همه چیز درمورد اداره کل تامین برنامه های خارجی و رسانه بین الملل
همه چیز درمورد اداره کل تامین برنامه های خارجی و رسانه بین الملل، از نحوه و میزان خرید برنامه های خارجی تا بازاریابی و فروش تولیدات داخلی را در متن زیر بخوانید.
خبرگزاری میزان -
به گزارش گروه فرهنگی ، خبر انتصاب مدیر جدید محمدمهدی یادگاری چند روز پیش بر روی خروجی خبرگزاری ها قرار گرفت و براساس حکم معاون سیما وی جای غلامعلی رمضانی را در این اداره کل گرفت. همواره عادت کرده ایم بعد از چنین احکامی با مدیر جدید گفت و گو کنیم اما این بار برخلاف رسم معمول و به منظور تکریم سال ها تلاش و تجربه با مدیر اسبق به گپ و گفتی کوتاه نشستیم که در ادامه حاصل آن را میخوانید.
غلامعلی رمضانی مدیر کل اسبق تامین برنامه های خارجی و رسانه بین الملل آرام و شمرده سخن می گوید و در سخنانش تلاش می کند کلمات را با دقت کامل انتخاب نماید و شاید بتوان این خصیصه را ویژگی تمام کسانی دانست که در عرصه های بین المللی به نوعی حضور داشته و مجبور به چانه زنی هستند. رمضانی دانش آموخته دانشکده صداوسیما در رشته فنی است و علاوه بر تحصیل در رشته مدیریت دولتی تحصیلات تکمیلی خود را نیز در رشته ارتباطات و رسانه (ژورنالیسم تلویزیون) در دانشکده سازمان به پایان برده است.
وی کار خود را به عنوان کارشناس و بازبین در حوزه مستند آغاز کرده است و پس از مدتی به عنوان مدیر تامین برنامه شبکه چهار ادامه داده است. دوره ای که خود در توصیف آن می گوید: تعریف شبکه چهار و نوع مخاطب آن باعث شد دسته بندی خوبی از مستندها شود و شاید همین توجه و باکس های منظم هفتگی از مهمترین دلایل علاقه مندی مردم ما به حوزه مستند باشد.
چهار سوی علم از برنامه هایی بود که در این دوران شکل گرفت و مدیران وقت آقایان طالب زاده و غلامرضایی از آن حمایت کردند و اکنون بعد از قریب به 10 سال همچنان پخش می شود.
از رمضانی در مورد کارهایش به عنوان تهیه کننده می پرسم و از او می خواهم شاخص ترین کارهایش را نام برد و او به پروژه تاریخ شفاهی کشور اشاره می کند و آن را یکی از دستاوردهای مهم سازمان می داند. وی در توضیح این پروژه بزرگ می گوید: یکی از هوشمندانه ترین اقدامات شبکه چهار سیما جمع آوری گنجینه بینظیر و بی بدیل از تاریخ شفاهی کشورمان است کاری که در تمامی کمپانی ها و رسانه های موفق دنیا مرسوم می باشد. متاسفانه بسیاری از گنجینه های تاریخی کشور ما در حال نابودی است با بسیاری از بزرگان و نامآورانمان هیچ مصاحبه ای نداریم و دستمان خالی است. این پروژه یکی از گنجینه های سازمان است و شامل 700 ساعت برنامه با کیفیت hd است. بخش هایی از آن پخش شده و تعداد دیگری در آرشیو اسناد سازمان بایگانی شده است.
یکی از ویژگی این مدیر اسبق سازمان را می توان در تعهدش به مدیران قبلی خود دانست چرا که در جای جای سخنان خود از دیگر مدیران یاد می کند به عنوان مثال وقتی از پروژه تاریخی شفاهی می گوید از آقای زینالعابدین هم یاد می کند و او را صاحب نظر در این رشته می داند، موضوعی که شاید خیلی ها عمدا یا سهوا در سخنانشان بیان نمی کنند.
از او در مورد ضرورت های بخشی با عنوان تامین برنامه خارجی می پرسم و توضیح می دهد شبکه های سیما بنا به نوع تعاریفشان باید رنگین کمانی از برنامه های مختلف باشند. تدوین الگویی مناسب برای میزان و نحوه تامین برنامه های خارجی یکی از اقدامات موثر در این اداره کل به شمار می آید به عبارت دیگر پس از کارشناسی های دقیق دستورالعملی تدوین شد که براساس آن مشخص می شود هر شبکه متناسب با اهداف و برنامه های خود با چه رویکردی و تا چه اندازه قادر به استفاده از برنامه های بومی و غیر بومی است.
مدیر کل اسبق تامین و رسانه بین الملل در تشریح نحوه بازبینی و خریداری برنامه ها توضیح می دهد: همه ساله شبکه های تلویزیونی نیازمند 800 ساعت سریال، 800 ساعت انیمیشن، 200 ساعت مستند، و 500 فیلم سینمایی است. شناسایی، بررسی، انتخاب و خریداری این حجم برنامه از مهمترین وظایف این اداره کل است. این میزان بازبینی و حجم ورود اطلاعات در چند سال اخیر رشد بی سابقه ای داشته، و کارشناسان ما به خوبی توانسته اند با استفاده از نرم افزاری به لحاظ محتوای فنی و هنری، حضور در جشنواره ها آرشیوی کامل از بهترین برنامه های دنیا را تهیه و اطلاعات آن را به روز نمایند.
وی با اشاره به افزایش تعامل با کمپانی های خارجی تاکید می کند زیرساخت های این روابط در دوران ریاست دکتر غلامرضایی آماده شده است و ادامه می دهد کاهش قیمت های خرید، نظم بخشی در حوزه انتخاب و خرید، افزایش گستره شرکت های طرف قرارداد سازمان، انجام تولید مشترک با شبکه های تلویزیونی معتبر دنیا، فروش برنامه ها و تولیدات صداو سیما در عرصه بین الملل از مهمترین اتفاقات سال های اخیر است.
از او می خواهم مثالی در زمینه تولیدات مشارکتی بزند و او در مورد تولید مستندی از طبیعت ایران و مشارکت با zdf و art می گوید همچنین از تولید مستندی در مورد یوز ایرانی سخن می گوید که با مشارکتzdf تهیه شده است.
غلامعلی رمضانی اگر چه مدیر تامین و رسانه بین الملل بوده اما در عین حال که استفاده از برنامه های خارجی را لازم می داند آن را فریبنده توصیف می کند و اعتقاد دارد برنامه های خارجی از یکسو جدول پخش ما را زیبا کرده، مخاطب را مجذوب و به دنبال آن به لحاظ اقتصادی برای سازمان مقرون به صرفه است اما همه این فریبندگی ها نباید ما را از تولیدات داخلی غافل کند. تولیدات بومی برخاسته از فرهنگ و نگرش ما به زندگی است و اگر چه خرید حق پخش در کوتاه مدت مقرون به صرفه است ولی تولید داخلی علاوه بر اشتغال زایی به لحاظ فرهنگی، تاریخی، سیاسی، اجتماعی و... اثرات به مراتب طولانی تر و موثرتری در ایجاد سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی دارد.
اجرای برنامه بازاریابی الکترونیکی در اینترنت برای عرصه تولیدات سازمان در سطح بین الملل موضوع دیگر گفت و گوی ما بود که این مدیر پرسابقه از تهیه کنندگان خواست تا با ساخت برنامه های باکیفیت به لحاظ فنی و هنری این عرصه را جولانگاه سیمای جمهوری اسلامی در منطقه کنند.
وی همچنین به فضای رقابتی ایجاد شده در دنیای امروز اشاره کرد و گفت: ورود 180 شبکه فارسی زبان به دنیای رسانه و حضور 31 شبکه فیلم، انیمیشن و فیلم و سریال که به دنبال تهیه و پخش برنامه برای مخاطب فارسی زبان است از دیگر موضوعاتی است که فضای رقابت را افزایش داد ه و قیمت آثار را بالا برده است.
وی در پایان انتصاب محمدمهدی یادگاری به عنوان جانشین خود را نشانه ای از شایسته سالاری در رسانه دانست و ابراز امیدواری کرد در دوران بازنشستگی بتواند به حرفه تهیه کنندگی اش بازگردد.
انتهای خبر/
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *