استقبال تولیدکنندگان اروپایی کالاهای لوکس برای ورود به بازار ایران
نیویورک تایمز با اشاره به چشم طمع تولیدکنندگان اروپایی کالاهای لوکس به بازار ایران نوشت: برندهای غربی در حال بررسی فرصت ها و ریسک های گشایش مراکز فروش محصولات خود در ایران هستند.
به گزارش گروه اقتصاد ایران و بازار آن که دهه ها از صنعت کالاهای لوکس دور بوده، در طی 12 ماه گذشته بار دیگر توجه شرکت های مهم فعال در زمینه کالاهای لوکس جهان را به خود جلب کرده است.
پس از بیش از 30 سال، این کشور با لغو تحریم های غرب در ماه ژانویه مجددا وارد اقتصاد جهانی شده، چیزی که مورگان استنلی ان را بزرگترین اتفاق برای اقتصاد جهانی از زمان فرو ریختن دیوار برلین توصیف کرده است.
اکنون با جمعیت طبقه متوسط تحصیلکرده و رو به رشد کشور 80 میلیون نفری ایران، بسیاری از آنها اشتهای فراوانی برای خرید کالاهای مصرفی و گوشی های گران قیمت دارند، برندهای غربی در حال بررسی فرصت ها و ریسک های گشایش مراکز فروش محصولات خود در ایران هستند.
رناتو سمراری، مدیر شرکت روبرتو کاوالی، اولین برند لوکسی که در ماه فوریه فروشگاه خود را در منطقه زعفرانیه تهران دایر کرده می گوید: «ایران از مدتی قبل برای ما بازاری جالب توجه بود، اما به محض لغو تحریم ها، ما فرآیند افتتاح بوتیک هایمان در داخل این کشور را سرعت بخشیدیم.»
سمراری افزود: «ما می دانستیم که باید برای به دست آوردن موقعیتی پیشتاز در اذهان مصرف کنندگان ایرانی کالاهای لوکس باید سریع وارد عمل شویم... نه فقط به این دلیل که ایران دومین کشور ثروتمند منطقه پس از عربستان است، بلکه به این خاطر که خیلی از رقبا دارند به سرعت پشت سر ما می آیند.»
البته توسعه فعالیت ها در ایران بدون چالش هم نیست. این کشور از نظر نیروی کار اموزش دیده و وجود املاک دارای کیفیت لازم فاقد زیرساخت های لازم برای ایجاد فروشگاه های لوکس است و اینها جزو بزرگترین موانع کار محسوب می شوند. تنها تعداد معدودی مراکز خرید بزرگ و مجهز وجود دارند، البته طرح هایی برای احداث این نوع مراکز خرید در طی 2 تا 3 سال آینده وجود دارد.
گردشگری هم محدود است و روابط سیاسی ایران با غرب، علیرغم گشایش های موجود همچنان پیچیده است. در نتیجه، کلیودیو دی آرپیزیو، یکی از شرکای مهم برند بین در میلان معتقد است، این کشور برای برخی برندها مناسب تر از برندهای دیگر است. «من فکر می کنم ما بیشتر شاهد حضور بازیگران متوسط ایتالیایی در بازار ایران خواهیم بود. نظیر مارک های زگنا و بریونی در پوشاک مردان و همچنین ساعت و جواهرات. این در واقع به منزله چشیدن بازار برای روندهای بعدی خواهد بود.»
وی افزود، برندهای بزرگتر معمولا در یافتن توزیع کنندگان و شرکای محلی احتیاط بیشتری به خرج می دهند، بنابراین احتمالا مدتی طول خواهد کشید که آنها در بازار ایران حضور پیدا کنند.
میلاد و هومن 2 کارآفرین ایرانی هستند که بخش زیادی از زندگی حرفه ای خود را در خارج از کشور گذرانده اند و سپس برای دنبال کردن فرصت های تجاری به داخل ایران باز گشته اند. سایت فروش کالاهای لوکس آنها به زودی کار خود را شروع خواهد کرد.
میلاد که قبلا مشاور یک گروه مشورتی در بوستون بوده می گوید: «زمانی که ما تحقیقاتمان را در میان مصرف کنندگان کالاهای لوکس دربازار ایران انجام دادیم، متوجه شدیم که 60 درصد پاسخ دهندگان گفته اند دسترسی به لباس و کفشی که آنها می خواهند خریداری کنند به دلیل محدودیت های عرضه همچنان بسیار دشوار است... مصرف کننده در اینجا همانند همتای غربی اش، تشنه رضایتمندی است.»
انتهای پیام
پس از بیش از 30 سال، این کشور با لغو تحریم های غرب در ماه ژانویه مجددا وارد اقتصاد جهانی شده، چیزی که مورگان استنلی ان را بزرگترین اتفاق برای اقتصاد جهانی از زمان فرو ریختن دیوار برلین توصیف کرده است.
اکنون با جمعیت طبقه متوسط تحصیلکرده و رو به رشد کشور 80 میلیون نفری ایران، بسیاری از آنها اشتهای فراوانی برای خرید کالاهای مصرفی و گوشی های گران قیمت دارند، برندهای غربی در حال بررسی فرصت ها و ریسک های گشایش مراکز فروش محصولات خود در ایران هستند.
رناتو سمراری، مدیر شرکت روبرتو کاوالی، اولین برند لوکسی که در ماه فوریه فروشگاه خود را در منطقه زعفرانیه تهران دایر کرده می گوید: «ایران از مدتی قبل برای ما بازاری جالب توجه بود، اما به محض لغو تحریم ها، ما فرآیند افتتاح بوتیک هایمان در داخل این کشور را سرعت بخشیدیم.»
سمراری افزود: «ما می دانستیم که باید برای به دست آوردن موقعیتی پیشتاز در اذهان مصرف کنندگان ایرانی کالاهای لوکس باید سریع وارد عمل شویم... نه فقط به این دلیل که ایران دومین کشور ثروتمند منطقه پس از عربستان است، بلکه به این خاطر که خیلی از رقبا دارند به سرعت پشت سر ما می آیند.»
البته توسعه فعالیت ها در ایران بدون چالش هم نیست. این کشور از نظر نیروی کار اموزش دیده و وجود املاک دارای کیفیت لازم فاقد زیرساخت های لازم برای ایجاد فروشگاه های لوکس است و اینها جزو بزرگترین موانع کار محسوب می شوند. تنها تعداد معدودی مراکز خرید بزرگ و مجهز وجود دارند، البته طرح هایی برای احداث این نوع مراکز خرید در طی 2 تا 3 سال آینده وجود دارد.
گردشگری هم محدود است و روابط سیاسی ایران با غرب، علیرغم گشایش های موجود همچنان پیچیده است. در نتیجه، کلیودیو دی آرپیزیو، یکی از شرکای مهم برند بین در میلان معتقد است، این کشور برای برخی برندها مناسب تر از برندهای دیگر است. «من فکر می کنم ما بیشتر شاهد حضور بازیگران متوسط ایتالیایی در بازار ایران خواهیم بود. نظیر مارک های زگنا و بریونی در پوشاک مردان و همچنین ساعت و جواهرات. این در واقع به منزله چشیدن بازار برای روندهای بعدی خواهد بود.»
وی افزود، برندهای بزرگتر معمولا در یافتن توزیع کنندگان و شرکای محلی احتیاط بیشتری به خرج می دهند، بنابراین احتمالا مدتی طول خواهد کشید که آنها در بازار ایران حضور پیدا کنند.
میلاد و هومن 2 کارآفرین ایرانی هستند که بخش زیادی از زندگی حرفه ای خود را در خارج از کشور گذرانده اند و سپس برای دنبال کردن فرصت های تجاری به داخل ایران باز گشته اند. سایت فروش کالاهای لوکس آنها به زودی کار خود را شروع خواهد کرد.
میلاد که قبلا مشاور یک گروه مشورتی در بوستون بوده می گوید: «زمانی که ما تحقیقاتمان را در میان مصرف کنندگان کالاهای لوکس دربازار ایران انجام دادیم، متوجه شدیم که 60 درصد پاسخ دهندگان گفته اند دسترسی به لباس و کفشی که آنها می خواهند خریداری کنند به دلیل محدودیت های عرضه همچنان بسیار دشوار است... مصرف کننده در اینجا همانند همتای غربی اش، تشنه رضایتمندی است.»
انتهای پیام
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *