حذف کارت سوخت توجیه ندارد/ کارت سوخت ابزار پیشبرد سیاستهای کنترلی
یک کارشناس اقتصاد انرژی با بیان اینکه با حذف کارت سوخت نه صف های طولانی از بین می رود و نه هزینه های نگهداری سامانۀ هوشمند کاهش مییابد گفت: چون پایگاه دادۀ سامانۀ هوشمند برای گازوئیل همچنان باید حفظ شود، حذف کارت بنزین تاثیر چندانی در کاهش هزینه های دولت ندارد.
سیدحمیدرضا قریشی در گفتگو با در رابطه با موضوع حذف کارت سوخت بنزین، اظهار کرد: موافقان حذف کارت سوخت بنزین بر این عقیدهاند با تحقق اهداف کارت سوخت باید این کارت از چرخه استفاده خارج شود، که اینچنین اظهار نظرات صحیح نیست، زیرا اطلاعات کارت سوخت و پیشبرد سیاستهای کنترلی آن بسیار مهم و ارزشمند است.
وی ادامه داد: برخی بر این باورند که ادامه حیات کارت سوخت همراه با هزینههای بسیاری است اما امنیت، ماندگاری اطلاعات ارزشمند و جلوگیری از قاچاق همواره همراه با هزینه بوده ودر مجموع هزینه 20 میلیارد تومانی برای نگهداری سالیانه کارت سوخت که ابزار بسیار مناسبی برای کسب و ذخیره اطلاعات در کنار اعمال سیاستهای کنترلی است.
او خاطرنشان کرد: حذف کارت سوخت بنزین به منزله حذف کامل زیر ساخت کارتهای سوخت نیست و حذف کارت سوخت بنزین هزینههای نگهداری این سامانه را کاهش نمیدهد زیرا کارت سوخت گازوئیل همچنان مورد استفاده قرار می گیرد و هزینه اصلی در راستای نگهداری و فعالیت پایگاه اطلاعات زیرساختهای کارت سوخت است.
این کارشناس اقتصاد انرژی گفت: سازمانهایی همچون بیمه مرکزی و وزارت راه و شهرسازی از اطلاعات کارت سوخت میتوانند در راستای تعیین حق بیمه خودروهای پرتردد و میزان پیمایش در راههای زمینی استفاده مناسب داشته باشند که با حذف کارت سوخت این اطلاعات کارائی لازم را نخواهند داشت.
وی افزود: انتقادات وارده برای حذف کارت سوخت در رابطه با ایجاد صفهای طولانی سوختگیری، یکسانی قیمت بنزین با قیمت منطقه کنترل مصرف است که در این رابطه میتوان گفت، صفهای طولانی سوخت گیری به واسطه استفاده مردم از کارتهای سوخت جایگاه است که اگر اجبار به استفاده از کارت متعلق به وسیله شخصی باشد، صفهای انتظار کاهش پیدا میکند.
او در رابطه با قاچاق سوخت بیان کرد: در حال حاضر قیمت بنزین داخلی با نرخ بینالمللی یکسان شده است اما همچنان از قیمت بنزین در کشورهای همسایه نرخ کمتری دارد و احتمال قاجاق بنزین همچنان وجود دارد.
قریشی تصریح کرد: با توجه به افت قیمت نفت پیش بینی میشود قیمت نفت در سال جاری روند صعودی به خود بگیرد که این موضوع قیمت بنزین را دستخوش تغییر خواهد کرد و تنها از طریق کارت سوخت میتوان تغییر قیمتها و میزان مصرف را کنترل کرد.
وی تاکید کرد: کنترل مصرف سوخت به صورت دائمی است و نیاز است به صورت مستمر میزان مصرف سوخت کنترل شود که در این مسیر کارت سوخت تاثیرگذار بوده و این کارت در راستای اعمال سیاستهای مدیران کارا است.
او در پایان خاطرنشان کرد: در راستای حفظ کارت سوخت بنزین باید رویهای که برای کار سوخت گازوئیل مبنی بر عدم سوختگیری با کارت سوخت شخصی هزینه بیشتری به همراه دارد، اعمال شود.
وی ادامه داد: برخی بر این باورند که ادامه حیات کارت سوخت همراه با هزینههای بسیاری است اما امنیت، ماندگاری اطلاعات ارزشمند و جلوگیری از قاچاق همواره همراه با هزینه بوده ودر مجموع هزینه 20 میلیارد تومانی برای نگهداری سالیانه کارت سوخت که ابزار بسیار مناسبی برای کسب و ذخیره اطلاعات در کنار اعمال سیاستهای کنترلی است.
او خاطرنشان کرد: حذف کارت سوخت بنزین به منزله حذف کامل زیر ساخت کارتهای سوخت نیست و حذف کارت سوخت بنزین هزینههای نگهداری این سامانه را کاهش نمیدهد زیرا کارت سوخت گازوئیل همچنان مورد استفاده قرار می گیرد و هزینه اصلی در راستای نگهداری و فعالیت پایگاه اطلاعات زیرساختهای کارت سوخت است.
این کارشناس اقتصاد انرژی گفت: سازمانهایی همچون بیمه مرکزی و وزارت راه و شهرسازی از اطلاعات کارت سوخت میتوانند در راستای تعیین حق بیمه خودروهای پرتردد و میزان پیمایش در راههای زمینی استفاده مناسب داشته باشند که با حذف کارت سوخت این اطلاعات کارائی لازم را نخواهند داشت.
وی افزود: انتقادات وارده برای حذف کارت سوخت در رابطه با ایجاد صفهای طولانی سوختگیری، یکسانی قیمت بنزین با قیمت منطقه کنترل مصرف است که در این رابطه میتوان گفت، صفهای طولانی سوخت گیری به واسطه استفاده مردم از کارتهای سوخت جایگاه است که اگر اجبار به استفاده از کارت متعلق به وسیله شخصی باشد، صفهای انتظار کاهش پیدا میکند.
او در رابطه با قاچاق سوخت بیان کرد: در حال حاضر قیمت بنزین داخلی با نرخ بینالمللی یکسان شده است اما همچنان از قیمت بنزین در کشورهای همسایه نرخ کمتری دارد و احتمال قاجاق بنزین همچنان وجود دارد.
قریشی تصریح کرد: با توجه به افت قیمت نفت پیش بینی میشود قیمت نفت در سال جاری روند صعودی به خود بگیرد که این موضوع قیمت بنزین را دستخوش تغییر خواهد کرد و تنها از طریق کارت سوخت میتوان تغییر قیمتها و میزان مصرف را کنترل کرد.
وی تاکید کرد: کنترل مصرف سوخت به صورت دائمی است و نیاز است به صورت مستمر میزان مصرف سوخت کنترل شود که در این مسیر کارت سوخت تاثیرگذار بوده و این کارت در راستای اعمال سیاستهای مدیران کارا است.
او در پایان خاطرنشان کرد: در راستای حفظ کارت سوخت بنزین باید رویهای که برای کار سوخت گازوئیل مبنی بر عدم سوختگیری با کارت سوخت شخصی هزینه بیشتری به همراه دارد، اعمال شود.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *