عواقب زلزله ژاپن بر صنعت خودروسازی این کشور + تصاویر
زلزله اخیر در ژاپن باعث شد تویوتا، نیسان و برخی دیگر از خودروسازان و قطعه سازان ژاپنی کارخانههای خود را تعطیل کنند. تعطیلی کارخانهها باعث شد خودروسازان ژاپنی به خصوص تویوتا نتوانند محصولات کلیدی خود را به آمریکا صادر کنند.
خبرگزاری میزان -
به گزارش گروه فضای مجازی ، زلزله سنگین اخیر در ژاپن موجب شد تویوتا تقریباً تمام تولید خود را در این هفته متوقف کند. این توقف تولید شامل مدلهای صادراتی از جمله مدلهای مختلف لکسوس، تویوتا پریوس و کامیونهای این شرکت نیز میشود. این توقف تولید درست در زمانی حساس که تویوتا قصد افزایش صادرات مدلهای کراساوور به آمریکا را داشت اتفاق افتاد.
زمین لرزه اخیر منجر به تعطیلی موقت تعدادی از تأمین کنندگان قطعات در جنوب غربی ژاپن شده است. به همین خاطر تویوتا به مانند برخی دیگر از خودروسازان ژاپنی که مشغول ارزیابی برای تولید مجدد محصولاتشان بعد از زلزله هستند، در حال حاضر خطوط تولید خود را تعطیل کرده است. تأمین کنندگان قطعهای که تحت تأثیر زلزله کارخانههایشان دچار خسارت شده است، هنوز برنامهای برای از سرگیری تولید ندارند.
توقف تولید کراساوورهایلکسوس RX و NX و تویوتا RAV-4 و شاسیبلندهای تویوتا لندکروز و لکسوس LX و GX
وقفه در تأمین قطعات کراساورهای تویوتا در زمان بسیار بدی اتفاق افتاد، درست در زمانی که تویوتا برنامهریزی گستردهای برای افزایش صادرات محصولات خود به بازار تشنه آمریکا کرده بود. حال تویوتا با صفی طولانی از خودروهایی که از خط تولید خارج نمیشوند روبهرو است و این موضوع غول خودروسازی جهان را در بازار رقابتی کراساورها که هر روز داغتر میشود، کمتوان ساخته است. در ماه مارس سال میلادی جاری حجم فروش تویوتا ۱.۱ درصد در آمریکا کاهش یافته و به تعداد ۵۶۹.۰۷۹ رسیده و در کل بازارها نیز این افت فروش برابر با ۳.۳ درصد است.
دو زلزله پیاپی در منطقه شهر کوماموتو (Kumamoto) که در جنوب غربی ژاپن واقع است باعث تعطیلی تعدادی از تأمین کنندگان قطعه و در پی آن تعطیلی خطوط تولید تویوتا شد، این زلزلهها ۲۶ فروردین، شب هنگام با قدرت۶.۲ ریشتر و صبح روز بعد با قدرت ۷ ریشتر این منطقه را لرزاندند. به گزارش رسانههای محلی این زلزلهها جان دست کم ۴۰ نفر را گرفت و بیش از ۱۰۰۰ نفر زخمی شدند، ولی همچنان تلاش برای بیرون کشیدن کسانی که زیر آوار ماندند ادامه دارد.
بعد از واقعه زلزله و سونامی سال ۲۰۱۱ در ژاپن این دومین امتحان بزرگ برای ژاپن است تا بتواند چرخه تأمین را در برابر حوادثی این چنین تقویت کند. در آن زمان خودروسازان تلاش کردند که منابع تأمین قطعات را دو برابر کنند و طرحی پشتیبان برای مواقع اضطرار داشته باشند. خسارتهای وارده به تأمین کننده سیستم تعلیق جدید تویوتا که در ۲۹ فروردین معرفی شد، بر روی تولید در مهمترین کارخانه تویوتا در آیچی (Aichi) در نزدیکی مقر اصلی تویوتا و همچنین کارخانههای تویوتا در شمال و غرب ژاپن اثر گذار بود.
تویوتا گفت دو خط تولید از کارخانه تولید کامیونهای هینو (Hino) که از زیر مجموعههای تویوتاست نیز تحت تأثیر زلزله تولیداتش را متوقف کرده و همچنین یک خط تولید از کارخانه تولید مینیون های دایهاتسو (Daihatsu) نیز متوقف شده است. کارخانه تویوتا واقع در کیوشو (Kyushu) هم که در نزدیکی مرکز دو زلزله قرار دارد تعطیل شده است. تعطیلی کارخانههای تویوتا از این دوشنبه ۳۰ فروردین آغاز شد و تا امروز بیش از ۱۰ کارخانه این شرکت تحت تأثیر زلزله فعالیتی ندارند.
ریو ساکای (Ryo Sakai) سخنگوی تویوتا گفت: "به زودی در جلسهای تصمیم میگیریم که آیا از ۲۵ آوریل (۶ فروردین) دوباره قادر به ادامه تولید هستیم یا خیر".
در حال حاضر فقط 3 عملیات تولیدی در کارخانههای تویوتا در حال انجام است. یک خط تولید در کارخانه کامیونهای هینو، کارخانه دایهاتسو و یک خط تولید مدل لیموزین و کم تیراژ تویوتا سنچری (Century). تقریباً بقیه خطوط تولیدی در تویوتا شامل مدلهای صادراتی به آمریکا تعطیل هستند. به غیر از مدلهایی که پیشتر نام برده شد، خودروهای ES, LS, IS, GS, RC, CT از لکسوس و مدلهای tC, xB و مدل سلول سوختی Mirai از سایون هم نامشان در لیست خودروهای در انتظار تولید قرار دارند.
ضرر ۲۷۷ میلیون دلاری تویوتا از توقف خط تولید
تویوتا در حال حاضر برآوردی از میزان عقبماندگی از برنامه تولیدی خود ندارد؛ ولی غول خودروسازی جهان در آوریل سال گذشته میلادی تعداد ۳۱۲، ۳۶۵ دستگاه خودرو تولید کردهاند که روزی ۱۶.۴۴۰ دستگاه میشود. تخمینی که از سوی تحلیلگر بانک میتسوبیشی صورت گرفته نشان میدهد، تویوتا و لکسوس تولید حدود ۵۶.۰۰۰ دستگاه خودرو و کارخانه مینی ونهای دایهاتسو تولید حدود ۷.۵۰۰ دستگاه خودرو را در این مدت از دست خواهند داد، که تقریباً ضرری ۲۷۷ میلیون دلاری برای تویوتا تا ماه سپتامبر سال جاری میلادی خواهد داشت.
امسال این دومین باری است که تویوتا به دلیل مشکلات در چرخه تأمین قطعه، مجبور به بستن خطوط تولید خود میشود. در ماه فوریه سال جاری (اسفند ۹۴) تویوتا به مدت ۶ روز تمام خط مونتاژهایش را در ژاپن بست. هشت انفجار در کارخانجات تولید فولاد در شهر چیتا باعث شد تویوتا نتواند پروسه ساخت قطعاتی از پیشرانه، جعبه دنده و شاسی خودروهایش را تکمیل کند.
سایر خودرو سازان
سایر خودروسازان ژاپن نیز خطوط تولید خود را متوقف کردهاند. نیسان موتور که دو کارخانه در جنوب غربی ژاپن در جزیره کیوشو (Kyushu)، مرکز زمین لرزه دارد از روز شنبه ۲۸ فروردین (۱۶ آوریل) تولیدات این دو کارخانه را متوقف کرد. روز یکشنبه نیسان اعلام کرد بر طبق گزارشات و وضعیت کارخانهها و تأمین کنندههایش میتواند به تولیداتش ادامه دهد. ولی دو کارخانه یاد شده در منطقه زلزله زده دچار آسیبهای زیادی شدند.
میتسوبیشی موتور نیز روز دوشنبه قسمتی از یک شیفت کاریش را تعطیل کرد و روزهای سهشنبه و چهارشنبه نیز یک شیفت کاری به دلیل نبود قطعات تعطیل شد. این تعطیلیها بر روی تولید خودروهای کوچک این شرکت که برای بازار داخلی تولید میشود تأثیر گذار بود.
