رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

اقدام بانک مرکزی در خرید یک نرم افزار آمریکایی پرمخاطره/ آیا خاطرات "استاکس‌نت" تکرار می‌شود؟

7:20 - 14 ارديبهشت 1395
کد خبر: ۱۶۸۳۲۵
دسته بندی: سیاست ، گزارش و تحلیل
مردادماه 1389 بود که خبر نفوذ ویروس «استاکس نت» به سیستم های کنترل تاسیسات هسته‌ای کشور در رسانه‌ها مطرح شد؛ ویروسی که به منظور اختلال در سانتريفيوژهای ويژه غنی سازی طراحی شده بود و توانست ظرف مدت کوتاهی بالغ بر 30 هزارIP در کشور را که عمدتا مرتبط با سیستم های صنعتی بودند، آلوده کند.
اقدام بانک مرکزی در خرید یک نرافزار آمریکایی پرمخاطره/ آیا خاطرات گروه سیاسی: حفاظت و حراست از زیرساخت‌های حیاتی کشور یک امر خطیر و خدشه ناپذیر تلقی می‌شود که اهتمام نسبت به آن وظیفه و تکلیف تمام نهادها و دستگاه‌ها است و ضروری است مسئولان امر در بخش‌های مختلف دولتی و خصوصی هنگام خرید اقلام نرم افزاری و سخت افزاری و دریافت خدمات و مراودات تجاری و آموزشی، از آن حیث که ممکن است این قبیل مراودات و اقدامات متضمن خطراتی برای امنیت زیرساخت های حیاتی کشور باشد، نهایت دقت را لحاظ  دارند.

مردادماه 1389 بود که خبر نفوذ ویروس «استاکس نت» به سیستم های کنترل تاسیسات هسته‌ای کشور در رسانه‌ها مطرح شد؛ ویروسی که به منظور اختلال در سانتريفيوژهای ويژه غنی سازی طراحی شده بود و توانست ظرف مدت کوتاهی بالغ بر  30 هزارIP در کشور را که عمدتا مرتبط با سیستم های صنعتی بودند، آلوده کند.

اگرچه بدافزار استاکس نت نتوانست مقاصد طراحان خود را به طور کامل برآورده کند و  پیشرفت هسته‌ای کشور ما متوقف نشد، اما نفوذ این ویروس این هشدار را در پی داشت که دشمنان برای مانع تراشی در مسیر پیشرفت و اقتدار جمهوری اسلامی ایران به تروریسم سایبر یا جنگ الکترونیکی روی آورده‌اند.

اما سردار جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل (یکشنبه شب) در یک برنامه تلویزیونی به خرید یک نرم افزار مالی و پولی توسط شرکت شاپرک وابسته به بانک مرکزی اشاره کرد؛ نرم افزاری که آمریکایی است و به گفته سردار جلالی می‌تواند مخاطراتی را در پی داشته باشد. 

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، این را هم گفت که آمریکایی‌ها  در عملیات «نیترو زئوس» به منظور جاسوسی و تخریب در زیرساخت‌های سایبری ایران دستگاه‌های الکترونیکی کار گذاشتند.

"اگر نرم افزارهای داخلی وجود دارد که باید از داخل تهیه شود اگر نه، باید توسط ما مورد ارزیابی دقیق قرار گیرد"؛ این تذکری است که از جانب سازمان پدافند غیر عامل به مسئولان بانک مرکزی  ابلاغ شده است ؛ باید دید مسئولان این بانک به تذکر سازمان پدافند غیرعامل توجه می کنند و یا اینکه با عنایت به شور و شعف پسابرجامی حاکم بر دستگاه های دولتی، این نرم افزار آمریکایی پرمخاطره در ابعاد وسیع توسط بانک مرکزی مورد استعمال  قرار می گیرد. 

باید توجه داشت که اگرچه بکارگیری نرم افزارهای پیشرفته، بازدهی و کارآیی سیستم‌های مالی را ارتقاء می دهد، اما آسیب ها و مخاطرات ناشی از آن نیز نباید مورد غفلت واقع شود؛ بویژه اینکه در سال های اخیر کشورهای سلطه گر نظیر آمریکا به امپریالیسم سایبری روی آورده اند و در مسیر مقاصد استکباری خود همان روش‌های مورد استفاده تروریست‌های سایبری را اتخاذ می کنند؛ نظیر آنچه که در قضیه ویروس استاکس نت پیش آمد و بعدها مشخص شد که عامل انتقال این ویروس در مرکزی واقع در ایالت "نوادا" آمریکا آموزش دیده بود. 




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *