فرآیند گزینش کاراکتر ملی پیشگیری/ این کاراکتر از میان 370 اثر ارسالی، انتخاب شد
رئیس هیئت داوران انتخاب کاراکتر ملی پیشگیری از وقوع جرم، فرآیند گزینش این کاراکتر را تشریح کرد.
خبرگزاری میزان -
به گزارش خبرنگار حقوقی و قضایی ، دکترایش را از انگلستان در حوزه مطالعات انیمیشن گرفته است و هم اکنون ریاست دانشکده رادیو و تلویزیون دانشگاه صدا و سیما را برعهده دارد. علاوه بر تألیف و ترجمه چندین جلد کتاب و مقاله، سابقه داوری چندین جشنواره انیمیشن را در کارنامه خود ثبت کرده است. دکتر ناصر گل محمدی، همچنین رییس هیئت داوران انتخاب کاراکتر ملی پیشگیری از وقوع جرم است که در گفتوگو با خبرنگار حقوقی و قضایی به روند انتخاب این کاراکتر از میان صدها اثر ارسالی اشاره داشت.
آنچه در ادامه میآید مشروح گفتوگوی خبرنگار ما با این استاد برجسته دانشگاه است...
: نحوه فراخوان طراحی کاراکتر ملی پیشگیری به چه شکل صورت گرفت و از چه زمانی به فکر چنین فراخوانی افتادید؟
گل محمدی: طی دو فراخوان در سال گذشته انجام شد. از حوالی دی ماه سال 93 یک گروه پژوهشی را تشکیل دادیم و از دوستان متخصص و حرفهای در حوزه شخصیت پردازی دعوت کردیم و در خصوص ویژگیهای این کاراکتر ملی پژوهش انجام دادیم. هدف این بود که این شخصیت ملی بتواند علاوه بر جذابیت کارهای معاونت پیشگیری را پوشش دهد و در زمینه اهداف پیشگیرانه این معاونت گام بردارد. به عبارتی هم ویژگیهای زیبایی شناسی و هنری و هم ویژگیها و شاخصههای فعالیت پیشگیرانه در حوزه اجتماعی مدنظر ما بود.
نگاه ما این بود که این کاراکتر ملی را یک خانواده در نظر بگیریم. که علاوه بر زن و مرد فرزند هم داشته باشند که به فراخور محور قصهها بتوان از آنها استفاده کرد. بر این اساس ما به یکسری ویژگیها و شاخصها رسیدیم که در نهایت در اسفندماه 93 به صورت فراخوان اعلام شد. در اسفندماه 93 یک بنر گرافیکی به این منظور طراحی کردیم و در جشنواره بین المللی پویانمایی تهران این پوستر را ارائه کردیم. جشنواره بین المللی پویانمایی تهران فرصت خوبی برای رایزنی با هنرمندان بود. بعد از آن هم البته با کمک دوستان در معاونت پیشگیری توانستیم فراخوان را در شکلهای رسانهای هم داشته باشیم و در نهایت در چارچوب یک سایت این اطلاع رسانی صورت گرفت و این امکان فراهم شد که از سراسر کشور بتوانند افراد آثار خود را ارسال کنند. البته حرکت سختی بود چون چنین اقدامی قبلاً اتفاق نیفتاده بود و حرکتی نو بود و ما با امیدواری و حدس و گمان پیش میرفتیم.
: از چه زمان آثار ارسال و در واقع ارزیابیشان آغاز شد؟
گل محمدی: بعد از تعطیلات نوروز 94 کم کم آثار ارسال شد. از شهریورماه 94 چند کارگاه آموزشی( ورک شاپ ؛workshop) برگزار کردیم تا دستمان بازتر باشد و طرحها تقویت شود. یک کارگاه را در دانشگاه صداوسیما برگزار کردیم که با مرکز هنری صبا همکاری کردند. در آذرماه نیز با همکاری آسیفای بین المللی شعبه ایران (انجمن سینمایی فیلمسازان انیمیشن) در خانه هنرمندان یک کارگاه آموزشی یک هفتهای را برگزار کردیم و از بین افراد شرکت کننده حدود 35 نفر انتخاب شدند که آنها به سمت شاخصههای کاراکتر هدایت شدند. در نهایت 400 و خردهای طرح داشتیم که با حذف طرحهای غیر مرتبط 370 طرح را ما برای مرحله داوری انتخاب کردیم.
: چه کسانی به عنوان داور انتخاب شده بودند؟
گلمحمدی: آقایان بهرام عظیمی، حمید بهرامی، روانبخش صادقی، اسماعیل شرعی و بنده به عنوان داور انتخاب شدیم. در انتخاب داوران نیز تجربه و شاخص بودنشان در جامعه هنری مدنظر قرار گرفته بود. به عنوان مثال آقای حمید بهرامی از طراحان بسیار برجسته ایرانی و ساکن آمریکا هستند که ما از فرصت حضورشان در ایران استفاده کردیم، ایشان چندین طرح برگزیده در آمریکا دارند و برای کمپانیهای برجسته فیلمسازی فعالیت میکنند. آقای بهرام عظیمی نیز یک کاریکاتوریست قوی و کارگردان معروفی هستند. آقای اسماعیل شرعی نیز از مدیران برجسته صبا و از پرسابقهترین مدیران تولید انیمیشن محسوب میشوند. آقای روانبخش صادقی نیز از افراد پرسابقه در حوزه انیمیشن هستند. خوشبختانه تیم داوری بسیار خوبی را توانستیم جمع کنیم. داوری ما با سایر جشنوارهها یک تفاوت بسیار عمده داشت و بیشتر داوری و هدایت برای افراد برگزیده بود.
: در مرحله نهایی چند نفر کاندیدای طرح برتر شدند؟
گل محمدی: 5 نفر. برای این 5 نفر با مجموعه داوران نشستی را برگزار کردیم و مجدد یک فرصت دو هفتهای به برگزیدگان دادیم که طرحهای خودشان را که مورد وثوق داوری بوده است را تکمیل کنند و در این نشست نقایص و ایدهها از طرف داوران به آنها گفته شده بود و از بین این 5 نفر در نهایت 3 نفر انتخاب شدند که از بین این 3 نفر نیز یک نفر به عنوان برگزیده انتخاب میشود.
: طرح برگزیده به چه صورت اعلام عمومی میشود؟
گلمحمدی: یک فیلم کوتاهی را تهیه کردهایم که کاراکتر در آن خود را معرفی میکند و در این فیلم از مردم میخواهد که کمک کنند تا برایش اسم انتخاب شود.
: هدف از طراحی این کارکتر ملی چه بوده است و قرار است این شخصیت چه خلاءی را در زمینه پیشگیری پر کند؟
گل محمدی: با توجه به جذابیت انیمیشن و هم ذات پنداری که مردم نسبت به این شخصیتها دارند از طرفی و نیاز شدیدی که معاونت پیشگیری برای نفوذ در جامعه احساس میکند ضرورت طراحی یک کارکتر ملی احساس میشد. بسیاری از ناهنجاریهایی که در جامعه اتفاق میافتد و هزینههایی را متوجه قوه قضائیه میکند ناشی از عدم فرهنگسازی صحیح در این زمینههاست. در بحثهایی مثل طلاق و اعتیاد که مهمترین دغدغههای قوه قضائیه است باید از این بستر پرنفوذ انیمیشن استفاده کرد و با تصویر سازی و قصه پردازی آنچه در جامعه رخ میدهد ، از پیشگیری به پیش بینی برسیم. تا کمک کنیم جامعه پاکتری داشته باشیم. از نقطه الف تا ی ارتکاب جرم هزینههای بسیار زیادی را به جامعه تحمیل میکند. ارقام را اگر بخواهیم تبدیل به ریال کنیم هزینههای نجومی برای هر جرم به جامعه تحمیل شده است. در معاونت پیشگیری سعی شده از تمام ظرفیتها در همه رشتههای هنری استفاده شود.
انیمیشن هم اثبات شده که به دلیل نفوذ بالایی که در بین خانوادهها و بچهها دارد میتواند وسیلهای برای اهداف معاونت پیشگیری باشد.
: پیش از این یکسری کاراکترهای مختلف در حوزههای مختلف داشتیم مانند سیا ساکتی که توسط راهنمایی و رانندگی اجرا شد و یا آقای ایمنی و ... به نظر شما کارکتر ملی پیشگیری چه مزیتی نسبت به سایر کاراکترها خواهد داشت؟
گل محمدی: تفاوت بسیار زیادی دارند. این کاراکتر در ابتدا خودش، شهرتش و ملی شدنش از دل قصهها به وجود میآید. این یک کاراکتری است که سعی میکند با تکرار و تبلیغ در اذهان ماندگار شود. وقتی مثلاً آقای ایمنی را نگاه کنید متوجه میشوید که ویژگی خاصی ندارد ولی با تکرار و تبدیل به سمبل شدنش توانست پیامها را به مخاطب القا کند. حتی خیلی شخصیتها در دنیا بعد از 40-50 دهه حضور، امروز توانستند مخاطبین بسیاری را جمع کنند. به دلیل اهداف و دورخیزی که نسبت به این کاراکتر در معاونت پیشگیری دارد امیدواریم که این شخصیت نسبت به نمونههای قبلی موثرتر باشد.
آنچه در ادامه میآید مشروح گفتوگوی خبرنگار ما با این استاد برجسته دانشگاه است...
: نحوه فراخوان طراحی کاراکتر ملی پیشگیری به چه شکل صورت گرفت و از چه زمانی به فکر چنین فراخوانی افتادید؟
گل محمدی: طی دو فراخوان در سال گذشته انجام شد. از حوالی دی ماه سال 93 یک گروه پژوهشی را تشکیل دادیم و از دوستان متخصص و حرفهای در حوزه شخصیت پردازی دعوت کردیم و در خصوص ویژگیهای این کاراکتر ملی پژوهش انجام دادیم. هدف این بود که این شخصیت ملی بتواند علاوه بر جذابیت کارهای معاونت پیشگیری را پوشش دهد و در زمینه اهداف پیشگیرانه این معاونت گام بردارد. به عبارتی هم ویژگیهای زیبایی شناسی و هنری و هم ویژگیها و شاخصههای فعالیت پیشگیرانه در حوزه اجتماعی مدنظر ما بود.
نگاه ما این بود که این کاراکتر ملی را یک خانواده در نظر بگیریم. که علاوه بر زن و مرد فرزند هم داشته باشند که به فراخور محور قصهها بتوان از آنها استفاده کرد. بر این اساس ما به یکسری ویژگیها و شاخصها رسیدیم که در نهایت در اسفندماه 93 به صورت فراخوان اعلام شد. در اسفندماه 93 یک بنر گرافیکی به این منظور طراحی کردیم و در جشنواره بین المللی پویانمایی تهران این پوستر را ارائه کردیم. جشنواره بین المللی پویانمایی تهران فرصت خوبی برای رایزنی با هنرمندان بود. بعد از آن هم البته با کمک دوستان در معاونت پیشگیری توانستیم فراخوان را در شکلهای رسانهای هم داشته باشیم و در نهایت در چارچوب یک سایت این اطلاع رسانی صورت گرفت و این امکان فراهم شد که از سراسر کشور بتوانند افراد آثار خود را ارسال کنند. البته حرکت سختی بود چون چنین اقدامی قبلاً اتفاق نیفتاده بود و حرکتی نو بود و ما با امیدواری و حدس و گمان پیش میرفتیم.
: از چه زمان آثار ارسال و در واقع ارزیابیشان آغاز شد؟
گل محمدی: بعد از تعطیلات نوروز 94 کم کم آثار ارسال شد. از شهریورماه 94 چند کارگاه آموزشی( ورک شاپ ؛workshop) برگزار کردیم تا دستمان بازتر باشد و طرحها تقویت شود. یک کارگاه را در دانشگاه صداوسیما برگزار کردیم که با مرکز هنری صبا همکاری کردند. در آذرماه نیز با همکاری آسیفای بین المللی شعبه ایران (انجمن سینمایی فیلمسازان انیمیشن) در خانه هنرمندان یک کارگاه آموزشی یک هفتهای را برگزار کردیم و از بین افراد شرکت کننده حدود 35 نفر انتخاب شدند که آنها به سمت شاخصههای کاراکتر هدایت شدند. در نهایت 400 و خردهای طرح داشتیم که با حذف طرحهای غیر مرتبط 370 طرح را ما برای مرحله داوری انتخاب کردیم.
: چه کسانی به عنوان داور انتخاب شده بودند؟
گلمحمدی: آقایان بهرام عظیمی، حمید بهرامی، روانبخش صادقی، اسماعیل شرعی و بنده به عنوان داور انتخاب شدیم. در انتخاب داوران نیز تجربه و شاخص بودنشان در جامعه هنری مدنظر قرار گرفته بود. به عنوان مثال آقای حمید بهرامی از طراحان بسیار برجسته ایرانی و ساکن آمریکا هستند که ما از فرصت حضورشان در ایران استفاده کردیم، ایشان چندین طرح برگزیده در آمریکا دارند و برای کمپانیهای برجسته فیلمسازی فعالیت میکنند. آقای بهرام عظیمی نیز یک کاریکاتوریست قوی و کارگردان معروفی هستند. آقای اسماعیل شرعی نیز از مدیران برجسته صبا و از پرسابقهترین مدیران تولید انیمیشن محسوب میشوند. آقای روانبخش صادقی نیز از افراد پرسابقه در حوزه انیمیشن هستند. خوشبختانه تیم داوری بسیار خوبی را توانستیم جمع کنیم. داوری ما با سایر جشنوارهها یک تفاوت بسیار عمده داشت و بیشتر داوری و هدایت برای افراد برگزیده بود.
: در مرحله نهایی چند نفر کاندیدای طرح برتر شدند؟
گل محمدی: 5 نفر. برای این 5 نفر با مجموعه داوران نشستی را برگزار کردیم و مجدد یک فرصت دو هفتهای به برگزیدگان دادیم که طرحهای خودشان را که مورد وثوق داوری بوده است را تکمیل کنند و در این نشست نقایص و ایدهها از طرف داوران به آنها گفته شده بود و از بین این 5 نفر در نهایت 3 نفر انتخاب شدند که از بین این 3 نفر نیز یک نفر به عنوان برگزیده انتخاب میشود.
: طرح برگزیده به چه صورت اعلام عمومی میشود؟
گلمحمدی: یک فیلم کوتاهی را تهیه کردهایم که کاراکتر در آن خود را معرفی میکند و در این فیلم از مردم میخواهد که کمک کنند تا برایش اسم انتخاب شود.
: هدف از طراحی این کارکتر ملی چه بوده است و قرار است این شخصیت چه خلاءی را در زمینه پیشگیری پر کند؟
گل محمدی: با توجه به جذابیت انیمیشن و هم ذات پنداری که مردم نسبت به این شخصیتها دارند از طرفی و نیاز شدیدی که معاونت پیشگیری برای نفوذ در جامعه احساس میکند ضرورت طراحی یک کارکتر ملی احساس میشد. بسیاری از ناهنجاریهایی که در جامعه اتفاق میافتد و هزینههایی را متوجه قوه قضائیه میکند ناشی از عدم فرهنگسازی صحیح در این زمینههاست. در بحثهایی مثل طلاق و اعتیاد که مهمترین دغدغههای قوه قضائیه است باید از این بستر پرنفوذ انیمیشن استفاده کرد و با تصویر سازی و قصه پردازی آنچه در جامعه رخ میدهد ، از پیشگیری به پیش بینی برسیم. تا کمک کنیم جامعه پاکتری داشته باشیم. از نقطه الف تا ی ارتکاب جرم هزینههای بسیار زیادی را به جامعه تحمیل میکند. ارقام را اگر بخواهیم تبدیل به ریال کنیم هزینههای نجومی برای هر جرم به جامعه تحمیل شده است. در معاونت پیشگیری سعی شده از تمام ظرفیتها در همه رشتههای هنری استفاده شود.
انیمیشن هم اثبات شده که به دلیل نفوذ بالایی که در بین خانوادهها و بچهها دارد میتواند وسیلهای برای اهداف معاونت پیشگیری باشد.
: پیش از این یکسری کاراکترهای مختلف در حوزههای مختلف داشتیم مانند سیا ساکتی که توسط راهنمایی و رانندگی اجرا شد و یا آقای ایمنی و ... به نظر شما کارکتر ملی پیشگیری چه مزیتی نسبت به سایر کاراکترها خواهد داشت؟
گل محمدی: تفاوت بسیار زیادی دارند. این کاراکتر در ابتدا خودش، شهرتش و ملی شدنش از دل قصهها به وجود میآید. این یک کاراکتری است که سعی میکند با تکرار و تبلیغ در اذهان ماندگار شود. وقتی مثلاً آقای ایمنی را نگاه کنید متوجه میشوید که ویژگی خاصی ندارد ولی با تکرار و تبدیل به سمبل شدنش توانست پیامها را به مخاطب القا کند. حتی خیلی شخصیتها در دنیا بعد از 40-50 دهه حضور، امروز توانستند مخاطبین بسیاری را جمع کنند. به دلیل اهداف و دورخیزی که نسبت به این کاراکتر در معاونت پیشگیری دارد امیدواریم که این شخصیت نسبت به نمونههای قبلی موثرتر باشد.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *