سهم 32 درصدی بخش خانگی در مصرف برق /کاربرد کولرهای گازی در مناطق مرطوب
معاون مدیریت مصرف برق شرکت توانیر گفت: صنعت برق 33 میلیون مشترک در سراسر کشور دارد که از این میزان 27 میلیون مشترک بخش خانگی با بیشترین متقاضی 32 درصد از انرژی مصرفی کل را به خود اختصاص داده است.
خبرگزاری میزان -
علیرضا احمدی یزدی معاون مدیریت مصرف برق شرکت توانیر در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصاد،در خصوص میزان مصرف برق در بخش های مختلف گفت: صنعت برق 33 میلیون مشترک در سراسر کشور دارد که از این میزان 27 میلیون مشترک بخش خانگی با بیشترین متقاضی 32 درصد از انرژی مصرفی کل ، بخش صنعت با 220 هزار مشترک 33 درصد ، بخش کشاورزی با 350 هزار مشترک در حدود 16 درصد، بخش عمومی و اداری با یک میلیون و 200 هزار مشترک 10 درصد و بخش تجاری با 4 میلیون و 500 هزار مشترک 7 درصد از مصرف کل کشور را به خود اختصاص داده اند.
وی با اشاره به بخش خانگی و صنعت به عنوان بزرگترین مشترکین برق بیان کرد: با توجه به نزدیک شدن به ایام پیک مصرف برق راهکارهایی برای کاهش مصرف این دو بخش در نظر داریم.
احمدی یزدی تصریح کرد:بخش خانگی پتانسیل های ویژه برای صرفه جویی مصرف برق دارد،به طور مثال 23 درصد از مصرف انرژی به روشنایی مصنوعی اختصاص می یابد که متوسط این رقم در دنیا 10 الی 13 درصد است که با استفاده از لامپ های کم مصرف و فوق کم مصرف (LED) و استفاده از روشنایی طبیعی در طول روز می توانیم در حدود 10 درصد در این زمینه کاهش داشته باشیم.
معاون مدیریت مصرف برق شرکت توانیر به نقش سیستم های سرمایشی در فصل تابستان اشاره و بیان کرد: استفاده از سیستم های سرمایشی به عنوان یکی از مصرف کنندگان اصلی برق در تابستان به حساب می آیند که در این بین تب استفاده از کولرهای گازی به شدت مصرف افزوده است.
وی در ادامه به شرایط استفاده از کولرگازی و آبی اشاره و بیان کرد: کولر های گازی فقط برای مناطق رطوبتی و شرجی موثر و کولرهای ابی در مناطق گرم و خشک جوابگو است که متاسفانه در سال های اخیر شاهد استفاده گسترده از کولرهای گازی در تمامی مناطق هستیم که این امر با توجه به مصرف 6 الی 7 برابری این کولرها در مقایسه با نوع آبی آن جزشدت بخشیدن به مصرف برق تاثیر دیگری ندارد.
همچنین سرویس کردن به موقع کولرهای آبی و گازی به طور منظم باعث کاهش 10 درصدی مصرف انرژی می شود.
احمدی یزدی افزود: یخچال و فریزر سهم 25 تا 30 درصدی مصرف انرژی را در منازل به خود اختصاص داده اند که با توجه به ضرورت استفاده 24 ساعتی آن با راهکارهایی همچون تعویض نوار مغناطیسی اطراف درب یخچال، استفاده از فلاسک یا کلمن برای آب و موارد مشابه از میزان مصرف آن بکاهیم.
معاون مدیریت مصرف برق شرکت توانیر در پایان خاطرنشان کرد:از مردم تقاضا داریم در ایام پیک مصرف تابستان حتی امکان از وسائل پرمصرف برقی طی ساعات 12 الی 16 بعد ظهر استفاده نکنند.
انتهای پیام /
وی با اشاره به بخش خانگی و صنعت به عنوان بزرگترین مشترکین برق بیان کرد: با توجه به نزدیک شدن به ایام پیک مصرف برق راهکارهایی برای کاهش مصرف این دو بخش در نظر داریم.
احمدی یزدی تصریح کرد:بخش خانگی پتانسیل های ویژه برای صرفه جویی مصرف برق دارد،به طور مثال 23 درصد از مصرف انرژی به روشنایی مصنوعی اختصاص می یابد که متوسط این رقم در دنیا 10 الی 13 درصد است که با استفاده از لامپ های کم مصرف و فوق کم مصرف (LED) و استفاده از روشنایی طبیعی در طول روز می توانیم در حدود 10 درصد در این زمینه کاهش داشته باشیم.
معاون مدیریت مصرف برق شرکت توانیر به نقش سیستم های سرمایشی در فصل تابستان اشاره و بیان کرد: استفاده از سیستم های سرمایشی به عنوان یکی از مصرف کنندگان اصلی برق در تابستان به حساب می آیند که در این بین تب استفاده از کولرهای گازی به شدت مصرف افزوده است.
وی در ادامه به شرایط استفاده از کولرگازی و آبی اشاره و بیان کرد: کولر های گازی فقط برای مناطق رطوبتی و شرجی موثر و کولرهای ابی در مناطق گرم و خشک جوابگو است که متاسفانه در سال های اخیر شاهد استفاده گسترده از کولرهای گازی در تمامی مناطق هستیم که این امر با توجه به مصرف 6 الی 7 برابری این کولرها در مقایسه با نوع آبی آن جزشدت بخشیدن به مصرف برق تاثیر دیگری ندارد.
همچنین سرویس کردن به موقع کولرهای آبی و گازی به طور منظم باعث کاهش 10 درصدی مصرف انرژی می شود.
احمدی یزدی افزود: یخچال و فریزر سهم 25 تا 30 درصدی مصرف انرژی را در منازل به خود اختصاص داده اند که با توجه به ضرورت استفاده 24 ساعتی آن با راهکارهایی همچون تعویض نوار مغناطیسی اطراف درب یخچال، استفاده از فلاسک یا کلمن برای آب و موارد مشابه از میزان مصرف آن بکاهیم.
معاون مدیریت مصرف برق شرکت توانیر در پایان خاطرنشان کرد:از مردم تقاضا داریم در ایام پیک مصرف تابستان حتی امکان از وسائل پرمصرف برقی طی ساعات 12 الی 16 بعد ظهر استفاده نکنند.
انتهای پیام /
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *