بحث وزیر خارجه و نماینده مجلس درباره کم کاری سفرا در زمینه اقتصادی
وزیر امور خارجه کشورمان صبح امروز جهت پاسخ به سوالات نمایندگان مردم مشهد و کرمان به مجلس شورای اسلامی آمد.
خبرگزاری میزان -
-گروه سیاسی: محمد جواد ظریف، صبح امروز جهت پاسخ به سوالات جواد کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی درباره برجام و محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان درباره دیپلماسی اقتصادی به مجلس شورای اسلامی آمد.
این اولین بار بود که وزیر امورخارجه جهت پاسخ به سوالات نمایندگان در صحن مجلس دهم حضور یافت.
وزارت خارجه در زمینه عدم فعالیت در عرصه دیپلماسی اقتصادی پاسخگو باشد
محمدرضا پورابراهیمی داورانی در نشست علنی امروز (یکشنبه 11 مهرماه) مجلس شورای اسلامی، در تشریح سوالش از وزیر امور خارجه گفت: سوال بنده در خصوص وضعیت دیپلماسی اقتصادی در وزارت خارجه است و بنده پیگیر این موضوع از وزارت خارجه دولت نهم نیز بودهام اما به دلایلی این موضوع با تأخیر روبرو شده است.
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در سالهای بعد از انقلاب رویکرد وزارت خارجه مبتنی بر کارهای امنیتی و سیاسی بوده است و در کارهای اقتصادی وزارت خارجه عملکرد مناسبی نداشته است به نحوی که سفرا از میزان صادرات و واردات خبر ندارند. این در حالی است که بر اساس سیاستهای اقتصاد مقاومتی سند چشمانداز و قانون برنامه باید به موضوع دیپلماسی اقتصادی توجه جدی شود.
پورابراهیمی داورانی افزود: وزارت خارجه باید به این سوال پاسخ بدهد که به چه علت در عرصه دیپلماسی اقتصادی فعالیت ندارد.
وی ادامه داد: سفرای جمهوری اسلامی ایران در شرایطی که کشور در جنگ اقتصادی به سر میبرد هیچ تحرکی در عرصه فعالیتهای اقتصادی در خارج از کشور ندارند، جایگاه وزارت امور خارجه در دیپلماسی اقتصادی آن هم در شرایط خاص اقتصادی چیست؟
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: وزارت خارجه به جز برگزاری همایش باید سعی کند تا مأموریتهای به زمین مانده این وزارت مهم را در عرصه اقتصادی ایفا کند و این موضوع قابل قبول نیست که به چه دلیل سفرا میگویند مأموریت ما تعریف نشده است.
پورابراهیمی افزود: باید مشخص شود جایگاه ایران در دنیا از لحاظ دیپلماسی اقتصادی در چه وضعیتی است. در کشور آلمان مشاوران اقتصادی در وزارت خارجه با فعالان بخش خصوصی همکاری دارد، اما متاسفانه در ایران ارتباط مناسبی بین اتاق بازرگانی و وزارت خارجه نیست و حتی در کشور آمریکا، بعد از جنگ جهانی دوم فعالیتهای زیادی در عرصه دیپلماسی اقتصادی صورت گرفت و کلینتون نامزد انتخابات ریاست جمهوری در این کشور بر لزوم استفاده از نیروها و ابزارها برای موفقیت در عرصه اقتصادی کشورش در برنامههای ریاست جمهوری تاکید میکند.
وی با پخش بیانات مقام معظم رهبری درخصوص ضرورت هماهنگی دستگاههای اقتصادی با وزارت امور خارجه گفت: باید وزارت خارجه به صورت ساختاری تلاش کند و سفرای کشور در امور اقتصادی نقش مهمی ایفا کنند.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تشکر از اقدامات دکتر ظریف گفت: زمانی اولویت وزارت خارجه مسئله هستهای بود ، اما باید اولویت وزارت خارجه در آینده مباحث اقتصادی باشد، به طور مثال زمانی که سفیر کره به تهران آمد، ابتدا نمایندگان شرکتهای تجاری را همراه خود کرد تا زمینه فعالیتهای اقتصادی فراهم شود. در هر صورت وزارت خارجه باید تا 3 ماه آینده گزارشی از روند توجه به بحث دیپلماسی اقتصادی به مجلس ارائه دهد.
علی مطهری که ریاست جلسه علنی را برعهده داشت، بعد از پایان صحبتهای پورابراهیمی گفت: دغدغههای دکتر ظریف با پورابراهیمی مشترک است و وزیر خارجه قبول کردند در رابطه با سوالات رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس به مجلس گزارش ارائه دهند.
چینش تیم مذاکره کننده ضعیف بود/از خطوط قرمز نظام در مذاکرات عبور شد/امثال جیسون رضاییان برنامه های تیم مذاکره کننده را به دشمن می دادند
کریمی قدوسی در نشست علنی امروز (یکشنبه 11 مهرماه) مجلس شورای اسلامی، با تسلیت فرا رسیدن ایام ماه محرم در تشریح سوالش از وزیر امور خارجه گفت: آنچه را ذکر میکنم بر پایه سوگندی است که بر پایه قرآن یاد کردم، توافق برجام جزئی از توافق جامع بود که آثار سوء آن طولانی مدت است اگر آن را علاج نکنیم، قصد تیم مذاکره کننده ما که زحمات زیادی را کشیدند که مورد تقدیر و تشکر همه ماست لغو همه تحریمها در روز اجرای برجام بود.
نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی افزود: قرار بود با برجام مشکلات اقتصادی کشور حل شود اما دشمن نقشه های شوم دیگری مانند برجامهای 2، 3 و 4 در ذهن داشتند که مختصرا به آن اشاره میکنم.
کریمی قدوسی افزود: آقای ظریف عمدتا در گزارششان بخشهای برجام را بازخوانی کردند و ملت نیز آنها را میدانستند این در حالی بود که انتظار اعلام موارد نقض برجام به صورت شفاف بود. تشدید تحریمها بعد از اجرایی شدن برجام و اعمال تحریم ها علیه افراد و وضع قوانین بر علیه ایران، آزاد نشدن داراییهای کشور، حل نشدن مشکل سوئیفت و مشکلات بانکی باید به مجلس گزارش داده میشد و از مجلس کمک گرفته میشد.
وی ادامه داد: راهبرد دشمن در این عرصه و زمان راهبرد مقابله با جبهه حق از طریق برجام به زعم خودش بود، راهبرد دشمن، شیطان بزرگ و صهیونیستها از طراحی برجام خلق گوساله سامری در این عصر و زمان بود تا جریان توحیدی و انقلابی ملت ایران را دچار انحراف نماید و امید ملت موحد و مسلمان ایران را از نگاه به درگاه الهی به نگاه به دروازه دهکده جهانی که کدخدای آن شیطان بزرگ است معطوف کند.
کریمی قدوسی گفت: راه مبارزه قرآنی با گوساله سامری در عصر حضرت موسی (ع) آتش زدن گوساله بود که صدای غیرتوحیدی خود را برای انحراف امت موسی بیان میکرد، راهحل نهایی ما نیز در این عصر و زمان اقدام متقابل به مثل در مقابل نقص برجام است.
وی با تأکید بر اجرای فرامین ولی امر مسلمین و اجرای قانون مجلس افزود: اگر برجام را سرانجام نقض کردند برجام را در روز موعد ملت ایران به آتش خواهد کشید. رمز نرمش قهرمانانه در مذاکرات چه بود؟
کریمی قدوسی ادامه داد: نرمش قهرمانانه کلیدواژه راهبردی شخصیتی در عصر غیبت امام عصر (عج) بود که ملت مسلمان و قهرمان توحیدی ایران اسلامی او را به عنوان ولی امر مسلمین میشناسند و به او اعتماد دارند که امت خود را از گردنههای سخت به سلامت عبور میدهد. امام (ره) فرمودند پشتیبان ولایت فقیه باشید به شما آسیبی نمیرسد، امروز با گذشت یک اربعین از عمر پربرکت انقلاب اسلامی کارآمدی ولایت مطلقه فقیه برای ملت ما به ایمان عمومی تبدیل شده است. راهبرد نرمش قهرمانانه مقابل راهبرد به زانو درآوردن انقلاب اسلامی بود، نرمش قهرمانانه چه کرد؟ استراتژیست و قهرمان این میدان خالق این کلید واژه بود که فرمود من دیپلمات نیستم، من یک انقلابیام، او ولی امر مسلمین جهان امام خامنهای بود که قهرمان واقعی این امت در عصر غیبت در مقابله با سامریهای این زمان است.
وی افزود: این قهرمانان هستند که نرمش قهرمانانه خلق میکنند و آن را در وقت مناسب به خوبی اجرایی میکنند، شیطان بزرگ در مذاکرات با یک راهبرد و 3 استراتژی برای به زانو درآوردن نظام اسلامی به میدان از طریق دروازه برجام آمد، یک تضعیف و نفوذ کلامی ولی فقیه، این در حالی است که ولی امر مسلمین منشأ قدرت و وحدت در داخل و سطح منطقه است.
کریمی قدوسی ادامه داد: تضعیف و تعطیل کردن جریان و فرهنگ مقاومت در منطقه و همچنین حذف سپاه پاسداران، حذف حزبالله که در قالب برجام 2 مطرح کرد، حذف گروههای مقاومت در عراق و سوریه و جهاد اسلامی در فلسطین و وفاق در بحرین و انصارالله در یمن و همچنین هدف دیگر دشمنان فراهم کردن مقدمات راهبردی در بازنگری قوانین اساسی جمهوری اسلامی بود.
وی افزود: تمام شدن دوران بهانهگیری برای این موضوع که تا تحریم هست کاری از پیش نمیرود، پایان دوران پرهزینه و خستهکننده مذاکرات، افزایش سطح بصیرت و آگاهی مردم در شناخت دشمن و صنعت هستهای ما در حد نمادینش باقی مانده است، این از موضوعاتی بود که از مذاکرات حاصل شد.
