخ میدهد که سال گذشته سازمان تنظیم مقررات ارتباطات نسبت به اجرای طرحی به نام احراز هویت مشترکان موبایل اقدام کرده و تلاش کرد تا تمام سیمکارتهای تلفن همراه را براساس نام و کد ملی مالک آن ثبت کند.
براین اساس اکنون به نظر میرسد در صورتی که فردی با یک سیمکارت اقدام به انجام چنین اعمالی کند، قابل پیگیری بوده و به راحتی شناسایی میشود، اما اینکه اپراتور و سازمان تنظیم مقررات به عنوان نهادهای فعال در زمینهی ارتباطات کشور تا چه اندازه امکان ورود به محدوده جرائم را دارند بحثی مجزاست.
در پیگیری این موضوع از سوی سازمان تنظیم مقررات ارتباطات، حسین فلاح جوشقانی به ارائه توضیحاتی پرداخته و تاکید کرد: اپراتور و سازمان تنظیم مقررات تنها در حد پروانه ارائه شده میتوانند در این عرصه ورود کنند و پیگیری این موضوعات به مراجع قضایی مربوطه برمی گردد.
سرپرست معاونت نظارت سازمان تنظیم مقررات در توضیح بیشتر این مطلب عنوان کرد: پیش از این مشترکان پیامکهای مختلف تبلیغاتی و ارزش افزوده را دریافت میکردند، اما پس از مدتی با ابلاغ مصوبه ۱۴۷ سازمان تنظیم مقررات تمام اپراتورها موظف شدند پیش از ارسال پیامکهای انبوه در خصوص محتوای آنها از مراجع ذیصلاحی مانند وزارت ارشاد و یا در مورد محصولات پزشکی، وزارت بهداشت تاییدیه لازم را دریافت کرده و سپس اقدام به ارسال پیامک کنند.
وی ادامه داد: پس از مدتی نیز سامانه ۸۰۰ راهاندازی شد تا با راهاندازی آن امکانی ایجاد شود که مشترکان تمام اپراتورها بتوانند از طریق تماس با یک شماره ثابت و واحد عدم علاقهمندی خود به دریافت پیامکهای تبلیغاتی و ارزش افزوده را اعلام کنند.
فلاح جوشقانی همچنین عنوان کرد: براین اساس در مدتی نه چندان طولانی از میان مشترکان هر اپراتور حداقل سه تا چهار میلیون نفر درخواست حذف این پیامکها را ارسال کردند و بدین ترتیب جلوی بخشی از تبلیغات موبایلی گرفته شد.