امضای تأمین مالی اجرای خط آهن چابهار - زاهدان
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: با حضور هیئتی بلند پایه از کشور هند تفاهمنامه تأمین مالی و اجرای پروژه خط ریلی چابهار- زاهدان به طول 610 کیلومتر به امضا رسید.
به گزارش گروه اقتصاد ،علی نورزاد در خصوص امضای تفاهم نامه بین طرف های هندی افزود: بر اساس این تفاهم نامه، طرف هندی موظف است در مدت چهار ماه طرح تأمین مالی مناسب پروژه را از منابع خود ارائه و به تصویب مراجع ذیصلاح از جمله وزارت راه و شهرسازی، وزارت اقتصاد و دارایی و بانک مرکزی برساند.
وی خاطرنشان کرد: در صورت تصویب طرح تأمین مالی، مقرر شده اسناد مهندسی مورد نیاز برای ارائه پیشنهاد فنی- مالی طرح از سوی طرف هندی در مدت سه تا چهار ماه ارائه شود و به تصویب کارفرما برسد، سپس در مدت دو ماه فرایند توافق قیمت قرارداد دنبال خواهد شد و طول مدت کل این فرآیند 10 ماه در نظر گرفته شده است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با اشاره به فعال بودن پیمانکار ایرانی در پروژه گفت: در حال حاضر پیمانکار ایرانی در پروژه مشغول به فعالیت است، اما به دلیل محدودیتهای بودجه روند پیشرفت کار به کندی صورت میگیرد.
به گفته نورزاد، بنابراین تفاهمنامه مقرر شده است در صورتی که طرح تأمین مالی طرف هندی مصوب شود، قرارداد پیمانکار ایرانی به عملیات زیرسازی محدود خواهد شد و طرف هندی موظف به تأمین مالی طرح در حوزه زیرسازی و روسازی، تأمین کالا و اجرای عملیات میشود.
وی با اشاره به نقش این خط آهن در اتصال تنها بندر اقیانوسی کشور به شبکه راهآهن عنوان کرد: این خط آهن به طول 610 کیلومتر موجب ایجاد مسیر جدید تمام ریلی در کریدور ترانزیت بینالمللی شمال- جنوب میشود و پیش نیاز احداث کریدور ترانزیت ریلی شرق کشور است که کشورهای آسیای میانه را به آبهای آزاد اقیانوس متصل میکند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سرعت مناسب عملیات اجرایی حدفاصل چابهار- ایرانشهر تأمین مالی پروژه را در سال جاری ضروری دانست و افزود: در بخش جنوبی مطالعات مسیر، پلهای رودخانهای به همراه تونلها به طور کامل انجام شده و عملیات مطالعات ایستگاهها، روسازی و علایم ارتباطات در حال انجام است و در حال حاضر حدود 80 کیلومتر از این مسیر در حال آماده سازی اولیه قرار دارد و 230 کیلومتر از مسیر در دست اجرا است.
انتهای پیام /
وی خاطرنشان کرد: در صورت تصویب طرح تأمین مالی، مقرر شده اسناد مهندسی مورد نیاز برای ارائه پیشنهاد فنی- مالی طرح از سوی طرف هندی در مدت سه تا چهار ماه ارائه شود و به تصویب کارفرما برسد، سپس در مدت دو ماه فرایند توافق قیمت قرارداد دنبال خواهد شد و طول مدت کل این فرآیند 10 ماه در نظر گرفته شده است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با اشاره به فعال بودن پیمانکار ایرانی در پروژه گفت: در حال حاضر پیمانکار ایرانی در پروژه مشغول به فعالیت است، اما به دلیل محدودیتهای بودجه روند پیشرفت کار به کندی صورت میگیرد.
به گفته نورزاد، بنابراین تفاهمنامه مقرر شده است در صورتی که طرح تأمین مالی طرف هندی مصوب شود، قرارداد پیمانکار ایرانی به عملیات زیرسازی محدود خواهد شد و طرف هندی موظف به تأمین مالی طرح در حوزه زیرسازی و روسازی، تأمین کالا و اجرای عملیات میشود.
وی با اشاره به نقش این خط آهن در اتصال تنها بندر اقیانوسی کشور به شبکه راهآهن عنوان کرد: این خط آهن به طول 610 کیلومتر موجب ایجاد مسیر جدید تمام ریلی در کریدور ترانزیت بینالمللی شمال- جنوب میشود و پیش نیاز احداث کریدور ترانزیت ریلی شرق کشور است که کشورهای آسیای میانه را به آبهای آزاد اقیانوس متصل میکند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سرعت مناسب عملیات اجرایی حدفاصل چابهار- ایرانشهر تأمین مالی پروژه را در سال جاری ضروری دانست و افزود: در بخش جنوبی مطالعات مسیر، پلهای رودخانهای به همراه تونلها به طور کامل انجام شده و عملیات مطالعات ایستگاهها، روسازی و علایم ارتباطات در حال انجام است و در حال حاضر حدود 80 کیلومتر از این مسیر در حال آماده سازی اولیه قرار دارد و 230 کیلومتر از مسیر در دست اجرا است.
انتهای پیام /
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *