تولید 83 درصد واگنهای باری در داخل کشور/همکاری شرکتهای خارجی برای توسعه راه آهن
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: هم اکنون 83 درصد واگنهای باری در داخل تولید میشود و فقط محور و چرخ است که از خارج وارد میشود.
خبرگزاری میزان -
به گزارش گروه اقتصاد ، محمدرضا نعمت زاده در اولین کنفرانس بینالمللی ریل-بندر و ریل-نفت با بیان فضای مناسب برای توسعه همکاری بین المللی، اظهار کرد: شاهد فضای بسیار جدیدی هستیم که بهترین زمان برای توسعه همکاریهای بینالمللی در زمینه مشارکت و توجه به مشارکت داخلی و خارجی است.
وی تصریح کرد: نقش راه آهن را عزیزان بهتر از من میدانند و وارد آن نمیشوم و جزو اولویتهاست. با توجه به صرفه جویی در انرژی، کاهش هزینههای تولید، حمل و نقل مطمئن و 24 ساعته و سرا سری و آرامش هیچ تردیدی در اولویت این بخش نیست.
وی با اشاره به این که در دولت تدبیر و امید تاکید زیادی بر این مسئله شده است، بیان کرد: ساخت راه آهن اصفهان-اهواز در دولت تصویب شده است، در زمینه طرحهای توسعهای راه آهن باید با همکاری شرکتهای خارجی و فاینانس فعالیتها آغاز شود.
نعمت زاده با اشاره به این که به درون زایی و برون گرایی به عنوان دو محور اقتصاد مقاومتی نگریسته میشود، گفت: باید نیازمندیها را به داخل سفارش دهیم و برون گرایی هم به این معناست که باید در زمینه بازار و علمی و پژوهشی به دنیا متصل شویم.
وزیر صنعت تاکید کرد: اولویت ما بر پایه مشارکتهاست، اگر میخواهیم بلند مدت کار کنیم معامله واگن را باید فراموش کنیم. توانمندی ایران ایجاب میکند که با یکدیگر در این زمینه همکاری کنیم. صنایع ما میتوانند اجزا و قطعات ارزانتر بسازند، به عنوان نمونه سه ماه پیش در ایتالیا بودیم که قرار شد با مشارکت 50 درصدی با شرکت ایرانی-ایتالیایی اجزا و قطعاتی که از خارج وارد میشد، تولید شود.
نعمت زاده با بیان این که طول خطوط راه آهن باید به 25 هزار کیلومتر افزایش یابد، گفت: با کمک وزارت راه، توانستهایم خط تولید ریل را در اصفهان عملیاتی کنیم. هم اکنون 83 درصد واگنهای باری در داخل تولید میشود و فقط محور و چرخ است که از خارج وارد میشود.
وی از آمادگی برای فراهم کردن زیرساختهای تولید چرخ و محور در کشور خبر داد و با بیان این که در واگن مسافری 45 درصد خودکفایی داریم که آمادگی افزایش آنرا به 70 درصد داریم، افزود: در لکوموتیو باید تعداد را بیش از دو برابر کنیم، از سوی دیگر به 2000 تا 4000 دستگاه واگن مترو نیاز داریم.
نعمت زاده با تاکید بر این که با خرید هر گونه تجهیزات ریلی به صورت مستقیم از خارج مخالفیم چون سیاستهای اقتصاد مقاومتی اجازه نمیدهد، تصریح کرد: با عملکرد گذشته صنایع ریلی خیلی موافق نیستیم.
وزیر صنعت با اشاره به رفع محدودیت های بانکی، گفت: شرکتهای خصوصی در مذاکره با شرکتهای خارجی باید تأمین مالی توسط آنها در دستور کار قرار داشته باشد.
انتهای پیام/
وی تصریح کرد: نقش راه آهن را عزیزان بهتر از من میدانند و وارد آن نمیشوم و جزو اولویتهاست. با توجه به صرفه جویی در انرژی، کاهش هزینههای تولید، حمل و نقل مطمئن و 24 ساعته و سرا سری و آرامش هیچ تردیدی در اولویت این بخش نیست.
وی با اشاره به این که در دولت تدبیر و امید تاکید زیادی بر این مسئله شده است، بیان کرد: ساخت راه آهن اصفهان-اهواز در دولت تصویب شده است، در زمینه طرحهای توسعهای راه آهن باید با همکاری شرکتهای خارجی و فاینانس فعالیتها آغاز شود.
نعمت زاده با اشاره به این که به درون زایی و برون گرایی به عنوان دو محور اقتصاد مقاومتی نگریسته میشود، گفت: باید نیازمندیها را به داخل سفارش دهیم و برون گرایی هم به این معناست که باید در زمینه بازار و علمی و پژوهشی به دنیا متصل شویم.
وزیر صنعت تاکید کرد: اولویت ما بر پایه مشارکتهاست، اگر میخواهیم بلند مدت کار کنیم معامله واگن را باید فراموش کنیم. توانمندی ایران ایجاب میکند که با یکدیگر در این زمینه همکاری کنیم. صنایع ما میتوانند اجزا و قطعات ارزانتر بسازند، به عنوان نمونه سه ماه پیش در ایتالیا بودیم که قرار شد با مشارکت 50 درصدی با شرکت ایرانی-ایتالیایی اجزا و قطعاتی که از خارج وارد میشد، تولید شود.
نعمت زاده با بیان این که طول خطوط راه آهن باید به 25 هزار کیلومتر افزایش یابد، گفت: با کمک وزارت راه، توانستهایم خط تولید ریل را در اصفهان عملیاتی کنیم. هم اکنون 83 درصد واگنهای باری در داخل تولید میشود و فقط محور و چرخ است که از خارج وارد میشود.
وی از آمادگی برای فراهم کردن زیرساختهای تولید چرخ و محور در کشور خبر داد و با بیان این که در واگن مسافری 45 درصد خودکفایی داریم که آمادگی افزایش آنرا به 70 درصد داریم، افزود: در لکوموتیو باید تعداد را بیش از دو برابر کنیم، از سوی دیگر به 2000 تا 4000 دستگاه واگن مترو نیاز داریم.
نعمت زاده با تاکید بر این که با خرید هر گونه تجهیزات ریلی به صورت مستقیم از خارج مخالفیم چون سیاستهای اقتصاد مقاومتی اجازه نمیدهد، تصریح کرد: با عملکرد گذشته صنایع ریلی خیلی موافق نیستیم.
وزیر صنعت با اشاره به رفع محدودیت های بانکی، گفت: شرکتهای خصوصی در مذاکره با شرکتهای خارجی باید تأمین مالی توسط آنها در دستور کار قرار داشته باشد.
انتهای پیام/
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *