اعلام حمایت شرکت ملی گاز از شرکتهای ایرانی سازنده کنتور هوشمند

18:40 - 16 ارديبهشت 1395
کد خبر: ۱۶۹۸۳۹
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
معاون امور مهندسی و بهره برداری شرکت ملی گاز ایران، با بیان این که سیاستهای اقتصاد مقاومتی از سالها پیش در دستور کار این شرکت قرار دارد، گفت: تاکنون ١٠ هزار کنتور هوشمند از طریق شرکتهای دانش بنیان داخلی ساخته، نصب و هم اکنون در حال بهره برداری است.
به‌ گزارش گروه اقتصاد ، مجتبی شیخ بهایی با بیان این که هوشمندسازی کنتورها و سیستم های اندازه گیری از سالها پیش در دستور کار این شرکت قرار گرفته است گفت: خوداتکایی در این حوزه از جمله برنامه های اساسی شرکت ملی گاز ایران بود که خوشبختانه این سیاست با همکاری شرکتهای دانش بنیان داخلی محقق و ١٠ هزار کنتور ساخته و نصب شد.
 
 وی با اشاره به اینکه تاکنون دستاوردهای بزرگی در این حوزه به دست آمده که نمونه بارز اقتصاد مقاومتی است، یادآور شد: برخی به دلایل خاص در فکر وارونه جلوه دادن مباحث هستند تا دستاورهای صنعت گاز در حوزه اقتصاد مقاومتی و خوداتکایی را که از سوی مقام معظم رهبری نیز تاکید فراوانی برآن شده است نادیده گرفته شود.
 
 شیخ بهایی در ادامه به امضای تفاهمنامه با گروه اس کی تلکوم کره جنوبی اشاره کرد و گفت: در قالب این تفاهمنامه فناوری های روز دنیا به شرکت های کنتورساز و دانش بنیان ایرانی منتقل و کنتورهای ساخت این شرکت ها در بخش های مختلف بهینه می شوند.
 
 وی با بیان این که در بحث ارتباط کنتورهای هوشمند سناریوهای مختلفی در دنیا وجود دارد، ادامه داد: سعی می کنیم از آخرین فناوری با کمترین هزینه استفاده کنیم که از جمله این موارد می توان به ایجاد بستر ارتباطی سیستمهای هوشمند اشاره کرد که LPW نام دارد.
 
معاون امور مهندسی و بهره برداری شرکت ملی گاز ایران یادآور شد: باتوجه به پیشرفت های انجام شده، توان باتری و نفوذ پذیری کنتورهای تولید شده در داخل باید افزایش یابد که این برنامه با بهره گیری از دانش شرکتهای بزرگ دنیا و با شرط انتقال فناوری به شرکتهای داخلی در دستور کار قرار گرفته است.
 
 به گفته وی، عمر باتری کنتورهای ساخت داخل کمتر از پنج سال است که با توجه به وجود ٢٠ میلیون مشترک، تعویض باتری این سیستم های اندازه گیری برای شرکت ملی گاز ایران هزینه بالایی در برخواهد داشت و باید این مدت حداقل به ١٠ سال افزایش یابد.
 
 شیخ بهایی تاکید کرد: گروه اس کی تلکوم کره جنوبی تاکنون پنج هزار کنتور با فناوری جدید در این کشور (کره جنوبی) ساخته که با بهره گیری از فناوری جدید عمر باتری به هفت تا ١٠ سال افزایش یافته و تعداد ٢٠ هزار کنتور با یک گیرنده در تماس خواهد بود که نشانه نفوذ پذیری بالای این تجهیز است.
 
 وی با بیان این که شرکت ملی گاز ایران در پی دستیابی به بهترین و روزآمدترین فناوری دنیا در این حوزه است، تصریح کرد: براین اساس تفاهمنامه ای با گروه اس کی تلکوم کره جنوبی امضا شده که در قالب آن با همکاری شرکتهای ایرانی انتقال دانش فنی انجام خواهد شد.
 
به گفته شیخ بهایی، ٤٥ روز پس از امضای این تفاهمنامه، با تشکیل جلسه های مشترک، طرح ایجاد یک پایلوت در تهران ارائه می شود.
 
 معاون امور مهندسی و بهره برداری شرکت ملی گاز ایران با اشاره به این که در این تفاهم خرید تجهیز در دستور کار نیست و تنها دانش فنی به شرکت های ایرانی منتقل می شود، تاکید کرد: انتقال دانش فنی از نخستین مراحل اجرای کار آغاز شده و حتی در بحث پایلوت نیز باید این کار انجام شود.
 
وی با بیان این که برای دستیابی به این دانش فنی و انتقال آن به شرکت های داخلی با شرکت های آلمانی و فرانسوی نیز مذاکره شده است، گفت: سرمایه گذاری و انتقال دانش فنی به عنوان شرط اولیه همکاری مطرح شده و به صورت جدی در دستور کار قرار دارد.
 
 وی ادامه داد: خوشبختانه شرکتهای داخلی توان بالایی در این زمینه دارند و هم اکنون با دانشگاه صنعتی شریف نیز برای تولید تجهیزات با این فناوری همکاری داریم.
 
معاون امور مهندسی و بهره برداری شرکت ملی گاز ایران تاکید کرد: سیاست های اقتصاد مقاومتی از سال ها پیش در دستور کار این شرکت قرار دارد و با توان داخلی در تفکر خوداتکایی در بخشهای مختلف صنعت گاز هستیم.

انتهای پیام /


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *