سنوات ارفاقی و بازنشستگی پیش از موعد برای معلمان استثنایی/شناسایی سالانه 30 هزار دانش آموز دیر آموز
مجید قدمی درگفتگو با خبرنگار گروه جامعه در پاسخ به این پرسش "آیا سنوات ارفاقی معلمان استثنایی ابلاغ شده است" اظهار کرد: سنوات ارفاقی معلمان مدارس استثنایی طی سالهای 86 و 87 صادر شده است و هم اکنون در تلاش هستیم تا سنوات ارفاقی را برای سالهای 87 تا 91 صادر کنیم که این موضوع در سازمان مدیریت در دست بررسی است.
وی افزود: با ابلاغ حکم سنوات ارفاقی برای معلمان استنثایی، آنها هر سال ضریب 1.2 دریافت خواهند کرد و بر این اساس 5 سال خدمت آنها 6 سال محسوب شده و زودتر بازنشسته می شوند.
معاون وزارت آموزش و پرورش در ادامه در خصوص سنجش سلامت کلاس اولی ها، گفت: خانواده هایی که فرزندشان از مهر امسال به کلاس اول می روند، برای سنجش سلامت باید به مدارس مراجعه کرده و ثبت نام اولیه را انجام دهند تا از سوی مدرسه به پایگاه سنجش سلامت ارجاع داده شوند.
قدمی ادامه داد: خانواده ها باید طبق زمانبندی اعلام شده به پایگاه سنجش سلامت مراجعه کنند و فرزند آنها به لحاظ بینایی، شنوایی، آمادگی تحصیلی و بالینی بررسی می شود. اگر دانش آموزی مشکوک تشخیص داده شود به مرحله ارزیابی تخصصی ارجاع خواهد شد.
وی عنوان کرد: در مرحله ارزیابی تخصصی از دانش آموز چند تست هوش گرفته می شود که در صورت تایید به مدرسه عادی هدایت می شود اما اگر دارای شرایط ویژه تشخیص داده شد به مدرسه استنثایی ارجاع می شود.
معاون وزارت آموزش و پرورش و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی ادامه داد: دانش آموزانی که دچار نابینایی،ناشنوایی و معلولیت جسمی و حرکتی هستند می توانند در قالب طرح تلفیقی در مدارس عادی حضور یابند اما دانش آموزان کم توان ذهنی، چند معلولیتی و اوتیسم باید در مدارس استنثایی تحصیل کنند.
قدمی مطرح کرد: امسال در پایگاه های سنجش سلامت، دانش آموزان 5 سال تمام را نیز پذیرش می کنیم که باید از طرف پیش دبستانی ها معرفی شوند و پس از دریافت تاییدیه برای سال آینده می توانند بدون بررسی در کلاس اول ثبت نام کنند.
وی در خصوص شناسایی دانش آموزان دیر آموز بیان کرد: در سنجش سلامت سالانه 30 تا 40 هزار دانش آموز دیر آموز شناسایی می شوند که این دانش آموزان در مدارس عادی تحصیل خواهند کرد اما محتوای ویژه ای را برای آموزش معلمان آنها تهیه کرده ایم همچنین معلمان رابط سازمان آموزش پرورش استثنایی این گونه از دانش آموزان را تحت پوشش قرار می دهند.
معاون وزارت آموزش و پرورش و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی تاکید کرد: اگر دانش آموز دیر آموز در مدرسه عادی تحت حمایتهای خاص قرار بگیرد، کمبود هوش او جبران خواهد شد ونباید آنها را از دانش آموزان عادی جداسازی کرد.