کریمی قدوسی افزود: رئیسجمهور اظهار داشتند باید برجام اجرا بشود تا مشکلات مردم ، اشتغال، محیط زیست و ...حل شود و وزیر خارجه نیز بارها اظهار داشتند اتحادیه اروپا تمامی تحریمهای اقتصادی ، مالی و پولی اتحادیه اروپا از روز اجرا لغو میشود و همچنین کل تحریمهای آمریکا از روز اجرای برجام متوقف میشود در حالی که در دو گزارشی که وزیر خارجه داشتند نقض برجام مشهود است و بیان کردند که آمریکا به جز امضا در پای برجام کار دیگری نکرده است. آمریکا به شرکتها و بانکها میگوید تحریمها را لغو کنید ولی عملا 5 صفحه اما و اگر میگذارد و این باعث شده است برجام اجرا نشود در حالی که ایران به تمامی تعهدات خود عمل کرده است.
وی ادامه داد: آقای سرمدی به آقای امیرعبداللهیان میگوید ما میخواهیم یک شو اجرا کنیم تا به این وسیله به منطقه پیغام بدهیم که سیاستهای ما در منطقه مورد بازنگری واقع میشود و مسائلی از این قبیل که اینها مستند است بنابراین شخصیتی را در این زمان جا به جا کردن به لحاظ قانونی در اختیار وزیر خارجه است که حرفی در این موضوع نیست اما در این شرایط جا به جا کردن فردی که در عرصه مقاومت منطقه اینگونه موثر واقع میشود نوعی برداشتن موانع از سر برجام 2 تلقی میشود.
کریمی قدوسی در خصوص هولوکاست افزود: چه ضرورتی دارد آقای ظریف در خصوص فعالیتهای مردمی و خودجوش در جمهوری اسلامی در برگزاری نمایشگاه افسانه هولوکاست اظهارنظر کند، این اقدامات به نفع رژیم صهیونیستی تمام میشود نه برگزاری نمایشگاههای افسانه هولوکاست.
پورابراهیمی از پاسخهای ظریف قانع شد
محمدرضا پورابراهیمی در نشست علنی امروز (یکشنبه 11مهرماه) مجلس شورای اسلامی از پاسخهای محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در صحن علنی مجلس درخصوص فعالیتهای وزارت امور خارجه در عرصه دیپلماسی اقتصادی قانع شد.
نجفی در توضیح سوال پورابراهیمی از وزیر امور خارجه گفت: علت عدم فعالیت وزارت امور خارجه در عرصه دیپلماسی اقتصادی چیست؟ چرا سفرای جمهوری اسلامی ایران در شرایطی که کشور در جنگ اقتصادی به سر میبرد، هیچگونه تحرکی در عرصه فعالیت اقتصادی در خارج از کشور ندارند و جایگاه وزارت امور خارجه در عرصه دیپلماسی اقتصادی آن هم در شرایط خاص اقتصادی چیست؟
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: وزیر امور خارجه در پاسخ به این سوال تاکید کرد که معتقدم وزارت امور خارجه باید به معیشت مردم کمک کند و در خدمت توسعه کشور باشد که در وزارت امور خارجه یکی از معیارها برای ارزشیابی سفرا میزان فعالیت آنها برای توسعه اقتصادی است. همچنین سفرهایی که در این مدت توسط اینجانب انجام شده اکثراً با محوریت و دیدگاه اقتصاد مقاومتی بوده و برنامهریزی خوبی در این جهت انجام گرفته است.
وی تاکید کرد: اما در نهایت پورابراهیمی از پاسخهای وزیر امور خارجه قانع نشد و این سوال طبق تشخیص کمیسیون امنیت ملی به عنوان سوال ملی و مراتب برای اعلام وصول در صحن علنی به هیات رئیسه مجلس تقدیم شد.
وزارت خارجه موانع قانونی را از جلوی پیشرفت اقتصادی کشور برداشته است
محمدجواد ظریف در نشست علنی امروز (یکشنبه 11مهرماه) مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: وزارت امور خارجه در دولت یازدهم وظیفه خود را به عنوان مددکار و یار پیشرفت اقتصادی بعد از ابلاغ سیاستهای اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر معظم انقلاب تعریف کرده است.
وزیر امور خارجه ادامه داد: وزارت امور خارجه هدف کار خود را پیشبرد سیاستهای اقتصاد مقاومتی قرار داده و برای این منظور فرهنگ حاکم بر این وزارتخانه که دستگاهی سیاسی و امنیتی به دلیل ضرورت هایی که در سالیان گذشته با آن روبرو بوده، مشغول به تبدیل این فرهنگ به یک فرهنگی که باید در جهت کمک به توسعه کشور، کمک به توسعه صادرات غیرنفتی و همچنین وارد کردن فناوری و سرمایه خارجی در جهت اهداف اقتصادی نظام و دولت عمل کند، بوده است.
ظریف با بیان اینکه در ساختار داخلی وزارت امور خارجه و همچنین در نظام داخل کشور از طریق ایجاد ستاد هماهنگی روابط اقتصادی و همچنین در آموزش سفرا و کارشناسان و ایجاد انگیزه در بین سفرا و کارشناسان، فعالیت کردهایم، تصریح کرد: ما معتقدیم که وزارت امور خارجه هنوز در ابتدای راه است و احساس میکنیم وظیفهای که بر عهده داشتهایم، در بحث سیاست خارجی و سایر موضوعات به جای اینکه برای اقتصاد کشور هزینه باشد و برای توسعه آن هزینه ایجاد کند، باید کمک حال توسعه باشد.
این عضو کابینه دولت یازدهم افزود: سابقه 3 سال گذشته وزارت امور خارجه نشان داده که در این حوزه توانستهایم شرایط منطقهای و بینالمللی را تا حد قابل توجهی تعدیل کنیم تا جذب سرمایه و فناوری امکانپذیر باشد.
وزیر امور خارجه گفت: اینکه وزارت خارجه توانسته موانع قانونی را از جلوی پیشرفت اقتصاد کشور و همکاریهای بینالمللی اقتصادی بردارد، بهعنوان یک دستاورد اولیه این وزارتخانه در این حوزه به شمار میرود.
وزیر امور خارجه افزود: وزارت خارجه برای کار اقتصادی تشکیل نشده و هدف کار امنیتی و سیاسی بوده است اما وظیفه این وزارتخانه در دولت فعلی رفع مشکل و آسیبشناسی در حوزه دیپلماسی اقتصادی بوده است.
ظریف تأکید کرد: فضای بینالمللی همکاری با ایران قبل از دولت یازدهم هزینهبر بود اما امروز همکاری با ایران برای کشورهای دیگر افتخارآفرین است.
وزیر امور خارجه ادامه داد: تا قبل از این دولت گرایشهای سیاسی و امنیتی بسیاری به سفرا و وزارت امور خارجه تحمیل شده بود اما این دولت تلاش کرد که گرایش سفرا را از امنیتی و سیاسی بودن به حوزه اقتصادی جلب کند و مهمترین اقدام در این خصوص تغییر ملاک ارزیابی سفرا از سیاسی به اقتصادی بوده است.
ظریف با اشاره به اینکه یکی از مشکلات وزارت امور خارجه در حوزه دیپلماسی اقتصادی ضعف کارشناسی بود، گفت: ما به دنبال این هستیم که این مشکل را حل کنیم و در این راستا در دانشکده روابط بینالملل وزارت امور خارجه رشته دیپلماسی اقتصادی ایجاد شده است و در همین رابطه در جذب کارشناسان جدید در وزارت امور خارجه به حوزه اقتصاد توجه خواهیم کرد.
وی افزود: البته سفرا از این موضوع نگرانی دارند که متهم به فساد اقتصادی شوند اما طبق حساسیتها در وزارت امور خارجه نسبت به فساد همکاران به کارشناسان اعلام شده است تا زمانی که با رعایت مصالح کشور پیگیری مسائل اقتصادی را انجام دهید نباید نگران هرگونه اتهام باشید بنابراین سفارتخانهها باید وظیفه خود بدانند که در خدمت مردم در همه حوزهها از جمله کنسولی و اقتصادی باشند.
وزیر امور خارجه افزود: یک مشکل دیگر در وزارت امور خارجه مشکلات ساختاری است و پس از پیروزی انقلاب تاکنون ساختار در این وزارتخانه چندین بار تغییر کرده و در این تغییرات بخش اقتصاد همیشه متضرر شده است اما در حال حاضر مسئولیت پیگیری روابط اقتصادی در وزارت خارجه به قائم مقام واگذار شده است و بنده در سفرهای خودم همواره مباحث بخش خصوصی و دولتی اقتصادی را پیگیری کردم البته عمده محور مذاکرات ما در همه سفرها موضوعات اقتصادی بوده است.
ظریف تأکید کرد: افزایش صادرات غیرنفتی به کشورهای هدف، افزایش ورود سرمایه و فناوری از کشورهای مختلف به ایران به عنوان یک دستاورد جدی در این دولت مطرح است.
وی با بیان اینکه مهمترین مشکل بحث ساختار ملی است، گفت: در کشورهای مختلف یک مسئول برای روابط اقتصادی خارجی شناخته شده است اما در ایران دستگاههای مختلف مسئولیت این موضوع را برعهده دارند البته طی یک جلسه در وزارت خارجه با حضور وزرای راه، صنعت، معدن، اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی این موضوعات بررسی شده است، همچنین در 2 جلسه هماندیشی با حضور مسئولان ذیربط این مسائل مورد بررسی قرار گرفته است.
ظریف تأکید کرد: متأسفانه در داخل کشور یک دیدگاه مشترک در این خصوص نداریم و تا زمانی که به چنین اجماعی نرسیم اعتقاد داریم ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی که در این دولت تحت نظر قائم مقام در وزارتخانه تشکیل شده است این دستاورد مورد پیگیری قرار گیرد.
وزیر امور خارجه گفت: امروز سیاست خارجی ایران در خدمت پیشرفت و اقتصاد مقاومتی، کارآفرینان داخلی و دستگاههای اقتصاد داخلی برای وارد کردن سرمایه و فناوری مورد نیاز کشور در یک سو و صادرات کالاهای غیرنفتی است بنابراین در حد توان و امکانات و مقدورات پیشرفتهای خوبی در این زمینه حاصل شده است البته از مجلس نیز سپاسگزاریم که در برنامه ششم نکته هماهنگی میان دستگاهها در حوزه سیاست خارجی با وزارت خارجه را مد نظر قرار داده است.
این اولین بار بود که وزیر امورخارجه جهت پاسخ به سوالات نمایندگان در صحن مجلس دهم حضور یافت.
وزارت خارجه در زمینه عدم فعالیت در عرصه دیپلماسی اقتصادی پاسخگو باشد
محمدرضا پورابراهیمی داورانی در نشست علنی امروز (یکشنبه 11 مهرماه) مجلس شورای اسلامی، در تشریح سوالش از وزیر امور خارجه گفت: سوال بنده در خصوص وضعیت دیپلماسی اقتصادی در وزارت خارجه است و بنده پیگیر این موضوع از وزارت خارجه دولت نهم نیز بودهام اما به دلایلی این موضوع با تأخیر روبرو شده است.
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در سالهای بعد از انقلاب رویکرد وزارت خارجه مبتنی بر کارهای امنیتی و سیاسی بوده است و در کارهای اقتصادی وزارت خارجه عملکرد مناسبی نداشته است به نحوی که سفرا از میزان صادرات و واردات خبر ندارند. این در حالی است که بر اساس سیاستهای اقتصاد مقاومتی سند چشمانداز و قانون برنامه باید به موضوع دیپلماسی اقتصادی توجه جدی شود.
پورابراهیمی داورانی افزود: وزارت خارجه باید به این سوال پاسخ بدهد که به چه علت در عرصه دیپلماسی اقتصادی فعالیت ندارد.
وی ادامه داد: سفرای جمهوری اسلامی ایران در شرایطی که کشور در جنگ اقتصادی به سر میبرد هیچ تحرکی در عرصه فعالیتهای اقتصادی در خارج از کشور ندارند، جایگاه وزارت امور خارجه در دیپلماسی اقتصادی آن هم در شرایط خاص اقتصادی چیست؟
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: وزارت خارجه به جز برگزاری همایش باید سعی کند تا مأموریتهای به زمین مانده این وزارت مهم را در عرصه اقتصادی ایفا کند و این موضوع قابل قبول نیست که به چه دلیل سفرا میگویند مأموریت ما تعریف نشده است.
پورابراهیمی افزود: باید مشخص شود جایگاه ایران در دنیا از لحاظ دیپلماسی اقتصادی در چه وضعیتی است. در کشور آلمان مشاوران اقتصادی در وزارت خارجه با فعالان بخش خصوصی همکاری دارد، اما متاسفانه در ایران ارتباط مناسبی بین اتاق بازرگانی و وزارت خارجه نیست و حتی در کشور آمریکا، بعد از جنگ جهانی دوم فعالیتهای زیادی در عرصه دیپلماسی اقتصادی صورت گرفت و کلینتون نامزد انتخابات ریاست جمهوری در این کشور بر لزوم استفاده از نیروها و ابزارها برای موفقیت در عرصه اقتصادی کشورش در برنامههای ریاست جمهوری تاکید میکند.
وی با پخش بیانات مقام معظم رهبری درخصوص ضرورت هماهنگی دستگاههای اقتصادی با وزارت امور خارجه گفت: باید وزارت خارجه به صورت ساختاری تلاش کند و سفرای کشور در امور اقتصادی نقش مهمی ایفا کنند.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تشکر از اقدامات دکتر ظریف گفت: زمانی اولویت وزارت خارجه مسئله هستهای بود ، اما باید اولویت وزارت خارجه در آینده مباحث اقتصادی باشد، به طور مثال زمانی که سفیر کره به تهران آمد، ابتدا نمایندگان شرکتهای تجاری را همراه خود کرد تا زمینه فعالیتهای اقتصادی فراهم شود. در هر صورت وزارت خارجه باید تا 3 ماه آینده گزارشی از روند توجه به بحث دیپلماسی اقتصادی به مجلس ارائه دهد.
علی مطهری که ریاست جلسه علنی را برعهده داشت، بعد از پایان صحبتهای پورابراهیمی گفت: دغدغههای دکتر ظریف با پورابراهیمی مشترک است و وزیر خارجه قبول کردند در رابطه با سوالات رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس به مجلس گزارش ارائه دهند.
چینش تیم مذاکره کننده ضعیف بود/از خطوط قرمز نظام در مذاکرات عبور شد/امثال جیسون رضاییان برنامه های تیم مذاکره کننده را به دشمن می دادند
کریمی قدوسی در نشست علنی امروز (یکشنبه 11 مهرماه) مجلس شورای اسلامی، با تسلیت فرا رسیدن ایام ماه محرم در تشریح سوالش از وزیر امور خارجه گفت: آنچه را ذکر میکنم بر پایه سوگندی است که بر پایه قرآن یاد کردم، توافق برجام جزئی از توافق جامع بود که آثار سوء آن طولانی مدت است اگر آن را علاج نکنیم، قصد تیم مذاکره کننده ما که زحمات زیادی را کشیدند که مورد تقدیر و تشکر همه ماست لغو همه تحریمها در روز اجرای برجام بود.
نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی افزود: قرار بود با برجام مشکلات اقتصادی کشور حل شود اما دشمن نقشه های شوم دیگری مانند برجامهای 2، 3 و 4 در ذهن داشتند که مختصرا به آن اشاره میکنم.
کریمی قدوسی افزود: آقای ظریف عمدتا در گزارششان بخشهای برجام را بازخوانی کردند و ملت نیز آنها را میدانستند این در حالی بود که انتظار اعلام موارد نقض برجام به صورت شفاف بود. تشدید تحریمها بعد از اجرایی شدن برجام و اعمال تحریم ها علیه افراد و وضع قوانین بر علیه ایران، آزاد نشدن داراییهای کشور، حل نشدن مشکل سوئیفت و مشکلات بانکی باید به مجلس گزارش داده میشد و از مجلس کمک گرفته میشد.
وی ادامه داد: راهبرد دشمن در این عرصه و زمان راهبرد مقابله با جبهه حق از طریق برجام به زعم خودش بود، راهبرد دشمن، شیطان بزرگ و صهیونیستها از طراحی برجام خلق گوساله سامری در این عصر و زمان بود تا جریان توحیدی و انقلابی ملت ایران را دچار انحراف نماید و امید ملت موحد و مسلمان ایران را از نگاه به درگاه الهی به نگاه به دروازه دهکده جهانی که کدخدای آن شیطان بزرگ است معطوف کند.
کریمی قدوسی گفت: راه مبارزه قرآنی با گوساله سامری در عصر حضرت موسی (ع) آتش زدن گوساله بود که صدای غیرتوحیدی خود را برای انحراف امت موسی بیان میکرد، راهحل نهایی ما نیز در این عصر و زمان اقدام متقابل به مثل در مقابل نقص برجام است.
وی با تأکید بر اجرای فرامین ولی امر مسلمین و اجرای قانون مجلس افزود: اگر برجام را سرانجام نقض کردند برجام را در روز موعد ملت ایران به آتش خواهد کشید. رمز نرمش قهرمانانه در مذاکرات چه بود؟
کریمی قدوسی ادامه داد: نرمش قهرمانانه کلیدواژه راهبردی شخصیتی در عصر غیبت امام عصر (عج) بود که ملت مسلمان و قهرمان توحیدی ایران اسلامی او را به عنوان ولی امر مسلمین میشناسند و به او اعتماد دارند که امت خود را از گردنههای سخت به سلامت عبور میدهد. امام (ره) فرمودند پشتیبان ولایت فقیه باشید به شما آسیبی نمیرسد، امروز با گذشت یک اربعین از عمر پربرکت انقلاب اسلامی کارآمدی ولایت مطلقه فقیه برای ملت ما به ایمان عمومی تبدیل شده است. راهبرد نرمش قهرمانانه مقابل راهبرد به زانو درآوردن انقلاب اسلامی بود، نرمش قهرمانانه چه کرد؟ استراتژیست و قهرمان این میدان خالق این کلید واژه بود که فرمود من دیپلمات نیستم، من یک انقلابیام، او ولی امر مسلمین جهان امام خامنهای بود که قهرمان واقعی این امت در عصر غیبت در مقابله با سامریهای این زمان است.
وی افزود: این قهرمانان هستند که نرمش قهرمانانه خلق میکنند و آن را در وقت مناسب به خوبی اجرایی میکنند، شیطان بزرگ در مذاکرات با یک راهبرد و 3 استراتژی برای به زانو درآوردن نظام اسلامی به میدان از طریق دروازه برجام آمد، یک تضعیف و نفوذ کلامی ولی فقیه، این در حالی است که ولی امر مسلمین منشأ قدرت و وحدت در داخل و سطح منطقه است.
کریمی قدوسی ادامه داد: تضعیف و تعطیل کردن جریان و فرهنگ مقاومت در منطقه و همچنین حذف سپاه پاسداران، حذف حزبالله که در قالب برجام 2 مطرح کرد، حذف گروههای مقاومت در عراق و سوریه و جهاد اسلامی در فلسطین و وفاق در بحرین و انصارالله در یمن و همچنین هدف دیگر دشمنان فراهم کردن مقدمات راهبردی در بازنگری قوانین اساسی جمهوری اسلامی بود.
وی افزود: تمام شدن دوران بهانهگیری برای این موضوع که تا تحریم هست کاری از پیش نمیرود، پایان دوران پرهزینه و خستهکننده مذاکرات، افزایش سطح بصیرت و آگاهی مردم در شناخت دشمن و صنعت هستهای ما در حد نمادینش باقی مانده است، این از موضوعاتی بود که از مذاکرات حاصل شد.
کریمی قدوسی افزود: رئیسجمهور اظهار داشتند باید برجام اجرا بشود تا مشکلات مردم ، اشتغال، محیط زیست و ...حل شود و وزیر خارجه نیز بارها اظهار داشتند اتحادیه اروپا تمامی تحریمهای اقتصادی ، مالی و پولی اتحادیه اروپا از روز اجرا لغو میشود و همچنین کل تحریمهای آمریکا از روز اجرای برجام متوقف میشود در حالی که در دو گزارشی که وزیر خارجه داشتند نقض برجام مشهود است و بیان کردند که آمریکا به جز امضا در پای برجام کار دیگری نکرده است. آمریکا به شرکتها و بانکها میگوید تحریمها را لغو کنید ولی عملا 5 صفحه اما و اگر میگذارد و این باعث شده است برجام اجرا نشود در حالی که ایران به تمامی تعهدات خود عمل کرده است.
وی ادامه داد: آقای سرمدی به آقای امیرعبداللهیان میگوید ما میخواهیم یک شو اجرا کنیم تا به این وسیله به منطقه پیغام بدهیم که سیاستهای ما در منطقه مورد بازنگری واقع میشود و مسائلی از این قبیل که اینها مستند است بنابراین شخصیتی را در این زمان جا به جا کردن به لحاظ قانونی در اختیار وزیر خارجه است که حرفی در این موضوع نیست اما در این شرایط جا به جا کردن فردی که در عرصه مقاومت منطقه اینگونه موثر واقع میشود نوعی برداشتن موانع از سر برجام 2 تلقی میشود.
کریمی قدوسی در خصوص هولوکاست افزود: چه ضرورتی دارد آقای ظریف در خصوص فعالیتهای مردمی و خودجوش در جمهوری اسلامی در برگزاری نمایشگاه افسانه هولوکاست اظهارنظر کند، این اقدامات به نفع رژیم صهیونیستی تمام میشود نه برگزاری نمایشگاههای افسانه هولوکاست.
پورابراهیمی از پاسخهای ظریف قانع شد
محمدرضا پورابراهیمی در نشست علنی امروز (یکشنبه 11مهرماه) مجلس شورای اسلامی از پاسخهای محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در صحن علنی مجلس درخصوص فعالیتهای وزارت امور خارجه در عرصه دیپلماسی اقتصادی قانع شد.
نجفی در توضیح سوال پورابراهیمی از وزیر امور خارجه گفت: علت عدم فعالیت وزارت امور خارجه در عرصه دیپلماسی اقتصادی چیست؟ چرا سفرای جمهوری اسلامی ایران در شرایطی که کشور در جنگ اقتصادی به سر میبرد، هیچگونه تحرکی در عرصه فعالیت اقتصادی در خارج از کشور ندارند و جایگاه وزارت امور خارجه در عرصه دیپلماسی اقتصادی آن هم در شرایط خاص اقتصادی چیست؟
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: وزیر امور خارجه در پاسخ به این سوال تاکید کرد که معتقدم وزارت امور خارجه باید به معیشت مردم کمک کند و در خدمت توسعه کشور باشد که در وزارت امور خارجه یکی از معیارها برای ارزشیابی سفرا میزان فعالیت آنها برای توسعه اقتصادی است. همچنین سفرهایی که در این مدت توسط اینجانب انجام شده اکثراً با محوریت و دیدگاه اقتصاد مقاومتی بوده و برنامهریزی خوبی در این جهت انجام گرفته است.
وی تاکید کرد: اما در نهایت پورابراهیمی از پاسخهای وزیر امور خارجه قانع نشد و این سوال طبق تشخیص کمیسیون امنیت ملی به عنوان سوال ملی و مراتب برای اعلام وصول در صحن علنی به هیات رئیسه مجلس تقدیم شد.
وزارت خارجه موانع قانونی را از جلوی پیشرفت اقتصادی کشور برداشته است
محمدجواد ظریف در نشست علنی امروز (یکشنبه 11مهرماه) مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: وزارت امور خارجه در دولت یازدهم وظیفه خود را به عنوان مددکار و یار پیشرفت اقتصادی بعد از ابلاغ سیاستهای اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر معظم انقلاب تعریف کرده است.
وزیر امور خارجه ادامه داد: وزارت امور خارجه هدف کار خود را پیشبرد سیاستهای اقتصاد مقاومتی قرار داده و برای این منظور فرهنگ حاکم بر این وزارتخانه که دستگاهی سیاسی و امنیتی به دلیل ضرورت هایی که در سالیان گذشته با آن روبرو بوده، مشغول به تبدیل این فرهنگ به یک فرهنگی که باید در جهت کمک به توسعه کشور، کمک به توسعه صادرات غیرنفتی و همچنین وارد کردن فناوری و سرمایه خارجی در جهت اهداف اقتصادی نظام و دولت عمل کند، بوده است.
ظریف با بیان اینکه در ساختار داخلی وزارت امور خارجه و همچنین در نظام داخل کشور از طریق ایجاد ستاد هماهنگی روابط اقتصادی و همچنین در آموزش سفرا و کارشناسان و ایجاد انگیزه در بین سفرا و کارشناسان، فعالیت کردهایم، تصریح کرد: ما معتقدیم که وزارت امور خارجه هنوز در ابتدای راه است و احساس میکنیم وظیفهای که بر عهده داشتهایم، در بحث سیاست خارجی و سایر موضوعات به جای اینکه برای اقتصاد کشور هزینه باشد و برای توسعه آن هزینه ایجاد کند، باید کمک حال توسعه باشد.
این عضو کابینه دولت یازدهم افزود: سابقه 3 سال گذشته وزارت امور خارجه نشان داده که در این حوزه توانستهایم شرایط منطقهای و بینالمللی را تا حد قابل توجهی تعدیل کنیم تا جذب سرمایه و فناوری امکانپذیر باشد.
وزیر امور خارجه گفت: اینکه وزارت خارجه توانسته موانع قانونی را از جلوی پیشرفت اقتصاد کشور و همکاریهای بینالمللی اقتصادی بردارد، بهعنوان یک دستاورد اولیه این وزارتخانه در این حوزه به شمار میرود.
وزیر امور خارجه افزود: وزارت خارجه برای کار اقتصادی تشکیل نشده و هدف کار امنیتی و سیاسی بوده است اما وظیفه این وزارتخانه در دولت فعلی رفع مشکل و آسیبشناسی در حوزه دیپلماسی اقتصادی بوده است.
ظریف تأکید کرد: فضای بینالمللی همکاری با ایران قبل از دولت یازدهم هزینهبر بود اما امروز همکاری با ایران برای کشورهای دیگر افتخارآفرین است.
وزیر امور خارجه ادامه داد: تا قبل از این دولت گرایشهای سیاسی و امنیتی بسیاری به سفرا و وزارت امور خارجه تحمیل شده بود اما این دولت تلاش کرد که گرایش سفرا را از امنیتی و سیاسی بودن به حوزه اقتصادی جلب کند و مهمترین اقدام در این خصوص تغییر ملاک ارزیابی سفرا از سیاسی به اقتصادی بوده است.
ظریف با اشاره به اینکه یکی از مشکلات وزارت امور خارجه در حوزه دیپلماسی اقتصادی ضعف کارشناسی بود، گفت: ما به دنبال این هستیم که این مشکل را حل کنیم و در این راستا در دانشکده روابط بینالملل وزارت امور خارجه رشته دیپلماسی اقتصادی ایجاد شده است و در همین رابطه در جذب کارشناسان جدید در وزارت امور خارجه به حوزه اقتصاد توجه خواهیم کرد.
وی افزود: البته سفرا از این موضوع نگرانی دارند که متهم به فساد اقتصادی شوند اما طبق حساسیتها در وزارت امور خارجه نسبت به فساد همکاران به کارشناسان اعلام شده است تا زمانی که با رعایت مصالح کشور پیگیری مسائل اقتصادی را انجام دهید نباید نگران هرگونه اتهام باشید بنابراین سفارتخانهها باید وظیفه خود بدانند که در خدمت مردم در همه حوزهها از جمله کنسولی و اقتصادی باشند.
وزیر امور خارجه افزود: یک مشکل دیگر در وزارت امور خارجه مشکلات ساختاری است و پس از پیروزی انقلاب تاکنون ساختار در این وزارتخانه چندین بار تغییر کرده و در این تغییرات بخش اقتصاد همیشه متضرر شده است اما در حال حاضر مسئولیت پیگیری روابط اقتصادی در وزارت خارجه به قائم مقام واگذار شده است و بنده در سفرهای خودم همواره مباحث بخش خصوصی و دولتی اقتصادی را پیگیری کردم البته عمده محور مذاکرات ما در همه سفرها موضوعات اقتصادی بوده است.
ظریف تأکید کرد: افزایش صادرات غیرنفتی به کشورهای هدف، افزایش ورود سرمایه و فناوری از کشورهای مختلف به ایران به عنوان یک دستاورد جدی در این دولت مطرح است.
وی با بیان اینکه مهمترین مشکل بحث ساختار ملی است، گفت: در کشورهای مختلف یک مسئول برای روابط اقتصادی خارجی شناخته شده است اما در ایران دستگاههای مختلف مسئولیت این موضوع را برعهده دارند البته طی یک جلسه در وزارت خارجه با حضور وزرای راه، صنعت، معدن، اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی این موضوعات بررسی شده است، همچنین در 2 جلسه هماندیشی با حضور مسئولان ذیربط این مسائل مورد بررسی قرار گرفته است.
ظریف تأکید کرد: متأسفانه در داخل کشور یک دیدگاه مشترک در این خصوص نداریم و تا زمانی که به چنین اجماعی نرسیم اعتقاد داریم ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی که در این دولت تحت نظر قائم مقام در وزارتخانه تشکیل شده است این دستاورد مورد پیگیری قرار گیرد.
وزیر امور خارجه گفت: امروز سیاست خارجی ایران در خدمت پیشرفت و اقتصاد مقاومتی، کارآفرینان داخلی و دستگاههای اقتصاد داخلی برای وارد کردن سرمایه و فناوری مورد نیاز کشور در یک سو و صادرات کالاهای غیرنفتی است بنابراین در حد توان و امکانات و مقدورات پیشرفتهای خوبی در این زمینه حاصل شده است البته از مجلس نیز سپاسگزاریم که در برنامه ششم نکته هماهنگی میان دستگاهها در حوزه سیاست خارجی با وزارت خارجه را مد نظر قرار داده است.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *