«نقش جان» رونمایی شد/ روایتی شاعرانه از دنیای نقش قالی ها
در مراسم رونمایی «نقش جان» کارگردان این مستند آن را روایتی شاعرانه از دنیای نقش قالی هایی معرفی کرد که ایرانی ها با نگاه کردن به زیر پایشان میتوانند ارزشهای قومی و آیینی خود را تداعی کنند.
خبرگزاری میزان -
به گزارش گروه فرهنگی ، مراسم رونمایی از مستند «نقش جان» تولید جدید شبکه مستند با مشارکت مرکز فرش ایران دوشنبه ۲۳فروردین در موزه ملی فرش برگزار شد.
ابوالقاسم ناصری مدیر گروه تولید شبکه مستند، در این مراسم گفت: شاید کمتر کسی در دنیا باشد که با هنر صنعت فرش ایرانی آشنایی نداشته باشد. فرش جزوی از سبک زندگی ایرانی اسلامی ما است و شبکه مستند به عنوان شبکه ای که موضوعات فرهنگی جزو اولویت های آن است، به این موضوع پرداخته است.
قابلیت ارسال «نقش جان» به جشنواره های بین المللی
وی افزود: این کار با دوره طولانی تولید، اثری از آب درآمده که تحقیق بسیار خوبی دارد و راهنمایی های مرکز فرش نیز باعث شده که کاری تولید شود که از آن رضایت داشته باشیم. به ویژه که این کار را می توان به خوبی به جشنواره های داخلی و خارجی ارائه کرد.
مدیر گروه تولید شبکه مستند یادآور شد: ما مستند دیگری با نام «عمو اوغلی» را نیز تولید کرده ایم که به معرفی برادران عمو اوغلی از تولیدکنندگان مطرح و شناخته شده فرش دستباف ایرانی می پردازد و نگاهی به تولید و صنعت فرش ایرانی دارد. مستند دیگری را نیز با موضوع ترمیم فرش داشتیم که در استان فارس تولید شد. تلاش میکنیم در زمینه فرش دستباف ایرانی موفق به طراحی و تولید آثار دیگری نیز بشویم و از این موضوع استقبال می کنیم.
در ادامه رضا رشیدیان تهیه کننده و کارگردان این مستند در سخنانی بیان کرد: این مستند روایتی تاویلی تفسیری از خاستگاه بخش مهمی از نقوش قالی ایرانی یعنی نقش باغی و نقوش منشعب از آن نظیر درختی، گلدانی ، لچک ترنجی، بته، سبزیکار، ماهی و ... است.
وی افزود: در بررسی سیر تحول این نقش ها پس از مروری تاریخی به خاستگاه و ماهیت آنها، دو حوزه مهم قالی ایرانی یعنی کرمان و تبریز محوریت روایی فیلم را به خود اختصاص می دهند. در خاتمه نیز با نگاهی به دو قالی ترکمنی آسمالیق و انسی نحوه شکل گیری درخت بر این قالی عشیره ای ایرانی مرور می شود.
ارزشهای قومی و آیینی ایرانی ها در فرش ایرانی
وی تاکید کرد: حفظ ارزشهای فرهنگی و هنری یک ملت در گرو شناخت آحاد جامعه نسبت به ریشه ها و هویت عناصر تشکیل دهنده مواریث تاریخی آنها است. هدف ما در این اثر آگاه کردن مخاطبان نسبت به پس زمینه عمیق و دیرپای نقش اصیل در قالی ایرانی است تا ایرانیان گاهی با نگاه به زیر پایشان بخشی از سرشت ارزشهای قومی و آیینی خود را تداعی کنند.
رشیدیان با بیان اینکه در این اثر تلاش شده در قالب مستندی «پرفورماتیو» و با رعایت اصول ارایه اطلاعات تاریخی و نشانه شناختی، روایتی شبه شاعرانه دستمایه فیلم قرار گیرد، یادآور شد:بنای آن داشتیم که اعتدال میان بخش اطلاع رسانی و فرم را به نحوی رعایت کنیم تا در زمان بلند فیلم، مخاطب از همراهی دست نکشد.
این مستندساز در پایان تصریح کرد: از تولیدکنندگان و بازرگانان حوزه فرش میخواهم تا برای حفظ حیات معنوی این هنر صنعت بزرگ، دست اندرکاران فرهنگی را یاری رسانند تا شاهد شکوفایی مجدد قالی ایرانی در سراسر دنیا باشیم. تاریخ هنر قالیبافی گواه نقش تاثیرگذار مادران این سرزمین در حفظ و بالندگی این میراث ارزشمند است.
فرش یک رسانه قدرتمند است
حمید کارگر ریاست مرکز ملی فرش ایران در این مراسم در سخنانی گفت: زمان سخن گفتن از فرش دستباف ایرانی، به این موضوع باور دارم که فرش یک رسانه قدرتمند و ویژگی های رسانه ای آن بسیار پررنگ است.
وی افزود: چه زمانی که پیام خود را به صورت مستقیم، در کتیبه های فرش به شکل شعر و ادبیات حک میکند و چه زمانی که به شکل غیرمستقیم باورها، اعتقادات و سبک زندگی ایرانی را در طرح ها و نقش ها خود می گنجاند. مثل فرشهایی که در فرهنگ آذربایجان تصاویر اصیل ایرانی در آنها به چشم میخورد.
رییس مرکز ملی فرش با بیان اینکه وجه هنری، فرهنگی و تاریخی فرش ایرانی باید برجسته شود، در پایان به مدیران و همکاران شبکه مستند دستمریزاد و خداقوت گفت.
در پایان این مراسم با حضور ابوالقاسم ناصری مدیر گروه تولید شبکه مستند از عوامل تولید نقش جان قدردانی شد و سپس حاضران به تماشای این فیلم مستند نشستند.
«نقش جان» تولید جدید شبکه مستند سیما پنجشنبه 26 فروردین ساعت 20 از این شبکه پخش خواهد شد.
ابوالقاسم ناصری مدیر گروه تولید شبکه مستند، در این مراسم گفت: شاید کمتر کسی در دنیا باشد که با هنر صنعت فرش ایرانی آشنایی نداشته باشد. فرش جزوی از سبک زندگی ایرانی اسلامی ما است و شبکه مستند به عنوان شبکه ای که موضوعات فرهنگی جزو اولویت های آن است، به این موضوع پرداخته است.
قابلیت ارسال «نقش جان» به جشنواره های بین المللی
وی افزود: این کار با دوره طولانی تولید، اثری از آب درآمده که تحقیق بسیار خوبی دارد و راهنمایی های مرکز فرش نیز باعث شده که کاری تولید شود که از آن رضایت داشته باشیم. به ویژه که این کار را می توان به خوبی به جشنواره های داخلی و خارجی ارائه کرد.
مدیر گروه تولید شبکه مستند یادآور شد: ما مستند دیگری با نام «عمو اوغلی» را نیز تولید کرده ایم که به معرفی برادران عمو اوغلی از تولیدکنندگان مطرح و شناخته شده فرش دستباف ایرانی می پردازد و نگاهی به تولید و صنعت فرش ایرانی دارد. مستند دیگری را نیز با موضوع ترمیم فرش داشتیم که در استان فارس تولید شد. تلاش میکنیم در زمینه فرش دستباف ایرانی موفق به طراحی و تولید آثار دیگری نیز بشویم و از این موضوع استقبال می کنیم.
در ادامه رضا رشیدیان تهیه کننده و کارگردان این مستند در سخنانی بیان کرد: این مستند روایتی تاویلی تفسیری از خاستگاه بخش مهمی از نقوش قالی ایرانی یعنی نقش باغی و نقوش منشعب از آن نظیر درختی، گلدانی ، لچک ترنجی، بته، سبزیکار، ماهی و ... است.
وی افزود: در بررسی سیر تحول این نقش ها پس از مروری تاریخی به خاستگاه و ماهیت آنها، دو حوزه مهم قالی ایرانی یعنی کرمان و تبریز محوریت روایی فیلم را به خود اختصاص می دهند. در خاتمه نیز با نگاهی به دو قالی ترکمنی آسمالیق و انسی نحوه شکل گیری درخت بر این قالی عشیره ای ایرانی مرور می شود.
ارزشهای قومی و آیینی ایرانی ها در فرش ایرانی
وی تاکید کرد: حفظ ارزشهای فرهنگی و هنری یک ملت در گرو شناخت آحاد جامعه نسبت به ریشه ها و هویت عناصر تشکیل دهنده مواریث تاریخی آنها است. هدف ما در این اثر آگاه کردن مخاطبان نسبت به پس زمینه عمیق و دیرپای نقش اصیل در قالی ایرانی است تا ایرانیان گاهی با نگاه به زیر پایشان بخشی از سرشت ارزشهای قومی و آیینی خود را تداعی کنند.
رشیدیان با بیان اینکه در این اثر تلاش شده در قالب مستندی «پرفورماتیو» و با رعایت اصول ارایه اطلاعات تاریخی و نشانه شناختی، روایتی شبه شاعرانه دستمایه فیلم قرار گیرد، یادآور شد:بنای آن داشتیم که اعتدال میان بخش اطلاع رسانی و فرم را به نحوی رعایت کنیم تا در زمان بلند فیلم، مخاطب از همراهی دست نکشد.
این مستندساز در پایان تصریح کرد: از تولیدکنندگان و بازرگانان حوزه فرش میخواهم تا برای حفظ حیات معنوی این هنر صنعت بزرگ، دست اندرکاران فرهنگی را یاری رسانند تا شاهد شکوفایی مجدد قالی ایرانی در سراسر دنیا باشیم. تاریخ هنر قالیبافی گواه نقش تاثیرگذار مادران این سرزمین در حفظ و بالندگی این میراث ارزشمند است.
فرش یک رسانه قدرتمند است
حمید کارگر ریاست مرکز ملی فرش ایران در این مراسم در سخنانی گفت: زمان سخن گفتن از فرش دستباف ایرانی، به این موضوع باور دارم که فرش یک رسانه قدرتمند و ویژگی های رسانه ای آن بسیار پررنگ است.
وی افزود: چه زمانی که پیام خود را به صورت مستقیم، در کتیبه های فرش به شکل شعر و ادبیات حک میکند و چه زمانی که به شکل غیرمستقیم باورها، اعتقادات و سبک زندگی ایرانی را در طرح ها و نقش ها خود می گنجاند. مثل فرشهایی که در فرهنگ آذربایجان تصاویر اصیل ایرانی در آنها به چشم میخورد.
رییس مرکز ملی فرش با بیان اینکه وجه هنری، فرهنگی و تاریخی فرش ایرانی باید برجسته شود، در پایان به مدیران و همکاران شبکه مستند دستمریزاد و خداقوت گفت.
در پایان این مراسم با حضور ابوالقاسم ناصری مدیر گروه تولید شبکه مستند از عوامل تولید نقش جان قدردانی شد و سپس حاضران به تماشای این فیلم مستند نشستند.
«نقش جان» تولید جدید شبکه مستند سیما پنجشنبه 26 فروردین ساعت 20 از این شبکه پخش خواهد شد.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *