برنامه های بورس کالا همسو با اقتصاد مقاومتی
مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران از تدوین و نهایی شدن برنامه راهبردی این بورس همسو با سیاستهای اقتصاد مقاومتی و برنامههای ابلاغی سازمان بورس خبر داد.
خبرگزاری میزان -
به گزارش گروه اقتصاد ، حامد سلطانی نژاد مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران در خصوص برنامه های بورس کالا در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی گفت: برنامههای بورس کالا در جهت توسعه فعالیتهای کلیدی و اهداف استراتژیک سازمان بورس و اوراق بهادار تدوین شده است به طوری که ایجاد برنامه و زبان مشترک ارکان بازار سرمایه، مسیر ما را برای تحقق بندهای اقتصاد مقاومتی هموارتر میکند.
سلطانی نژاد به سند راهبردی بورس کالا و چشم انداز این بورس برای 5 سال آینده - تا سال 1400 هجری شمسی- اشاره کرد و گفت: بر اساس افق چشم انداز، بورس کالای ایران به مرجع قیمت گذاری کالاهای اساسی و مواد اولیه واسطهای در منطقه و یکی از گزینههای اولویت دار تولیدکنندگان برای تأمین مالی و پوشش ریسک تجاری تبدیل خواهد شد.
مدیر عامل بورس کالای ایران به بیانیه مأموریت این بورس به منظور تحقق چشم انداز تدوین شده اشاره کرد و گفت: بر اساس این بیانیه، بورس کالای ایران قرار است با ایجاد بازار شفاف جهت تسهیل معاملات و کشف نرخ قیمت کالاهای اساسی و مواد اولیه واسطهای براساس مکانیزم عرضه و تقاضا، ضمن تضمین تعهدات طرفین معامله، ابزارهای تأمین مالی و مدیریت ریسک را در اختیار فعالان بازار قرار دهد.
* راهبردهای 8 گانه بورس کالا
وی افزود: سند استراتژیک بورس کالای ایران بر پایه 8 راهبرد اصلی تدوین شده است که این راهبردها بر اساس امتیاز حاصل شده دارای ترتیب و رتبه بندی هستند.
سلطانی نژاد اظهار داشت: "اوراق بهادار سازی و توسعه ابزارهای مشتقه"، "ایجاد و بهکارگیری ابزارهای تأمین مالی و معاملاتی متنوع، متناسب با نیاز مشتریان"، "گسترش اندازه و عمق بازار در کالاهای منتخب جهت مرجعیت کشف قیمت بازار"، "استفاده از ظرفیت نهادهای مالی جهت توسعه کسب و کار بورس کالای ایران"، "مشتری مداری و کیفیت گرایی در ارائه خدمات به ذینفعان"، "بهینه سازی مستمر و به روز رسانی قابلیتهای حوزه فناوری اطلاعات متناسب با توسعه ابزارها و بازارها"، "ترویج کارکردها و ارتقاء جایگاه بورس کالای ایران در محیط کسب و کار و رسانه" و "توسعه فعالیت جهت ارتقاء تجارت کشور با بازارهای بینالمللی" راهبردهای 8 گانه بورس کالای ایران در سند استراتژیک این بورس هستند.
مدیرعامل بورس کالای ایران در ادامه با بیان اینکه نقشه راهبردی طراحی شده بر اساس الگوی ارزیابی متوازن بر پایه چهار محور بنا شده است، گفت: جنبههای "مالی و اقتصادی"، "بازار و مشتری"، "فرآیندهای داخلی" و "ظرفیت و رشد" محورهای چهارگانه نقشه استراتژیک بورس کالا به شمار میرود.
سلطانی نژاد در ادامه به برنامههای عملیاتی این بورس در سال جاری اشاره کرد و گفت: برای هر یک از 8 راهبرد مذکور، پروژههای مختلفی تعریف شده است که پروژههایی همچون راه اندازی بازار آتی ارز، 24 ساعته شدن معاملات آتی سکه، راه اندازی معاملات گواهی سرمایه گذاری خودرو، توسعه معاملات گواهی سپرده، راه اندازی سازوکار خرید دین، اجرای ماده 33 قانون افزایش بهرهوری بخش کشاورزی، ایجاد سامانه محاسبه شاخص قیمت، راه اندازی صندوقهای کالایی، توسعه تعاملات الکترونیک بورس و گمرک در خصوص معاملات صادراتی و گسترش شبکه انبارها در بازارهای بینالمللی و داخلی بخشی از این پروژهها به شمار میرود.
مدیر عامل بورس کالای ایران با تاکید بر وجود زبان مشترک میان ارکان و فعالان بازار سرمایه گفت: با وجود نقشه راه روشن برای فعالیتهای آتی بازار سرمایه، میتوان در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی و برنامههای اولویت دار دولت در جهت تأمین مالی بنگاهها، رونق کسب و کار، پوشش ریسک و سوق به سمت اقتصاد آزاد و رقابتی گامهای بزرگی برداشت.
سلطانی نژاد به سند راهبردی بورس کالا و چشم انداز این بورس برای 5 سال آینده - تا سال 1400 هجری شمسی- اشاره کرد و گفت: بر اساس افق چشم انداز، بورس کالای ایران به مرجع قیمت گذاری کالاهای اساسی و مواد اولیه واسطهای در منطقه و یکی از گزینههای اولویت دار تولیدکنندگان برای تأمین مالی و پوشش ریسک تجاری تبدیل خواهد شد.
مدیر عامل بورس کالای ایران به بیانیه مأموریت این بورس به منظور تحقق چشم انداز تدوین شده اشاره کرد و گفت: بر اساس این بیانیه، بورس کالای ایران قرار است با ایجاد بازار شفاف جهت تسهیل معاملات و کشف نرخ قیمت کالاهای اساسی و مواد اولیه واسطهای براساس مکانیزم عرضه و تقاضا، ضمن تضمین تعهدات طرفین معامله، ابزارهای تأمین مالی و مدیریت ریسک را در اختیار فعالان بازار قرار دهد.
* راهبردهای 8 گانه بورس کالا
وی افزود: سند استراتژیک بورس کالای ایران بر پایه 8 راهبرد اصلی تدوین شده است که این راهبردها بر اساس امتیاز حاصل شده دارای ترتیب و رتبه بندی هستند.
سلطانی نژاد اظهار داشت: "اوراق بهادار سازی و توسعه ابزارهای مشتقه"، "ایجاد و بهکارگیری ابزارهای تأمین مالی و معاملاتی متنوع، متناسب با نیاز مشتریان"، "گسترش اندازه و عمق بازار در کالاهای منتخب جهت مرجعیت کشف قیمت بازار"، "استفاده از ظرفیت نهادهای مالی جهت توسعه کسب و کار بورس کالای ایران"، "مشتری مداری و کیفیت گرایی در ارائه خدمات به ذینفعان"، "بهینه سازی مستمر و به روز رسانی قابلیتهای حوزه فناوری اطلاعات متناسب با توسعه ابزارها و بازارها"، "ترویج کارکردها و ارتقاء جایگاه بورس کالای ایران در محیط کسب و کار و رسانه" و "توسعه فعالیت جهت ارتقاء تجارت کشور با بازارهای بینالمللی" راهبردهای 8 گانه بورس کالای ایران در سند استراتژیک این بورس هستند.
مدیرعامل بورس کالای ایران در ادامه با بیان اینکه نقشه راهبردی طراحی شده بر اساس الگوی ارزیابی متوازن بر پایه چهار محور بنا شده است، گفت: جنبههای "مالی و اقتصادی"، "بازار و مشتری"، "فرآیندهای داخلی" و "ظرفیت و رشد" محورهای چهارگانه نقشه استراتژیک بورس کالا به شمار میرود.
سلطانی نژاد در ادامه به برنامههای عملیاتی این بورس در سال جاری اشاره کرد و گفت: برای هر یک از 8 راهبرد مذکور، پروژههای مختلفی تعریف شده است که پروژههایی همچون راه اندازی بازار آتی ارز، 24 ساعته شدن معاملات آتی سکه، راه اندازی معاملات گواهی سرمایه گذاری خودرو، توسعه معاملات گواهی سپرده، راه اندازی سازوکار خرید دین، اجرای ماده 33 قانون افزایش بهرهوری بخش کشاورزی، ایجاد سامانه محاسبه شاخص قیمت، راه اندازی صندوقهای کالایی، توسعه تعاملات الکترونیک بورس و گمرک در خصوص معاملات صادراتی و گسترش شبکه انبارها در بازارهای بینالمللی و داخلی بخشی از این پروژهها به شمار میرود.
مدیر عامل بورس کالای ایران با تاکید بر وجود زبان مشترک میان ارکان و فعالان بازار سرمایه گفت: با وجود نقشه راه روشن برای فعالیتهای آتی بازار سرمایه، میتوان در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی و برنامههای اولویت دار دولت در جهت تأمین مالی بنگاهها، رونق کسب و کار، پوشش ریسک و سوق به سمت اقتصاد آزاد و رقابتی گامهای بزرگی برداشت.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *