میانگین نمرات امتحانات نهایی در خرداد ماه 95 نسبت به قبل بالاتر است
رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش گفت:سوالات این دوره از امتحانات نیز همسطح سوالات امتحانی دوره های قبل بوده و ازآسان شروع شده و دارای ضرایب دشواری مختلف آسان، متوسط و دشوار است.
خبرگزاری میزان -
به گزارش گروه جامعه ،علیرضا جدایی با اشاره به طراحی سوالات امتحانات نهایی در آموزش و پرورش ، اظهار کرد: سوالات امتحانات نهایی توسط دبیران مجرب و موردتأیید آموزش و پرورش براساس اهداف یادگیری صرفاً از مطالب کتاب های درسی و بادرنظرگرفتن حیطه های دانش و فرادانش طراحی و بازبینی می شود.
رئیس مرکزاطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش وپرورش درخصوص ویژگیهای طراحان سوالات امتحانی تصریح کرد:طراحان سوالات از بین دبیران مجرب مدارس انتخاب میشوند و با توجه به تجارب متمادی تدریس و آشنایی به شیوه های آن، به صورت تیمی اقدام به طراحی سوالات کرده وتمامی سوالات را ازمحتوای کتابهای درسی انتخاب میکنند.
جدایی اضافه کرد: سوالات این دوره از امتحانات نیز همسطح سوالات امتحانی دوره های قبل بوده و ازآسان شروع شده و دارای ضرایب دشواری مختلف آسان، متوسط و دشواراست.
عضو شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: همه طراحان سوالات امتحان نهایی، نیروهای رسمی و مجرب آموزش وپرورش هستند وبرای طراحی سوالات الزاما باید تدریس آن درس را درسال جاری برعهده داشته باشند و با درنظرگرفتن بارم بندی دفترتالیف، متن کتاب درسی، شیوه نامه طراحی سوالات وموارد قانونی دیگراقدام به طراحی سوالات کنند.
جدایی بابیان اینکه درطراحی سوالات امسال نیز همه این موارد لحاظ شده است، خاطرنشان کرد: پس ازبررسیهای دقیق بهعمل آمده مشخص گردید، هیچ سوالی خارج ازچارچوب کتاب های درسی طراحی نشده است و همچنین در بازدید ازحوزه های تصحیح، اکثر دبیران مصحح اوراق امتحانات نهایی نیز از شیوه طراحی سوالات، اظهار رضایت کردهاند.
وی افزود: باتوجه به طراحی سیستم مکانیزه ارزیابی و تجزیه و تحلیل سوالات دراین وزارتخانه، تعیین میزان دشواری سئوالات و روایی آن، براساس میزان پاسخ گویی دانش آموزان به سوالات در مرکز سنجشصورت می گیرد و البته نتایج آن به بخش های مختلف آموزش و پرورش هم اطلاع رسانی می شود.
رئیس مرکزاطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش وپرورش با اشاره به برخی فضاسازی های رسانه ای در خصوی دشواری سوالات امتحانات نهایی در سال 95، خاطرنشان کرد: میانگین نمرات امتحانات نهایی در خرداد ماه سال گذشته 75/11 و در خرداد ماه امسال 7/12 است که رشد 13/1 نمره نسبت به خردادماه 94 نشان می دهد و همین امر به خوبی بیانگر این واقعیت است که سوالات امتحانات نهایی امسال از حیث دشواری تفاوتی با سنوات قبل نداشته است.
جدایی با بیاناینکه آموزش و پرورش همواره از نقدهای علمی و مشفقانه ذینفعان و صاحبنظران عرصه تعلیم و تربیت استقبال می نماید، گفت: علیرغم اینکه نتایج امتحانات به خوبی نشان میدهد که سوالات امتحانات نهایی از استانداردهای حرفه ای لازم برخوردار بوده است، به دستور وزیر آموزش و پرورش، تیم کارشناسی مجددا طراحی سوالات را بررسی و نتایج را به اطلاع عموم خواهد رساند.
رئیس مرکزاطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش وپرورش درخصوص ویژگیهای طراحان سوالات امتحانی تصریح کرد:طراحان سوالات از بین دبیران مجرب مدارس انتخاب میشوند و با توجه به تجارب متمادی تدریس و آشنایی به شیوه های آن، به صورت تیمی اقدام به طراحی سوالات کرده وتمامی سوالات را ازمحتوای کتابهای درسی انتخاب میکنند.
جدایی اضافه کرد: سوالات این دوره از امتحانات نیز همسطح سوالات امتحانی دوره های قبل بوده و ازآسان شروع شده و دارای ضرایب دشواری مختلف آسان، متوسط و دشواراست.
عضو شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: همه طراحان سوالات امتحان نهایی، نیروهای رسمی و مجرب آموزش وپرورش هستند وبرای طراحی سوالات الزاما باید تدریس آن درس را درسال جاری برعهده داشته باشند و با درنظرگرفتن بارم بندی دفترتالیف، متن کتاب درسی، شیوه نامه طراحی سوالات وموارد قانونی دیگراقدام به طراحی سوالات کنند.
جدایی بابیان اینکه درطراحی سوالات امسال نیز همه این موارد لحاظ شده است، خاطرنشان کرد: پس ازبررسیهای دقیق بهعمل آمده مشخص گردید، هیچ سوالی خارج ازچارچوب کتاب های درسی طراحی نشده است و همچنین در بازدید ازحوزه های تصحیح، اکثر دبیران مصحح اوراق امتحانات نهایی نیز از شیوه طراحی سوالات، اظهار رضایت کردهاند.
وی افزود: باتوجه به طراحی سیستم مکانیزه ارزیابی و تجزیه و تحلیل سوالات دراین وزارتخانه، تعیین میزان دشواری سئوالات و روایی آن، براساس میزان پاسخ گویی دانش آموزان به سوالات در مرکز سنجشصورت می گیرد و البته نتایج آن به بخش های مختلف آموزش و پرورش هم اطلاع رسانی می شود.
رئیس مرکزاطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش وپرورش با اشاره به برخی فضاسازی های رسانه ای در خصوی دشواری سوالات امتحانات نهایی در سال 95، خاطرنشان کرد: میانگین نمرات امتحانات نهایی در خرداد ماه سال گذشته 75/11 و در خرداد ماه امسال 7/12 است که رشد 13/1 نمره نسبت به خردادماه 94 نشان می دهد و همین امر به خوبی بیانگر این واقعیت است که سوالات امتحانات نهایی امسال از حیث دشواری تفاوتی با سنوات قبل نداشته است.
جدایی با بیاناینکه آموزش و پرورش همواره از نقدهای علمی و مشفقانه ذینفعان و صاحبنظران عرصه تعلیم و تربیت استقبال می نماید، گفت: علیرغم اینکه نتایج امتحانات به خوبی نشان میدهد که سوالات امتحانات نهایی از استانداردهای حرفه ای لازم برخوردار بوده است، به دستور وزیر آموزش و پرورش، تیم کارشناسی مجددا طراحی سوالات را بررسی و نتایج را به اطلاع عموم خواهد رساند.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *