56 درصد تهران تحت پوشش مترو قرار می گیرد/ افزایش دو برابری واگن های مترو
وی با اعلام این كه با حمایت دولت، خط متروی شهر آفتاب تا بهار 96 به فرودگاه حضرت امام (ره) می رسد و اساساً مهم ترین برنامه مدیریت شهری، توسعه حمل و نقل عمومی با تأكید بر حمل و نقل ریلی است، تأكید كرد: در زمینه ساخت مترو، حداقل 100 سال از شهرهای پیشرفته دنیا عقب هستیم اما با خیزی كه در زمینه توسعه مترو برداشته ایم، امیدواریم تا پایان سال 96 به شهرهایی كه قدمت مترو در آنها به 150 سال می رسد، برسیم و بتوانیم عقب ماندگی تاریخی خود را در این زمینه جبران كنیم.
اتمام خط 7 مترو تا پایان سال 95 و خط 6 مترو تا پایان سال 96
معاون شهردار تهران در خصوص برنامه های مدیریت شهری برای توسعه متروی تهران گفت: در حال حاضر 188 كیلومتر متروی در دست بهره برداری در تهران داریم كه همین میزان هم جهش خوبی است اما جهش اصلی و برنامه مفصل ما، آماده سازی خط 7 مترو تا پایان سال 95 و بهره برداری از خط 6 مترو تا پایان سال 96 است.
تشكری هاشمی با اشاره به این كه خط 7 مترو از بلوار هجرت در بزرگراه بسیج آغاز شده و به میدان صنعت منتهی می شود، اظهار كرد: این خط از بزرگراه شهید محلاتی، میدان قیام، خیابان های مولوی و هلال احمر، بزرگراه شهید نواب صفوی و بزرگراه شهید چمران عبور می كند و به میدان صنعت می رسد، ضمن این كه در فاز دوم به سمت كن ادامه مسیر می دهد.
وی با بیان این كه خط 6 مترو نیز از جنوب شرق تهران آغاز شده و به شمال غرب شهر منتهی می شود، تصریح كرد: این خط كه از بزرگراه دولت آباد شروع می شود، از بزرگراه بعثت، خیابان خاوران، خیابان 17 شهریور، میدان امام حسین (ع)، میدان سپاه و پارك لاله عبور می کند و به شمال غرب تهران می رسد و معكوس خط 3 مترو است که از جنوب غرب تهران به شمال شرق شهر كشیده شده است.
افزایش سطح پوشش مترو در تهران
معاون شهردار تهران با اشاره به این كه با جهش در توسعه مترو و تكمیل این خطوط، عملاً 56 درصد از شهر تهران تحت پوشش مترو قرار می گیرد، اظهار كرد: طول خطوط 6 و 7 مترو و نیز متروی فرودگاه حضرت امام (ره)، مجموعاً 100 كیلومتر است كه با احتساب این خطوط، طول خطوط متروی تهران در پایان سال 96 در مجموع به 288 كیلومتر می رسد.
تشكری هاشمی با بیان این كه امروز تهران یکی از 5 یا 6 شهر بزرگ دنیا در زمینه توسعه زیرساخت های مترو است، تصریح كرد: تهران در بین شهرهای در حال توسعه، وضعیت بسیار خوبی دارد و البته در حال نزدیک شدن به شهرهای توسعه یافته اروپایی و شرق آسیا كه 300 تا 400 كیلومتر مترو دارند، هستیم و تا یکی دو سال دیگر، شانه به شانه آنها می ساییم.
وی در خصوص سرفاصله حركت قطارهای مترو نیز با اعلام این كه در حال حاضر میانگین ورود قطار به ایستگاه های مترو حدود 4 دقیقه است كه البته به دلیل كمبود واگن، این میانگین در خط 4 حدود 8 دقیقه و در خط 3 حدود 15 دقیقه است، گفت: امروز توانسته ایم در واگن سازی متروی تهران تا 60 درصد تولیدات خود را بومی كنیم و تكیه اصلی مان بر تولید داخلی است، ضمن این كه اراده مدیریت شهری بر این اساس استوار است كه در دو سال پیش رو، 1200 دستگاه واگن جدید را وارد ناوگان ریلی تهران نماید و در این صورت، سرفاصله حرکت قطارها در همه خطوط متروی تهران به 4 دقیقه می رسد.
افزایش 5 برابری مسافران مترو ظرف 10 سال
معاون شهردار تهران با اشاره به این كه ساخت مترو، كاری بسیار پر هزینه و زمان بر است و در حال حاضر نمی توانیم ادعا كنیم که به متروی آرمانی و ایده آل رسیده ایم، اظهار كرد: البته نسبت به گذشته خیلی تفاوت كرده ایم، چرا كه 10 سال پیش، تهران 79 كیلومتر مترو داشت كه تنها 34 كیلومتر آن زیر زمین بود و نیز فقط 320 دستگاه واگن و 36 ایستگاه مترو داشتیم.
تشكری هاشمی با بیان این كه البته امروز متروی تهران با گذشته نه چندان دور خود، بسیار تفاوت كرده و سهم آن از جا به جایی های روزانه پایتخت از کمتر از 600 هزار سفر با پنج برابر افزایش به بیشتر از 3 میلیون سفر رسیده، تصریح كرد: در حال حاضر، تعداد واگن های مترو با حدود چهار برابر افزایش به یك هزار و 200 دستگاه، تعداد ایستگاه های مترو نیز با حدود سه برابر افزایش به 101 ایستگاه و طول خطوط مترو نیز با حدود دو و نیم برابر افزایش به 188 كیلومتر رسیده است.
وی با تأكید بر این كه مترو، بهترین مُد حمل و نقلی است كه هم ارزان است و هم ایمن و برای همین، امروز توسعه مترو به مطالبه عمومی مردم تهران تبدیل شده، اضافه كرد: كاهش مصرف سوخت و آلودگی هوای ناشی از آن، ایمنی بالا، عدم اِشعال روی زمین و صرفه جویی در وقت و هزینه شهروندان از جمله آثار و مزایای مترو به عنوان یک مُد حمل و نقلی پایدار است و از این رو، علاوه بر پنج خط راه اندازی شده و دو خط در دست ساخت 6 و 7، سه خط 8 و 9 و 10 را نیز طراحی كرده ایم.
توسعه متروی تهران یک فرصت طلایی برای مجلس دهم است
معاون شهردار تهران با اشاره به این كه برابر برنامه ریزی های به عمل آمده، خطوط جدید مترو را با سرمایه گذاری بخش خصوصی و با مشارکت سرمایه گذاران داخلی و خارجی و نیز با استفاده از منابع وام داخلی و خارجی خواهیم ساخت، اظهار كرد: شورای اسلامی شهر تهران در مصوبه بودجه امسال، به شهرداری تهران این اجازه را داده است تا با سرمایه گذاری بخش خصوصی در امتداد خیابان زیبا و تاریخی حضرت ولی عصر (عج)، نسبت به اجرای مترو اقدام نماید.
تشكری هاشمی با بیان این كه تا چند هفته دیگر، نمایندگان مجلس دهم آغاز به كار می كنند، ضمن تبریك به منتخبان مردم در خانه ملت تصریح كرد: توجه به توسعه حمل و نقل عمومی با محوریت مترو، یك فرصت طلایی برای مجلس جدید محسوب می شود و از این رو، از نمایندگان مردم تقاضا داریم که این امكان را فراهم نمایند تا مدیریت شهری تهران بتواند با امکان استفاده از وام های داخلی و خارجی به منظور توسعه خطوط و تكمیل شبكه مترو، از منابع مالی كافی برخوردار شود.
وی با تأكید بر این كه در حال حاضر، متروی تهران در ساعات اوج صبحگاهی و شامگاهی از تراكم بالایی برخوردار است، گفت: البته ناگفته نماند که مترو، وسیله ای است که در بسیاری از شهرهای بزرگ جهان نیز وضعیتی مشابه تهران دارد، تا جایی که حتی در تعدادی از کلان شهرهای دنیا، مأمورانی را در ایستگاه های مترو به کار گمارده اند كه كار آنها صرفاً هُل دادن مسافران به داخل واگن هاست و این در شرایطی است كه متروی تهران در ساعات غیر اوج از وضعیت قابل قبولی برخوردار است.
واگن های متروی تهران دو برابر می شود
معاون شهردار تهران با اشاره به این که با حمایت دولت و اراده شهردار محترم تهران، ظرف سال جاری و سال آینده، ظرفیت ناوگان ریلی پایتخت دو برابر می شود و با صد در صد افزایش، 1200 دستگاه واگن جدید مترو به واگن های متروی تهران اضافه می شود، اظهار کرد: امروز با افتخار می توانیم اعلام کنیم که متروی پایتخت به درجه بالایی از خودکفایی رسیده است.
تشکری هاشمی با بیان این که اجرای فرمایشات مقام معظم رهبری که امسال را سال «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» تعیین فرموده اند، با نصب پلاکارد و پارچه نوشته عملی نمی شود، تصریح کرد: تحقق منویات معظم له با مدیریت جهادی از نوع اقداماتی که در چند سال اخیر با هدایت مستقیم شهردار محترم تهران در زمینه خودکفایی متروی پایتخت شاهد آن بودیم، اجرایی و عملیاتی می شود.
انتهای پیام/