جلوی اقدامات فرهنگی دانش آموزان در مدارس گرفته نشود/ چرایی اعمال سلیقه فردی در برنامه های فرهنگی مدارس

10:05 - 07 ارديبهشت 1395
کد خبر: ۱۶۵۶۱۹
یک روانشناس گفت: ملاحظه کاری در برگزاری برنامه های فرهنگی و مشارکت پذیری دانش آموزان در مدارس و ممانعت از برگزاری برخی برنامه ها در مدارس بدون شک باعث می شود دانش آموزان از مسیر و اعتقاد خود منحرف و روش دیگری را در پیش گیرند.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه ، متاسفانه در ماه‌های اخیر برخی مسئولان مدارس با ایجاد محدودیت برای گروه‌های فرهنگی و بسیجی در مدارس، موجب رنجش دانش آموزان شده اند. موضوعی که باعث شد تعداد زیادی از جلسات مذهبی و فرهنگی دانش آموزان در مدارس به بهانه های مختلف از جمله ارجح بودن درس لغو یا برگزار نشود. 

بنابراین گزارش گویی نگاه به دانش آموزان بسیجی در مدارس تغییر کرده و این دسته از دانش آموزان برای فعالیت‌ها دچار مشکلات و محدودیت‌هایی شده اند. بسیاری از مسئولان فکر می کنند اگر دانش آموزان بسیجی اقدامی را در مدرسه انجام دهند، موجب برهم خوردن نظم و خارج شدن کنترل نظم مدرسه از دست آنها می شود. البته در این حوزه نباید برخی کم کاری ها از سوی سازمان های مربوطه را نادیده گرفت اما بسیاری از دانش آموزان بسیجی در مدارس برای برگزاری برنامه های فرهنگی با مشکل مواجه هستند.

حمید یکی از دانش آموزان مدرسه ای راهنمایی در شرق تهران در مورد محدودیت‌های ایجاد شده برای دانش آموزان بسیجی گفت: در مدرسه ما تنها موضوعی که بلامانع است برگزاری نماز جماعت ظهر و عصر و زیارت عاشورا است. ولی اگر بخواهیم هیاتی برگزار کنیم می‌گویند برگزاری هیات در ساعات مدرسه به کلاس درس لطمه می زند، گاهی هم پیش آمده ما درخواست برگزاری اردو در مناطق مذهبی را داده ایم، اما مخالفت شده است. متاسفانه برخی مسئولان در مدرسه ما معتقدند دانش آموز وظیفه اش فقط درس خواندن است و نباید به جز درس خواندن به چیز دیگری فکر کند.

در همین حال مسعود، دانش آموز دبیرستانی در جنوب تهران در مورد فعالیت فرهنگی بسیج دانش آموزی مدرسه شان گفت: برگزاری اردو در برخی مناطق از جمله مناطق جنگی در مدرسه ما ممنوع است و ما نمی توانیم حتی در مورد این اردو با مسئولان مدرسه صحبت کنیم چرا که تاکنون با این موضوع مخالفت کرده و هیچوقت اجازه نداده اند با همکاری بسیج دانش آموزی، دوستانمان در مدرسه را به مناطق عملیاتی ببریم.

وی اضافه کرد: باور کنید می‌شود سه روز قبل از سال نو مدرسه را تعطیل کرد و برای بازسازی روحیه دانش آموزان و افزایش اعتقاد آنها سفر تفریحی و معنوی به مناطق عملیاتی جنوب کشور داشت. نمی دانم چرا برخی ها نمی خواهند دانش آموزان مانند دانشجویان بسیجی وارد کارهای فرهنگی پشتوانه ساز و انقلابی شوند.


جلوی اقدامات فرهنگی دانش آموزان در مدارس گرفته نشود/ چرایی اعمال سلیقه فردی در برنامه های فرهنگی مدارس

در همین حال محمد پیروی خامنه روانشناس معتقد است دانش آموز باید در هر حوزه ای که علاقه دارد فعالیت کند و نمی توان به خاطر برخی ملاحظات سیاسی یا درسی جلوی او را گرفت.

وی در این باره به میزان گفت: اگر دانش آموزی متوجه شود که با علایق او مخالفت می شود مطئمنا روش دیگری را در پیش می گیرند. از بعد روانشناختی باید بدانیم که بسیاری از دانش آموزان با انجام اقدامات فرهنگی و مذهبی به  آرامش رسیده  و می توانند مثمر ثمر تر باشند. اگر مدیر یا معاونی در مدرسه بخواهد با ملاحظه کاری جلوی فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی عده ای از دانش آموزان را بگیرد، بدون شک دچار اشتباه بزرگی شده است و نمی توان به صرف اینکه فردی مخالف ما حرف می زند، از فعالیت او جلوگیری کنیم.

به گفته وی دانش آموزان نیاز دارند از سنین نوجوانی اقدامات فرهنگی و اجتماعی را انجام داده تا برای ورود به جامعه آماده شوند. مطمئن باشید اگر در این سن جلوی فعالیتهای جوانان گرفته شود در آینده شاهد واکنش منفی آنها خواهیم بود.

به گزارش میزان، به نظر می رسد اراده برخی از مدیران مدارس بر این است که ممکن است برخی اقدامات دانش آموزان روی دیگر دانش آموزان مدرسه تاثیر گذاشته و آنها نتوانند کنترلی بر مدرسه داشته باشند. در این زمینه رهبرمعظم انقلاب در دیدار هزاران نفر از اعضای اتحادیه‌ی انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان سراسر کشور، به صراحت فرمودند: " باید در مدارس علاوه بر اهتمام بر امور درسی دانش‌آموزان، با برنامه‌ریزی صحیح، فرصت پرداختن آنان به کارهای انقلابی نیز فراهم شود، تا نسل جوان، نسلی انقلابی به بار آید.

ایشان مسئولان آموزش و پرورش را به میدان دادن به تشکل‌های انقلابی و متدین همچون اتحادیه‌ی انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان و بسیج دانش‌آموزی توصیه کردند و افزودند: شنیده شده است در برخی مدارس با کارهای انقلابی مخالفت می‌شود که آموزش و پرورش باید با این رویکرد برخورد کند. "

به گزارش میزان، نباید جلوی اقدامات فرهنگی و انقلابی دانش آموزان معتقد و متدین ایستاد و می توان این پتانسیل را با مدیریت صحیح تر به شکوفایی رساند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *