پرونده بزرگراه سازی پایتخت بسته شد
به گزارش گروه جامعه ، علیرضا جاوید اظهار داشت: مطالعات معاونت فنی و عمرانی شهر تهران نشان میدهد با تکمیل وضع موجود شبکه بزرگراهی که اکنون در برخی پهنههای شهر تهران در مراحل پایانی خود قرار دارد تا مدت باقیمانده از فعالیت این دوره مدیریت شهری 95 درصد از شبکه بزرگراهی پایتخت تکمیل خواهد شد.
وی ادامه داد: اعتقاد داریم که دیگر فضای روسطحی شهر تهران جوابگوی ساخت شبکه بزرگراهی نیست. به همین دلیل بررسیها نشان میدهد اولویت توسعه شبکه بزرگراهی تهران باید به سمت ساخت و توسعه تونلهای شهر در فضاهای زیرسطحی تغییر مسیر یابد.
معاون شهردار تهران با بیان اینکه برآوردهای اولیه نشان میدهد تهران به 100 کیلومتر تونل زیرسطحی نیاز دارد، بیان کرد: 10 کیلومتر از شبکه تونلهای زیرسطحی مورد نیاز مربوط به طرح عمرانی تونل شهید صیاد شیرازی و 5 کیلومتر آن مربوط به تونل بزرگراه شهید شوشتری خواهد بود.
وی با بیان اینکه به نظر می رسد حدود 30 تا 35کیلومتر از این شبکه زیرسطحی به تونل کمربندی شمال تهران اختصاص خواهد یافت، یادآور شد: مابقی نیاز 100 کیلومتری تهران به تونلهای شهری و شبکه زیرسطحی باید بازطراحی شود. توجه به این نکته ضروری است که دربرآوردهای تکمیلی حتما نیاز تهران به ساخت بیش از 100 کیلومتر تونل شهری یا کمتر آن مشخص خواهد شد.
جاوید با بیان اینکه شهرداری تهران بعد از این دوره فعالیت خود به طور قطعی برنامهای برای توسعه شبکه بزرگراهی در روی سطح به صورت گسترده ندارد، تاکید کرد: البته امکان دارد پروژههای اتصال شبکههای موجود و بهسازی تقاطعهای غیر همسطح رمپ و لوپها همچنان به عنوان یکی از برنامههای ضروری مدیریت شهری در سطح پایتخت مدنظر قرار گیرد.
وی با تاکید بر اینکه فعلا ساخت و توسعه شبکه بزرگراهی جدیدی در فضای سطح شهر به صورت عمده در برنامههای مدیریت شهری اعم از برنامه 5 ساله دوم، برنامه مطالعاتی 5 ساله سوم و در بودجههای سنواتی پیشبینی نشده است، گفت: در طرحهای جامع راهبردی و ساختاری ، طرح تفصیلی پایتخت، بودجه سنواتی و از همه مهمتر در برنامه 5 ساله دوم شهر تهران تاکید بر توسعه فضاهای زیرسطحی به صورت بزرگراه و تونل شهری شده است.
معاون شهردار تهران با بیان اینکه به طور قطع نگاه ما به توسعه شبکههای بزرگراهی تکمیل بزرگراههای موجود در روی سطح تنها روش اتصال این شبکه بزرگراهی به هم، ساخت تقاطعهای غیر همسطح ورمپ و لوپهای آن خواهد بود و عمده برنامهریزیهای آینده شهر تهران در مدت زمان باقیمانده از عمر مدیریت شهری فعلی تمرکز به توسعه فضاهای زیرسطحی مانند بزرگراههای زیرسطحی و یا تونلهای شهری خواهد بود.
به اعتقاد جاوید، نیاز تهران به 800 کیلومتر شبکه بزرگراهی که برخی از کارشناسان به آن اشاره میکنند حتما با درنظر گرفتن 100 کیلومتر شبکه زیرسطحی و تونل شهری میسر خواهد شد و شهرداری تهران تصمیمی برای ساخت 800 کیلومتر شبکه بزرگراهی روی سطح پایتخت ندارد.