تأکید برنامه ششم برای جابهجایی سالانه ۲۰ میلیون مسافر حومهای
مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی گفت:قطارهای حومهای بهترین وسیله حمل و نقلی برای طی مسافتهای حدود ۴۰ تا یک ساعت و ۳۰ دقیقه هستند چراکه این قطارها از راحتی و سرعت و نرخ مطلوبی برخوردارند.
خبرگزاری میزان -
به گزارش با توجه به مزیتهای بسیار زیاد قطارهای حومهای از جمله کاهش حجم تردد جادهای از مناطق حاشیهای به کلانشهرها و کاهش آلودگی هوا٬ سیاست دولت تدبیر و امید توسعه قطارهای حومهای است اما برای راهاندازی قطارهای حومهای نیاز به یک سیستم جدید در ایستگاههای راهآهن احساس میشود.
در واقع با این شکل ایستگاههای موجود و این تعداد پرسنل نمیتوان قطارهای حومهای را توسعه داد و یکی از محورها برای توسعه قطارهای حومهای آموزش پرسنل ایستگاهی برای ارائه خدمات نوین به مسافران است.
بر همین اساس در لایحه برنامه ششم توسعه مادهای پیشنهاد شد که همه قطارهای سریعالسیر و حومهای دارای شرکت مجزا باشند چراکه چارچوب بهرهبرداری از این قطارها با قطارهای معمولی تفاوت دارد. در همین راستا شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران تا صدور مجوز تأسیس شرکت خاص حومهای به دنبال ایجاد مدیریتی نوین در بخش معاون مسافری است.
احمد خدایی قائم مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران با تشریح ویژگیهای قطارهای حومهای گفت: قطارهای مسیرهای حومهای از دو نوع ریلباس و قطار با واگنهای دو طبقه هستند که در مقایسه با مترو و اتوبوس صندلیهای راحتتری دارند.
وی با بیان اینکه قطارهای حومهای از بهروزترین ناوگانهای در حال سیر در دنیا هستند٬ ادامه داد: این قطارها برای طی مسافت حدود ۴۰ دقیقه تا یک ساعت و نیم مناسبند و مسافر در آنها احساس راحتی میکند.
خدایی تأکید کرد: زمان سیر قطارهای حومهای دقیق است و از حدود دو سال پیش که این قطارها راه اندازی شد٬ تأخیر و تغییر ساعتی خاصی نداشتهاند.
قائم مقام مدیرعامل راهآهن با یادآوری اینکه خطوط قطارهای حومهای در حریم خطوط راهآهن احداث میشوند و نسبت به مترو که الزام وجود دارد تا برای ساخت آن حریمی خاص در نظر گرفته شود٬ تفاوت دارد ادامه داد: با توجه به اینکه محل عبور خطوط مترو در حاشیه و درون شهر است اختصاص حریم برای آن کار بسیار سختی است که معضلاتی از جمله وجود معارض و شاکی را به همراه دارد اما در عوض مسئله مهیا بودن حریم برای پروژههای قطار حومهای سرعت انجام این پروژهها را بسیار بالا میبرد.
بر اساس گزارش وزارت راه و شهر سازی طبق لایحه برنامه ششم توسعه تا سال ۱۴۰۰ باید آمار جابهجایی مسافر در بخش قطارهای حومهای به ۲۰ میلیون نفر در سال برسد به همین دلیل شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران مصمم است که ناوگان جدیدی را در این بخش اضافه کند.
قطارهایی که در حال حاضر در خطوط حومهای استفاده میشوند از کیفیت مناسبی برخوردارند و میتوانند حداکثر با سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت سیر کنند که اگر به تعداد ناوگان موجود اضافه شود زمان انتظار مردم برای سوار شدن به قطار کاهش مییابد.
توسعه قطارهای حومهای با توجه به فوائد بسیار زیاد آن نیازمند متولی مشخص است٬ دولت گذشته معتقد بود که موضوع راهاندازی و توسعه قطارهای حومهای بر عهده شهرداریهای کلانشهرها قرار دارد و شهرداریها را متولی این کار میدانست در حالیکه بر اساس قانون اجازه ندارند خارج از حوزه شهر خود فعالیت کنند.
وزارت راه و شهرسازی دولت یازدهم مصمم به توسعه قطارهای حومهای است و شرکت راهآهن با تمام ظرفیت خود٬ با به کار گیری نیروی با تجربه در این راه قدم برداشته و موفق به راهاندازی چند مسیر در کمترین زمان شده است.
شرکت راهآهن به عنوان متولی ایجاد و سازماندهی قطارهای حومهای پیشنهاد تشکیل شرکت قطارهای حومهای را برای درج در لایحه برنامه ششم توسعه به سازمان مدیریت و برنامهریزی داد که با این پیشنهاد موافقت شد.
خدایی در این باره نیز با اعتقاد به این مسئله که برای سازماندهی قطارهای حومهای باید به دنیا نگاه شود که این نگاه در کشورهای توسعه یافته به چه صورت است٬ گفت: در برخی کشورها قطارهای حومهای با مترو دارای مدیریت واحد هستند و در برخی کشورهای دیگر با قطارهای بین شهری دارای مدیریت واحد هستند. نمونه دیگری نیز وجود دارد که در کشور ژاپن در حال پیاده شدن است و قطارهای حومهای به صورت مستقل اداره میشوند.
وی ادامه داد: در حال حاضر در شرکت راهآهن تا پیش از تشکیل شرکت قطارهای حومهای این بخش به شکل مدیر پروژهای تعریف و در بخشهای مختلف مسافری٬ خطوط٬ ناوگان و برنامهریزی مدیریت میشود.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *