تبدیل ایران به مرکز معاوضه نفت با توسعه تجهیزات بندری
معاون امور بینالملل و بازرگانی وزیر نفت گفت: توسعه تجهیزات بندری و ریلی، جمهوری اسلامی ایران را به یک مرکز معاوضه (سوآپ) فرآوردههای نفتی به کشورهای شمالی، در منطقه تبدیل میکند.
خبرگزاری میزان -
به گزارش گروه اقتصاد ، امیرحسین زمانی نیا معاون امور بینالملل و بازرگانی وزیر نفت در همایش ریل - نفت - بندر در چهارمین نمایشگاه بینالمللی حملونقل ریلی کشور در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران با اشاره به ظرفیت های صنعت نفت در کشور افزود: استفاده از ظرفیتهای صنعت نفت و پیوندهای آن با صنایع ریلی و بندری علاوه بر افزایش اشتغالزایی، با اجرای اقتصاد مقاومتی توسعه پایدار را برای ایران فراهم خواهد کرد.
وی تاکید کرد: در سال 1394 در مجموع هفت میلیون و 770 تن کالای نفتی و غیرنفتی در بنادر کشور تخلیه و بارگیری شد که در مقایسه با سال 1393 به میزان 61 درصد رشد داشت و این از انقلابی بزرگ در فعالیت بندری و دریایی در دوران پسا تحریم حکایت دارد.
زمانی نیا گفت: سال گذشته 5 میلیون و 339 هزار تن کالای غیرنفتی و بیش از دو میلیون و 315 هزار تن کالای نفتی در بنادر کشور تخلیه و بارگیری شده است و سیاست توسعه دیپلماسی انرژی برای افزایش صادرات نفت و گاز و ذخیره سازی این منابع، تجهیز بنادر و افزایش ناوگان باری ما را بسیار ضروری کرده است.
وی گفت: خوشبختانه در دوران پسا تحریم صنعت ریلی نیز متناسب با سایر صنایع از انزوا خارج شد و در حال جهش بزرگی است که امیدواریم با اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک (بر جام) و اجرای برنامه پنجساله ششم توسعه کشور شاهد جهش بزرگی در صنعت حمل و نقل ریلی برای جابجایی بار و مسافر باشیم.
وی گفت: در چشم انداز توسعه 1404 باید 30 درصد حمل و نقل کالاهای کشور از طریق ریل انجام شود و میزان فرآوردههای نفتی باید از 120 میلیون تن تا سال 1404 به 250 میلیون تن افزایش یابد و این نشان میدهد که باید سهم جابجایی ریل از این میزان فرآوردههای نفتی به 70 میلیون تن ارتقا یابد.
معاون امور بینالملل و بازرگانی وزیر نفت گفت: با توجه به موقعیت جغرافیایی ایران دسترسی به چشم انداز ها دور از انتظار نیست، زیرا ما در سال 1394 بیش از 10 میلیون تن کالا را از طریق 32 مرز زمینی و دریایی ترانزیت کردهایم.
وی گفت: در چشم انداز توسعه تا سال 1400، ترانزیت کالا از کشور باید از 10 میلیون تن به 38 میلیون تن افزایش یابد و باید هشت میلیون تن آن توسط ریل و 30 میلیون تن توسط جاده جابهجا شود.
وی اظهار داشت: آمارها نشان میدهد یک تن کالای ترانزیت برای کشور بین 40 تا 100 دلار درآمد ارزی دارد ضمن این که برای 10 تا 15 نفر نیز اشتغالزایی میکند.
زمانی نیا گفت: با اجرایی شدن بر جام، وزارت نفت در حال مذاکره با کشورهای شمالی از جمله ترکمنستان، قزاقستان، روسیه، جمهوری آذربایجان برای سوآپ نفت و فرآورده های نفتی از جنوب به بندر نکا در شمال است که امیدواریم این مذاکرات در آینده نزدیک به نتیجه برسد، ضمن این که درصددیم ظرفیت ذخیره و انتقال نفت خام را در بندر نکا از 130 هزار بشکه نفت در روز با تکمیل پایانههای مورد نیاز در سه مرحله 500، یک میلیون و 2.5 میلیون بشکه در روز افزایش دهیم.
وی با اشاره به جایگاه منطقهای ایران افزود، ایران با 15 کشور منطقه همسایه است که 12 کشور آن دارای ذخایر عظیم نفت و گاز هستند و استفاده از خاک ایران برای جابجایی محمولههای نفتی و سوآپ میتواند ترانزیت کالاهای نفتی را از طریق ایران به کشورهای شمالی بیش از پیش تسهیل کند.
زمانی نیا در پایان با اشاره به نگرانی آغاز همکاریهای بانکهای درجه یک اروپایی با شرکتهای ایرانی اظهار داشت: هم اکنون بیست بانک اروپایی همکاری خود را با وزارت نفت و بانک مرکزی آغاز کردهاند و امیدواریم تا دو ماه آینده بانکهای درجه یک اروپایی نیز همکاریهای خود را با ما آغاز کنند.
معاون امور بینالملل و بازرگانی وزیر نفت تاکید کرد: هنوز هم بانکهای درجه یک اروپایی به علت جریمه آمریکا برای آغاز همکاری خود با ایران احتیاط میکنند اما این بانکها برای آغاز فعالیت با ایران بسیار علاقهمند هستند.
انتهای پیام /
وی تاکید کرد: در سال 1394 در مجموع هفت میلیون و 770 تن کالای نفتی و غیرنفتی در بنادر کشور تخلیه و بارگیری شد که در مقایسه با سال 1393 به میزان 61 درصد رشد داشت و این از انقلابی بزرگ در فعالیت بندری و دریایی در دوران پسا تحریم حکایت دارد.
زمانی نیا گفت: سال گذشته 5 میلیون و 339 هزار تن کالای غیرنفتی و بیش از دو میلیون و 315 هزار تن کالای نفتی در بنادر کشور تخلیه و بارگیری شده است و سیاست توسعه دیپلماسی انرژی برای افزایش صادرات نفت و گاز و ذخیره سازی این منابع، تجهیز بنادر و افزایش ناوگان باری ما را بسیار ضروری کرده است.
وی گفت: خوشبختانه در دوران پسا تحریم صنعت ریلی نیز متناسب با سایر صنایع از انزوا خارج شد و در حال جهش بزرگی است که امیدواریم با اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک (بر جام) و اجرای برنامه پنجساله ششم توسعه کشور شاهد جهش بزرگی در صنعت حمل و نقل ریلی برای جابجایی بار و مسافر باشیم.
وی گفت: در چشم انداز توسعه 1404 باید 30 درصد حمل و نقل کالاهای کشور از طریق ریل انجام شود و میزان فرآوردههای نفتی باید از 120 میلیون تن تا سال 1404 به 250 میلیون تن افزایش یابد و این نشان میدهد که باید سهم جابجایی ریل از این میزان فرآوردههای نفتی به 70 میلیون تن ارتقا یابد.
معاون امور بینالملل و بازرگانی وزیر نفت گفت: با توجه به موقعیت جغرافیایی ایران دسترسی به چشم انداز ها دور از انتظار نیست، زیرا ما در سال 1394 بیش از 10 میلیون تن کالا را از طریق 32 مرز زمینی و دریایی ترانزیت کردهایم.
وی گفت: در چشم انداز توسعه تا سال 1400، ترانزیت کالا از کشور باید از 10 میلیون تن به 38 میلیون تن افزایش یابد و باید هشت میلیون تن آن توسط ریل و 30 میلیون تن توسط جاده جابهجا شود.
وی اظهار داشت: آمارها نشان میدهد یک تن کالای ترانزیت برای کشور بین 40 تا 100 دلار درآمد ارزی دارد ضمن این که برای 10 تا 15 نفر نیز اشتغالزایی میکند.
زمانی نیا گفت: با اجرایی شدن بر جام، وزارت نفت در حال مذاکره با کشورهای شمالی از جمله ترکمنستان، قزاقستان، روسیه، جمهوری آذربایجان برای سوآپ نفت و فرآورده های نفتی از جنوب به بندر نکا در شمال است که امیدواریم این مذاکرات در آینده نزدیک به نتیجه برسد، ضمن این که درصددیم ظرفیت ذخیره و انتقال نفت خام را در بندر نکا از 130 هزار بشکه نفت در روز با تکمیل پایانههای مورد نیاز در سه مرحله 500، یک میلیون و 2.5 میلیون بشکه در روز افزایش دهیم.
وی با اشاره به جایگاه منطقهای ایران افزود، ایران با 15 کشور منطقه همسایه است که 12 کشور آن دارای ذخایر عظیم نفت و گاز هستند و استفاده از خاک ایران برای جابجایی محمولههای نفتی و سوآپ میتواند ترانزیت کالاهای نفتی را از طریق ایران به کشورهای شمالی بیش از پیش تسهیل کند.
زمانی نیا در پایان با اشاره به نگرانی آغاز همکاریهای بانکهای درجه یک اروپایی با شرکتهای ایرانی اظهار داشت: هم اکنون بیست بانک اروپایی همکاری خود را با وزارت نفت و بانک مرکزی آغاز کردهاند و امیدواریم تا دو ماه آینده بانکهای درجه یک اروپایی نیز همکاریهای خود را با ما آغاز کنند.
معاون امور بینالملل و بازرگانی وزیر نفت تاکید کرد: هنوز هم بانکهای درجه یک اروپایی به علت جریمه آمریکا برای آغاز همکاری خود با ایران احتیاط میکنند اما این بانکها برای آغاز فعالیت با ایران بسیار علاقهمند هستند.
انتهای پیام /
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *