برنامه تحول در آموزش علوم پزشکی وارد فاز پیاده سازی شد/ تاکید بر اهمیت اعضای هیئت های علمی
به گزارش گروه جامعه ، باقر لاریجانی در نشست کلان منطقه 7 آمایشی که در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد گفت: دانشگاه ها باید از اعضای هیئت های علمی که جزئی از سرمایه های عظیم در پیشبرد ماموریت های واگذار شده به حساب می آیند بیشترین بهره را ببرند.
وی با اشاره به دستاوردهای حوزه آموزش اظهار کرد: امروزه شاهد این امر هستیم که رقابت برای ورود به حوزه علوم پزشکی بیش از سایر بخش هاست و این امر ضمن ایجاد فرصت برای حضور بیشتر نخبگان در نظام سلامت، این مسئولیت را برای متولیان آموزش علوم پزشکی ایجاد می کند که برنامه ریزی برای هدایت و حمایت استعدادهای درخشان انجام دهند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به برگزاری
هفدهمین همایش کشوری آموزش علوم پزشکی و جشنواره شهیدمطهری اظهار داشت: این همایش با
محوریت برنامه های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی برگزار شد و از ویژگی های برجسته
این همایش مشارکت دانشجویان حوزه علوم پزشکی خصوصا دانشجویان استعداد درخشان بود.
دانشگاه ها ترجمان
برنامه های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی را تدوین کنند
لاریجانی با بیان اینکه برنامه های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی در سال 95 وارد فاز استقرار و پیاده سازی شده است، گفت: انتظار این است که دانشگاه ها به صورت جدی تر ترجمان برنامه های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی را تدوین کنند و به منظور ایجاد گفتمان مشترک در این زمینه با برگزاری جلسات نقد، نظر اعضای هیات علمی دانشگاه را درخصوص این برنامه ها و نحوه اجرای آن کسب و جهت بررسی به معاونت آموزشی منعکس شود.
لاریجانی تاکید کرد: از اقدامات برجسته دانشگاهها در راستای برنامه های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی استقبال می کنیم و در صورتی که قابلیت استفاده در سطح کشور را داشته باشند از آن بهره برداری خواهد شد.
لزوم مشارکت اعضای هیات علمی، دانشجویان و استعدادهای درخشان
معاون آموزشی وزارت بهداشت با تاکید بر لزوم مشارکت اعضای هیات علمی، دانشجویان و استعدادهای درخشان در اجرای برنامه های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی ابراز امیدواری کرد که این برنامه ها با همکاری کلیه دست اندرکاران آموزش علوم پزشکی کشور اجرا شود و شاهد دستاوردهای آن باشیم.
وی تاکید کرد: هدف از ماموریت گرایی
در آموزش علوم پزشکی این است که دانشگاهها در قالب ماموریت های ویژه ای که به آنها
واگذار شده در کشور سرآمد باشند و برای کل کشور برنامه ریزی کنند.
لاریجانی با تاکید بر اهمیت واسپاری امور آموزشی گفت: هدف
نهایی برنامه های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی و ماموریت گرایی در آموزش علوم
پزشکی ارتقای کیفیت در آموزش علوم پزشکی است.
وی ادامه داد: منطقه بندی کشور در قالب مناطق
آمایشی فرصت مناسبی را ایجاد کرده که بتوان با واسپاری امور آموزش به این مناطق آموزش
علوم پزشکی را با کمک دانشگاهها و در سطح ملی ارتقا دهیم.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به واسپاری برگزاری برخی آزمون ها تصریح کرد: هدف از این کار استاندارد سازی آزمون ها با بهره برداری از ظرفیت مناطق آمایشی و در عین حال استفاده از نظریات کلیه دانشگاههای علوم پزشکی کشور است.
وی با بیان کلیاتی در خصوص منطقه آمایشی 7 گفت: در این منطقه 31 دانشگاه و مرکز آموزش عالی وجود دارد که حدود 10درصد دانشجویان نظام سلامت کشور را تربیت می کنند.
آینده نگاری محور برنامه های تحول در آموزش علوم پزشکی است
لاریجانی آینده نگاری را از یکی از محورهای مهم برنامه های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی و زمینه ساز دستیابی به مرجعیت علمی در این حوزه ذکر کرد و اظهار داشت: سند آینده نگاری آموزش علوم پزشکی کشور در وزارت بهداشت در دست تدوین است و لازم است هر دانشگاه و حتی هر رشته سند آینده نگاری خود را تدوین نمایند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت نیازسنجی کشور در زمینه نیروی انسانی را از دیگر برنامه های در دست پیگیری حوزه آموزش ذکر کرد و اظهار داشت: لازم است تا کلیه مناطق آمایشی کشور نیازهای خود به نیروی انسانی را برای 5 سال آینده رصد نمایند و زمینه های برنامه ریزی مناسب برای پاسخگویی به نیازهای نظام سلامت کشور با رویکرد بومی فراهم شود.
لاریجانی ابراز امیدواری کرد با گفتمان مشترک و همدلی که بین دست اندرکاران آموزش علوم پزشکی کشور ایجاد شده در سال جاری با جهشی چشمگیر در این حوزه مواجه باشیم.
انتهای پیام/