مسئولین پاسخگوی چرایی سرانه پایین مطالعه باشند
به گزارش گروه جامعه ، الهه راستگو عضو کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران در حاشیه مراسم اختتامیه جشنواره جایزه مردمی کتاب» گفت: متاسفانه این شاخص در کشور از وضعیت مناسبی برخوردار نبوده و سرانه پایین مطالعه و گریز مردم از خرید کتاب بیانگر ضعف برنامه ریزی دست اندرکاران و برنامه ریزان در زمینه ترویج و اشاعه فرهنگ مطالعه است.
وی افزود: ایرانیانی که همواره به عنوان یکی از فرهنگیترین ملل جهان شناخته می شده اند امروز سرانه مطالعه برای آنان 3 تا 30 دقیقه تخمین زده شده و هرچند چرایی این سرانه پایین امروز نسبت به دیگر کشورها محل بحث و بررسی است اما بیان تخمینی و نه دقیق این میزان موضوع دیگری است که باید مسئولین پاسخگوی چرایی آن باشند.
رئیس ستاد توان افزایی و حمایت از فعالیت سازمانهای مردم نهاد شهر تهران با اشاره به اینکه موضوعات اقتصادی و گرانی کتاب به نخستین بهانه جهت پایین بودن این سرانه ازسوی مردم تبدیل شده تصریح کرد: گزارش ها و بررسی های صورت گرفته حاکی از موضوع دیگری است و آن اینکه در طبقات مرفه تر نیز میل و رغبت به مسائل دیگر در زمان اوقات فراغت بیش از مطالعه کتاب است.
راستگو گرایش کم مردم به کتاب را بیانگر عدم احساس نیاز آنان به مطالعه دانست و افزود: جای خالی کتاب در سبد خانوار هر روز محسوس تر از دیروز می شود و این درحالی است که امروز افزایش نرخ و آمار آسیب های اجتماعی و مسائل دیگر بیش از هرچیز مرتبط با آگاهی ضعیف جامعه است.
وی تاکید کرد: توسعه فرهنگ مطالعه و کتابخوانی، یک عزم همگانی را میطلبد وسهم دولت نیز از هر نهاد دیگری در این راستا خطیر تر است.
رئیس کمیته مشارکت های مردمی شورای اسلامی شهر تهران برگزاری نمایشگاههای کتاب درسطح ملی و استانی، اهدای جوایز ادبی، اهدای کتاب، تخصیص بن کتاب را از جمله اقدامات ستودنی دولت درجهت اشاعه فرهنگ مطالعه و کتابخوانی ذکر کرد و گفت: اگرچه لزوم تقویت این رویکرد فرهنگی ضروری است اما این سوال مطرح می شود چه تعداد از کتابهای اهدایی و یا خریداری شده به پایان رسیده و یا زمان اتمام مطالعه یک کتاب چه میزان بوده که امروز سه دقیقه سرانه مطالعه ما شده است.
راستگو در ادامه به گسترش روز افزون شبکه های اجتماعی و رکورد زنی ایرانیان در این گروههای مجازی اشاره کرد و افزود: این موضوع بیانگر آنست که عدم برخورداری از زمان به هیج عنوان نمی تواند دلیل قانع کننده ای در این راستا قلمداد شود.
وی با تاکید بر اینکه آسیبهای اجتماعی ناشی از حضور در این شبکه ها نیز در جای خود باید مورد واکاوی قرار گیرد افزود: واقعیت آنست با توجه به اهمیت عوامل انگیزشی در توسعه سرانه مطالعه، برنامه ریزان آموزشی با گنجاندن بخش هایی از تولیدات پرمخاطب در این شبکه ها می توانند در ترغیب بخش وسیعی از جامعه به کتاب خوانی موثر واقع شوند.
انتهای پیام/