مزدا موتور دو کارخانه در قسمت غربی ژاپن دارد ولی تولیدات این شرکت با تکیه بر قطعات موجود در انبارهای آن متوقف نشده است. مزدا همچنان در حال بررسی خسارتهای وارده بر مجموعه است.
در مورد دو خودروساز مطرح دیگر ژاپن، سوبارو و هوندا به دلیل این که بخش عمدهای از فعالیتهای این دو خودروساز در بخش شرقی ژاپن است انتظار نمیرود وقفهای در کار آنها ایجاد شده باشد. در این بین فقط یکی از کارخانههای موتورسیکلت سازی هوندا که در منطقه زلزلهزده قرار دارد فعالیتهایش را متوقف کرده است.
در این چرخه آسیبپذیرترین زنجیرهی خودروسازی ژاپن، تأمین کنندگان قطعه هستند که در زلزله صدمه دیدهاند. در بین این تامینکنندگان نامی آشنا نیز وجود دارد که به نوعی تامین کننده گلوگاهی برای خودروسازان محسوب میشود؛ رنساس الکترونیک (Renesas Electronics). این شرکت سازنده میکروچیپهایی است که کنترل تمام قسمتهای خودرو از انژکتور گرفته تا کیسههای هوا را بر عهده دارد. یکی از کارخانههای این شرکت در منطقه زمین لرزه فعالیتهایش را متوقف کرده است. این دومین باری است که این اتفاق برای رنساس الکترونیک رخ میدهد، چند سال پیش در زمین لرزه و سونامی سال ۲۰۱۱ نیز این شرکت فعالیتهایش را برای چند ماه متوقف کرد. زمین لرزه و سونامی سال ۲۰۱۱ به کارخانه این شرکت در شمال شرقی ژاپن خسارت وارد کرد حال در زمینلرزه اخیر نیز کارخانه این شرکت در جنوب غربی ژاپن واقع در شهر کوماموتو آسیب دیده است.
بعد زمینلرزه شنبه گذشته، نیسان گزارش داد کارخانه کیوشو (Kyushu) این شرکت در نزدیکی محل زمین لرزه دچار آسیب کمی شده است. سخنگوی نیسان گفت در این حادثه تولید خودروهای زیادی به تعویق افتاده است. در کارخانه شاتای (Shatai) نیسان زمین لرزه در زمان استراحت شیفت دوم اتفاق افتاد و خوشبختانه کسی آسیبی ندید ولی سخنگوی نیسان اطلاعی از وضعیت کنونی این کارخانه نداشت. نیسان در کارخانه کیوشو خود مدلهای نیسان رُگ (Rogue)، مورانو، نُت، تینا، و سِرِنا و در کارخانه شاتای مدلهای اینفینیتی QX80 و نیسان پاترول و کوئِست (Quest) را تولید میکند. اوایل ماه جاری میلادی، نیسان تولید کراساور جدید رُگ را آغاز کرده بود تا آن را به بازار آمریکا صادر کند، ولی هنوز هیچ محمولهای از این خودرو را به ایالات متحده ارسال نشده و این واقعه نیز تا مدتی صادرات خودروی جدید نیسان را به تعویق خواهد انداخت.
توقف تولید چیپها
کارخانه کاواشیری (Kawashiri) شرکت رنساس الکترونیک واقع در کوماموتو تعطیل شد. سخنگوی شرکت رنساس در این خصوص گفت: محموله میکروکنترلرهای خودروها در کشتی و خارج از ژاپن است.
سخنگوی شرکت رنساس اضافه کرد: کارگران و کارکنان به دلیل وجود پسلرزهها نمیتوانند به سر کار برگردند تا بتوانیم تخمینی از آسیبهای وارده بزنیم. کارکنان صبح یکشنبه به قسمت ساخت قطعات الکترونیکی (Clean room) وارد شدند که طبق مشاهدات آنها تجهیزات این بخش دچار آسیب شده بودند. به دلیل وجود مواد و گازهای سمی، گروهی که وارد این قسمت شدند بایستی تمام موارد ایمنی را رعایت میکردند به این خاطر دسترسی به این قسمت کمی با تأخیر صورت گرفت.
شرکت رنساس تخمین میزند که خسارات وارده کمتر از خسارات وارد شده در سال ۲۰۱۱ باشد چون علاوه بر این که لرزههای این زلزله اخیر کمتر بودند، رنساس پس از سال ۲۰۱۱ کارخانههای خود را در برابر زلزله و حوادث طبیعی مقاومتر کرده بود. سخنگوی رنساس در ادامه گفت در کارخانههای این شرکت هیچ شخصی آسیب ندیده است. اما مشخص نیست که فعالیت آنها چه زمانی مجدد آغاز خواهد شد.
شرکتهای Aisin Seiki و میتسوبیشی الکتریک
رنساس تنها تامینکننده گلوگاهی خودوسازان نیست که تولیداتش در ژاپن منحصر به فرد باشد؛ شرکت آیسینسِیکی (Aisin Seiki) و میتسوبیشی الکتریک هم دیگر تولید کنندگان گلوگاهی در ژاپن هستند که از زلزله اخیر دچار خسارتهایی شدهاند.
دو کارخانه شرکت آیسین واقع در شهر کوماموتو در اثر زلزله تعطیل شدند. یکی از این کارخانهها قطعات بدنه همچون سانروف، فریم درها و دستگیره در تولید میکند و دیگری قطعات ریختگری شده موتور را تولید میکند. خوشبختانه هیچ کسی در این دو کارخانه آسیب ندید.
سخنگوی شرکت آیسین گفت: فعالیتهای هر دو کارخانه درست بعد از زلزله متوقف شد و به دلیل وجود پس لرزهها کارگران تا جمعه گذشته وارد کارخانهها نشدند. ظاهراً آسیبهایی به بخشهای داخلی و خارجی کارخانهها وارد شده است. شرکت آیسین در مورد این که چه موقع میتوانند فعالیتهای خود را در این دو کارخانه ادامه دهند اشارهای نکرد.
مشکل دیگری که وجود دارد قطع برق در منطقهای است که کارخانههای آیسین در آن قرار گرفتهاند و برای شروع به کار کارخانهها وصل شدن جریان برق منطقه ضروری است.
آیسین تنها مقدار کمی قطعه در موجودی خود دارد و برای راهاندازی مجدد شرکت یک همکاری دوجانبه با سایر شرکتها لازم است تا بتواند دوباره تولیداتش را به روند عادی بازگرداند. به دلیل آسیبهای وارد شده به کارخانه این شرکت برای ادامه کار باید فعالیتهایش در کیوشو را به کارخانهی دیگری منتقل کند.
به نظر میرسد خودروسازان و قطعه سازان ژاپنی روزهای سختی را تا بازسازی مجدد کارخانههای خود و بازگشت به روند طبیعی پیش رو دارند.
/انتهای پیام/
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانههای داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانهای منتشر میشود.
زمین لرزه اخیر منجر به تعطیلی موقت تعدادی از تأمین کنندگان قطعات در جنوب غربی ژاپن شده است. به همین خاطر تویوتا به مانند برخی دیگر از خودروسازان ژاپنی که مشغول ارزیابی برای تولید مجدد محصولاتشان بعد از زلزله هستند، در حال حاضر خطوط تولید خود را تعطیل کرده است. تأمین کنندگان قطعهای که تحت تأثیر زلزله کارخانههایشان دچار خسارت شده است، هنوز برنامهای برای از سرگیری تولید ندارند.
#carousel5044, #thumbs5044 , #carousel_desc5044 { overflow: hidden; } #carousel-wrapper5044 .caroufredsel_wrapper img{ /*border-radius: 10px;*/ border : 2px solid #ddd } #carousel-wrapper25044 .caroufredsel_wrapper img{ /*border-radius: 10px;*/ border : 2px solid #ddd } #carousel5044 span, #carousel5044 img, #thumbs5044 a, #thumbs5044 img { display: block; float: left; } #carousel_desc5044 span { width: 100%; /* height: 100%; */ display: block; float: left; position: relative; padding: 9px; } #carousel5044 span, #carousel5044 a, #thumbs5044 span, #thumbs5044 a { position: relative; display: block; height: 100%; } #carousel5044 img, #thumbs5044 img { border: none; width: 100%; height: 100%; position: absolute; top: 0; left: 0; } #carousel5044 span { width: 554px; height: 313px; } #carousel_desc5044 span { width: 554px; height: auto; } #thumbs-wrapper5044 { padding: 20px 40px; position: relative; } #thumbs5044 a { border: 1px solid #ddd; width: 150px; height: 100px; margin: 0 10px; overflow: hidden; -webkit-transition: border-color .5s; -moz-transition: border-color .5s; -ms-transition: border-color .5s; transition: border-color .5s; } #thumbs5044 a:hover, #thumbs5044 a.selected { border-color: #566; } .fluid_container_album img#shadow { width: 100%; position: absolute; bottom: 0; } .next_thumbnail5044 { background-position: -19px 0; right: 10px; } .next_thumbnail5044:hover { background-position: -19px -20px; } .prev_thumbnail5044 { background-position: 0 0; left: 10px; } .prev_thumbnail5044:hover { background-position: 0 -20px; } .next_thumbnail5044, .prev_thumbnail5044 { background-image: url("/client/themes/fa/main/img/carousel_nav.png"); display: block; height: 20px; margin-top: -10px; position: absolute; top: 50%; width: 19px; } $(function() { $('#carousel5044').carouFredSel({ responsive: true, circular: false, auto: false, items: { visible: 1, width: 200, height: '56%' }, scroll: { fx: 'directscroll' } }); /* $('#carousel_desc5044').carouFredSel({ responsive: true, circular: false, auto: false, items: { visible: 1, width: 200, height: '30%' }, scroll: { fx: 'directscroll' } }); */ $('#thumbs5044').carouFredSel({ responsive: true, circular: false, auto: false, prev: '.next_thumbnail5044', next: '.prev_thumbnail5044', items: { visible: { min: 2, max: 6 }, width: 150, height: '66%' } }); $('#thumbs5044 a').click(function() { $('#carousel5044').trigger('slideTo', '#' + this.href.split('#').pop() ); /* $('#carousel_desc5044').trigger('slideTo', '#' + this.href.split('#').pop() ); */ $('#thumbs5044 a').removeClass('selected'); $(this).addClass('selected'); return false; }); });
توقف تولید کراساوورهایلکسوس RX و NX و تویوتا RAV-4 و شاسیبلندهای تویوتا لندکروز و لکسوس LX و GX
وقفه در تأمین قطعات کراساورهای تویوتا در زمان بسیار بدی اتفاق افتاد، درست در زمانی که تویوتا برنامهریزی گستردهای برای افزایش صادرات محصولات خود به بازار تشنه آمریکا کرده بود. حال تویوتا با صفی طولانی از خودروهایی که از خط تولید خارج نمیشوند روبهرو است و این موضوع غول خودروسازی جهان را در بازار رقابتی کراساورها که هر روز داغتر میشود، کمتوان ساخته است. در ماه مارس سال میلادی جاری حجم فروش تویوتا ۱.۱ درصد در آمریکا کاهش یافته و به تعداد ۵۶۹.۰۷۹ رسیده و در کل بازارها نیز این افت فروش برابر با ۳.۳ درصد است.
دو زلزله پیاپی در منطقه شهر کوماموتو (Kumamoto) که در جنوب غربی ژاپن واقع است باعث تعطیلی تعدادی از تأمین کنندگان قطعه و در پی آن تعطیلی خطوط تولید تویوتا شد، این زلزلهها ۲۶ فروردین، شب هنگام با قدرت۶.۲ ریشتر و صبح روز بعد با قدرت ۷ ریشتر این منطقه را لرزاندند. به گزارش رسانههای محلی این زلزلهها جان دست کم ۴۰ نفر را گرفت و بیش از ۱۰۰۰ نفر زخمی شدند، ولی همچنان تلاش برای بیرون کشیدن کسانی که زیر آوار ماندند ادامه دارد.
بعد از واقعه زلزله و سونامی سال ۲۰۱۱ در ژاپن این دومین امتحان بزرگ برای ژاپن است تا بتواند چرخه تأمین را در برابر حوادثی این چنین تقویت کند. در آن زمان خودروسازان تلاش کردند که منابع تأمین قطعات را دو برابر کنند و طرحی پشتیبان برای مواقع اضطرار داشته باشند. خسارتهای وارده به تأمین کننده سیستم تعلیق جدید تویوتا که در ۲۹ فروردین معرفی شد، بر روی تولید در مهمترین کارخانه تویوتا در آیچی (Aichi) در نزدیکی مقر اصلی تویوتا و همچنین کارخانههای تویوتا در شمال و غرب ژاپن اثر گذار بود.
تویوتا گفت دو خط تولید از کارخانه تولید کامیونهای هینو (Hino) که از زیر مجموعههای تویوتاست نیز تحت تأثیر زلزله تولیداتش را متوقف کرده و همچنین یک خط تولید از کارخانه تولید مینیون های دایهاتسو (Daihatsu) نیز متوقف شده است. کارخانه تویوتا واقع در کیوشو (Kyushu) هم که در نزدیکی مرکز دو زلزله قرار دارد تعطیل شده است. تعطیلی کارخانههای تویوتا از این دوشنبه ۳۰ فروردین آغاز شد و تا امروز بیش از ۱۰ کارخانه این شرکت تحت تأثیر زلزله فعالیتی ندارند.
ریو ساکای (Ryo Sakai) سخنگوی تویوتا گفت: "به زودی در جلسهای تصمیم میگیریم که آیا از ۲۵ آوریل (۶ فروردین) دوباره قادر به ادامه تولید هستیم یا خیر".
در حال حاضر فقط 3 عملیات تولیدی در کارخانههای تویوتا در حال انجام است. یک خط تولید در کارخانه کامیونهای هینو، کارخانه دایهاتسو و یک خط تولید مدل لیموزین و کم تیراژ تویوتا سنچری (Century). تقریباً بقیه خطوط تولیدی در تویوتا شامل مدلهای صادراتی به آمریکا تعطیل هستند. به غیر از مدلهایی که پیشتر نام برده شد، خودروهای ES, LS, IS, GS, RC, CT از لکسوس و مدلهای tC, xB و مدل سلول سوختی Mirai از سایون هم نامشان در لیست خودروهای در انتظار تولید قرار دارند.
ضرر ۲۷۷ میلیون دلاری تویوتا از توقف خط تولید
تویوتا در حال حاضر برآوردی از میزان عقبماندگی از برنامه تولیدی خود ندارد؛ ولی غول خودروسازی جهان در آوریل سال گذشته میلادی تعداد ۳۱۲، ۳۶۵ دستگاه خودرو تولید کردهاند که روزی ۱۶.۴۴۰ دستگاه میشود. تخمینی که از سوی تحلیلگر بانک میتسوبیشی صورت گرفته نشان میدهد، تویوتا و لکسوس تولید حدود ۵۶.۰۰۰ دستگاه خودرو و کارخانه مینی ونهای دایهاتسو تولید حدود ۷.۵۰۰ دستگاه خودرو را در این مدت از دست خواهند داد، که تقریباً ضرری ۲۷۷ میلیون دلاری برای تویوتا تا ماه سپتامبر سال جاری میلادی خواهد داشت.
امسال این دومین باری است که تویوتا به دلیل مشکلات در چرخه تأمین قطعه، مجبور به بستن خطوط تولید خود میشود. در ماه فوریه سال جاری (اسفند ۹۴) تویوتا به مدت ۶ روز تمام خط مونتاژهایش را در ژاپن بست. هشت انفجار در کارخانجات تولید فولاد در شهر چیتا باعث شد تویوتا نتواند پروسه ساخت قطعاتی از پیشرانه، جعبه دنده و شاسی خودروهایش را تکمیل کند.
سایر خودرو سازان
سایر خودروسازان ژاپن نیز خطوط تولید خود را متوقف کردهاند. نیسان موتور که دو کارخانه در جنوب غربی ژاپن در جزیره کیوشو (Kyushu)، مرکز زمین لرزه دارد از روز شنبه ۲۸ فروردین (۱۶ آوریل) تولیدات این دو کارخانه را متوقف کرد. روز یکشنبه نیسان اعلام کرد بر طبق گزارشات و وضعیت کارخانهها و تأمین کنندههایش میتواند به تولیداتش ادامه دهد. ولی دو کارخانه یاد شده در منطقه زلزله زده دچار آسیبهای زیادی شدند.
میتسوبیشی موتور نیز روز دوشنبه قسمتی از یک شیفت کاریش را تعطیل کرد و روزهای سهشنبه و چهارشنبه نیز یک شیفت کاری به دلیل نبود قطعات تعطیل شد. این تعطیلیها بر روی تولید خودروهای کوچک این شرکت که برای بازار داخلی تولید میشود تأثیر گذار بود.
مزدا موتور دو کارخانه در قسمت غربی ژاپن دارد ولی تولیدات این شرکت با تکیه بر قطعات موجود در انبارهای آن متوقف نشده است. مزدا همچنان در حال بررسی خسارتهای وارده بر مجموعه است.
در مورد دو خودروساز مطرح دیگر ژاپن، سوبارو و هوندا به دلیل این که بخش عمدهای از فعالیتهای این دو خودروساز در بخش شرقی ژاپن است انتظار نمیرود وقفهای در کار آنها ایجاد شده باشد. در این بین فقط یکی از کارخانههای موتورسیکلت سازی هوندا که در منطقه زلزلهزده قرار دارد فعالیتهایش را متوقف کرده است.
در این چرخه آسیبپذیرترین زنجیرهی خودروسازی ژاپن، تأمین کنندگان قطعه هستند که در زلزله صدمه دیدهاند. در بین این تامینکنندگان نامی آشنا نیز وجود دارد که به نوعی تامین کننده گلوگاهی برای خودروسازان محسوب میشود؛ رنساس الکترونیک (Renesas Electronics). این شرکت سازنده میکروچیپهایی است که کنترل تمام قسمتهای خودرو از انژکتور گرفته تا کیسههای هوا را بر عهده دارد. یکی از کارخانههای این شرکت در منطقه زمین لرزه فعالیتهایش را متوقف کرده است. این دومین باری است که این اتفاق برای رنساس الکترونیک رخ میدهد، چند سال پیش در زمین لرزه و سونامی سال ۲۰۱۱ نیز این شرکت فعالیتهایش را برای چند ماه متوقف کرد. زمین لرزه و سونامی سال ۲۰۱۱ به کارخانه این شرکت در شمال شرقی ژاپن خسارت وارد کرد حال در زمینلرزه اخیر نیز کارخانه این شرکت در جنوب غربی ژاپن واقع در شهر کوماموتو آسیب دیده است.
بعد زمینلرزه شنبه گذشته، نیسان گزارش داد کارخانه کیوشو (Kyushu) این شرکت در نزدیکی محل زمین لرزه دچار آسیب کمی شده است. سخنگوی نیسان گفت در این حادثه تولید خودروهای زیادی به تعویق افتاده است. در کارخانه شاتای (Shatai) نیسان زمین لرزه در زمان استراحت شیفت دوم اتفاق افتاد و خوشبختانه کسی آسیبی ندید ولی سخنگوی نیسان اطلاعی از وضعیت کنونی این کارخانه نداشت. نیسان در کارخانه کیوشو خود مدلهای نیسان رُگ (Rogue)، مورانو، نُت، تینا، و سِرِنا و در کارخانه شاتای مدلهای اینفینیتی QX80 و نیسان پاترول و کوئِست (Quest) را تولید میکند. اوایل ماه جاری میلادی، نیسان تولید کراساور جدید رُگ را آغاز کرده بود تا آن را به بازار آمریکا صادر کند، ولی هنوز هیچ محمولهای از این خودرو را به ایالات متحده ارسال نشده و این واقعه نیز تا مدتی صادرات خودروی جدید نیسان را به تعویق خواهد انداخت.
توقف تولید چیپها
کارخانه کاواشیری (Kawashiri) شرکت رنساس الکترونیک واقع در کوماموتو تعطیل شد. سخنگوی شرکت رنساس در این خصوص گفت: محموله میکروکنترلرهای خودروها در کشتی و خارج از ژاپن است.
