فضاهای آموزشی متروکه چالوس در غبار فراموشی +تصاویر
متأسفانه امروزه مساحت چند هکتاری برخی از فضاهای آموزشی و زمینهای اطراف آن در شهرستان زیر غبار فراموشی رنگ باخته و بهمحل تجمع اراذل و اوباش، محل دفن زباله، نخاله و ... تبدیل شده است و هیاهویی که دانشآموزان و فرهنگیان را بهخود میخواند رو به خاموشی است.
مدارسی در سطح شهرستان چالوس وجود دارد که خاطرات انسانهای زیادی در آن باقی مانده است و در حال حاضر بدون استفاده و مازاد هستند و به ساختمانهای مخروبهای آنهم در دل شهرها و روستاها تبدیل شده است و همه اینها در حالی است که در همین مناطق اجرای برخی از طرحهای دولتی و یا ساختمانهای اداری با کمبود فضا و زمین روبهرو هستند.
*استفاده بهینه از مدارس مازاد
فرماندار چالوس در این زمینه با تأکید بر اینکه برخی از مدارسی که مستهلک شده و در حال تخریب است باید نوسازی شود، گفت: باید از مدارس مازاد نیز پس از شناسایی استفاده بهینه شود.
محمد ناصر زندی با اشاره به اینکه بیشتر این فضاها در قالب وقف و هبه بخشیده شده است، تأکید کرد: فروش آن برای سرمایهگذاری در جاهای دیگر جایز نیست بلکه باید عواید آن حتی با تغییر کاربری، معاوضه و یا واگذاری موقت به اهالی همان منطقه برسد.
وی با بیان اینکه در صورت اتخاذ تصمیمهای واحد میتوان هزینه حاصل از فروش این فضاها را برای بازسازی مدارس و دیگر فضاهای آموزشی مصرف کرد، افزود: با توجه به شعار امسال مبنی بر اقدام و عمل در زمینه اقتصاد مقاومتی باید تکلیف این فضاها مشخص شود تا از ظرفیت آن برای شهر و تجهیز امکانات شهری استفاده شود.
*ضرورت تعیین تکلیف سند مالکیت فضاهای بدون استفاده
مدیر اداره آموزش و پرورش شهرستان چالوس با اشاره به وضعیت فضاهای آموزشی بدون استفاده در شهرستان چالوس گفت: با توجه به اینکه برخی از این فضاها دارای سند مالکیت مشخصی نیستند، ما نیز با تغییر کاربری این فضاها درصدد تهیه سند آن و برنامهریزی برای فروش این مکانها هستیم.
سلیمان عبداللهی خاطرنشان کرد: اجرای طرح تغییر کاربری به تجاری و یا مسکونی برای فضاهای آموزشی بدون استفاده نیازمند داشتن طرح تفصیلی مصوب در شهرداریها است.
وی با بیان اینکه این مدارس به دلیل مهاجرت خالی از سکنه شده و تعداد دانشآموزان محدود امکان استفاده از این مدارس را کم کرده است، گفت: به دلیل غیرقابل استفاده بودن این مدارس اسناد و مدارک آن باید به بنیاد مسکن تحویل داده شود تا بر مبنای طرح تفصیلی نسبت به فروش اقدام شود.
مدیر آموزش و پرورش چالوس در مورد فضاهای آموزشی بدون استفاده در شهر و بخش مرزنآباد نیز خاطرنشان کرد: این فضاها نیز بهدلیل نداشتن اسناد و مدارک مربوط به مالکیت و حتی مشخص نبودن زمان راهاندازی برخی از این مدارس سبب شد تا نتوان برای اجرای بهینه آن اقدامات لازم را انجام داد.
وی با اشاره به اینکه با توجه به وضعیت بودجه و اعتبارات آموزش و پرورش امکان احیای این فضاها وجود ندارد، افزود: بیشتر موقعیتهای آموزشی مرزنآباد قابلیت فروش دارد و نیازمند طی کردن مراحل اداری است.
عبداللهی در پایان با بیان اینکه بافت فرسوده چالوس نیاز به ساخت مدارس جدید را میطلبد، گفت: برای احیا و یا بازسازی این فضاهای فرسوده نیازمند کمک عمومی بوده و در این زمینه میتوان از درآمد حاصل از فروش فضاهای آموزشی بدون استفاده برای ساخت مدارس جدید و درخور شأن فرزندان این منطقه اقدام کرد.
*دایر بودن 30 مدرسه در بخش مرزنآباد
مسؤول نمایندگی آموزش و پرورش مرزنآباد با اشاره به وجود 67 مدرسه در این منطقه گفت: تنها 30 مدرسه در بخش مرزنآباد دایر است.
صادق ردایی اظهار کرد: از 67 مدرسه موجود در این بخش هفت مدرسه به فروش رفته و 30 مدرسه نیز بهدلیل مخروبهبودن غیرقابل استفاده شده است.
وی درباره فضاهای آموزشی در بخش مرزنآباد نیز یادآور شد: از 67 مدرسه موجود در این بخش تنها 30 مدرسه فعال بوده و با توجه به اینکه مرزنآباد از کلاردشت انتزاع یافت، قرار شد که اوراق مربوط به املاک مدارس بخش تحویل چالوس شود که در سال گذشته حدود 39 مدرسه بهنام تحویل شد ولی عملا اینگونه نیست.
مسؤول نمایندگی آموزش و پرورش مرزنآباد در پایان با اشاره به اینکه ضرورت دارد تا برخی از این مدارس بلا استفاده به فروش گذاشته شود و درآمد حاصله بهبهترین صورت تبدیل شود، گفت: برخی از این مدارس نیز باید بهصورت اجاره با اجرای مراحل قانونی به مستاجر واگذار شود و همچنین تعدادی از این مدارس نیز باید محفوظ و محصور شود.
*تغییر کاربری و فروش مدارس بدون استفاده
تغییر کاربری و فروش املاک و ساختمانهای قدیمی آموزشی یکی از بحثهای داغ امروز در سطح آموزش و پرورش است که قطعا فروش این فضاهای آموزشی مازاد و اجرای درست قانون تغییر کاربری میتواند فرصت مناسبی برای جبران کمبود فضاهای مورد نیاز محسوب شود.
در صورت تغییر کاربری و فروش فضاهای آموزشی مازاد میتوان این فضا را تبدیل به أحسن کرده و یا برای اجرای طرحهای دولتی و فضاهای اداری استفاده شود.
*جلب اعتماد اهالی منطقه برای استفاده بهینه
اما نکتهای که در این میان حائز اهمیت است این است که بسیاری از این فضاها یا به صورت هبه از سوی خیران و یا در قالب وقف از سوی وقف کنندگان در اختیار آن محل قرار گرفته و یا چون با مشارکت مردمی ساخته شد، بنابراین طرح موضوع فروش و تغییر کاربری مخالفتهایی را به همراه دارد اما با تکیه بر مثال" هیچکاری نشدنی نیست" میتوان با اعمال راهکارهایی به این مهم دست یافت و اهالی منطقه را نسبت به اجرای درست این قانون توجیه کرد.
اگر اهالی منطقهای که دارای فضای آموزشی مازاد و بدون استفاده هستند این اعتماد در آنها بهجود بیاید که با فروش زمین موجود و یا تغییر کاربری عایدات آن بههمان محل میرسد، بدون شک نه تنها مخالفت نمیکنند بلکه از آن استقبال نیز میشود.
*درآمدزایی برای تأمین فضای آموزشی
با ابلاغ تغییر کاربری فضاهای آموزشی مازاد همکاری نهادهایی مانند شهرداری در این میان بیشتر احساس میشود تا با ارائه راهکارهای قانونی این فضاهای آموزشی را بهبهترین شکل ممکن تبدیل کنند که در این باره یا میتوان زمین فضاهای آموزشی را بهفروش رساند و از محل فروش آن درآمدزایی برای تأمین فضاهای مورد نیاز آموزش و پرورش ایجاد کرد و یا با تغییر کاربری بنا برای اجرای طرحهای دولتی از آن بهره گرفت.
*ساخت سالنهای خدماتی برای برگزاری مراسم مردمی
و سخن آخر اینکه با توجه به امکانات و فضاهای آموزشی بدون استفاده در شهرستان چالوس میتوان با نگاه مثبت به آن و با استفاده بهینه از امکانات موجود برای خدمترسانی بهمردم و ایجاد درآمدی برای آموزش و پرورش گام برداشت و یا حتی میتوان علاوه بر استفاده در زمینه طرحهای دولتی و یا اختصاص فضا برای احداث ساختمانهای اداری به ایجاد اماکن رفاهی برای مردم مانند اقامتگاههایی برای مسافران و یا ساخت سالنهای خدماتی برای برگزاری مراسم مردمی از آن اقدام کرد و به این ترتیب روح تازهای در کالبد خسته این اماکن دمید.
/انتهای پیام/
:
انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانههای داخلی و خارجی لزوماً به
معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانهای
منتشر میشود.