توهین به مقدسات دینی به نام هنر +تصاویر
او در مواجهه با
نظرات اعتراضی کاربران همچنان بر اقدام خود اصرار کرد و نوشت: «تقدسزدایی
از امر مقدس و فروریختن هر آنچه مقدس است، جوهرۀ مدرنیته است.
شوخی با امر مقدس و تابو زدایی هم جزیی از همین روند مدرن شدن جامعه است.
همه ما یک خمینی مدرن داریم که علیه سلمان رشدی فتوای قتل میدهد. به عنوان نمونه فراخوانهای مدافعان حرم در اینستاگرام که تا این لحظه به بیشتر از 3000 کامنت منجر شده است، البته با چاشنی تهدید به قتل. ترکیب من و فائزه و بهائیت هم در نوع خود قابل مطالعه است.»
توهین به مقدسات، بخشی از مبارزه!
توهین صدر به مفاهیم و ارزشهای دینی امری مسبوق به سابقه است و او سالهاست با رویکردهای فمنیستی از جنبه های مختلف اسلام را زیر سوال می برد و اساسا او در طیف سکولار و دین ستیز ضدانقلاب قرار دارد.
سالهای ابتدایی و میانی دهه ۸۰ که شیرین عبادی در
حال تجربه ی اولین فعالیتهای ضددینی و ضدانقلابی خود در پوشش قعالیتهای
حقوق بشری بود؛ شادی صدر نیز همراه با او و شهلا شرکت از جمله امضاکنندگان
کمپین "قانون بی سنگسار" بودند. کمپینی که سکوی پرش صدر در فعالیتهای
اپوزیسیونی و ضداسلامی شد.
صدر پس از خروج از کشور در جریان فتنه ۸۸ همچنان در پوشش فعالیتهای فمنیستی به قلمزنی علیه مفاهیم اسلامی و جمهوری اسلامی ادامه داد و اقدامات او و همفکرانش باعث وضع و تشدید برخی تحریمهای حقوق بشری علیه جمهوری اسلامی شد.
هنر و سیاست؛ نقاب الحاد
مواضع ضددینی چهره های اپوزیسیون مساله ای است که به خاطر پررنگ بودن مواضع سیاسی و جنجالی بودنشان کمتر مورد توجه قرار می گیرد و اساسا از جانب نیروهای اپوزیسیون نیز تمایل چندانی به بروز آن وجود ندارد. چرا که آنها به خوبی می دانند و تجربه کردهاند که تاکید بر زیرسوال بردن صریح مقدسات دینی، نه تنها در جامعه ایران پذیرفته نمیشود بلکه باعث رویگردانی مردم از چهرهها و تریبونهای مدافع این اقدام خواهد شد.
مسالهای که حتی باعث شد جریانی الحادی مثل حزب توده
آن را فهم کرد و کوشید به جای طرح ضریح مفاهیم ضددینی و زیرسوال بردن
آنها، در پوشش مسائل سیاسی و اقتصادی موضع بگیرد.
تجربه ی ضدانقلاب در دوران اصلاحات در زیرسوال بردن صریح ارزشها و مفاهیم دینی و بازخورد منفی آن، باعث شد اپوزیسیون-حتی از نوع خارجنشینش- نیز محتاطانه و در غیرصریح این کار را در پیش بگیرد. به این ترتیب ترویج اباحهگری فرهنگی، فساداخلاقی و شبههافکنی های غیرمستقیم؛ زیر سوال بردن مفاهیم اسلامی تحت عنوان آسیبشناسی های اجتماعی و حقوق بشری و فرهنگی؛ جای خود را به هتاکی های صریح دهه هفتادی شبکه های ماهوارهای داد.
با این حال همیشه چهره های معدودی از جریان لائیک یا سکولار همچنان بر اعتقاد گذشتگان خود باقی ماندند و فکر میکنند زیرسوال بردن مقدسات و هتاکی به آنها عاملی برای پیشبرد به اصلاح مبازرات تجددخواهانه و ساختارشکنانه است.
بر اساس این گزارش، شادی صدر، متولد 1353 از تهران است؛ در حدود 15 سالگی با ماهنامه سروش نوجوان وارد حوزه روزنامهنگاری شد و پس از آن با ماهنامه همشهری همکاری کرد. شادی صدر به کار خود به عنوان روزنامهنگار ادامه داد تا اینکه به عنوان دبیر سرویس حقوقی روزنامه زن به مدیرمسئولی فائزه هاشمی انتخاب شد.
شادی صدر در نوجوانی
روزنامه زن، روزنامهای دارای مشی فمینیستی و اصلاح طلب بود که با صاحب امتیازی و مدیرمسئولی فائزه هاشمی رفسنجانی و سردبیری ابراهیم نبوی و سپس مسعود بهنود از 17 مرداد 1377 تا 17 فروردین 1378 منتشر میشد.
این روزنامه به دلیل درج اخبار سیاسی، نقد حجاب اسلامی، حمایت از فمینیسم، چاپ کاریکاتوری از داود احمدی مونس (آروین) درباره دیه زنان و خبری درباره فرح پهلوی توسط مسئول اداری روزنامه، ابتدا در بهمن 1377 به مدت دو هفته و بار دیگر در 17 فروردین 1378 برای همیشه توقیف شد.
/انتهای پیام/
:
انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانههای داخلی و خارجی لزوماً به
معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانهای
منتشر میشود.