سخنگوی شرکت رنساس اضافه کرد: کارگران و کارکنان به دلیل وجود پسلرزهها نمیتوانند به سر کار برگردند تا بتوانیم تخمینی از آسیبهای وارده بزنیم. کارکنان صبح یکشنبه به قسمت ساخت قطعات الکترونیکی (Clean room) وارد شدند که طبق مشاهدات آنها تجهیزات این بخش دچار آسیب شده بودند. به دلیل وجود مواد و گازهای سمی، گروهی که وارد این قسمت شدند بایستی تمام موارد ایمنی را رعایت میکردند به این خاطر دسترسی به این قسمت کمی با تأخیر صورت گرفت.
شرکت رنساس تخمین میزند که خسارات وارده کمتر از خسارات وارد شده در سال ۲۰۱۱ باشد چون علاوه بر این که لرزههای این زلزله اخیر کمتر بودند، رنساس پس از سال ۲۰۱۱ کارخانههای خود را در برابر زلزله و حوادث طبیعی مقاومتر کرده بود. سخنگوی رنساس در ادامه گفت در کارخانههای این شرکت هیچ شخصی آسیب ندیده است. اما مشخص نیست که فعالیت آنها چه زمانی مجدد آغاز خواهد شد.
شرکتهای Aisin Seiki و میتسوبیشی الکتریک
رنساس تنها تامینکننده گلوگاهی خودوسازان نیست که تولیداتش در ژاپن منحصر به فرد باشد؛ شرکت آیسینسِیکی (Aisin Seiki) و میتسوبیشی الکتریک هم دیگر تولید کنندگان گلوگاهی در ژاپن هستند که از زلزله اخیر دچار خسارتهایی شدهاند.
دو کارخانه شرکت آیسین واقع در شهر کوماموتو در اثر زلزله تعطیل شدند. یکی از این کارخانهها قطعات بدنه همچون سانروف، فریم درها و دستگیره در تولید میکند و دیگری قطعات ریختگری شده موتور را تولید میکند. خوشبختانه هیچ کسی در این دو کارخانه آسیب ندید.
سخنگوی شرکت آیسین گفت: فعالیتهای هر دو کارخانه درست بعد از زلزله متوقف شد و به دلیل وجود پس لرزهها کارگران تا جمعه گذشته وارد کارخانهها نشدند. ظاهراً آسیبهایی به بخشهای داخلی و خارجی کارخانهها وارد شده است. شرکت آیسین در مورد این که چه موقع میتوانند فعالیتهای خود را در این دو کارخانه ادامه دهند اشارهای نکرد.
مشکل دیگری که وجود دارد قطع برق در منطقهای است که کارخانههای آیسین در آن قرار گرفتهاند و برای شروع به کار کارخانهها وصل شدن جریان برق منطقه ضروری است.
آیسین تنها مقدار کمی قطعه در موجودی خود دارد و برای راهاندازی مجدد شرکت یک همکاری دوجانبه با سایر شرکتها لازم است تا بتواند دوباره تولیداتش را به روند عادی بازگرداند. به دلیل آسیبهای وارد شده به کارخانه این شرکت برای ادامه کار باید فعالیتهایش در کیوشو را به کارخانهی دیگری منتقل کند.
همچنین کارخانههای میتسوبیشی الکتریک در منطقه زلزلهزده نیز تعطیل شدهاند. یکی از کارخانههای این شرکت سیستم قدرت برای قطعات نیمه هادی موجود بر روی خودروهای الکتریکی و هیبریدی را تولید میکند و در کنار آن تولیداتی غیر مرتبط با خودرو همچون سیستمهای تهویه مطبوع و موتور قطار تولید میکند. در کارخانه دیگر این شرکت نیز صفحه نمایشهای TFT که در سیستم مسیریاب خودروها کاربرد دارد تولید میشود. سخنگوی شرکت میتسوبیشی الکتریک گفت بازدیدهای لازم از خط تولید این کارخانههای این شرکت انجام شده است؛ با این حال مشخص نیست چه زمانی پروسه تولید مجدد آغاز خواهد شد.
به نظر میرسد خودروسازان و قطعه سازان ژاپنی روزهای سختی را تا بازسازی مجدد کارخانههای خود و بازگشت به روند طبیعی پیش رو دارند.
/انتهای پیام/
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانههای داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانهای منتشر میشود.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *