"ایمان به غیب" خصلت بارز افراد متقی است
نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی گفت: قرآن کریم برای افرادی که متقی نیستند و شرایط هدایت را ندارند، هدایتگر نخواهد بود.
خبرگزاری میزان -
به گزارش گروه سیاسی ، آیتالله سید احمد علمالهدی در جلسه تفسیر قرآن کریم که در مهدیه مشهد و با محوریت تفسیر آیات مهدویت و آیاتی که درباره وجود امام زمان(عج) نازل شده است، اظهار داشت: از این آیات، امامت، حقیقت، غیبت و اصلاح جهانی ایشان استنباط و برداشت میشود.
آیت الله علم الهدی با بیان اینکه آیه سوم سوره بقره نخستین آیه در مورد امام زمان(عج) است، گفت: در آیه دوم خداوند تبارک و تعالی موضوع قرآن را مشخص میکند که قرآن کتاب هدایت است و کتاب تاریخ و علم طبیعی و تخصصی در رشتههای مختلف نیست.
وی با بیان اینکه قرآن کریم هدایتگر انسانهای متقی است، تصریح کرد: قرآن برای انسانهای مساعد و مناسب به هدایت که تقوای الهی را پیش کردهاند، هدایتگر است.
آیت الله علم الهدی افزود: همان طور که اگر بذری در بیابان کاشته شود رویش نخواهد داشت، قرآن کریم نیز برای افرادی که متقی نیستند و شرایط هدایت را ندارند، هدایتگر نخواهد بود.
نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی در تشریح خصوصیات افراد متقی، گفت: این افراد کسانی هستند که به غیب ایمان دارند و محور ما در تفسیر این آیه و مهدویت همین غیبت است.
امام جمعه مشهد مقدس با بیان اینکه در حوزه هستی شناسی با دو بخش محسوسات و غیر محسوسات روبرو هستیم، خاطرنشان کرد: محسوسات حقایقی هستند که در حوزه حس انسان میگنجند و غیرمحسوسات عبارتند از هر آنچه که در حوزه حس انسان قرار نگیرد.
آیت الله علم الهدی تصریح کرد: نمیتوان گفت هستی آن چیزی است که ما حس میکنیم و هر آنچه که حس نکردیم جزء هستی نیست؛ هر که غیرمحسوسات را انکار کند، بخش عظیمی از وجود و هستی را انکار کرده است.در موجودات مادی خیلی از حقایق هستند که در حس انسان نمیگنجند.
نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی در ادامه گفت: انکار غیر محسوسات مانند منطق فرعونیان در زمان دعوت حضرت موسی به یکتاپرستی بود که میگفتند باید خدا را به ما نشان دهی تا ایمان بیاوریم و این انکار، انکار غلطی است.
وی شرط اول برای داشتن تقوای الهی را ایمان به غیبت دانست و تصریح کرد: این جمله یعنی مسائلی که در حوزه حس انسان نیست ولی قلب میبیند و حس میکند را باید باور کرد.
نماینده ولی فقیه در مشهد مقدس با اشاره به نقلهای علامه طباطبایی و همچنین فخر رازی، گفت: این دو شخص هرکدام دیدگاه و نظریه خاصی نسبت به غیبت دارند.
آیت الله علم الهدی با بیان اینکه علامه طباطبایی میگوید اگر چیزی در نظر ما دیدنی نیست ولی بعد از مدتی در حوزه حس انسان میگنجد، غیبت نیست، اظهار داشت: در مقابل این دیدگاه، دیدگاه فخر رازی وجود دارد که میگوید هر آنچه که از حس غایب است، غیبت تلقی می شود.
وی با اشاره به اینکه علامه طباطبایی معتقد است که در آیه شریفه «الذین یومنون بالغیب» و «الذین یومنون بما انزل الیک و ما انزل من قبلک و بالآخرت هم یوقنون» 3 اصل ایمان به خدا، توحید و معاد و وحی پذیرفته شده است، گفت: عمده مفسرین این گونه تفسیر را قبول ندارند.
آیت الله علم الهدی با بیان اینکه اکثر مفسران قرآن با فخر رازی هم عقیدهاند و بر این باورند که غیب چیزی است که از حس انسان غایب است و ممکن است در آینده حس انسان آن را درک کند، تصریح کرد: روایات متعددی نیز مبنی بر مفهوم غیبت از امامان علیهم السلام داریم.
وی گفت: داود رقی که یکی از اصحاب امام صادق(ع) بوده میگوید شخصی از امام صادق پرسید منظور از «الذین یومنون بالغیب» چه کسانی هستند، که امام در پاسخ عرض کردند: ایشان کسانی هستند که به حق بودن وجود امام زمان(عج) ایمان داشته باشد، به غیبت اعتقاد دارد.
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه در روایتی دیگر امام صادق متقین را شیعه امیرمومنان میدانند و مقصود از غیبت را حجت غایب اعلام میکنند، افزود: این روایت در آیه 20 سوره یونس مستند شده است.
آیت الله علم الهدی تصریح کرد: در این آیه آمده است که کافران به پیامبر میگفتند چرا خدا آیه و یا معجزهای به ما نشان نمیدهد که ما ایمان بیاوریم و پس از آن خداوند به پیامبر فرمود که به آنها بگو غیبت مال خداست، شما انتظار بکشید، آن غیبی که مال خداست ظاهر میشود و من نیز مثل شما از منتظرانم.
وی افزود: در اسلام تنها چیزی که باید انتظار آن را کشید و منتظر آن بود، وجود مقدس امام زمان(عج) است.
امام جمعه مشهد مقدس اشارهای به روایت مرحوم صدوق که به نقل از جابر ابن عبدالله انصاری است، داشت و تصریح کرد: پیغمبر در این روایت پس از معرفی ائمه 12 گانه و در انتها که اسم امام زمان میآید و ایشان را به عنوانه جانشین دوازدهم خود را معرفی میکنند، می فرمایند: خوش به حال کسانی که در غیبت ایشان مقاومت کرده، نسبت به وجود امام زمان شک نمیکنند و محبت اهل بیت را اقامه می کنند.
آیت الله علم الهدی بیان اینکه روایت فوق در بین اهل سنت با 150 سند و در بین شیعیان با 300 سند ذکر شده است، گفت: فخر رازی در ذیل آیه شریفه الذین «یومنون بالغیب» میگوید که بعضی از شیعیان معتقدند مراد از غیبت مهدی منتظر است که خداوند متعال او را در قرآن و احادیث وعده داده است.
وی تصریح کرد: فخر رازی قبول دارد که مصداق آیه 55 سوره نور امام زمان بوده و با استناد به این آیه و حدیث جابر، مقصود حضرت مهدی (عج) است.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *